میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، احساس ترس یا امنیت عاملی است که در دسترسی به فضای شهری مؤثر است. طراحی شهری ممکن است به گونهای باشد که امکان استفاده از فضای شهری محدود شود. همچنین شرایط اجتماعی در برخی محله ها میتواند به گونهای باشد که دسترسی به فضای شهری را برای بعضی گروههای اجتماعی محدود کند. برای مثال مناطقی که در آن ناامنی بالاست و یا حضور برخی گروهها مثل معتادان یا فروشندگان مواد مخدر و یا دار و دستههای باجگیر بیشتر است، دسترسی زمانی و مکانی را برای شهروندان محدود میکند.
در نظر سنجی که اخیراً شهرداری تهران از شهروندان تهرانی انجام داده است به موضوع «ترس و فضای شهری» پرداخته شده است.
در این نظر سنجی از پاسخگویان پرسیده شده که وقتی هوا تاریک میشود تا چه حد از رفت و آمد به صورت تنها احساس خطر میکنند. ۳۷ درصد احساس امنیت میکنند ولی ۴۴ درصد با احساس ترس و عدم امنیت درگیرند. بنابر این احساس ترس و امنیت توزیع دو قطبی دارد و در این مورد اشتراک نظر وجود ندارد.
احساس ترس و عدم امنیت در بین زنان بیشتر است. شاخص احساس ترس (نسبت کسانی که احساس ترس میکنند به کسانی که احساس ترس ندارند) در بین مردان ۸/۰ و در بین زنان ۸/۱ است.
هر چه این عدد بزرگتر باشد به معنای احساس ترس و عدم امنیت بیشتر است. به این ترتیب، فضای شهری برای زنان ناامنتر است و در نتیجه محدودیتهایی را برای آنان در دسترسی به فضاهای شهری ایجاد میکند.
تا اندازهای با افزایش سن بر احساس عدم امنیت افراد افزوده میشود. در بین گروههای سنی ۱۹-۱۵ سال کمترین میزان احساس خطر بیان شده است. به تدریج با افزایش سن، بر میزان احساس عدم امنیت افزوده میشود. با این حال شدت آن زیاد نیست و تفاوت بین گروهها ناچیز است.
احساس امنیت تا اندازهای با وضعیت روشنایی معابر در شب رابطه دارد. پاسخگویانی که معابر محله خود را در شب تاریک دانستهاند و وضعیت روشنایی آن را نامناسب توصیف کردهاند، احساس عدم امنیت بیشتری را ابراز کردهاند.
بیشترین احساس عدم امنیت از سوی ساکنان مناطق ۹، ۱۹، ۸ و ۷ ابراز شده است. در مقابل ساکنان مناطق ۱۲، ۲۰، ۱۰ و ۱۱ احساس امنیت بیشتری داشتهاند. بخشی از این به میزان روشنایی معابر منطقه و محله باز میگردد و برخی دیگر هم احتمالاً به فضای اجتماعی آن. همچنین به سن و سال و دیگر ویژگیهای فردی ساکنان نیز مربوط میشود.
به گزارش مهر، میانگین ارزیابیهای پاسخگویان مناطق از مقداری بیش از احساس خطر کم شروع و تا مقداری بیش از نسبتاً احساس خطر توزیع شده است. تفاوتهای منطقهای به ظاهر از روال خاصی تبعیت نمیکند. به احتمال فراوان متأثر از ویژگی خاص مناطق از حیث نور خیابان یا وجود افراد مزاحم است.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