میرنیوز

"بمباران دانش‌آموز با محتوای درسی غیرکاربردی" چه تبعاتی برای نظام آموزش کشور داشته است؟!

 "بمباران دانش‌آموز با محتوای درسی غیرکاربردی" چه تبعاتی برای نظام آموزش کشور داشته است؟! 2022-06-08T09:19:51+04:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ کتاب‌های درسی حجیم در عناوین مختلف که حتی سنگینی وزن آنها در کیف دانش‌آموزان با تبعاتی همچون پشت خمیده، شانه‌های افتاده و دردهای اسکلتی همراه است.

به جز تبعات جسمی حمل کتاب‌های سنگین؛ دشواری درک محتوای آن برای دانش آموزان و از همه مهمتر غیرکاربردی بودن این محتوای علمی با زندگی روزمره و آینده دانش‌آموزان و بازار کار، موضوعاتی است که سال‌ها در نقد کتاب‌های درسی مدارس شنیده می‌شود.

بارزترین نمود این ناکارآمدی را می‌توان در پرسش‌ها و عملکرد فارغ التحصیلان مدارس مشاهده کرد، سؤالاتی از این جنس، محتوایی که طی 12 سال در مدارس فرا گرفتند هم‌اکنون نه تنها در زندگی اجتماعی به کار نمی‌آید بلکه اثری از آن نیز در ذهنشان باقی نمانده بنابراین این پرسش جدی مطرح است که چرا برنامه درسی مدارس، صدای نیازهای دانش‌آموزان برای زندگی واقعی و بازار کار نیست؟

رهبر انقلاب، اردیبهشت امسال ضمن انتقاد به وضعیت دانش‌های تدریس شده در مدارس گفتند: «الآن در دبیرستان‌ها و شاید دبستان‌های ما دانش‌هایی تدریس می‌شود که هیچ فایده‌ای به حال امروز و آینده دانش‌آموز ندارد؛ یک ذهنیاتی است که یادشان هم می‌رود. در هیچ مسئله زندگی به این‌ها کمک نمی‌کند. این‌ها را شناسایی و حذف کنید. علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند.»

البته متولی اصلی تعدیل محتوای کتاب‌های درسی و کاربردی کردن آن سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است که هم‌اکنون در موضع انفعال در این باره به سر می‌برد و هنوز واکنشی نسبت به چگونگی انجام این مسئولیت خطیر نداشته‌اند ضمن آنکه برخی از کارشناسان نسبت به انحصار تدوین کتاب‌های درسی توسط سازمان پژوهش منتقد هستند.

در همین رابطه با رضوان حکیم‌زاده؛معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت‌وگویی داشتیم تا به سؤالاتی پیرامون محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، ضرورت کاستن از عناوین تدریس شده در این دوره و ارائه مهارت‌های متناسب با سن کودکان در مدرسه پاسخ دهیم.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه تقدیم مخاطبان تسنیم می‌‌شود:

تسنیم: وضعیت حجم کتاب‌های درسی در دوره ابتدایی تا چه اندازه نیازمند تعدیل است؟

مسئولیت تعدیل محتوای کتاب‌های درسی با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و وظیفه معاونت آموزش ابتدایی، اجرای برنامه‌های درسی است بنابراین در مقام تصمیم‌گیری درباره این موضوع نیستیم البته در جلساتی که بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ارائه علم نافع در مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد، کارگروهی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شکل گرفت زیرا با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت آن هر تصمیم‌گیری در این خصوص باید براساس اقدامات کارشناسی باشد.

تدوین برنامه درسی یعنی تصمیم‌گیری درباره فرصت‌های آموزشی و تربیتی که دانش آموز تحت هدایت مدرسه فرا می‌گیرد البته دانش آموز زمان محدودی در اختیار مدرسه است و موضوعات و حیطه‌های یادگیری متعدد هستند، اگر نگاه در برنامه‌ریزی درسی جزیره‌ای و مجزا باشد منجر می‌شود هر گروهی تصور کند دانش آموز تنها مخاطبش است و به جای نگاه کاربردی نگاه تخصصی به موضوع خواهد داشت.

