میرنیوز
به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در نشست خبری پیش از ظهر امروز که در شهرک آزمایش برگزار شد درباره کیفیت خودروهای تولید داخل اظهار کرد: اصلا ممکن است یک رانندهای مرتکب بیمبالاتی شده و یا حتی خطایی از وی حین رانندگی سر بزند که منجر به تصادف شود اما مساله اینجاست که خودرو باید از جان او محافظت کند و در واقع از این آسیب جلوگیری کنیم. امروز کدام یک از خودروهای ما با این وضعیت ساخته میشود؟.
وی ادامه داد: امروز قطعات و آلیاژهای خودرو، امکاناتی که در ساخت خودرو وجود دارد، کیسه هوا، ترمز ای بی اس، کمربند ایمنی و ... همه و همه باید نجات دهنده راننده و سرنشینان خودرو باشد اما در واقعیت این امکانات در خودروهای تولید داخل دچار مشکل است و من نمیدانم تا کی باید شاهد تکرار چنین حوادثهایی باشیم. همین چند وقت پیش فیلمی منتشر شد که دنا پلاس تصادف کرده و کابینش کامل جمع شد اما کیسه هوایش باز نشده؛ خوب اینها اشکالاتی است که باید رفع شود.
هادیانفر با بیان اینکه یک خودروی مناسب باید دارای چهار مزیت اصلی باشد اظهار کرد: یک خودرو باید زیبا بوده و تمایل به خرید در آن ایجاد شود. دوم کیفیت آن است. سوم ایمنی آن و چهارم ارزانقیمت بودن آن است؛ حالا باید ببینیم که آیا واقعا این چهار مزیت در خودروهای تولید داخل وجود دارد؟.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه آنچه که پلیس طرح میکند تاکیداتی است که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز بر آن تاکید داشتند، ادامه داد: همه ما باید از تولید داخل حمایت کنیم اما تولید داخل باید کیفی و ایمن باشد. این خودروهای تولید داخل ما که اتفاقا همگی وابستگی ارزی هم دارند در برخی از قطعات دچار مشکل هستند و مصداق همان ضربالمثل «هرچقدر پول میدهی همانقدر آش میخوری» است، قطعات این خودروها دچار مشکل است.
وی اضافه کرد: خوب چه کسی باید بر قطعات این خودروها نظارت کند؟ آیا نظارت ۱۰ سال پیش سازمان استاندارد آن هم یکی از شرکتهای تابعه آن، بر قطعات خودروها کافی است؟ آیا دیگر نباید نظارت شود؟ آیا نباید بعد از هر حادثه خودروسازان براین موضوع نظارت کنند؟ ما تا کی باید شاهد این تصادفات باشیم.
وی از ارسال نامه به رئیس جمهور و دادستان کشور درباره خودروهای تولید داخل خبر داد و گفت: من در این نامه تاکید کردم که همه خودروسازان مسئولند و ما باید بر تولید خودروی ایمن و باکیفیت نظارت داشته باشیم. سازمان استاندارد، سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... در این حوزه مصون هستند؛ اینها باید بروند و ببینند چرا کیسه هوا باز نمیشود؟ چرا ترمز ای بی اس کار نمیکند؟ چرا با یک تصادف، ماشین منفجر میشود؟ چرا ماشین مچاله میشود که سرنشینان آن حتی امکان خروج از خودرو را نداشته باشند؟ ما از خودروسازان میخواهیم پیشگام این موضوع شوند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اضافه کرد: من نمیدانم خودروسازان از چه چیزی دفاع میکنند. امروز مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مردم و غیره همه مطالباتی را از آنها مطرح کردهاند، دیگر جای دفاع نیست. وقتی میگوییم آلیاژ خودرویی مشکل دارد خوب بروید آن را درست کنید از چه چیزی دفاع میکنید؟
وی ادامه داد: برابر قانون شمارهگذاری خودروها با مجوز محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد انجام میشود و پلیس هم تابع این مقررات است اما اگر این سازمانها و دستگاهها به وظایف خود عمل نکنند ما به خودروهای ناایمن پلاک نخواهیم داد.
