میرنیوز
حیدر تورانی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به از سرگیری آموزش حضوری در مدارس با مصوبه اخیر ستادملی مقابله با کرونا اظهار کرد: افت چشمگیر یادگیری و ترک تحصیل دانش آموزان از جمله مهمترین پیامدهای تعطیلی آموزش حضوری و همچنین چالشهای پساکرونای نظام آموزشی کشور محسوب میشوند.
وی افزود: افت یادگیری در طول زمان و بدون اقدامات ترمیمی، پیچیده و پیچیدهتر میشود و وقتی دانش آموزان یادگیریهای پایه را به علت تعطیلی مدارس با یادگیری از راه دور فاقد کیفیت از دست میدهند، دانش و مهارتهایی پایهای وجود ندارد که در هنگام بازگشایی بر روی آنها چیزی بنا شود از همین روست که بازگشایی حضوری مدارس ضرورت مییابد.
این پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق اعلام سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۸۸ کشور در جهان مدارس را تعطیل کردند و زندگی بیش از ۱.۶ میلیارد کودک، نوجوان و خانوادههای آنها تحت تأثیر این بحران قرار گرفته است گفت: گرچه به نظر تعطیلی مدارس برای کاهش این پاندمی امری ضروری بوده و از کودکان و اطرافیان آنها حفاظت کرده است، اما فرایند یادگیری کودکان را نیز دستخوش اختلال کرده است.
تورانی افزود: بر اساس مطالعات جهانی انجام شده، سهم نوجوانان دبیرستانی که در حال حاضر به حداقل سواد کارکردی خواندن و ریاضی دست پیدا نکردهاند، از ۴۰ درصد پیش از پاندمی به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین ۲۴ میلیون کودک از مقاطع پیش از دبستان تا پایان متوسطه ممکن است هرگز به مدرسه بازنگردند.
وی همچنین به چالش حضور و غیاب و مشروط شدن آموزشها و یادگیری دانشآموزان به میزان زمان و سرمایهگذاری والدین اشاره و عنوان کرد: با تعطیلی مدارس و انتقال به یادگیری برخط، نظامهای آموزشی با چالش حضور و غیبت زیاد مواجه شدند، پدیدهای که با «افت یادگیری تابستانی» ارتباط دارد و بهطور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.
این پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: این پدیده نشان میدهد که در غیبت از مدرسه، کودکان در مهارتها و شایستگیهای خود دچار افت میشوند. این افت یادگیری با وجود یک پیشینه اقتصادی و اجتماعی ضعیف، رو به وخامت میگذارد و بهاینترتیب یادگیری در خانه مشروط به میزان زمان اختصاصی والدین به تدریس، مهارتهای شناختی و غیر شناختی والدین و منابعی است که آنها میتوانند در فرایند تدریس سرمایه گذاری کنند.
تورانی با بیان اینکه دورههای طولانی تعطیلی مدارس میتوانند نابرابریها و شکاف های یادگیری در بین دانش آموزان را افزایش دهند، به کاهش زمان آموزش در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشور ما از میان حدود ۸۰ کشور شرکتکننده در مطالعات تیمز و پرلز از کمترین زمان آموزش برخوردار است و در بحران کرونا این زمان آموزش به سبب تعطیلی آموزش حضوری، وضع وخیمی پیدا کرده است.
وی در ادامه با نقد این دیدگاه که «برخی تصور میکنند گویی ویروس کرونا تنها در مدارس لانه کرده و به انتظار شکار طعمه نشسته است» گفت: برخی افراد تنها در موضوع عدم بازگشایی مدارس، بر نظر کارشناسان و متخصصان اهل فن و ستاد کرونا استناد کرده و پای میفشارند، نه عکس آن؛ این در حالی است که در بازگشایی مراکز تجمعی و حتی اینک با برداشتن همه محدودیتهای تردد و تراکم فوق تصور در مراکز پذیرایی، زیارتی، ورزشی، ملاقاتهای خانوادگی، زنگ و آژیر هیچ اعتراضی در برابر کرونا ویروس به صدا در نیامده است.
