میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اخذ مبلغی از شهروندان بابت "پارک حاشیهای" معابر شهری تهران یکی از برنامههای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مصوب شورای شهر بوده و هدف از اجرای آن، مدیریت تقاضای سفر، ساماندهی ترافیکی معابر، عدالت در دسترسی به جای پارک، جلوگیری از تخلفات ساکن و پارک دوبل و کاهش ترافیک خودروهای سرگردان خواهان جای پارک اعلام شده است.
همچنین توقف خودروها در پارک حاشیهای معابر بهصورت کوتاه مدت بوده و خروجی اصلی اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیهای، کاهش بار ترافیکی معابر و روانسازی جریان ترافیک گفته شده است.
شاید این سؤال برای بسیاری از شهروندان مطرح شود که پارک حاشیهای چیست؟ بر همین اساس و بنابر تعریفی که توسط شهرداری ارائه شده، پارک حاشیهای بخشی از فضای کار کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا میکند. از این نوع پارک برای دسترسی به مراکز خدماتی و فروشگاهها در سریعترین زمان ممکن و با کمترین زمان ممکن استفاده میشود و تعرفه آن براساس ساعات پارک خودرو در پارکهای حاشیهای محاسبه میشود.
طبق ماده 15 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک و در محدوده زمانی 7 تا 21 روزهای کاری بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف (پارک ممنوع) خواهد بود.
اگر چه طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیهای بنا بر اعلام شهرداری تهران چند سالی است که در برخی از معابر پایتخت اجرا میشود اما شهروندان تهرانی، نقدهای زیادی به نحوه اجرای پارک حاشیهای دارند.
در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیهای، اطلاعرسانی درست و کافی از سوی شهرداری تهران صورت نگرفته است، اگر چه مسئولان شهری میگویند در این زمینه اطلاعرسانی در قالب ( نصب بنر و تابلو) در معابر کردهاند اما بسیاری از شهروندان از کم و کیف این طرح و اینکه به واسطه پارک خودرو خود در حاشیه برخی معابر باید پول پرداخت کنند، بیخبرند!
نقد دیگر وارده شهروندان این است که در زمان پارک خودروها از سوی شهروندان در کنار خیابانهایی که مشمول پارک حاشیهای است، هیچ پیامکی مبنی بر اینکه محل پارک شده جزء پارک حاشیهای است برای مالک خودرو ارسال نمیشود و بسیاری از شهروندان پس از ماهها پارک کردن خودرو خود در چنین معابری و پس از مراجعه به حساب کاربری خود در "تهران من" از ثبت هزینههای سنگین انباشت شده برای خودرو خود مطلع میشوند!
همچنین به دلیل عدم ارسال پیامک به رانندگان، هماکنون بسیاری از رانندگان به واسطه عدم مراجعه به تهران من از بدهی خود بابت اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیهای بیاطلاع هستند و در واقع این افراد در زمان فروش خودروی خود از بدهی خودشان مطلع میشوند!
یکی دیگر از نواقص و ایرادت وارد شده از سوی شهروندان به نحوه اجرای طرح پارک حاشیهای، نحوه محاسبه هزینههای پارک حاشیهای است به طوری که نرخ پارک حاشیهای امسال نسبت به سال قبل 28 درصد افزایش یافته است!
نکته و ابهام عجیب دیگر این طرح این است که برخی شهروندان امسال پس از مراجعه به حساب کاربری خود در تهران من متوجه شدهاند که در خرداد ماه امسال در حساب آنها بدهی مربوط به سال 98 بابت پارک حاشیهای ثبت شده در حالیکه در سال 98، 99 و 1400 هیچ بدهی بابت پارک حاشیهای برای آنها به ثبت نرسیده بوده!
در همین ارتباط در تاریخ دهم بهمن سال گذشته، اعضای شورای شهر تهران، لایحه شهرداری تهران در خصوص تعیین نرخ عوارض پارک حاشیهای را در دستور کاری خود قرار دادند و بر اساس آن، نرخ عوارض پارک حاشیهای در پایتخت برای سال 1401 به تصویب رسید.
