میرنیوز

پایتخت نشینان و معضل "جای پارک خودرو"

پایتخت نشینان و معضل "جای پارک خودرو" 2022-01-14T09:02:08+03:30

به گزارش ایسنا، این روزها نبود جای پارک خودرو و دور و غیرقابل دسترس بودن پارکینگ های عمومی، باعث تشدید ترافیک در اطراف مراکز شلوغ پایتخت شده است، این کمبوددر حالی است که معمولا برای پیدا کردن فضایی برای پارک خودرو باید بارها و بارها دور زد تا بلکه شانسی بیاوریم و جا پیدا کنیم، یا خودروی دیگری از پارک خارج شود و جایش پارک کرده و یا دست آخر مجبور به پارک دوبله و سوبله شویم. 

مسئله کمبود فضای پارک و پارکینگ مخصوص امسال و سال قبل نیست؛ بلکه به یک پدیده تاریخی بدل شده است که به نظر می رسد برای حل این معضل پیچیده! باید نسخه شفا بخشی تدوین کرد. هرچند که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از بروز رسانی طرحی در این کمیسیون پیرامون ساماندهی فضای پارک و ایجاد پارکینگ در سطح شهر خبر داد.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مساله‌ کسری پارکینگ و فضای پارک خودرو در شهر تهران می‌گوید: متاسفانه تهران همیشه با مشکل کسری پارکینگ و فضای پارک مواجه بوده است و این مساله به مرور زمان روی هم تلنبار شده و حالا به صورت تجمعی شاهد کسری گسترده پارکینگ در شهر تهران هستیم.

وی با بیان این‌که مساله کمبود پارکینگ و فضای جای پارک دیگر جنبه تاریخی پیدا کرده است، اظهار می‌کند: متأسفانه بسیاری از واحدهای تجاری، اداری و حتی مسکونی فاقد تعداد کافی پارکینگ هستند و در نتیجه این خودروها به معابر شهر سرازیر می‌شوند و محل تردد مردم به محل توقف خودروها بدل شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این‌که متاسفانه حتی فضای پارک خودروها در برخی معابر به انحصار عده‌ای درآمده و می‌بینیم مغازه‌دار یا افراد شاغل در شرکت‌ها و ادارات بخش زیادی از فضاهای پارک را سلب کرده‌اند، می‌گوید: این انحصار در حالی است که فضاهای پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها برای توقف کوتاه مدت و اضطراری است و نمی‌توان از صبح تا پایان وقت اداری این فضا را در اختیار یک عده‌ای افراد خاص قرار داد.

چقدر کمبود فضای پارک داریم؟ ۵۰۰ هزار یا یک میلیون!

تشکری هاشمی با بیان این‌که این معضل تاریخی را تنها با ساخت پارکینگ‌های طبقاتی توسط شهرداری نمی‌توان جبران کرد، اظهار می‌کند: عدد دقیقی از تعداد کسری پارکینگ در شهر تهران نداریم؛ خاطرم هست که حدود شش سال قبل مطالعاتی انجام شده بود که نشان می‌داد حدود۴۵۰ الی۵۰۰ هزار کسری پارکینگ داریم و به تازگی نیز یکی از مدیران مصاحبه‌ای کرده بود که حدود یک میلیون کسری پارکینگ در تهران داریم اما باید کار دقیق و کارشناسی صورت گیرد؛ البته در کل مساله ما این نیست که یک میلیون کسری پارکینگ درست است یا ۵۰۰ هزار پارکینگ، بلکه می‌بینیم که در سطح معابر شهری مردم برای توقف، پارکینگ مناسب ندارند و تقریبا تمام نقاط شهر ما به جز محلات محدود که تراکم جمعیت آنها کم است با کسری پارکینگ مواجه هستند و این نشان می‌دهد که باید کار اساسی برای حل این مشکل تاریخی تهران داشته باشیم.

وی با بیان این‌که برهمین اساس در این دوره شورا، بررسی‌هایی را آغاز کردیم که چه راهکارهایی می‌توانیم برای حل این مشکل تاریخی داشته باشیم، می‌افزاید: از سویی نباید مردم را تشویق به استفاده از خودروی شخصی کرده و همچنین باید نیاز واقعی مردم شناسایی و مشکلات پیش روی آن حل شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این‌که یک طرح قدیمی در دوره سوم شورای شهر به شورا تقدیم شد که در آن زمان اعضای شورا بخش‌هایی از آن را بررسی کردند و بخش‌هایی نیز فرصت بررسی پیدا نکرد و عملا این طرح که برای ساماندهی پارکینگ و فضای پارک در تهران بود از دستور کار خارج شد، می‌گوید: آن طرح کلیت خوبی داشت به همین علت در حال حاضر دوباره در حال بازنگری و بروزرسانی آن طرح هستیم تا متناسب با شرایط فعلی تهران، شناسایی نیازها و با اتکاء به تکنولوژی، این طرح را مورد بازنگری و بروزرسانی قرار می‌دهیم تا به عنوان یک مدل به شورای شهر ارائه شود و امیدواریم بتوانیم رأی اعتماد نمایندگان مردم را کسب کنیم تا مشکل تاریخی کمبود پارکینگ در تهران حل شود.

