میرنیوز
زهرا علیاکبری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه طی دو سال گذشته صاحبنظران و متخصصان علوم تربیتی، بسیار به "افت یادگیری" و "بازیابی یادگیری" در دانشآموزان اشاره کردهاند اظهار کرد: از زمان شروع همهگیری کووید-۱۹، محققان، سیاستگذاران و رهبران آموزشی در تلاش بودهاند تا میزان یادگیری دانشآموزان کاهش پیدا نکند و دستخوش تغییرات نشود، اما با این وجود، نگرانیها در مورد تأثیرات کوتاهمدت و بلندمدت این بیماری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان همچنان پابرجاست.
وی افزود: بر اساس مطالعهای که انجمن تحقیقات آموزشی آمریکا در ماه جولای منتشر کرد، دانشآموزانی که از آموزش آنلاین استفاده میکردند، در مقایسه با همسالانی که مطالب را حضوری فرا میگرفتند، بیشتر از نظر تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دچار مشکل شدند. در پرتو چنین یافتههایی، منطقی است که مدارس و سیاستگذاران بخواهند شکافهای یادگیری را کاهش و برای سرعت بخشیدن به پیشرفت دانشآموزان اقدام کنند و آموزشهای حضوری را رونق ببخشند.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه در این میان چگونگی برگزاری آموزشهای حضوری مهم است گفت: از ابتدای آذرماه با اعلام رسمی وزارت آموزشوپرورش تقریبا تمام مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی و گروهبندی دانشآموزان، آموزش حضوری را در دستور کار خود قرار دادهاند. با توجه به اینکه آموزش مجازی چالشهای زیادی را برای معلمان و دانشآموزان به همراه داشته و پژوهشهای بینالمللی بر این ادعا صحه میگذارند که این نوع از آموزش نتوانسته کیفیت یادگیری در دانشآموزان را تضمین کند ضروری است تا نظامهای آموزشی با توجه به تداوم همهگیری کرونا بر روی آموزش ترکیبی (حضوری و مجازی) سرمایهگذاری و برنامهریزی کنند.
علیاکبری ادامه داد: با این اوصاف، حدود یک ماه دیگر امتحانات دی ماه برگزار خواهد شد و علاوه بر دانشآموزان، والدین و معلمان در تلاش هستند تا استراتژیهای کاربردی برای کاهش افت یادگیری به کار بندند و دانشآموزان را در این مسیر کمک کنند.
وی در ادامه به نکاتی در یادگیری ترکیبی که میتواند موجب مهار افت یادگیری در مدرسه شده و تجربه آموزشی در این شرایط را غنیتر کند اشاره کرد و گفت: مدیران مدرسه میتوانند به برنامهریزی و اجرای برنامههای بازیابی یادگیری که شامل طیف وسیعی از فرصتهای یادگیری است کمک کنند. همچنین استاندارد کردن رویکردهای ترکیبی (آموزش حضوری و مجازی)، برنامهریزی آموزش بیشتر برای دانش آموزان بهطور فردی یا مشارکتی در طول یا بعد از ساعات مدرسه، تشکیل گروههای یادگیری دانشآموزی در راستای تقویت یادگیری آنان، ارائه برنامههای فناوری تطبیقی که به دانشآموزان اجازه میدهد تا با سرعت خودشان کار کنند و پس از تسلط بر مطالب، به پیش بروند از دیگر اقدامات مفیدی هستند که میتواند در دستورکار مدیران مدارس قرار بگیرد.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: اجرای این برنامهها فقط به رفع شکافهای یادگیری میان دانشآموزان و استانداردهای امروزی کمک نمیکند، بلکه به مدارس آمادگی و کسب تجربه برای دفعات بعد که یک اختلال یادگیری اتفاق میافتد، میدهد.
علیاکبری با اشاره به نقش معلمان در ترسیم نقشه برنامه درسی گفت: نقشههای برنامه درسی هم ابزار تشخیصی و هم درمانی برای افت یادگیری و دستاوردهای یادگیری دانشآموزان است. نقشهها استانداردهایی را که معلمان در نظر دارند در یک سطح کلنگر، مقطعی و بین موضوعی تدریس کنند، به هم گره میزنند و روشن میکنند که دانشآموزان کجا کوتاهی و کجا در طول همهگیری کرونا پیشرفت کردهاند.