این پژوهشگر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه زمان برای حضور دانشآموزان در مدارس حتی در شرایط نامطمئن و آبستن حوادث، بحرانها و بیماریهای نوظهور هیچ وقت زود نیست و همیشه باید مترصد بازگشایی باشیم گفت: مقاومتهای غیر کارشناسانه و ابراز دلسوزیهای خام، چاره کار نیست و لوکوموتیو یادگیری را به لبه پرتگاه کشانده است. بیاییم از بازگشایی مدارس با روی گشاده و آغوش باز استقبال کنیم و در فرایند کار، رایزنیها و مداخلات اصلاحی را انجام دهیم.
تورانی ادامه داد: باید به اصطلاح آب را بیش از این پشت سد نگه نداشته و روزنهها و دریچهها را باز کنیم و با پایش مسیر حرکت آب، موانع احتمالی پیش رو را برطرف و امکانات جلو برنده را افزایش دهیم تا بدینسان بر نیروهای بازدارنده فایق آییم. آنگاه آب خود راههای نفوذ و مسیرهای حرکتش را بلد است. گشایش مدارس در شرایط امروز مانند دوچرخهسواری است. برای بالانس شدن و نیفتادن، باید حرکت کرد.
وی تصریح کرد: البته رویکرد بنده در بازگشایی مدارس و آموزش حضوری به مفهوم کنار گذاشتن تجارب و آموختههای آموزش مجازی در فضای دیجیتال نیست، بلکه در پاسخ به افرادی است که با دلایل واهی و غیرمنطقی همچنان بر عدم آموزش حضوری اصرار میورزند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
کاهش تأثیر تحریمها بر توانمندسازی زنان
جزئیات تصادف مرگبار در محور فرعی خوشاب-فیروزه با ۴ کشته و ۲ مصدوم
امضای تفاهمنامه پژوهشگاه میراث فرهنگی با موزه شانگهای چین
جای خالی مالکیت معنوی میراثفرهنگی در موزههای خارجی
جزییات و نحوه محاسبه متناسبسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
رژیم جعلی اسرائیل باید تحت تعقیب قرار گیرد
موزه جواهرات شهاب سنگ افتتاح میشود
«لیلا خسروی» سرپرست ادارهکل موزهها شد
درخواست ایران در اجلاس سازمان ملل در بانکوک چه بود؟
کشف ۹۰ برگه چک سفید امضا و ۳۵ کارت بانکی در مترو
در خواست ایران در اجلاس سازمان ملل در بانکوک چه بود؟
مهمترین کنش سیاسی زنان فلسطینی انتقال فرهنگ مقاومت است
بهرهمندی از ظرفیت نسل جدید در مدیریت شهری تهران
فرهنگ جهاد و شهادت گمشده امروز جامعه ماست
خداحافظی با چادرخوابی خانوادههای شهرستانی در اطراف بیمارستانها
توکلیزاده: رویکرد مدیریت شهری ترویج و توسعه کتابخوانی است
کشف سکههای تقلبی از خودروی بنز با پلاک دستنویس
جریمه دامدار متخلف به علت عرضه خارج از شبکه خوراک دام
سرقت ۱۴۳ هزار دلاری از یک شرکت خصوصی
هشدار جدی پلیس فتا به خریداران در جمعه سیاه
کشف سکههای تقلبی از خودرو بنز با پلاک دستنویس
مهم ترین کنش سیاسی زنان فلسطینی انتقال فرهنگ مقاومت است
توانبخشی به معلولین پا با ربات یک شرکت دانش بنیان ایرانی
افزایش کلاهبرداریهای اینترنتی در بلک فرایدی؛هشدار جدی پلیس فتا به خریداران در جمعه سیاه
برخورد مینیبوس با درخت در خرمآباد ۱۱ مصدوم داشت
۴ ایستگاه مترو تا پایان سال افتتاح میشود
سند ملی میراث فرهنگی تدوین میشود
مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری منصوب شد
رونمایی از اولین دایره المعارف ویژه نابینایان در ایران
سفر عمره گران میشود