میرنیوز
به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران پویا؛ بر اساس آمارهای مراکز پایش آلودگی هوا, 70درصد آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق و 85 درصد از آلودگی هوایِ ناشی از گازهای سمی در شهر تهران ناشی از آلایندههای خروجی از وسایل نقلیه است و فرسودگی و سوخت خودروها، 2 عامل اصلی آلاینده بودن وسایل نقلیه محسوب میشوند.
از این 70 و 85درصد, سهم عمده متعلق به خودروهای سنگین, اتوبوسها, موتورسیکلت, تاکسیها و خودروهای شخصی است.
بر اساس گزارش سالیانه کیفیت هوای شهر تهران، سالیانه میزان 720 هزار تن آلاینده در تهران تولید میشود که سهم منابع متحرک (خودروها و موتورسیکلتها) حدودا 620 هزار تن آلاینده در سال است!
سهم وسایل نقلیه در تولید آلایندههای مونواکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق به ترتیب 98، 47، 6، 86 و 70 درصد است؛ عمده آلایندههایی که توسط یک وسیله نقلیه تولید میشود شامل مونواکسید کربن، هیدروکربنها و اکسیدهای نیتروژن است و این در حالی است که موتورسیکلتها نسبت به خودروهای دیزلی و بنزینی با ضرایب بیشتری این آلایندهها را تولید میکنند.
با توجه به حجم غیرقابل چشمپوشی آلایندههای تولیدی از منابع متحرک, کارشناسان پیشنهادهایی از جمله ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای فرسوده, الزام و پایش دائمی نصب فیلتر دوده روی تمامی خودروهای شخصی و حملونقل عمومی, تسریع اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان اتوبوس حملونقل عمومی درونشهری را برای فروکش کردن این بحران پیشنهاد کردهاند.
الزام و پایش دائمی نصب فیلتر دوده روی تمامی خودروهای شخصی و حملونقل عمومی, اصلیترین راهکاری است که اساتید و متخصصان حوزه آلودگی هوا برای کاهش سطح آلایندههای تولیدی به وسیله منابع آلاینده متحرک ارائه دادهاند؛ یکى از موثرترین روشهای کاهش انتشار مونواکسیدکربن، هیدروکربنها و اکسیدهاى نیتروژن، به کارگیرى "مبدل کاتالیستی" در سیستم اگزوز وسایل نقلیه است.
عمده آلودگیهای ناشی از وسایل نقلیه شامل احتراق ناقص و ناخالصیهای موجود در سوخت است؛ اگرچه در حالت بهینه سیستم احتراق باید به نحوی طراحی شود که اساساً آلایندههای بسیار کمی تولید و این میزان کم بدون آسیب چندانی وارد محیط شوند اما با فناوریهای فعلی مبتنی بر احتراق، حذف کامل آلایندهها غیرممکن است و به همین دلیل پالایش گازهای خروجی از خودروها برای کاهش آلایندهها به وسیله مبدل کاتالیستی خودرو اهمیت زیادی دارد.
کاتالیست قطعهای است که در اگزوز خودروها نصب میشود و وظیفه پالایش آلایندههای خروجی از خودرو را دارد؛ کاتالیست استاندارد 90 درصد آلایندههای خروجی خودرو را کاهش میدهد و مانع از انتقال گازهای سمی به هوا میشود!
جدیدترین نوع کاتالیستی که در خودروها استفاده میشود کاتالیست 3 منظوره است که 3 گاز سمی شامل هیدروکربنهای نسوخته، کربن منواکسید و اکسیدهای نیتروژن که در خودرو تولید میشوند را مهار کرده و به بخار آب، کربن دی اکسید و نیتروژن تبدیل میکند.
فلزات گرانقیمت "پلاتین، پالادیم و رودیم" و نیز فلزات غیرگرانبها مانند آهن، منگنز، نیکل و مس بر روی یک پایه سرامیکی در کاتالیست قرار گرفتهاند که وجود این فلزها در کاتالیست یکی از علتهای بالا بودن قیمت این قطعه است.
عمر مفید کاتالیست بین 60 تا 80 هزار کیلومتر است که معمولاً بین 3 تا 4 سال خودرو این مسافت را طی میکند؛ بعد از اینکه مخزن کاتالیست پر میشود, باید فوراً برای تعویض آن اقدام کنیم چرا که پس از پر شدن مخزن, خود کاتالیست به منبع آلاینده هوا تبدیل میشود! تعویض قطعه کاتالیست در کشورهای اروپایی رایگان است اما تعویض کاتالیست در کشور ما هزینهای معادل 1.5 تا 2 میلیون دارد.
اما نکته اصلی که باعث وخامت وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشورمان شده این مسئله است که در حال حاضر قطعه مبدل کاتالیستی که در قالب قطعه یدگی در بازار کشور موجود است با مبدل کاتالیستی که در شرکت خودروساز بر روی خودروهای صفر نصب میشود، تفاوت فاحشی دارد چرا که مبدل کاتالیستی نصب شده بر روی خودروها در شرکت مادر با توجه کیفیت آن، توان کاهش 90 درصدی آلایندههای خروجی خودرو را دارد اما مبدل کاتالیستی موجود در بازار کشورمان که بر روی خودروهای غیر صفر، نصب میشود صرفاً در حد 10 تا 20 درصد آلایندگی خروجی خودرو را کاهش میدهد!
