میرنیوز

"بمباران دانش‌آموزان با محتوای درسی غیرکاربردی" چه‌تبعاتی برای نظام آموزش کشور داشته است؟!

 "بمباران دانش‌آموزان با محتوای درسی غیرکاربردی" چه‌تبعاتی برای نظام آموزش کشور داشته است؟! 2022-06-08T10:13:07+04:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ کتاب‌های درسی حجیم در عناوین مختلف که حتی سنگینی وزن آنها در کیف دانش‌آموزان با تبعاتی همچون پشت خمیده، شانه‌های افتاده و دردهای اسکلتی همراه است،
و به‌جز تبعات جسمی حمل کتاب‌های سنگین؛ دشواری درک محتوای آن برای دانش‌آموزان و از همه مهمتر غیرکاربردی بودن این محتوای علمی با زندگی روزمره و آینده دانش‌آموزان و بازار کار، موضوعاتی است که سال‌ها در نقد کتاب‌های درسی مدارس شنیده می‌شود.

بارزترین نمود این ناکارآمدی را می‌توان در پرسش‌ها و عملکرد فارغ التحصیلان مدارس مشاهده کرد، مسائلی از این جنس، محتوایی که طی 12 سال در مدارس فرا گرفتند هم‌اکنون نه‌تنها در زندگی اجتماعی به‌کار نمی‌آید بلکه اثری از آن نیز در ذهنشان باقی نمانده است، بنابراین این پرسش جدی مطرح است؛ چرا برنامه درسی مدارس، صدای نیازهای دانش‌آموزان برای زندگی واقعی و بازار کار نیست؟

رهبر انقلاب، اردیبهشت امسال ضمن انتقاد به وضعیت دانش‌های تدریس‌شده در مدارس گفتند: «الآن در دبیرستان‌ها و شاید دبستان‌های ما دانش‌هایی تدریس می‌شود که هیچ فایده‌ای به حال امروز و آینده دانش‌آموز ندارد؛ یک ذهنیاتی است که یادشان هم می‌رود، در هیچ مسئله زندگی به این‌ها کمک نمی‌کند، این‌ها را شناسایی و حذف کنید. علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند.»

البته متولی اصلی تعدیل محتوای کتاب‌های درسی و کاربردی کردن آن سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است که هم‌اکنون در موضع انفعال دراین‌باره به‌سر می‌برد و هنوز واکنشی نسبت به چگونگی انجام این مسئولیت خطیر نداشته‌اند ضمن آنکه برخی از کارشناسان نسبت به انحصار تدوین کتاب‌های درسی توسط سازمان پژوهش منتقد هستند.

در همین رابطه با رضوان حکیم‌زاده؛معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت‌وگویی داشتیم تا برای سؤالاتی پیرامون محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، ضرورت کاستن از عناوین تدریس‌شده در این دوره و ارائه مهارت‌های متناسب با سن کودکان در مدرسه پاسخ بشنویم.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه تقدیم مخاطبان تسنیم می‌‌شود:

تسنیم: وضعیت حجم کتاب‌های درسی در دوره ابتدایی تا چه‌اندازه نیازمند تعدیل است؟

مسئولیت تعدیل محتوای کتاب‌های درسی با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و وظیفه معاونت آموزش ابتدایی، اجرای برنامه‌های درسی است بنابراین در مقام تصمیم‌گیری درباره این موضوع نیستیم البته در جلساتی که بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ارائه علم نافع در مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد، کارگروهی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شکل گرفت زیرا با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت آن هر تصمیم‌گیری در این خصوص باید براساس اقدامات کارشناسی باشد.

تدوین برنامه درسی یعنی تصمیم‌گیری درباره فرصت‌های آموزشی و تربیتی که دانش‌آموز تحت هدایت مدرسه فرا می‌گیرد البته دانش‌آموز زمان محدودی در اختیار مدرسه است و موضوعات و حیطه‌های یادگیری متعدد هستند، اگر نگاه در برنامه‌ریزی درسی جزیره‌ای و مجزا باشد منجر به این می‌شود که هر گروهی تصور کند دانش‌آموز تنها مخاطبش است و به‌جای نگاه کاربردی نگاه تخصصی به موضوع خواهد داشت.

