میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از مشکلات دیرینه تهرانیهایی که برای تردد روزانه خود تاکسی را انتخاب میکنند پرداخت کرایههایی است که بعضاً با سلیقه راننده تاکسی تعیین میشود نه قانونی که توسط شورای شهر تعیین شده است. البته همه مشکل به این مسئله ختم نمیشود چراکه غیبت بسیاری از تاکسیها در روزهای بارانی و پرترافیک و عبور بدون سرنشین آنها در این شرایط و نگاهشان به مسافرانی که کلمه دربست را بر زبان جاری میکنند برای مسافران دغدغه دیگری است.
اگرچه این معضل بیشتر بین تاکسیهای گردشی گریبانگیر مسافران میشود اما بعد از سالها، سازمان تاکسیرانی شهر تهران در دوره جدید گامی برای حل این مشکل برداشته که میتواند بخشی از این مشکل را برطرف کند.
بر اساس این طرح، متناسب با شرایطی چون میزان ترافیک، نرخ کرایه به صورت هوشمند دریافت میشود و بعد از طی شدن دوره آزمایشی این طرح به صورت یکپارچه در همه خطوط تاکسیرانی اجرا میشود اما از آنجایی که مشکل موجود در بخش تاکسیهای گردشی همچنان پابرجاست با وحید سرلک معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران به گفتوگو پرداختیم تا بدانیم برای تاکسیهای گردشی چه تدبیری دارند و طرح کرایه هوشمند چه مشکلاتی را حل میکند.
تسنیم: با توجه به مشکلاتی که بین مسافران و رانندگان تاکسی در پرداخت کرایه وجود دارد لازم است سازمان تاکسیرانی برای ساماندهی اوضاع اقدامات بهروز و مناسبی انجام دهد. در این راستا هوشمندسازی نرخ کرایهها برای برخی خطوط تاکسی اجرایی شده این امر چگونه انجام میشود؟
امسال برچسبهای تعیین نرخ را بهصورت هوشمند و شناور تعیین کردهایم؛ بارکدهایی روی برچسب نرخ کرایه در تاکسیها قرار دارد که مسافران میتوانند با اسکن آن از طریق اپلیکیشنهای مختلف از میزان کرایه مطلع شوند. نرخ پایه و حداکثر کرایهای که ممکن است در یک مسیر از مسافر دریافت شود روی برچسب وجود دارد اما با توجه به شناور شدن کرایهها در ساعات مختلف روز، مسافران میتوانند از نرخ کرایهای که باید در آن زمان پرداخت کنند مطلع شوند.
اجرای این طرح میتواند اختلافات بین مسافر و راننده را درباره میزان کرایه دریافتی به حداقل برساند چراکه سوابق سالهای گذشته و بررسی آنها نشان میدهد که بهترین روند این است که مردم بدانند با چه نرخی سوار تاکسی میشوند و قرار است چه مبلغی را پرداخت کنند اما شناور شدن کرایهها مشمول تاکسیهای خطی میشود و برای تاکسیهای گردشی همکاران بنده در تلاش برای راهاندازی سیستم دیگری هستند.
تسنیم: برای تاکسی های گردشی نیز ایجاد چنین شرایطی ضروری است، آیا به صورت مجزا به آن پرداخته خواهد شد؟
ما در بخش خوردوهای گردشی بیشترین ضعف را داریم و در حال برنامهریزیهایی برای افزایش نظارت بر آنها هستیم اما برای تحقق این امر باید به سمت هوشمند شدن تاکسیها حرکت کنیم؛ در این راستا چند موضوع بهصورت تحقیق در حال انجام است مانند نصب GPS روی تاکسیها تا از فعالیت آنها در سایر مناطق مطلع شویم چراکه اگر یک تاکسی گردشی متعلق به منطقه 4 است نباید در منطقه 6 یا جای دیگر فعال باشد.
تسنیم: وقتی عنوان «گردشی» روی تاکسی وجود دارد این ذهنیت ایجاد میشود که آنها محدودیتی در تردد ندارد.
