میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از مواردی که در جریان سفر رئیس جمهور و همراهان وی در اسفندماه سال گذشته به استان گلستان مطرح شد، پروژه ساخت تلهکابین در جنگلهای هیرکانی بود. عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این خصوص گفته بود که "با توجه به اخذ موافقتهای محیط زیست و منابع طبیعی و رعایت قواعد میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرای پروژه تلهکابین علیآباد کتول را تأیید میکند".
ضرغامی در حالی از اخذ مجوزهای این پروژه سخن گفته بود که در سال 1399 سازمان جنگلها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود و میراث فرهنگی نیز مکانیابی این طرح را مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست دانسته بود. موضوع ساخت تلهکابین در جنگلهای هیرکانی در هفته گذشته مجدداً توسط برخی از مسئولین استان گلستان مطرح شد و افرادی از داخل استان سعی بر این دارند تا بار دیگر این پروژه را دنبال کنند.
در رابطه با این موضوع, مریم شهبازی, عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه منابع طبیعی گرگان در گفتوگو با برنامه تلویزیونی "مثبت سلامت" اظهار کرد: موضوع ساخت تلهکابین در جنگلهای هیرکانی دستخوش اصرارها و فشارهای بیضابطه عدهای از مدیران شهری و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. متأسفانه نمایندگان مجلس که خود متولی قانون هستند به بهانه توسعه گردشگری بر اجرایی شدن این طرح مخرب محیط زیست اصرار میکنند.
وی ادامه داد: این توسعه به هیچ وجه پایدار نیست و تنها نفع عده قلیلی از افراد, از جمله کسانی که از افزایش قیمت زمینها سود میبرند را در پی خواهد داشت. این عده از مردم گرگان نیستند و شهروندان گرگانی بارها مخالفت خود را با ساخت تلهکابین در جنگلهای هیرکانی اعلام کردهاند.
عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان در رابطه با ادعای حامیان این طرح که "برای احداث تلهکابین تعداد کمی از درختان قطع میشوند", گفت: این ادعا و به طور کلی این طرح در شورای عالی شهرسازی به عنوان بالاترین مرجع برای تصمیمگیری در رابطه با طرحهای توسعه و گردشگری در شهرها رد شده است.
شهبازی افزود: اطلاعات اولیه این طرح غلط بوده و در رابطه با تخریب آن کوچکنمایی شده است. متولیان, تخریب این طرح را محدود به دکلها, ایستگاههای پایانی, مبدأ و یک ایستگاه میانی دانستهاند در حالی که بر اساس استاندارها و نیازهای فاز بهرهبرداری این طرح, جنگلتراشی و تخریب آن بسیار زیاد و بالاتر از 16 هکتار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون, همه طرحهای توسعه و گردشگری در استانهای شمالی کشور که مساحت آنها بیش از 5 هکتار باشد, باید گزارش کاملی را آماده کنند و آن را به کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست ارائه دهند و سازمان آن را تأیید کند. در حال حاضر ارزیابی این طرح در حال انجام است اما به گواه ارزیابیهای علمی اساتید دانشگاه این طرح تبعات زیست محیطی بسیاری دارد و باید از اجرایی شدن آن جلوگیری کرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