تشکری هاشمی در توضیح جزییات این طرح ادامه می‌دهد: این طرح شامل چندین بخش است که محوری‌ترین و اساسی‌ترین بخش این طرح این است که بتوانیم ساخت پارکینگ را به عنوان یک کسب و کار با توجیه اقتصادی فراهم آوریم تا سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند در این عرصه سرمایه گذاری کرده و با مشکل نیز روبه‌رو نشوند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر قیمت زمین در تهران بسیار گران است و ساخت پارکینگ گران تمام می‌شود، می‌گوید: این در حالیست که می‌توان از فضاهای زیرسطحی معابر و مکان‌هایی که معارض زیرسطح ندارند به نحو مطلوب استفاده کرد و محدودیتی نیز در فضاهای زیرسطحی معابر به غیر از احتمال وجود تاسیسات شهری و مترو نداریم و اگر بتوانیم از فضای زیرسطح معابر استفاده کنیم و آنها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم، در واقع قیمت زمین از این مدل سرمایه گذاری برای ساخت پارکینگ حذف می‌شود و آن موقع ساخت پارکینگ عمومی به صرفه‌تر خواهد شد و شاهد استقبال بیشتر از این مدل سرمایه گذاری خواهیم بود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه می دهد: البته پارکینگ‌های مکانیزه نیز عملکرد خوبی داشتند که در یک دوره به صورت مطلوب به آنها پرداخته شد؛ اما متاسفانه دیگر توسعه نیافتند. در حالی که پارکینگ‌های مکانیزه قابلیت این را دارند که در زمین‌های کوچک ظرفیت‌های بالایی را ایجاد کنند و استفاده از این نوع پارکینگ‌ها در طرح در حال بررسی، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تشکری هاشمی با اشاره به مساله کسری پارکینگ ساختمان‌ها ادامه می دهد: بایستی با اتخاذ شیوه‌های شهرسازی و ارائه بسته‌های تشویقی فضایی را فراهم کنیم که ساختمان‌ها پارکینگ واحدهای خود را تأمین کنند، مثلا اگر بشود طبقات منفی 2 و پایین‌تر را با سطح اشغال صد درصد و با ارتفاع بیشتر داشته باشیم می‌توانیم این مشکلات را نیز حل کنیم. البته مشاورین و کارشناسان به همراهی تیم‌های تخصصی در حال تلاش هستند که طرح قابل قبولی برای حل مشکل پارکینگ در تهران تدوین کنند تا بتوان نیازهای مردم را مرتفع کرد.

وی در پاسخ به این سوال که پروژه ساخت پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در تهران نیمه کاره مانده است، می‌افزاید: وضعیت مالی شهر به گونه‌ای است که ما پروژه‌های با اولویت‌تر شهر را در دستور کار قرار دادیم و باید منابع موجود را در جایگاه‌های مناسب‌تر هزینه کنیم اما از سویی دیگر معتقد هستیم اگر زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه به سود عادلانه مورد توجه قرار گیرد به جای این‌که شهرداری در هر محله و نقطه پارکینگ بسازد، بخش خصوصی می‌تواند به آن کمک کند در حالی که مگر شهرداری چقدر می‌تواند پارکینگ بسازد و برای مابقی نقاط شهر چه اتفاقی می‌افتد؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص پارک حاشیه‌ای نیز می‌گوید: در این طرح اتفاقا پارک حاشیه‌ای نیز سامان داده می‌شود و دیگر اینگونه نخواهد بود که فضای پارک در تصرف مغازه‌داران و ادارات باشد و مابقی مردم از این فضا محروم شوند و می‌توان با تجربه گذشته و اصلاح ضعف‌ها از پارک بانان نیز استفاده کرد تا امکان استفاده بهینه از پارک حاشیه‌ای فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پارک‌بان‌ها مجددا به سطح شهر برمی‌گردند؟، اظهار می کند: این‌که پارک‌بان‌ها برمی‌گردند یا کنترل‌مان هوشمند با استفاده از دوربین‌ها است باید در کارگروه بررسی شود؛ اما مساله اصلی این است که پارک حاشیه باید سامان بگیرد و در این طرحی که آماده خواهیم کرد به طور مفصل به همه ابعاد توجه شده و با همکاری دو معاونت حمل و نقل و شهرسازی در نظر داریم خلاءهای موجود را پر کنیم.

تشکری هاشمی در پایان تاکید می کند: تا قبل از پایان سال امیدواریم طرح مذکور آماده شود و بتوانیم فضای پارک خودرو در تهران را ساماندهی کنیم.

مشکل جای پارک خودرو در پایتخت حل می‌شود؟

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند

 زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
2024-05-19T22:58:33+03:30
زائران حج تمتع از شب گذشته پس از ۵ روز اقامت در مدینه، با قطار سریع‌السیر و بدون چمدان عازم مکه مکرمه شدند.

دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه در مدینه منوره

 دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
2024-05-19T22:58:29+03:30
گروهی از زائران ایرانی که هم‌اکنون در مدینه منوره حضور دارند برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه دعا کردند.

آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهور توسط هلال‌احمر

 آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهور توسط هلال‌احمر
2024-05-19T22:58:28+03:30
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اعلام این مطب که امیدواریم تا دقایقی دیگر خبر خوبی دریافت کنیم، گفت تاکنون ۴۸ تیم واکنش سریع در منطقه حاضر شده‌اند.

از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران

 از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
2024-05-19T20:58:45+03:30
رویداد "شبی با ستارگان" به مناسبت هفته جهانی نجوم، با هدف ترویج علم و به همت جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در سطح شهر تهران و با حضور کارشنا...

استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج

 استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
2024-05-19T20:58:44+03:30
سفیر کشورمان در عربستان ابراز امیدواری کرد که بعد از پایان عملیات حج ۱۴۰۳، شاهد استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان باشیم.

دلایل کاهش نگران‌کننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟

 دلایل کاهش نگران‌کننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
2024-05-19T20:58:43+03:30
بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند رشد جمعیت و ازدواج طی سال‌های اخیر به شدت نزولی بوده است؛ با وجود این کارشناسان می‌گویند که مردم دوست دارند که بیش از دو فرزند ...

فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها

 فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها
2024-05-19T20:58:42+03:30
رئیس هیئت مدیره کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان فارس گفت: با تلاش‌های انجام شده، بیش از ۲۰۰ شرکت از طریق فن بازار شیراز به فرآیند دانش‌بنیان شدن ورود پیدا ک...

بازداشت مالخران یک پاساژ موبایل‌فروشی در تهران

 بازداشت مالخران یک پاساژ موبایل‌فروشی در تهران
2024-05-19T20:58:42+03:30
رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری ۷ متصدی یک مغازه که مالخری تلفن‌های همراه می‌پرداختند خبر داد و گفت: در این عملیات پلیسی ۴۵ مال‌باخته شناسایی شدند.

ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟

 ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
2024-05-19T20:58:41+03:30
معاون خدمات شهرداری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۲ درباره قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و موضوع شکار سنجاب در این بوستان توضیح داد.

چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

 چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز
2024-05-19T20:58:40+03:30
در حالی که امسال برای نخستین بار امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم برگزار خواهد شد اما در گام‌های ابتدایی آن، چالش‌ها و مشکلات موجب سردرگمی و استرس ...

دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد

 دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
2024-05-19T20:58:40+03:30
مرد جوانی که ۲۰ سال قبل همسر خود را به قتل رسانده و مخفیانه به سوئد فرار کرده بود، پس از ۲۰ سال به ایران بازگشت و در فرودگاه توسط کارآگاهان اداره دهم پلیس آ...

سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!

 سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
2024-05-19T20:58:39+03:30
ما هم میهمان جنوبی‌ها بودیم؛ در استان هرمزگان و بندرعباس، همراه با گروهی ۲۸ نفره از خبرنگاران و گرمای جنوب و گرمی جنوبی‌ها را همراه با قهوه عربی و چای کِرَک...

اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T20:58:37+03:30
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان این که به دلیل مه شدید، ادامه عملیات هوایی ممکن نبود، گفت: هشت دستگاه آمبولانس اورژانس تبریز راهی محل سانحه شده‌اند.

اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور

 اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
2024-05-19T20:58:37+03:30
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور خبر داد.

همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است

 همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
2024-05-19T20:58:36+03:30
وزیر بهداشت با بیان این که به دلیل آن که منطقه شدیداً مه‌آلود است امکان جست‌و‌جو سخت است، گفت: ما همه امکانات درمانی را در منطقه مستقر کرده‌ایم.

هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز

 هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
2024-05-19T20:58:36+03:30
دادستانی تهران با ورود به موضوع تولید محتوای کذب درباره وقوع حادثه برای هلیکوپتر رئیس‌جمهور، طی ساعات گذشته به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بو...

حضور یگان‌های ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور یگان‌های ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T20:58:36+03:30
سخنگوی فراجا از حضور نیروهای امدادی و یگان‌های ویژه و تکاوری پلیس به همراه یگان موتورسوار در مناطق صعب‌العبور در منطقه سانحه هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور خبر داد.

نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شدند

 نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شدند
2024-05-19T20:58:35+03:30
رئیس اتاق عملیلات جمعیت هلال احمر گفت: ۴ تیم عملیاتی به محل مختصات حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نزدیک شدند.

۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند

 ۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
2024-05-19T20:58:35+03:30
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: ۴۰ تیم امدادی و واکنش سریع به محل حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور اعزام شدند و با توجه به شرایط جوی و منطقه‌ای، جستجو فقط به صورت ز...

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)