وی ادامه داد: هنگامی که نقشه افت یادگیری دانشآموزان ترسیم شد، مدرسه میتواند برنامههای درسی خود را دوباره تنظیم کند تا به یادگیری از دست رفته رسیدگی کند. این برنامه میتواند علاوه بر عملکرد تحصیلی در مهارتهای اساسی یادگیری، شامل سایر مهارتها مانند ارتباط و همکاری که دانشآموزان در این دوران از دست دادهاند، باشد. ترسیم نقشه برنامه درسی به ساخت مدرسه انعطافپذیرتر که در آن دانشآموزان بتوانند از ثبات و حمایت بیشتری در طول هر درس برخوردار شوند کمک میکند.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش همچنین به نقش معلمان در برنامهریزی درسی اشاره و اظهار کرد: اگر نقشههای برنامه درسی نقشه راه بازیابی یادگیری هستند، پس برنامهریزی درسی دستورالعملهای گام به گامی هستند که ما را به این هدف میرسانند. یک طرح درس قوی میتواند از طریق طراحی و ارائه چارچوب دروس برای ارتقای سرعت دانشآموزان (و ایجاد انگیزه در آنها)، تمرکز بیشتر بر تقویت یادگیریهای قبلی برای اطمینان از ماندگاری مهارتهای اساسی، ایجاد مسیرهای جایگزین برای دانشآموزانی که دسترسی قابل اعتمادی به فناوری ندارند، طراحی فعالیتهای یادگیری که دانشآموزان را از راه دور درگیر میکند و با روشهای آموزش مجازی متناسب میشود، بررسی مجدد در سطح فردی که آیا یادگیری اتفاق افتاده است یا خیر، به کاهش افت یادگیری و دستاوردهای یادگیری بپردازد.
وی با بیان اینکه معلمان میتوانند دانشآموزان را در فرآیند برنامهریزی درسی مشارکت دهند تا هر درس را با نیازهای خاص کلاس، به روشی که بهترین کار را برای آنها انجام میدهد، تنظیم کنند گفت: اگر افت و کاهش عملکرد در یادگیری در اواخر فرآیند تشخیص داده شود و زمان زیادی سپری شده باشد تا دانشآموز متوجه شود که باید دوباره موضوع را یاد بگیرد، ممکن است فرآیندهای فکری نادرست به طور محکم در ذهن دانشآموز تثبیت شود. معمولا دانشآموزان فرآیند یادگیری را به این ترتیب دنبال میکنند: «تمرین فعالیتها، خطا داشتن، بازخورد گرفتن، روی بازخورد فکر کردن و دوباره تلاش کردن»؛ هرچه این فرآیند کمتر قطع شود، یادگیری کارآمدتر و مؤثرتر است.
علیاکبری تصریح کرد: اگرچه گذشت حدود دو سال از آموزش مجازی و آغاز چند ماهه آموزشهای حضوری نوید این را میدهد که عملکرد تحصیلی دانشآموزان مطلوبتر و رو به رشد خواهد بود، اما نباید به این اکتفا کرد، بلکه باید همچنان با فراهمآوری بسترها و زیر ساختهای لازم، دانشآموزان را در مسیر یادگیری به درستی کمک و هدایت کرد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
میزان حقوق سربازان برای سال آینده اعلام شد
کشف ۲۰ میلیاردی کالای قاچاق در جنوب تهران
۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شد
کشف بیش از ۳ کیلوگرم موادمخدر شیشه در فرودگاه امام (ره)
توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع مشکلات ترک تحصیل دختران در سیستان و بلوچستان
پیشنهاد بیش از ۷۰۰ ایده از سوی شهروندان در سومین دوره «من شهردارم»
غرق شدن قایق سافاری در جنوب شرقی مصر/ ۱۶ نفر مفقود هستند
آغاز اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از فوک خزری
توزیع ۱۱۰ هزار فیش عوارض پایدار شهری
قتل مقابل دریاچه چیتگر؛ دستگیری در شیراز
نوسازی ۴۰۰ اتوبوس بی آر تی ۱۸ متری دیزلی در تهران
۲۶ سردیس چهرههای ماندگار تهران در خانه اتحادیه رونمایی شد
۶ خودروی خارجی متعلق به شرکت کوروش کمپانی به مزایده گذاشته میشود
حکم پرونده چای دبش تا پایان ماه صادر میشود
توفان برت بریتانیا را درنوردید/ ۳ نفر کشته شدند
بیانیه نشست کارگاهی ذخیرهگاههای زیست کره ایران
۴ نفر در پی بارش برف سنگین در ترکیه ناپدید شدند
قیمت انواع گوشت قطعه بندی و بسته بندی بوقلمون اعلام شد
متهم ردیف اول پرونده چای دبش در دادگاه چه گفت؟
ماجرای واریز یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان چه بود؟
برنامه بررسی تخلفات سردفتران با هوش مصنوعی تدوین میشود
افزایش قاچاق چوب با صدور مجوز برداشتن درختان شکسته
رمزارزها پر تکرارترین معضل مطرح شده در سامانه مشکلات حقوقی
کنترل تورم مطالبه بازنشستگان از دولت
فروش ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان کالای تملیکی در ۸ ماهه امسال
دستگیری شیاد تلگرامی: دختران کمسن طعمه فریبکاران فضای مجازی شدند
کمک یک میلیاردی دیوان عالی کشور به پویش ایران همدل
هزینه ۲۰۰ میلیاردتومانی نگهداشت پلهای عابر
پروژه تونل شهید متوسلیان نیازمند سرمایهگذار است
توقیف سواری تویوتا به علت ۵۲۵ فقره تخلف و جریمه ۵۹ میلیون تومانی