میرنیوز
گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ رضا دبیرینژاد: "میراث فرهنگی به معنای مجموعه ارزشهای یک جامعه است که از سوی کل جامعه مقبولیت و مشروعیت یافته است و همین ارزشمندی برای جامعه باعث ثبت و نگهداری آن می شود، از اینرو بنیان پیدایش و ایجاد جایگاه و یا شناسایی و برجستهسازی میراث فرهنگی را باید در خود جامعه دید.
بر همین اساس رابطه میراث فرهنگی و جامعه را باید یک رابطه دوسویه دانست. از سویی جامعه و مردم ارزشهایی را میسازند، برمیگزینند و برایشان چنان اهمیت مییابد که آن را در مجموعه میراث فرهنگی جای میدهد و یا از سوی دیگر متولیان و یا متخصصان میراث فرهنگی با قرار دادن نام میراث فرهنگی بر آنها، جامعه را حساس میسازند و برای جامعه مهم میسازند تا جلب توجه کنند.
از همین رو میراث فرهنگی یک نظام حاصل از قدرت فرهنگی است، قدرتی که با تجربه زیسته برای جامعه به وجود آمده است و دارای چنان جایگاه قدرتمندی در فرهنگ است که مردم آن را میطلبند و میخواهند آن را دریابند و برای همین با عنوان میراث فرهنگی برای جامعه ایجاد مسئولیت میکنند.
این گونه است که میراث فرهنگی قدرت خود را در پیوند با اذهان جامعه و مردم به دست میآورد. این مقبولیت و مشروعیت مردمی است که میراث فرهنگی را صاحب یک پشتوانه و یک نفوذ مردمی میکند. اما از سوی دیگر سیاستگذاری و برنامهریزی میراث فرهنگی یک بر ساخت قدرت است که میتوان با آن ایجاد قدرت فرهنگی کرد.
در واقع قدرتمندسازی میراث فرهنگی حاصل عمومی و مردمی کردن آن است وقتی پدیدهای پایگاه مردمی خود را به دست می آورد نه تنها شالودهای محکم ایجاد کرده است بلکه حریمی امن فراهم آورده است. از این رو تبدیل میراث فرهنگی به پدیدهای اجتماعی و عمومی اقدامی برای قدرتمندسازی میراث فرهنگی است ولی باید در نظر داشت که این موضوع متناظر به این برنامه است.
برنامهای که میراث فرهنگی را در زیست امروزی جاری سازد و در واقع به عرصه زیست عمومی وارد کند. عمومی کردنی که با عوامزدگی تمایز دارد بلکه از طریق تولیدات فرهنگی و یا تولید روایتهایی اکنونی که بتواند میراث فرهنگی را به فهمی همگانی و خاطرهای مشترک برساند زمینههای عمومی کردن فراهم شده است، همچنین میتواند امکان تجربههایی اختصاصی میراث فرهنگی را با جامعه معاصر پیوند دهد و معطوف به تجربیات گذشته نباشد بلکه بستر حیات فرهنگی جامعه شود.
اما در نظر داشته باشیم که میراث فرهنگی برای رویدادسازی نیاز به وامگیری تقلید از حوزههای فرهنگی دیگر ندارد اما می تواند از قابلیتهای آنها استفاده کند تا در پیوند با ظرفیتهای موضوعی و فرهنگی تجربههایی اختصاصی و متمایز را ایجاد کند.
این گونه است که رسیدن به یک برنامهریزی فرهنگی برآمده از شاکله و ظرفیتهای میراث فرهنگی اما در قالبهایی روزآمد می تواند به فراگیری میراث فرهنگی و در نتیجه قدرت میراث قرهنگی بیانجامد".
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
کیفرخواست متهمان پرونده چای دبش صادر شد
جهانگیر: جرم سرقت در کشور بعد ۱۳ سال کاهش یافته است
چگونه از نقض تعهدات در قراردادها پیشگیری کنیم؟
واژگونی پژو ۲۰۷ در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید باکری تهران
براساس اعلام هواشناسی پلیس نسبت به سفرهای غیرضروری هشدار داد
ترافیک نسبتا سنگین شبانگاهی در معابر تهران
شهرداری تهران انتقال زبالههای ساری به تهران را تایید کرد
درجه بندی ۹ غار با اهمیت در کارگروه ملی غارشناسی
سیل در اندونزی جان دو نفر را گرفت
جلوگیری از تعطیلی ۶۰ واحد تولیدی و بیکاری ۳۰ هزار کارگر
بسیجی، الگویی کامل، بی نظیر و نمونه برای نسل جوان است
هواشناسی هشدار داد/ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
زبالههای ساری به تهران منتقل میشود؟
رونمایی از کتاب فرهنگ و بحران در دهمین کنگره سلامت در بلایا
هواشناسی هشدار داد؛ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
جعل و کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
فراخوان دیوارنگاری «دیوارهای کوچک شهر من» تمدید شد
افزایش ۲ برابری درآمدهای مناطق شهرداری تهران
جعل و کلاهبردای ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
قیمت میوه ۵۰ درصد ارزانتر در میادین میوه و تره بار
شهید فخریزاده باعث پیشرفت جهشوار علمی کشور شد
۶ پیشنهاد ضروری اجرایی برای تحول در نظام مدیریت بحران کشور
محکومیت یک واحد آلاینده محیط زیست در ملارد
جزئیات تصادف خودروی استاندار استان مرکزی در آزادراه خلیج فارس اراک
اتصال دو منطقه ١٧ و ١٨ تهران از طریق باغراه حضرت فاطمه
پیگیری قاطع اجرای طرح شهید آرمان در تهران
رفع موانع ساخت پروژه آزمایشگاه و سالن تشریح پزشکی قانونی
جزییات پرونده یک شرکت خودرویی، خرید ملک ۳۰ میلیاردی در امارات توسط متهم ردیف اول
حضور رئیس قوه قضاییه در مراسم تشییع پیکر وزیر پیشین دادگستری
ایران دارای رتبه هفتم مخاطرات در جهان؛مهمترین چالش مدیریت بحران