مواجهه دانش‌آموز با حجم انبوهی از اطلاعات غیرکاربردی

کتاب‌های درسی مجزا باید در در زمان محدود توسط دانش‌آموز آموخته شود و نتیجه این می‌شود که دانش‌آموز در ساعات حضور در مدرسه با حجم انبوهی از محتوا و اطلاعاتی که ممکن است کاربردی هم نباشد، مواجه و در نهایت مطالب آموخته شده به برگه پرسش و پاسخ که دانش آموز آنها را حفظ کرده و پاسخ می‌دهد، تبدیل می‌شود.

دانش‌آموزان در بهترین مرحله سن از جهت شکل گیری شخصیت، رشد متوازن در تمام ابعاد و یادگیری قرار دارند و اگر نگاه کاربردی باشد بسیاری از محتواها می‌توانند جای خود را به برنامه‌های دیگر بدهند که بسیار مفیدتر است و این مستلزم داشتن نگاه سیستمی و کل‌نگر است.

دانش آموزان در سایر کشورها 8 و در  ایران 15 عنوان درسی دارند!

در جلسه‌ای که اخیراً با همکاران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی داشتیم، اشاره داشتند در بسیاری از کشورهای جهان دانش‌آموزان 7 یا 8 موضوع درسی را می‌خوانند اما در ایران در دروه متوسطه تا 15 عنوان درسی آن هم در زمان محدود به دانش‌آموزان ارائه می‌شود!

نتیجه چنین وضعیتی این است که مطالب به صورت حفظی و طوطی وار فرا گرفته می‌شوند و هر سال پس از پایان سال تحصیلی، دانش‌آموزان ذهن خود را از مطالب حفظی پاک می‌کنند و دیگر احساس تعلقی به کتاب درسی ندارند.

تسنیم: آیا در دوره ابتدایی می‌توان محتوای کتاب‌های درسی را تعدیل کرد؟ شاخصی که بتوان تشخیص داد به عنوان مثال در درس ریاضی کدام محتوا غیرکاربردی است و می‌تواند حذف شود، چیست؟

بستگی دارد کاربردی بودن را چگونه تعریف کنیم؛ دیدگاه‌های برنامه درسی متنوع و متفاوت است و هدف از مدرسه رفتن را هر چه بدانیم براساس آن محتواهایی تدوین و به دانش آموزان ارائه می‌شود به عنوان مثال اگر هدف مدرسه را فقط انتقال دانش و معرفت موضوعی در رشته‌های مختلف دانش بدانیم، مطالب متعدد علمی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

مدرسه مکانی برای انتقال دانش یا مهارت‌های زندگی؟

اگر مدرسه را مکانی بدانیم که دانش‌آموزان باید آداب و مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند و برای زندگی کردن آماده شوند آن وقت با توجه به زمان محدودی که در اختیار داریم دست به انتخاب می‌زنیم. ما چاره‌ای جز انتخاب نداریم چون زمان و ظرفیت دانش‌آموز برای یادگیری از جهت انگیزه، حفظ و تداوم تمرکز و توجه محدود است.

مدرسه می‌تواند فرصت‌هایی را برای رشد فردی و شکوفایی استعداد افراد ایجاد کند و آموزش‌های مورد نیاز با توجه به نیازهای بازار کار و نیازهای افراد در زندگی شخصی ارائه شود از سوی دیگر گروهی از دانش آموزان باید مرزهای علم را توسعه دهند و شاخه‌های معرفت بشری بستر مناسبی هستند که متخصصانی در این زمینه داشته باشیم اما قطعاً تمام دانش‌آموزان قرار نیست این آموزش‌ها را دریافت کنند.

در حال حاضر تفاوت‌های فردی دانش آموزان را نادیده می‌گیریم و تصور می‌کنیم به تمام دانش آموزان باید یک محتوا ارائه شود و نتایج آن در امتحانات نهایی به خوبی نمایان است. چند درصد دانش آموزان در امتحانات نهایی نمرات خوب می‌گیرند؟

ساعات صرف شده در مدارس نتیجه‌بخش نیست

اگر از منظر اقتصاد آموزشی محاسبه کنیم با توجه به ساعت‌هایی که در مدرسه صرف می‌شود، استخدام معلم، چاپ کتاب درسی، هزینه نگهداری مدارس و... از سوی دیگر یادگیری بسیار پایین دانش‌آموزان در برخی دروس نشان می‌دهد بخشی از برنامه دچار مشکل است و ساعات صرف شده در مدارس نتیجه‌بخش نبوده است.