بله اما مشکل زمانی پیش میآید که برخی تاکسیرانها با توجه به اینکه خدمات طرح ترافیک برایشان رایگان است، فقط در همین محدوده به دنبال مسافر هستند در حالی که همه مناطق به تاکسیهای گردشی نیاز دارند و نباید اینطور باشد که همه تاکسیهای گردشی یک منطقه در مرکز شهر تردد داشته باشند.
بنابراین لازم است برای تاکسیهای گردشی و حتی تاکسیهای تلفنی ساماندهی اساسی انجام شود که در این راستا کارهای مطالعاتی در حال انجام است تا زیرساخت لازم را فراهم کنیم اما اجرایی کردن آن زمانبر نیست و امیدواریم بتوانیم این قول را بدهیم که حداکثر در آغاز سال 1402 نظارت و ساماندهی تاکسیهای گردشی به شکل جدید انجام شود و علاوه بر کنترل قیمت، نحوه تردد و گردش بدون سرنشین آنها در شهر را حل کنیم زیرا برای بسیاری از افراد این پرسش مطرح است که چرا هنگام بارندگی، تاکسیهای بدون سرنشین از کنار آنها عبور میکنند اما مسافری سوار نمیکنند.
برای حل چنین مواردی فقط باید به سمت هوشمندسازی و کنترلهای هوشمند حرکت کنیم که این اقدام برای تاکسیهای گردشی در دستور کار قرار دارد و برای تاکسیهای خطی از نرخهای شناور بهرهمند شدهایم.
تسنیم: در تاکسی های خطی و دریافت کرایه شناور، ساعتهای پیک و غیرپیک نرخ را تعیین می کند؟
در گذشته ساعت های پیک و غیرپیک تهران قابل پیشبینی بود و حتی با این رویکرد سراغ طرح ترافیک رفتند که در چه ساعاتی با اوج ترافیک مواجه هستیم و در چه ساعاتی ترافیک سبک است اما واقعیت این است که دیگر ترافیک تهران قابل پیشبینی نیست و نمیتوان گفت در چه ساعتهایی خیابانی خلوت است با این حال اینطور نیست که بگوییم با شناور شدن قیمت ها، نرخ کرایه در هر حال بیشتر میشود.
نرخ کرایه بیشتر در ساعاتی است که ازدحام مسافر داریم افزایش مییابد؛ مواردی وجود دارد که در یک محور کرایه 5 هزار تومان تعیین شده و در حالت عادی نیم ساعت زمان برای جابهجایی مسافران نیاز است اما در ساعات پیک تردد در این مسیر یک ساعت و نیم زمان میبرد در حالی که اگر راننده تاکسی در نقطه دیگری از شهر بود میتوانست چند مسیر کار کرده باشد.
نرخ شناور در سیستمهای دیگر مانند تاکسیهای اینترنتی نیز انجام میشود اما نام شناور روی آن نیست. در تاکسیهای اینترنتی نرخ یک مسیر در ساعات مختلف، متغیر است و همه آن را پذیرفتهاند.
با شناور شدن نرخ کرایه ها، بزرگترین اتفاقی که رخ می دهد حذف رابطه مالی مسافر و راننده است و دیگر برای پرداخت کرایه خرد دچار مشکل نمی شوند چراکه آن رقم را میتوانند اینترنتی پرداخت کنند بدون اینکه طبق سلیقه راننده، ریالی کمتر یا بیشتر پرداخته شود در این شرایط بالاخره یک نظم و نظامی در پرداخت کرایه وجود دارد و مشکلی در شرایط خاص مانند روزهای برفی و بارانی رخ نمی دهد چراکه در این شرایط نرخ کرایه افزایش خواهد داشت و این امر کمک می کند تا راننده های تاکسی پای کار باشند.
تسنیم: دوره چهارم مدیریت شهری به دنبال هوشمندسازی تاکسیها مانند تاکسیهای اینترنتی بود اما این طرح به سرانجام نرسید و تاکسیهای اینترنتی فعالیت خود را آغاز کردند؛ هوشمندسازی دریافت نرخ کرایه در قالب همان طرح گذشته است یا با آن تفاوت دارد؟
مدیرعامل یکی از تاکسیهای اینترنتی در آن زمان با مدیرعامل وقت تاکسیرانی مذاکراتی داشت تا طرح خود را به اجرا درآورد اما متأسفانه به هر دلیلی این امر به سرانجام نرسید و سازمان تاکسیرانی آن را نپذیرفت. آنها نیز مجبور شدند طرح خود را به شکل مستقل پیاده کنند.