وی به تاثیر واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: قطعا تاکید ما براین است که کشور به سمت خودکفایی برود و ما بتوانیم تولیدات با کیفیت را داشته باشیم اما در شرایط فعلی و بنابر آمارهای مستند سالهای ۸۴ تا ۸۶ یکی از شاخصهای مهمی که سبب شده تا تعداد جانباختگان حوادث رانندگی از ۲۷ هزار کشته به زیر ۱۷ هزار نفر برسد همین واردات خودروی استاندارد و ایمن به کشور بود.
هادیانفر افزود: ما نیازمند استفاده مردم از خودروی ایمن و با کیفیت هستیم. این با استفاده از خودروهای لوکس و فخرفروختن به آن فرق دارد. واردات خودروی باکیفیت به داخل حتی در ایجاد بازار رقابتی که مدنظر رئیس جمهور است، موثر و سبب میشود تا کیفیت خودروها ارتقاء یابد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همچنین از تعیین سهم دستگاهها در تصادفات خبر داد و گفت: ما در تصادف بهبهان، تصادف نورآباد و غیره سهم خودروساز را مشخص کردیم و قطعا اگر خودروسازان به وظایف خود عمل نکنند ما نهادهای بالادستی آنها را به عنوان مقصر اعلام خواهیم کرد.
وی درباره اولویتهای پلیس در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: طرحهایی نظیر شمارهگذاری از درب منزل و پلاک سوم از جمله مواردی است که از سال جدید پیشبینی شده است. ما امیدواریم که خدمات بیشتری را به مردم ارائه کنیم.
هادیانفر با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ ساماندهی موتورسیکلتها ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: تلاش داریم تا در سال جاری کیفیت خدمات، نحوه خدمات و امکانات پلیس افزایش یابد. همچنین بازرسان نامحسوس تقویت شده و نرمافزار آنها برای جریمه بروزرسانی خواهد شد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اجرای ۴۱۱ طرح بدون مجوز محیط زیست در کشور
اژهای درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
اژهای در پیامی درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
باندِ گروگانگیر در تهران متلاشی شد؛ رهاییِ گروگان
آموزش مهارتهای فنی در کنار مهارتهای امنیتی به نیروهای مسلح
صالحی امیری: ایران برای مرمت آثار تاریخی آذربایجان آمادگی دارد
میدری: با فرهنگ بسیجی میتوان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم تهران
با فرهنگ بسیجی میتوانیم بسیاری از مسائل را در کشور حل کنیم
حجت الاسلام قمی: مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شمالغرب
مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی
دستها را که از روی گوش بردارید صدای مظلومیت را میشنوید
کاهش زباله گردی و حذف پسماند خشک از مخازن زباله با طرح نوماند
دلیل واژگونی اتوبوس کارگران معدن سونگون اعلام شد
خوشبختی همیشه آن چیزی نیست که در ذهن ما میگذرد
انتصاب رئیس میز تخصصی پرستاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی
اهدای ۴۲۲ تن خرما و ۵ کیلو طلا برای کمک به لبنان توسط بوشهریها
زمین لرزه ۵.۱ ریشتری آئوموری ژاپن را لرزاند؛خطر سونامی وجود ندارد
بایستههای سیاستگذاری رسانهای برای روایت اقناعی از حجاب
عفو ۷ هزار نفر طی امسال؛ کاهش زمان رسیدگی به پروندههای قضائی
وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور؛ انسداد جاده چالوس
۴ کشته بر اثر رانش زمین در مرکز اندونزی
شهرداری تهران جایزه جهانی شهرهای زیست پذیر را دریافت کرد
واکنش ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه علیه ایران چه بود؟
سفارتخانه مقاومت با حضور نوجوانان سراسر کشور آغاز به کار کرد
نظارت اژهای بر روند بررسی پروندههای خاص/آسیبشناسی تدوین فهرستهای عفو مناسبتی
آزادی و اعطای مرخصی به بیش از ۸ هزار زندانی در استان تهران
نظارت اژهای بر روند بررسی پروندههای خاص