مواجهه دانش‌آموز با حجم انبوهی از اطلاعات غیرکاربردی

کتاب‌های درسی مجزا باید در زمان محدود توسط دانش‌آموز آموخته شود و نتیجه این می‌شود که دانش‌آموز در ساعات حضور در مدرسه با حجم انبوهی از محتوا و اطلاعاتی که ممکن است کاربردی هم نباشد، مواجه می‌شود و در نهایت مطالب آموخته‌شده به برگه پرسش و پاسخ که دانش‌آموز آنها را حفظ کرده و پاسخ می‌دهد، تبدیل می‌شود.

دانش‌آموزان در بهترین مرحله سن از جهت شکل‌گیری شخصیت، رشد متوازن در تمام ابعاد و یادگیری قرار دارند و اگر نگاه کاربردی باشد بسیاری از محتواها می‌توانند جای خود را به برنامه‌های دیگر بدهند که بسیار مفیدتر است و این مستلزم داشتن نگاه سیستمی و کل‌نگر است.

دانش‌آموزان در سایر کشورها 8 و در  ایران 15 عنوان درسی دارند!

در جلسه‌ای که اخیراً با همکاران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی داشتیم، اشاره داشتند در بسیاری از کشورهای جهان دانش‌آموزان 7 یا 8 موضوع درسی را می‌خوانند اما در ایران در دروه متوسطه تا 15 عنوان درسی آن هم در زمان محدود به دانش‌آموزان ارائه می‌شود!

نتیجه چنین وضعیتی این است که مطالب به‌صورت حفظی و طوطی‌وار فرا گرفته می‌شوند و هر سال پس از پایان سال تحصیلی، دانش‌آموزان ذهن خود را از مطالب حفظی پاک می‌کنند و دیگر احساس تعلقی به کتاب درسی ندارند.

تسنیم: آیا در دوره ابتدایی می‌توان محتوای کتاب‌های درسی را تعدیل کرد؟ شاخصی که بتوان تشخیص داد به‌عنوان مثال در درس ریاضی کدام محتوا غیرکاربردی است و می‌تواند حذف شود، چیست؟

بستگی دارد کاربردی بودن را چگونه تعریف کنیم؛ دیدگاه‌های برنامه درسی متنوع و متفاوت است و هدف از مدرسه رفتن را هرچه بدانیم براساس آن محتواهایی تدوین و به دانش ‌آموزان ارائه می‌شود به‌عنوان مثال اگر هدف مدرسه را فقط انتقال دانش و معرفت موضوعی در رشته‌های مختلف دانش بدانیم، مطالب متعدد علمی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

مدرسه مکانی برای انتقال دانش یا مهارت‌های زندگی؟

اگر مدرسه را مکانی بدانیم که دانش‌آموزان باید آداب و مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند و برای زندگی کردن آماده شوند آن وقت با توجه به زمان محدودی که در اختیار داریم دست به انتخاب می‌زنیم. ما چاره‌ای جز انتخاب نداریم چون زمان و ظرفیت دانش‌آموز برای یادگیری از جهت انگیزه، حفظ و تداوم تمرکز و توجه محدود است.

مدرسه می‌تواند فرصت‌هایی را برای رشد فردی و شکوفایی استعداد افراد ایجاد کند و آموزش‌های مورد نیاز با توجه به نیازهای بازار کار و نیازهای افراد در زندگی شخصی ارائه شود از سوی دیگر گروهی از دانش‌آموزان باید مرزهای علم را توسعه دهند و شاخه‌های معرفت بشری بستر مناسبی هستند که متخصصانی در این زمینه داشته باشیم اما قطعاً تمام دانش‌آموزان قرار نیست این آموزش‌ها را دریافت کنند.

در زمان حاضر تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان را نادیده می‌گیریم و تصور می‌کنیم به تمام دانش‌آموزان باید یک محتوا ارائه شود و نتایج آن در امتحانات نهایی به‌خوبی نمایان است، چند درصد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی نمرات خوب می‌گیرند؟

ساعات صرف‌شده در مدارس نتیجه‌بخش نیست

اگر از منظر اقتصاد آموزشی محاسبه کنیم با توجه به ساعت‌هایی که در مدرسه صرف می‌شود، استخدام معلم، چاپ کتاب درسی، هزینه نگهداری مدارس و... از سوی دیگر یادگیری بسیار پایین دانش‌آموزان در برخی دروس نشان می‌دهد بخشی از برنامه دچار مشکل است و ساعات صرف‌شده در مدارس نتیجه‌بخش نبوده است.