این آموزش‌ها در دوره ابتدایی نیاز است

معتقدم در دوره ابتدایی باید بر مهارت‌های پایه سواد شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن، گوش دادن، محاسبات ریاضی و سواد دیجیتال در کنار آموزش مهارت‌های زندگی متمرکز شد.

استفاده از کتاب برای آموزش تمام موضوعات و مطالب، رویکرد نادرستی است که در تدوین برنامه‌های درسی وجود دارد در حالیکه نیاز نیست برای هر موضوعی کتاب تدوین کنیم به عنوان مثال تفکر و پژوهش نیاز به چاپ کتاب ندارد و باید از بستر علوم، ریاضی و مطالعات اجتماعی موقعیت‌های یادگیری متناسب تعریف شود تا دانش آموزان تفکر نقاد و مهارت‌های پژوهش را فرابگیرند.

سواد رسانه‌ای، انسان و محیط زیست و بسیاری دیگر از این موارد نیاز به تدوین کتاب ندارند و باید محتوای موضوعات اصلی را به شیوه تلفیقی تدوین کنیم تا دربردارنده مهارتهای اصلی باشد همچنین معلمان با آموزش و در یک رویکرد تلفیقی موقعیت‌‌های یادگیری معنا‌دار را خلق کنند.

ذهن دانش‌آموزان انبار اطلاعات نیست!

قرار نیست تمام مطالب را در ذهن دانش‌آموزان خالی کنیم! ذهن آنها یک مخزن خالی نیست که کلی معلومات در آن بریزیم، دانش آموزان کنشگران فعال هستند بنابراین نه تنها به پالایش و ویرایش محتواهای موجود نیاز است بلکه تغییر اساسی در رویکرد تدوین برنامه‌های درسی باید اتفاق بیفتد.

برنامه‌های درسی به ویژه در دوره ابتدایی باید تلفیقی و پروژه محور باشد و به گونه‌ای تدوین شود که یادگیری را فراتر از موقعیت کلاس درس ببیند یعنی به محیط های بسیار متنوع و واقعی‌تر برای یادگیری اهمیت داده شود، ظرفیت‌های بسیاری در اردوگاه‌ها و کانون‌های فرهنگی و هنری داریم که موقعیت یادگیری هستند و اگر با نگاه جدید به تدوین برنامه‌های درسی اقدام کنیم شاید بسیاری از موقعیت‌های یادگیری را به جای محتوای کتاب‌های درسی درفضاهای یادگیری کاربردی تعریف کنیم.

مرزهای کلاس درس را بردارید

به عبارت دیگر مرزهای کلاس را برداریم و به یک یادگیری باز با استفاده از همه ظرفیت‌های محیطی برای یادگیری اثربخش توجه کنیم.

تسنیم: چند عنوان کتاب درسی در دوره ابتدایی وجود دارد؟

51 عنوان کتاب درسی در 6 پایه دوره ابتدایی داریم.

تسنیم: آیا پیش از این بررسی شده بود چند عنوان درسی در دوره ابتدایی می‌تواند حذف شود؟

این موضوع جزو وظایف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و تاکنون جلسات مشترکی در این رابطه نداشتیم البته بررسی‌های نقادانه که از طرف گروه‌های آموزشی به دست ما می‌رسد را به صورت مکتوب به سازمان پژوهش منعکس می‌کنیم اما تدوین کتاب های درسی در انحصار سازمان پژوهش است.

تسنیم: آیا برای تدوین محتوای کتاب‌های درسی مشارکتی با معاونت‌های ابتدایی و متوسطه وجود ندارد؟

مشارکت نظام مندی وجود ندارد.

تسنیم: برخی کارشناسان بر این باورند تعدیل و حذف بخشی از محتوای کتاب‌های درسی دشوار است و به چند سال زمان نیاز دارد.

سند تحول بنیادین در بردارنده مقصد نظام آموزشی کشور است، این سند 6 ساحت تربیتی را تعریف کرده و طبق آن باید سند برنامه درسی ملی داشته باشیم.