بر همین اساس نرخ پارک حاشیهای برای سواری و وانت به ازای هر نیم ساعت توقف در معابری که شورای ترافیک شهر تهران تصویب کرده است (تا مدت زمان حداکثر 2 ساعت) تعرفه 1600 تومان و سپس به ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت 2 ساعت) تعرفه 2 هزار تومان دریافت میشود. همچنین این تعرفه برای کامیونت و مینیبوس (تا مدت زمان حداکثر 2 ساعت) تعرفه 3 هزار 200 تومان و سپس به ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت 2 ساعت) تعرفه 3 هزار 900 تومان دریافت میشود.
همچنین بر اساس این مصوبه، اجرای پارک حاشیهای از سوی شهردار تهران به صورت مناقصه به پیمانکاران واگذار میشود در واقع پیمانکاران با استفاده از خودرودهای مجهز به دوربین در معابر مشخص شده از خودروهای پارک شده در فضاهای پارک حاشیهای تصویربرداری و آن را ثبت و براساس تعرفه تصویب شده از سوی شورای شهر تهران آن را از رانندگان دریافت میکنند.
اما برای اطلاع از کموکیف اجرای مصوبه پارک حاشیهای و پیگیری انتقادات شهروندان درباره نحوه اجرای این طرح به سراغ "عمار سعیدیانفر" معاون بهرهبرداری از سیستمهای حمل و نقل سازمان حمل و نقل و ترافیکتهران رفتیم؛ وی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به فرآیند اجرای مدیریت هوشمند پارک حاشیهای در شهر تهران گفت: سابقه اجرای طرح مدیریت پارک حاشیهای به صورت هوشمند بر میگردد به زمانی که این طرح به صورت پایلوت در سال 99 در منطقه 2 تهران اجرا شد و بهزودی نیز به صورت کامل در این منطقه اجرا میشود همچنین اجرای این طرح در سال 98 در دو منطقه 6 و 7 آغاز شد.
سعیدیانفر با اشاره به تعرفه و نرخ پارک حاشیهای در سال 1400 گفت: تعرفه پارک حاشیهای در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 28 درصد افزایش یافته است.
معاون بهرهبرداری از سیستمهای حمل و نقل سازمان حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه طرح مدیریت پارک حاشیهای در سایر مناطق از جمله یک، 4، 8،13، 14، 5، 21، 22، 9، 3، 11، 12، 2، 10، 17 اجرا خواهد شد، گفت: در برخی از این مناطق، فرآیند اجرای پارک حاشیهای در قالب مزایده گذاشته شده که پس از مشخص شدن بهرهبردار، مدیریت پارک حاشیهای در این مناطق نیز اجرا میشود.
سعیدیانفر با بیان اینکه مدیریت پارک حاشیهای در معابری عملیاتی خواهد شد که در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مصوب شده است و اکثراً این معابر در کنار کاربریهای تجاری و اداری هستند و معابر شریانی هستند.
وی درخصوص تعرفه پارک حاشیهای تصریح کرد: در خصوص وسایل نقلیه از جمله سواری یا وانت به ازای هر نیم ساعت توقف در معابری که شورای ترافیک شهر تهران تصویب کرده است (تا مدت زمان حداکثر 2 ساعت) تعرفه 1600 تومان و سپس به ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت 2 ساعت) تعرفه 2 هزار تومان دریافت میشود.
معاون بهره برداری از سیستمهای حمل و نقل سازمان حمل و نقل و ترافیک ادامه داد: در خصوص کامیونتها و مینیبوسها نیز تعرفه آنها به این شکل است که به ازای هر نیم ساعت توقف (تا مدت زمان حداکثر 2 ساعت)، 3 هزار و 200 تومان و به ازای هر نیم ساعت توقف (پس از گذشت 2 ساعت) 3900 تومان دریافت میشود.