این آموزش‌ها در دوره ابتدایی نیاز است

معتقدم در دوره ابتدایی باید بر مهارت‌های پایه سواد شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، محاسبات ریاضی و سواد دیجیتال کنار آموزش مهارت‌های زندگی متمرکز شد.

استفاده از کتاب برای آموزش تمام موضوعات و مطالب، رویکرد نادرستی است که در تدوین برنامه‌های درسی وجود دارد در حالی که نیاز نیست برای هر موضوعی کتاب تدوین کنیم به‌عنوان مثال تفکر و پژوهش نیاز به چاپ کتاب ندارد و باید از بستر علوم، ریاضی و مطالعات اجتماعی موقعیت‌های یادگیری متناسب تعریف شود تا دانش‌آموزان تفکر نقاد و مهارت‌های پژوهش را فرابگیرند.

سواد رسانه‌ای، انسان و محیط زیست و بسیاری دیگر از این موارد نیاز به تدوین کتاب ندارند و باید محتوای موضوعات اصلی را به‌شیوه تلفیقی تدوین کنیم تا دربردارنده مهارتهای اصلی باشد همچنین معلمان با آموزش و در یک رویکرد تلفیقی موقعیت‌‌های یادگیری معنا‌دار را خلق کنند.

ذهن دانش‌آموزان انبار اطلاعات نیست!

قرار نیست تمام مطالب را در ذهن دانش‌آموزان خالی کنیم! ذهن آنها یک مخزن خالی نیست که کلی معلومات در آن بریزیم، دانش‌آموزان کنشگران فعال هستند بنابراین نه‌تنها به پالایش و ویرایش محتواهای موجود نیاز است بلکه تغییر اساسی در رویکرد تدوین برنامه‌های درسی باید اتفاق بیفتد.

برنامه‌های درسی به‌ویژه در دوره ابتدایی باید تلفیقی و پروژه‌محور باشد و به‌گونه‌ای تدوین شود که یادگیری را فراتر از موقعیت کلاس درس ببیند یعنی به محیط‌های بسیار متنوع و واقعی‌تر برای یادگیری اهمیت داده شود، ظرفیت‌های بسیاری در اردوگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری داریم که موقعیت یادگیری هستند و اگر با نگاه جدید به تدوین برنامه‌های درسی اقدام کنیم شاید بسیاری از موقعیت‌های یادگیری را به‌جای محتوای کتاب‌های درسی درفضاهای یادگیری کاربردی تعریف کنیم.

مرزهای کلاس درس را بردارید

به‌عبارت دیگر مرزهای کلاس را برداریم و به یک یادگیری باز با استفاده از همه ظرفیت‌های محیطی برای یادگیری اثربخش توجه کنیم.

تسنیم: چند عنوان کتاب درسی در دوره ابتدایی وجود دارد؟

51 عنوان کتاب درسی در 6 پایه دوره ابتدایی داریم.

تسنیم: آیا پیش از این بررسی شده بود چند عنوان درسی در دوره ابتدایی می‌تواند حذف شود؟

این موضوع جزو وظایف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و تاکنون جلسات مشترکی در این رابطه نداشتیم البته بررسی‌های نقادانه را که از طرف گروه‌های آموزشی به دست ما می‌رسد به‌صورت مکتوب به سازمان پژوهش منعکس می‌کنیم اما تدوین کتاب‌های درسی در انحصار سازمان پژوهش است.

تسنیم: آیا برای تدوین محتوای کتاب‌های درسی مشارکتی با معاونت‌های ابتدایی و متوسطه وجود ندارد؟

مشارکت نظام‌مندی وجود ندارد.

تسنیم: برخی کارشناسان بر این باورند تعدیل و حذف بخشی از محتوای کتاب‌های درسی دشوار است و به چند سال زمان نیاز دارد.

سند تحول بنیادین دربردارنده مقصد نظام آموزشی کشور است، این سند 6 ساحت تربیتی را تعریف کرده است و طبق آن باید سند برنامه درسی ملی داشته باشیم.