سند برنامه درسی فعلی مجزا از سند تحول بنیادین تدوین شده و با یکدیگر ارتباط ندارند، برنامه درسی ملی همزمان با سند تحول یا حتی زودتر تدوین شده است و بین آنها گسست وجود دارد به عنوان مثال در برنامه درسی 11حیطه یادگیری تعریف شده در حالیکه در سند تحول بنیادین 6 ساحت تربیتی داریم.

مطالبی که به دلیل قدمت در کتاب‌های درسی باقی مانده است

نقشه راه یا چارچوب برنامه درسی برگرفته از سند تحول باید تدوین شود و بر اساس آن مشخص شود زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند چه مطالب و مهارت‌هایی را فرا بگیرند و چه مواردی نیاز نیست؛ اکنون تدوین و تالیف برنامه‌های درسی فارغ از سند تحول است و برخی مطالب کتاب‌های درسی چون سال‌هاست وجود داشته اکنون نیز وجود دارد اما اینکه تا چه اندزه به تربیت یک انسان توانمند و متوازن که در سند تحول بنیادین به آن تاکید شده کمک می‌کند پرسشی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اشکالات برنامه درسی ملی

در حال حاضر در برنامه درسی ملی تفکیکی بین موضوعات و حیطه‌های یادگیری و قابلیت‌ها و صلاحیت‌های عمومی وجود ندارد و در برنامه درسی مرز این دو تعریف نشده است به همین دلیل با اضافه بار برنامه درسی در حد وسیع مواجه هستیم و بسیاری از مطالبی را که آموزش می‌دهیم کاربردی ندارند و برنامه‌های درسی مغفول که واقعاً مورد دانش آموزان است در مدرسه آموزش داده نمی‌شود.

تسنیم : پیش از این در دوره ابتدایی طرح‌های مهارتی همچون بازی و یادگیری یا طرح خوانا اجرایی شد سرنوشت این طرح‌ها به کجا رسید؟

این طرح‌ها با قوت به صورت تدریجی در حال اجرا هستند؛ استفاده از بستر بازی برای یادگیری، تکالیف مهارت محور به جای مشق شب سنتی و داستان خوانی و داستان نویسی برای پرورش مهارت خواندن، نوشتن و خلاقیت دانش آموزان برخی از طرح‌های اجرایی هستند که به دنبال تحول در روش های سنتی اجرای برنامه درسی هستند. همچنین به این نتیجه رسیدیم برای ارتقای کیفیت یادگیری در دوره ابتدایی باید مهارت‌های زبانی به خوبی فرا گرفته شود و با توجه به اقتضائات جدید و تحولاتی که اتفاق افتاده است دانش آموزان باید سواد محاسباتی و دیجیتالی خوبی هم داشته باشند تا از تحولات دنیا عقب نمانیم.

در برنامه درسی سنتی کمتر به مهارت‌های چهارگانه زبانی تمرکز می‌شود و دانش‌آموزان به جای خواندن فعال، درک مطلب و نوشتن خلاقانه به روخوانی و رونویسی تشویق می‌شوند به همین دلیل فارغ‌التحصیلان مدارس حتی نمی‌توانند یک متن ساده را بنویسند این یعنی یعنی مهارت نوشتن ندارند در حالیکه سال‌ها رونویسی کرده‌اند.

مهارت‌های شنیدن و صحبت کردن دو مهارت اساسی هستند بنابراین طرح خوانا را با تمرکز بر این دو مهارت در 10 درصد مدارس کشور اجرا کردیم که امسال در 15 درصد مدارس اجرا خواهد شد.

تسنیم: اگر بخشی از محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی حذف و زمان آزاد شود، چه مهارت‌هایی را می‌توان به دانش‌آموزان این گروه سنی آموزش داد؟

اگر ظرفیت را در اختیار مدرسه قرار دهیم، حصار تولید را از یک ساختمان بشکنیم و مشارکت بیشتری را ایجاد کنیم می‌توان محتواهای بسیار کاربردی و مفیدتری را در اختیار دانش آموزان قرار داد.

