میرنیوز
دکتر مژگان ناقل در گفتوگو با ایسنا، یادگیری زبان دوم برای کودکان را امری مفید در جهت رشد ذهنی و مهارت های اجتماعی آنها دانست و اظهار کرد: سه تا هفت سالگی دوره حیاتی برای کودکان محسوب میشود که طی آن ذهن کودک آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد و از این رو کودک میتواند زبان دوم را به سرعت بیاموزد.
این روانشناس که دانش آموخته دکترای علوم اعصاب است، درباره فواید یادگیری زبان دوم برای مغز کودکان سه تا هفت ساله، ادامه داد: در واقع نواحی از مغز کودکانی که مسلط به دو زبان هستند شروع به فعالیت میکند که در کودکان تک زبانه فعالیتی ندارد. از سوی دیگر تداعی اطلاعات، دسترسی به حافظه و عملکرد حافظه در کودکان مسلط به دو زبان بیشتر و سریعتر است. همچنین تمرکز کودکان مسلط به دو زبان بیشتر است چراکه این کودکان آموختهاند چگونه اطلاعات اضافی و جزئیات غیر مهم را نادیده گرفته و به اصل مطلب بپردازند و از این رو این کمتر در معرض نواقص شناختی و مغزی که ممکن است در هنگام سالخوردگی در مغز رخ دهد قرار دارند.
وی در عین حال با تاکید بر اهمیت عدم اجبار در آموزش زبان دوم به کودکان و نحوه صحیح آموزش این زبان، خاطر نشان کرد: اکثر والدین زمانی که کودک آمادگی برای یادگیری زبان دوم ندارد و یا با مشکلات یادگیری مواجه است او را مجبور به یادگیری زبان دوم میکنند، در این شرایط این یادگیری میتواند برای کودک آسیب زا باشد و بعضا میتواند یادگیریهای بعدی کودک در سنین مدرسه را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.
ناقل معتقد است که یادگیری زبان دوم در کودکان سه تا هفت ساله باید بر پایه شنیدن آواها باشد چراکه آموزش آکادمیک و آموزش حروف برای خواندن و نوشتن زبان دوم میتواند در کودکان نتیجهای عکس ایجاد کند.
این روانشناس تصریح کرد: همانگونه که کودکان زبان مادری را از طریق شنیدن میآموزند باید زبان دوم را نیز به طور غیر مستقیم و از طریق شنیدن کلمات بیاموزند. در واقع آموزش زبان دوم پیش از سنین مدرسه باید از طریق تصویر و شعر و نه خواندن و نوشتن اتفاق افتد چراکه اینگونه انگیزه کودک برای یادگیری در دوره مدرسه نیز بیشتر میشود.
به گفته وی، والدین نباید کودکان را مجبور به آموزش زبان دوم کنند و در عین حال باید شرایط ذهنی کودک و استانداردهای آموزشی متناسب با سن کودک خود را نیز لحاظ کنند.
ناقل در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه آموزش زبان دوم برای کودکان باید به طور مستمر انجام شود و اینگونه نباشد که والدین پس از مدتی این آموزشها را قطع کنند، افزود: در واقع آموزش زبان دوم به کودکان سه تا هفت ساله اگر بدون اجبار و منطبق با روشهای استاندارد انجام شود فواید بسیاری دارد چراکه هرچه کودک در سن پایین تر و به صورت غیر مستقیم در معرض آموزشهای استاندرد قرار گیرد برای رشد مغزی او بهتر است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
ورود قوه قضاییه به ماجرای «حراج تهران»
حقوق بازنشستگان امشب و عیدی آنها بهزودی واریز میشود
حقوق بازنشستگان امشب و عیدی آنها بزودی پرداخت میشود
زاکانی: ساخت سه ورزشگاه جدید در دستور کار است
زاکانی: ساخت سه ورزشگاه جدید را در دستور کار قرار دادهایم
«قهرمان شهر» ظرفیت مهمی برای کشف استعدادهای ورزشی است
ثبت اطلاعات گردشگرانی که خدمات سلامت دریافت می کنند
مدیرکل جدید آموزش و پرورش شهر تهران منصوب شد
صالحی امیری: شیراز خط قرمز ما است
۱۰۷ همت خسارت ناشی از مدیریت غیراصولی پسماند شهری و روستایی
ثبت درخواست مجوز فعالیت صنفی در ماه رمضان از طریق نرمافزار «پلیس من»
ثبت درخواست مجوز فعالیت صنفی در ماه رمضان از طریق برنامه «پلیس من»
مرتضوی: نظارت و کنترلها در حوزه پیش فروش طلا تشدید شود
دستگیری ۲ سارق زورگیر در تهران
نوسازی ۶۴۵۵ واحد مسکونی در منطقه ۱۰ تهران
یک زوج آبادانی دو حلقه طلا برای کمک به مردم لبنان و غزه اهدا کردند
مشکلات محیط زیستی با استفاده از هوش مصنوعی
راه یابی ۱۹۸ اثر از ۲۰ کشور خارجی به جشنواره فجر صنایع دستی
فرصت بازدید از بناهای تاریخی تا بعد از افطار در ماه رمضان
کشف ۱۰ کیلو شیشه و هروئین در غرب پایتخت
عملیات تعقیب و گریز پلیس در بزرگراه بعثت برای دستگیری یک قاچاقچی
جزئیات حریق یک مغازه در خیابان جمهوری تهران
آزمون استخدام معلمان پس از کسب مجوز برگزار میشود
برگزاری مانور ۱۰هزار نفری زلزله در بوستان ولایت
میدری: بهرهمندی از ظرفیت کارشناسان برای اجرای قانون ضروری است
کاهش ۱۲ درصدی مصرف سوخت در تهران با برخورد قاطع قضایی با قاچاقچیان
۶۰ درصد درخواستهای گواهی عدم سوءپیشینه به صورت الکترونیکی ثبت میشود
پاسخ وزارت آموزش و پرورش به اعتراضات آزمونهای استخدامی چه بود؟
زمان معرفی داوطلبان آزمون وکالت مرکز وکلا به کارآموزی اعلام شد
تسهیل تردد معلولان در ورودی سوم ایستگاه مترو بریانک