سند برنامه درسی فعلی مجزا از سند تحول بنیادین تدوین شده است و با یکدیگر ارتباط ندارند، برنامه درسی ملی همزمان با سند تحول یا حتی زودتر تدوین شده است و بین آنها گسست وجود دارد به‌عنوان مثال در برنامه درسی 11 حیطه یادگیری تعریف شده در حالیکه در سند تحول بنیادین 6 ساحت تربیتی داریم.

مطالبی که به دلیل قدمت در کتاب‌های درسی باقی مانده است

نقشه راه یا چارچوب برنامه درسی برگرفته از سند تحول باید تدوین شود و بر اساس آن مشخص شود زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند چه مطالب و مهارت‌هایی را فرا بگیرند و چه مواردی نیاز نیست؛ اکنون تدوین و تالیف برنامه‌های درسی فارغ از سند تحول است و برخی مطالب کتاب‌های درسی چون سال‌هاست وجود داشته اکنون نیز وجود دارد اما اینکه تا چه اندزه به تربیت یک انسان توانمند و متوازن که در سند تحول بنیادین به آن تاکید شده کمک می‌کند پرسشی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اشکالات برنامه درسی ملی

در حال حاضر در برنامه درسی ملی تفکیکی بین موضوعات و حیطه‌های یادگیری و قابلیت‌ها و صلاحیت‌های عمومی وجود ندارد و در برنامه درسی مرز این دو تعریف نشده است به همین دلیل با اضافه بار برنامه درسی در حد وسیع مواجه هستیم و بسیاری از مطالبی را که آموزش می‌دهیم کاربردی ندارند و برنامه‌های درسی مغفول که واقعاً مورد دانش آموزان است در مدرسه آموزش داده نمی‌شود.

تسنیم : پیش از این در دوره ابتدایی طرح‌های مهارتی همچون بازی و یادگیری یا طرح خوانا اجرایی شد سرنوشت این طرح‌ها به کجا رسید؟

این طرح‌ها با قوت به صورت تدریجی در حال اجرا هستند؛ استفاده از بستر بازی برای یادگیری، تکالیف مهارت محور به جای مشق شب سنتی و داستان خوانی و داستان نویسی برای پرورش مهارت خواندن، نوشتن و خلاقیت دانش آموزان برخی از طرح‌های اجرایی هستند که به دنبال تحول در روش های سنتی اجرای برنامه درسی هستند. همچنین به این نتیجه رسیدیم برای ارتقای کیفیت یادگیری در دوره ابتدایی باید مهارت‌های زبانی به خوبی فرا گرفته شود و با توجه به اقتضائات جدید و تحولاتی که اتفاق افتاده است دانش آموزان باید سواد محاسباتی و دیجیتالی خوبی هم داشته باشند تا از تحولات دنیا عقب نمانیم.

در برنامه درسی سنتی کمتر به مهارت‌های چهارگانه زبانی تمرکز می‌شود و دانش‌آموزان به جای خواندن فعال، درک مطلب و نوشتن خلاقانه به روخوانی و رونویسی تشویق می‌شوند به همین دلیل فارغ‌التحصیلان مدارس حتی نمی‌توانند یک متن ساده را بنویسند این یعنی یعنی مهارت نوشتن ندارند در حالیکه سال‌ها رونویسی کرده‌اند.

مهارت‌های شنیدن و صحبت کردن دو مهارت اساسی هستند بنابراین طرح خوانا را با تمرکز بر این دو مهارت در 10 درصد مدارس کشور اجرا کردیم که امسال در 15 درصد مدارس اجرا خواهد شد.

تسنیم: اگر بخشی از محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی حذف و زمان آزاد شود، چه مهارت‌هایی را می‌توان به دانش‌آموزان این گروه سنی آموزش داد؟

اگر ظرفیت را در اختیار مدرسه قرار دهیم، حصار تولید را از یک ساختمان بشکنیم و مشارکت بیشتری را ایجاد کنیم می‌توان محتواهای بسیار کاربردی و مفیدتری را در اختیار دانش آموزان قرار داد.

وقت دانش‌آموزان در این سن ارزشمندترین سرمایه است بنابراین متناسب با استعداد و توانمندی دانش‌آموزان و در نظر گرفتن تفاوت فردی و نیازهای جامعه باید به شکلی متوازن برنامه‌های درسی را کاربردی کرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)