سعیدیانفر در پاسخ به این انتقاد شهروندان که چرا پس از پارک خودروها در فضاهای تعیین شده برای پارک حاشیهای، پیامکی مبنی بر پولی بودن پارک در آن نقطه برای مالک خودرو ارسال نمیشود، گفت: شهرداری تهران بهصورت دورهای به شهروندان پیامک بدهی عوارض تردد در طرح ترافیک و پارک حاشیهای ارسال میکند! البته ما قبل از اجرای پارک حاشیهای در معابر، بنرها و تابلوهایی را نصب کردهایم که اینها نشان از اجرای پارک حاشیهای در هر خیابان و منطقه است و شهروندان با ورود به حساب کاربری خود در "تهران من" و از طریق اپلیکیشن و سامانه تهران من، میتوانند از میزان بدهی عوارض خودرو خود مطلع شوند.
معاون بهرهبرداری از سیستمهای حمل و نقل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران افزود: بر همین اساس در خیابانهای که هماکنون طرح پارک حاشیهای اجرا میشود در هر 6 فضای پارک، یک تابلو پارک حاشیهای نصب شده است و خطکشی جای پارک انجام گرفته است که همه اینها حکایت از اجرای این طرح در آن خیابان و منطقه دارد.
وی در خصوص نحوه پرداخت هزینه پارک حاشیهای گفت: رانندگان میتوانند با مراجعه به سامانه تهران من و از طریق برخی اپلیکیشنها، بدهکاری خود بابت پارک حاشیهای در قالب حساب شهروندی را پرداخت کنند؛ رانندگانی هم که دارای حساب کاربری در سامانه تهران من نباشند، میتوانند با مراجعه به سایت تهران من یا درگاههای پرداخت اینترنتی، بدهی خودرو خود را پرداخت کنند.
سعیدیانفر با بیان اینکه در حال حاضر 120 هزار فضای پارک حاشیهای در تهران باید اجرا و مدیریت شود، تصریح کرد: طبق قانون به ازای هر 70 جای پارک حاشیهای، باید یک جای پارک برای معلولان طراحی و تعبیه شود که این مهم توسط شهرداری تهران در حال اجراست و داری تابلو پارک ویژه معلولان است؛ پارک کردن در جای پارک ویژه معلولان برای پلاکهای ویژه معلولان رایگان است و برای خودروهای پلاک عادی، ممنوع است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
اجرای ۴۱۱ طرح بدون مجوز محیط زیست در کشور
اژهای درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
اژهای در پیامی درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
باندِ گروگانگیر در تهران متلاشی شد؛ رهاییِ گروگان
آموزش مهارتهای فنی در کنار مهارتهای امنیتی به نیروهای مسلح
صالحی امیری: ایران برای مرمت آثار تاریخی آذربایجان آمادگی دارد
میدری: با فرهنگ بسیجی میتوان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم تهران
با فرهنگ بسیجی میتوانیم بسیاری از مسائل را در کشور حل کنیم
حجت الاسلام قمی: مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شمالغرب
مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی
دستها را که از روی گوش بردارید صدای مظلومیت را میشنوید
کاهش زباله گردی و حذف پسماند خشک از مخازن زباله با طرح نوماند
دلیل واژگونی اتوبوس کارگران معدن سونگون اعلام شد
خوشبختی همیشه آن چیزی نیست که در ذهن ما میگذرد
انتصاب رئیس میز تخصصی پرستاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی
اهدای ۴۲۲ تن خرما و ۵ کیلو طلا برای کمک به لبنان توسط بوشهریها
زمین لرزه ۵.۱ ریشتری آئوموری ژاپن را لرزاند؛خطر سونامی وجود ندارد
بایستههای سیاستگذاری رسانهای برای روایت اقناعی از حجاب
عفو ۷ هزار نفر طی امسال؛ کاهش زمان رسیدگی به پروندههای قضائی
وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور؛ انسداد جاده چالوس
۴ کشته بر اثر رانش زمین در مرکز اندونزی
شهرداری تهران جایزه جهانی شهرهای زیست پذیر را دریافت کرد
واکنش ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه علیه ایران چه بود؟
سفارتخانه مقاومت با حضور نوجوانان سراسر کشور آغاز به کار کرد
نظارت اژهای بر روند بررسی پروندههای خاص/آسیبشناسی تدوین فهرستهای عفو مناسبتی
آزادی و اعطای مرخصی به بیش از ۸ هزار زندانی در استان تهران
نظارت اژهای بر روند بررسی پروندههای خاص