میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت های سراسری، مدارس و دانشگاهها نیز به اجبار تعطیل شدند. با گذشت زمان و درک این موضوع که ویروس کرونا به سادگی پایان نخواهد یافت؛ نظام آموزشی کشور تلاش کرد به آموزش غیرحضوری روی آورد. توسعه اینترنت، گسترش فضای دیجیتال و دسترسی مطلوب به تجهیزات الکترونیکی مناسب همچون گوشیهای موبایل و لپتاپ موجب شد آموزش غیرحضوری به عنوان یک پدیده اجتماعی مختص به کرونا گسترش یابد.
آموزش غیرحضوری اگر چه به عنوان یک راه حل کوتاه مدت کارساز بود؛ در طولانی مدت معایب خود را نشان داد. مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری در آموزش غیرحضوری، ضعف در آموزش مجازی و افت تحصیلی ناشی از آن از مهمترین دلایل ضعف آموزش غیرحضوری بود. علاوه بر اینها پرخاشگری و وجود رفتار ناسازگارانه از جمله مواردی بود که در رفتار کودکان متأثر از آموزش مجازی دیده شده بود. محققان دانشگاه هاروارد، در یک مطالعه با پرسش از ۴۰۵ نفر از والدین دانش آموزان به نتایجی مهمی دست یافتند؛ از جمله این نتایج میتوان به افزایش موارد پرخاشگری در رفتار، ناسازگاری در برخورد با والدین و انجام ندادن تکالیف درسی اشاره کرد.
والدین حاضر در این تحقیقات اعلام کردند کودکانشان در مقایسه با زمانی که به مدرسه میرفتند، بیشتر رفتارهای ناخواسته را از خود نشان میدهند و رفتار عمومی آنها در کل بدتر شده است.
بهترین آموزش، آموزش حضوری است
حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفتوگو با خبرنگار مهر بهترین آموزش را آموزش حضوری دانست و گفت: دنیای مجازی نمیتواند بدیلی برای آموزش حضوری باشد. به عقیده تمامی سازمانهای ملی و بین المللی آموزشی، آخرین مکانی که در هر بحران باید تعطیل شود، مدرسه است و اولین مکان هم که باید بعد از رفع کامل یا رفع موقتی محدودیتها مجدداً آغاز به کار کند مدرسه و دانشگاه است.
خنیفر در تشریح این موضوع که آموزشهای مجازی تا چه میزان ممکن است آسیبزا باشند؛ افزود: مادر عصر منابع انسانی هستیم. این منابع انسانی اگر از طریق فضای مجازی به شکل ناقص آموزش ببینند، نمیتوانند آیندگان را به خوبی تربیت کنند.
با بررسی آمارهای موجود در وزارت آموزش و پرورش و مقایسه ارزشیابی دانشآموزان در سال جاری با سالهای پیش از شیوع کرونا میتوان به راحتی به اثر ناکافی آموزش مجازی در تحصیل دانشآموزان رسید.
صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در ۳۰ دی ماه سال جاری و در ارتباط زنده با شبکه خبر سیما، گفت: شرایط آموزش غیر حضوری دانش آموزان، باعث افت تحصیلی ۵۰ تا ۶۰ درصدی بچهها شده است. این وضعیت به ویژه در مقطع ابتدایی بیشتر مشهود است.
علت ضعف عمده آموزش مجازی در مقطع ابتدایی عدم آموزش حضوری حروف الفبا و عدم یادگیری عملی مداد دست گرفتن و نوشتار فارسی است. کودک در سال اول و دوم ابتدایی لازم است در آموزش حضوری و در کنار معلم نحوه نوشتن حروف الفبا را فرا بگیرد و همراه با معلم بنویسد. از این جهت آموزش از راه دور بیشترین ضربه را به دانش آموزان سال اول و دوم ابتدایی زده است.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص لزوم توجه به جبران افت و ضعف دانش آموزان گفت: تمرکز اصلی بر مهارت نوشتن دانشآموزان است.