در حالیکه 70 درصد آلایندهها در شهر تهران به وسیله منابع آلاینده متحرک تولید میشود و وجود 8 میلیون خودرو در تهران که روزانه 20 میلیون سفر به وسیله آنها انجام میشود و تردد بیش از 3.5 میلیون موتورسیکلت که بخش اعظم آنها کاربراتوری هستند، یکی از اصلیترین دلایل آلودگی هوای تهران محسوب میشوند.
با توجه به اینکه قطعه کاتالیست استاندارد، 90 درصد آلایندههای خروجی خودرو را کاهش میدهد, استفاده از کاتالیست استاندارد, نقش بهسزایی در کاهش آلایندههای شهر تهران خواهد داشت.
با وجود محرز بودن نقش کاتالیست در کاهش آلودگی هوا, بیشتر خودروهایی که در حال حاضر در سطح شهرهای کشورمان در حال تردد هستند، قطعه کاتالیست استاندارد ندارند و کاتالیستهای موجود در بازار نیز از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.
همچنین با وجود اینکه آلایندههای تولیدیِ موتورسیکلت 4 برابر خودرو است اما در قانون هوای پاک، الزامی برای نصب کاتالیست در موتورسیکلت وجود ندارد! و مراکز معاینه فنی نیز که وظیفه تشخیص کارایی و مرغبویت قطعه کاتالیست را دارند با تبیین استانداردهای پایین، نتوانستهاند نقش چندانی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.
تا به امروز برای حل معضل بزرگ "آلودگی هوای کلانشهرهای کشورمان"، قوانین مختلفی از جمله قانون هوای پاک به تصویب رسیده و اقدامات مختلفی هم صورت گرفته است اما اگر تا به امروز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، مسئله نصب و معاینه دورهای صحیح مبدل کاتالیستی خودروها به درستی در کشورمان اجرا میشد و در مراکز معاینه فنی، سطح استاندارد میزان مجاز آلایندههای خروجی از اگزوز خودروها تنزل نمییافت و از سوی دیگر، موتورسیکلتهای فعال در سطح شهرها نیز موظف به نصب کاتالیست میشدند، تا به امروز بخش اعظمی از آلودگی هوای شهری مانند تهران حل شده بود!
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
متمم بودجه شهراری تهران هفته آینده به شورا ارائه میشود
قتل خونین مادر با ۸ ضربه چاقو در پیروزی
مدیرکل دفتر نظارت و رسیدگی به شکایات کمیته امداد منصوب شد
مدیرکل دفتر هماهنگی رسیدگی به تخلفات اداری کمیته امداد منصوب شد
کلاهبرداری ۴۰۰ میلیاردی توسط شرکت جعلی «پارسا خودرو»
میزان حقوق سربازان برای سال آینده اعلام شد
کشف ۲۰ میلیاردی کالای قاچاق در جنوب تهران
۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شد
کشف بیش از ۳ کیلوگرم موادمخدر شیشه در فرودگاه امام (ره)
توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع مشکلات ترک تحصیل دختران در سیستان و بلوچستان
پیشنهاد بیش از ۷۰۰ ایده از سوی شهروندان در سومین دوره «من شهردارم»
غرق شدن قایق سافاری در جنوب شرقی مصر/ ۱۶ نفر مفقود هستند
آغاز اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از فوک خزری
توزیع ۱۱۰ هزار فیش عوارض پایدار شهری
قتل مقابل دریاچه چیتگر؛ دستگیری در شیراز
نوسازی ۴۰۰ اتوبوس بی آر تی ۱۸ متری دیزلی در تهران
۲۶ سردیس چهرههای ماندگار تهران در خانه اتحادیه رونمایی شد
۶ خودروی خارجی متعلق به شرکت کوروش کمپانی به مزایده گذاشته میشود
حکم پرونده چای دبش تا پایان ماه صادر میشود
توفان برت بریتانیا را درنوردید/ ۳ نفر کشته شدند
بیانیه نشست کارگاهی ذخیرهگاههای زیست کره ایران
۴ نفر در پی بارش برف سنگین در ترکیه ناپدید شدند
قیمت انواع گوشت قطعه بندی و بسته بندی بوقلمون اعلام شد
متهم ردیف اول پرونده چای دبش در دادگاه چه گفت؟
ماجرای واریز یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان چه بود؟
برنامه بررسی تخلفات سردفتران با هوش مصنوعی تدوین میشود
افزایش قاچاق چوب با صدور مجوز برداشتن درختان شکسته
رمزارزها پر تکرارترین معضل مطرح شده در سامانه مشکلات حقوقی
کنترل تورم مطالبه بازنشستگان از دولت
فروش ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان کالای تملیکی در ۸ ماهه امسال