وقت دانش‌آموزان در این سن ارزشمندترین سرمایه است بنابراین متناسب با استعداد و توانمندی دانش‌آموزان و در نظر گرفتن تفاوت فردی و نیازهای جامعه باید به شکلی متوازن برنامه‌های درسی را کاربردی کرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

اعلام نرخ قطعی حج تمتع تا ۲ ماه آینده

اعلام نرخ قطعی حج تمتع تا ۲ ماه آینده
2024-11-25T21:00:40+03:30
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه قیمت قطعی حج تمتع ۱۴۰۴ تا دو ماه آینده اعلام خواهد شد، توضیحاتی را در خصوص عوامل مربوط به قیمت حج و استفاده از ایرلا...

بارگیری ۵ هزار تخته پتو و ۲۰ تن مواد غذایی برای کمک به مردم مظلوم لبنان

بارگیری ۵ هزار تخته پتو و ۲۰ تن مواد غذایی برای کمک به مردم مظلوم لبنان
2024-11-25T17:27:21+03:30
سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از بارگیری ۵ هزار تخته پتو و ۲۰ تن مواد غذایی برای کمک به مردم مظلوم لبنان خبر داد.

مطالبه بازنشستگان از دولت باید کنترل تورم باشد

مطالبه بازنشستگان از دولت باید کنترل تورم باشد
2024-11-25T17:14:02+03:30
سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری گفت: مطالبه بازنشستگان از دولت باید کنترل تورم باشد.

لزوم اصلاح نظام بنگاه‌داری در صندوق‌های بازنشستگی

لزوم اصلاح نظام بنگاه‌داری در صندوق‌های بازنشستگی
2024-11-25T17:14:01+03:30
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت:لایحه دولت در زمینه اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی هیچ آسیبی به رفاه و معیشت بازنشستگان و کارکنان این صندوق وراد نمی کند.

بیش از ۶ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران در مسیر نوسازی

بیش از ۶ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران در مسیر نوسازی
2024-11-25T17:14:01+03:30
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: در این دوره از مدیریت شهری بیش از ۶ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارامد شهری در مسیر نوسازی قرار گرفته است.

برگزاری رزمایش دریایی محمد رسول الله ۳ مرزبانی فراجا در آب های عمان

برگزاری رزمایش دریایی محمد رسول الله ۳ مرزبانی فراجا در آب های عمان
2024-11-25T17:00:40+03:30
فرمانده مرزبانی انتظامی از برگزاری رزمایش دریایی محمد رسول الله ۳ مرزبانی فراجا در بندر چابهار به منظور حفظ آمادگی عملیاتی مرزبانان در آب های عمان خبر داد.

کشف بیش از ۷ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی قاچاق

کشف بیش از ۷  میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی قاچاق
2024-11-25T17:00:40+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از اجرای هجدهمین مرحله طرح سراسری مبارزه با قاچاق سوخت و کشف بیش از هفت میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی قاچاق در کشور و توقی...

شناسایی و انهدام باند جاعلان اسناد و املاک موروثی میلیاردی

شناسایی و انهدام باند جاعلان اسناد و املاک موروثی میلیاردی
2024-11-25T17:00:39+03:30
رئیس مرکز عملیات ویژه پلیس آگاهی فراجا از شناسایی و دستگیری باند جاعلان اسناد ملکی گرانقیمت و موروثی به ارزش 6 هزار میلیارد ریال خبر داد.

صدور رای برای نتانیاهو و گالانت یعنی شکست بزرگ آمریکا

صدور رای برای نتانیاهو و گالانت یعنی شکست بزرگ آمریکا
2024-11-25T16:34:04+03:30
معاون حقوقی سپاه پاسداران گفت:صهیونیست یعنی فرزند نامشروع آمریکا و این شکستی بزرگ برای دولت آمریکا است.

١٠ هزار وکیل در دیوان کیفری بین المللی علیه نتانیاهو گزارش ارائه کردند

١٠ هزار وکیل در دیوان کیفری بین المللی علیه نتانیاهو گزارش ارائه کردند
2024-11-25T15:40:40+03:30
رئیس مرکز وکلا با اشاره به همبستگی حقوقدانان با مردم مظلوم غزه گفت: ١٠ هزار وکیل در دیوان کیفری بین المللی علیه نتانیاهو گزارش ارائه کردند.