از سخنان این معاون وزارت آموزش و پرورش هم میتوان دریافت ادامه روند آموزش غیرحضوری و جدی نگرفتن لزوم بازگشایی صددرصدی مدارس تا چه اندازه میتواند بر وضع سواد و خواندن و نوشتن کودکان امروز اثر منفی بگذارد.
از سوی دیگر علی باقرزاده مسئول سامانه شاد در گفتوگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که دانش آموزان کدام مقطع تحصیلی بیشتر از شاد استفاده میکنند؛ گفت: بیشترین استفاده از شبکه شاد توسط دانش آموزان مقطع متوسطه است و دانش آموزان ابتدایی استفاده کمتری از شاد دارند.
در مجموع به نظر میرسد اگر چه شبکه شاد و آموزش مجازی توانسته است برای دانش آموزان مقطع متوسطه تا حدودی جایگزین آموزش حضوری باشد؛ در مقطع ابتدایی و مخصوصاً برای دانش آموزان اول و دوم ابتدایی به هیچ عنوان جایگزین مطلوبی نیست و ادامه محدودیتها در بازگشایی صد در صدی مدارس ممکن است به آسیب جدی در سواد دانش آموزان منجر شود.
منبع : خبرگزاری مهر
ایران فقط تهران نیست؛ انتقال ظرفیتهای بنیاد مستضعفان به سراسر کشور
پلیس راهور تمهیدات رزمایش ۱۱۰ هزار نفری راهیان قدس را تشریح کرد
ضرورت تقویت ظرفیت خیران اهل تسنن در کمک به نیازمندان
افزایش ذرات معلق در هوای پایتخت؛ وضعیت قرمز شد
تقویت همکاری میان دانشگاه علوم انتظامی ایران با دولت قطر
تدریس فعال و کارگروهی باید جایگزین شکل سنتی و معلم محور شود
تصادفات رانندگی، عامل اصلی مرگهای غیرطبیعی در تابستان ۱۴۰۳
کلاهبرداری با ترفند ثبت نام خودرو در سکوهای درج آگهی
زمانبندی پرداخت حقوق دی ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد
فرهنگسازی و آموزش همگانی برای تابآوری جامعه برای مدیریت بحران
پلهای عابر مکانیزه شهر تهران نوسازی میشوند
عابران پیاده قربانیان تصادفات پایتخت؛ وقوع ۵ تصادف در هفته گذشته
عابران پیاده قربانیان رکورددار تصادفات پایتخت؛ وقوع ۵ تصادف در هفته گذشته
۶ کشته و بیش از ۲۵ مجروح وخیم بر اثر ازدحام جمعیت در جنوب هند
حل بحرانهای محیط زیستی تهران نیازمند همکاری همه جانبه است
بارش شدید باران در بولیوی جان ۱۶ نفر را گرفت
تغییر موقت خدماترسانی اتوبوسرانی در رزمایش «راهیان قدس»
تبریک پلیس به مسیحیان به مناسبت سال نو میلادی
۴ کشته و ده ها زخمی در تصادف چند وسیله نقلیه در اندونزی
مرتضی لطفی، رئیس هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی شد
مرتضی لطفی، رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی شد
انتقال پایتخت امکانپذیر نیست
حمایت از هیچ نیازمندی مشروط به امور اعتقادی و سیاسی نیست
۶۱۷ عملیات امدادی در هفته جاری؛ حوادث جادهای بیشترین درصد عملیاتهای امداد و نجات
جذب استعدادهای برتر دانشآموزی برای دانشگاه فرهنگیان
خلوتی معابر تهران؛ پایتخت شب کم حادثه و آرامی را تجربه کرد
پیگیری سریع مسکن کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
مشارکت مردمی؛ کلید بهرهمندی عادلانه از منابع اقتصادی و ایجاد اشتغال
پلتفرم نقشه آنلاین شهر تهران چیست و چه کاربردهایی دارد؟
کشف ۲۳۳ همت کالای قاچاق در سال جاری