در مقطع دیگری یک شرکت با تمایل خود قصد ارائه خدمات تاکسی داشت اما بعد از مدتی دید امکان رقابت ندارد بنابراین فعالیتش ادامه پیدا نکرد. با این حال آنچه در سازمان تاکسیرانی برای هوشمندسازی نرخ کرایه ها مدنظر قرار گرفته مشمول آن طرح قدیمی نمی شود. بحثی که وجود دارد این است که راننده تاکسی هم نباید متضرر شود و هم نباید بیشتر از حق خود کرایه دریافت کند.
هر ساله نرخ کرایه ها درصدی افزایش می یابد و اما می گوییم همه خطوط نباید افزایش نرخ یکسان داشته باشند، برخی خطوط 5 درصد افزایش برایشان کافی است و این موجب ناراحتی برخی از مسئول خط هاست بنابراین باید به شکل مهندسی رفتار کرد؛ امیدوارم این طرح نتیجه بخش باشد چراکه هوشمندسازی تنها راه کنترل تاکسی هاست.
تسنیم: هوشمندسازی توسط سازمان تاکسیرانی انجام می شود یا از بخش خصوصی برای اجرای آن کمک گرفته شده است؟
سازمان تاکسیرانی مجری طرح است و تقریبا بیشترین کار و مهمترین کارتوسط نیروهای این سازمان صورت گرفته است.
منبع : خبرگزاری تسنیم
اعلام نرخ قطعی حج تمتع تا ۲ ماه آینده
بارگیری ۵ هزار تخته پتو و ۲۰ تن مواد غذایی برای کمک به مردم مظلوم لبنان
مطالبه بازنشستگان از دولت باید کنترل تورم باشد
لزوم اصلاح نظام بنگاهداری در صندوقهای بازنشستگی
بیش از ۶ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران در مسیر نوسازی
برگزاری رزمایش دریایی محمد رسول الله ۳ مرزبانی فراجا در آب های عمان
کشف بیش از ۷ میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی قاچاق
شناسایی و انهدام باند جاعلان اسناد و املاک موروثی میلیاردی
صدور رای برای نتانیاهو و گالانت یعنی شکست بزرگ آمریکا
١٠ هزار وکیل در دیوان کیفری بین المللی علیه نتانیاهو گزارش ارائه کردند
تعاونی تامین نیاز واحدهای بومگردی با رویکرد صنایعدستی تشکیل شد
هلال احمر ایران تعهد پایداری به اقدامات بشردوستانه دارد
اجرای بیش از ۲ هزار تن آسفالت در معابر پایانههای مسافری جنوب
موحدی: ضارب امام جمعه کازرون سابقه بمبگذاری داشت
ماجرای اخراج دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چه بود؟
خبرنگار مهر سفیر «اطلاع رسانی سلامت در حوادث و بلایا» شد
تفکر بسیجی، بنبستشکن در مسیر مقابله با جبهه استکبار است
اژهای: گاهی برخی گرانیها باعث مسائل روانی برای جامعه هستند
ایجاد ورودیهای جدید برای ایستگاههای متروی مصلا و شهیدبهشتی
حسینی: جریمههای رانندگی مستند با تصاویر پلاک خودرو صادر میشود
دبیرکل و معاون امور بینالملل هلالاحمر عازم بیروت شدند
اژهای: به قولهایی که میدهید عمل کنید
اژهای: تأثیر گرانی بر امنیت اجتماعی جامعه؛ به قولهایی که میدهید عمل کنید
فرهنگ نماز باید توسعه پیدا کند
دستگیری گروگانگیران اتباع خارجی
۱۷ نفر در تصادف اتوبوس در شرق برزیل کشته شدند
۱۳ کشته و ۱۸ زخمی بر اثر رانش زمین و سیل در اندونزی
زاکانی: حمل و نقل عمومی از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد ارتقا مییابد
آیلیگ ، یک نرم افزار هیجان انگیز
فضاهای حاشیه رود دره اوین به مجموعه گردشگری باغ سبز تبدیل میشود