تعاونی تامین نیاز واحدهای بوم‌گردی با رویکرد صنایع‌دستی تشکیل شد

تعاونی تامین نیاز واحدهای بوم‌گردی با رویکرد صنایع‌دستی تشکیل شد
2024-11-25T15:27:23+03:30
مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع دستی گفت: تعاونی تامین نیاز واحدهای بوم‌گردی با رویکرد صنایع‌دستی تشکیل شد.

هلال احمر ایران تعهد پایداری به اقدامات بشردوستانه دارد

هلال احمر ایران تعهد پایداری به اقدامات بشردوستانه دارد
2024-11-25T15:27:22+03:30
رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران گفت: اصول انسانیت، بی طرفی،بی غرضی، استقلال، خدمات داوطلبانه، یکپارچگی تنها آرمان‌های ما نیستند؛ بلکه پ...

اجرای بیش از ۲ هزار تن آسفالت در معابر پایانه‌های مسافری جنوب

اجرای بیش از ۲ هزار تن آسفالت در معابر پایانه‌های مسافری جنوب
2024-11-25T15:27:22+03:30
سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران از اجرای بیش از ۲ هزار تن آسفالت در معابر پایانه‌های مسافری جنوب و غرب تا پایان سال جاری خبر ...

موحدی: ضارب امام جمعه کازرون سابقه بمب‌گذاری داشت

موحدی: ضارب امام جمعه کازرون سابقه بمب‌گذاری داشت
2024-11-25T15:27:21+03:30
دادستان کل کشور گفت: ضارب امام جمعه کازرون در محافل مختلف خود را به عنوان جانباز جنگ تحمیلی معرفی می‌کرد در حالی که هیچگونه سابقه جانبازی در دوران دفاع مقدس ...

ماجرای اخراج دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چه بود؟

ماجرای اخراج دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چه بود؟
2024-11-25T15:27:21+03:30
وزیر آموزش و پرورش ماجرای اخراج دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را تشریح کرد.

خبرنگار مهر سفیر «اطلاع رسانی سلامت در حوادث و بلایا» شد

خبرنگار مهر سفیر «اطلاع رسانی سلامت در حوادث و بلایا» شد
2024-11-25T15:14:00+03:30
فائزه نجارزادگان، خبرنگار مهر در اختتامیه دهمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا به عنوان سفیر اطلاع رسانی سلامت در حوادث و بلایا معرفی و موفق به دریا...

تفکر بسیجی، بن‌بست‌شکن در مسیر مقابله با جبهه استکبار است

تفکر بسیجی، بن‌بست‌شکن در مسیر مقابله با جبهه استکبار است
2024-11-25T14:47:25+03:30
مسوول سازمان بسیج شهرداری تهران گفت: تفکر بسیجی، بن‌بست‌شکن در مسیر مجاهدت و مقابله با جبهه استکبار شده است.

اژه‌ای: گاهی برخی گرانی‌ها باعث مسائل روانی برای جامعه هستند

اژه‌ای: گاهی برخی گرانی‌ها باعث مسائل روانی برای جامعه هستند
2024-11-25T14:34:02+03:30
رئیس قوه قضاییه گفت: مسائل روانی برای جامعه فقط از ناحیه برخی مطالب و شایعات منتشره توسط سایت‌ها و کانال‌ها ایجاد نمی‌شود؛ گاهی برخی گرانی‌ها نیز موجد مسائل ...

ایجاد ورودی‌های جدید برای ایستگاه‌های متروی مصلا و شهیدبهشتی

ایجاد ورودی‌های جدید برای ایستگاه‌های متروی مصلا و شهیدبهشتی
2024-11-25T14:20:40+03:30
مدیر اجرایی شرکت مترو تهران از بازطراحی و ساخت ورودی‌های جدید برای ایستگاه‌های متروی مصلا و شهیدبهشتی خبر داد.

حسینی: جریمه‌های رانندگی مستند با تصاویر پلاک خودرو صادر می‌شود

حسینی: جریمه‌های رانندگی مستند با تصاویر پلاک خودرو صادر می‌شود
2024-11-25T14:20:39+03:30
رئیس پلیس راهور فراجا از اجرای طرحی جدید با هدف کاهش خطاهای انسانی و افزایش دقت در صدور جریمه‌های رانندگی خبر داد.

دبیرکل و معاون امور بین‌الملل هلال‌احمر عازم بیروت شدند

دبیرکل و معاون امور بین‌الملل هلال‌احمر عازم بیروت شدند
2024-11-25T14:07:20+03:30
دبیرکل و معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال‌احمر ایران به‌منظور بررسی وضعیت جنگ‌زدگان و نحوه توزیع اقلام امدادی و بشردوستانه میان آنها عازم لبنان شدند.

اژه‌ای: به قول‌هایی که می‌دهید عمل کنید

اژه‌ای: به قول‌هایی که می‌دهید عمل کنید
2024-11-25T13:54:05+03:30
رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع گرانی‌ها گفت: زمانی که امنیت روانی مردم مخدوش شود، امنیت اجتماعی نیز به هم خواهد خورد.

اژه‌ای: تأثیر گرانی بر امنیت اجتماعی جامعه؛ به قول‌هایی که می‌دهید عمل کنید

اژه‌ای: تأثیر گرانی بر امنیت اجتماعی جامعه؛ به قول‌هایی که می‌دهید عمل کنید
2024-11-25T13:27:20+03:30
رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع گرانی‌ها گفت: زمانی که امنیت روانی مردم مخدوش شود، امنیت اجتماعی نیز به هم خواهد خورد.

فرهنگ نماز باید توسعه پیدا کند

فرهنگ نماز باید توسعه پیدا کند
2024-11-25T13:13:59+03:30
وزیر آموزش و پرورش بر ارتقای فرهنگ نماز تاکید کرد.

دستگیری گروگانگیران اتباع خارجی

دستگیری گروگانگیران اتباع خارجی
2024-11-25T13:13:59+03:30
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از انهدام باند خشن گروگانگیری، خبر داد.

۱۷ نفر در تصادف اتوبوس در شرق برزیل کشته شدند

۱۷ نفر در تصادف اتوبوس در شرق برزیل کشته شدند
2024-11-25T12:47:25+03:30
مقامات محلی برزیل روز دوشنبه اعلام کردند که ۱۷ نفر بر اثر سقوط یک اتوبوس به دره ای در ایالت آلاگواس در شرق برزیل کشته و بیش از ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

۱۳ کشته و ۱۸ زخمی بر اثر رانش زمین و سیل در اندونزی

۱۳ کشته و ۱۸ زخمی بر اثر رانش زمین و سیل در اندونزی
2024-11-25T12:47:25+03:30
یک مقام سازمان مدیریت بلایای طبیعی و کاهش حوادث روز دوشنبه گفت رانش زمین و سیل‌های ناگهانی که شنبه شب به دو منطقه در استان سوماترای شمالی اندونزی رسید، ۱۳ کش...

زاکانی: حمل و نقل عمومی از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد ارتقا می‌یابد

زاکانی: حمل و نقل عمومی از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد ارتقا می‌یابد
2024-11-25T12:47:25+03:30
شهردار تهران گفت: تلاش می‌کنیم حمل ونقل عمومی از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد ارتقا یابد و تحول ایجاد کند.

آیلیگ ، یک نرم افزار هیجان انگیز

آیلیگ ، یک نرم افزار هیجان انگیز
2024-11-25T12:47:24+03:30
وزیر آموزش و پرورش گفت: این خیلی مهم است که آیلیگ را به گوش مخاطبان برسانید. از پوسترها و کلیپ‌ها برای تبلیغ آیلیگ در میان دانش آموزان استفاده کنید.

فضاهای حاشیه رود دره اوین به مجموعه گردشگری باغ سبز تبدیل می‌شود

فضاهای حاشیه رود دره اوین به مجموعه گردشگری باغ سبز تبدیل می‌شود
2024-11-25T12:34:01+03:30
همزمان با اجرای طرح ساماندهی و توسعه‌ای شهرک نیایش، فضای بی دفاع شهری حاشیه رود دره اوین – درکه با حفظ کاربری فضای سبز به مجموعه گردشگری باغ سبز تبدیل می شود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)