میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، یوسف حجت، بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری که در ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک برگزار شد، با اشاره به جزئیات «هجدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل» که ششم و هفتم اسفند ماه در محل نمایشگاههای بینالمللی برگزار میشود، گفت: موضوعاتی که در این کنفرانس مطرح میشود، تنها مسائل مربوط به شهر تهران نیست و دغدغههای کل کشور در آن مطرح میشود. تلاش شده کنفرانس تنها متعلق به تهران نباشد و سایر شهرها را نیز دربر بگیرد بنابراین از معاونتهای حمل و نقل سایر شهرها، وزارت کشور و ... در رابطه با برگزاری این کنفرانس مشارکت گرفتهایم. ایمنی حمل و نقل، سیستم حمل و نقل هوشمند، سیستم حمل و نقل و شهرسازی، حمل و نقل پاک، مهندسی ترافیک، اقتصاد حمل و نقل، مباحث مربوط به ایمنی و پایداری، حمل و نقل نوین، TOD و ... از محورهایی هستند که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه کنفرانس حمل و نقل ۲۴ سال سابقه دارد، افزود: طی این مدت، چند سالی این کنفرانس برگزار نشده و چند دورهای نیز به شکل بینالمللی برگزار شده است.
به گفته سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، ۵۱۷ مقاله داوری شده که از این تعداد ۱۳۷ مقاله برای ارائه پذیرفته شده و ۱۴۶ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد. همچنین در کنار این کنفرانس، هجدهمین دوره همایش «حمل و نقلی شو» که مربوط به ایدههای جدید در حوزه حمل و نقل است، برگزار خواهد شد.
محمود صفارزاده دبیر کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک نیز با بیان اینکه حدود ۷۰۰ مقاله به این کنفرانس ارائه شد که ۵۱۸ مقاله، داوری و ۲۸۳ مقاله در قالب سخنرانی و پوستر پذیرفته شدهاند، اظهار داشت: پیش از این تعداد ورکشاپهای خارجی در این کنفرانس بیشتر بود که به دلیل محدودیتهای فعلی، این ورکشاپها را محدود کردیم اما تمایل به حضور در این کنفرانس بینالمللی بسیار بالا بود.
وی با اشاره به یکی از موضوعات کارگاههای این کنفرانس گفت: با توجه به تلفات بالای ناشی از تصادفات، بحث ایمنی یکی از موضوعات مطرح به شمار میرود. ۴۵ درصد تلفات ناشی از تصادفات مربوط به داخل شهرها و ۵۵ درصد مربوط به بیرون شهرها است. همچنین کنفرانس ایمنی با حضور دو نماینده از سازمان بهداشت جهانی در جهت برنامهریزی برای ارتقاء ایمنی جادهای برگزار خواهد شد. علاوه بر این، میهمانهایی از کشورهای بلژیک، روسیه، تونس، پاکستان، هندوستان و اتحادیه حمل و نقل بینالمللی در این کنفرانس حضور دارند و تِم اصلی آن «توسعه بر مبنای حمل و نقل» خواهد بود؛ اینکه «چگونه سرمایهگذاریها را به سمت حمل و نقل عمومی هدایت کنیم تا ترافیک خودروهای شخصی کاهش پیدا کند». کارگاه «خیابان کامل و شهر انسانمحور» از دیگر برنامههای پیشبینی شده است. همچنین میزگرد «آلودگی هوا و توسعه دوچرخهسواری در شهرها» نیز در این کنفرانس برگزار میشود.
در ادامه یوسف حجت به سؤالات خبرنگاران در رابطه با این کنفرانس پاسخ داد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا سال گذشته این کنفرانس به دلیل هزینهبر بودن، متوقف و دوباره از سر گرفته شد و چگونه قرار است نتایج این کنفرانس عملیاتی شود؟ گفت: باید برای تصمیمگیری در حوزههای مختلف از جمله حوزه حمل و نقل و ترافیک، از یک پشتوانه علمی و تحقیقاتی برخوردار باشیم؛ آینده شهر باید بر اساس تصویرسازیهای مبنی بر مطالعه و تحقیق پیش برود و نه تصمیمات فردی.
حجت ادامه داد: در سالهای گذشته این کنفرانس به سمت لوکس شدن، پیش رفته و کمی از ارزشهای علمی آن کاهش پیدا کرده اما همچنان یکی از کنفرانسهای پرطرفدار، مهم و معتبر در حوزه حمل و نقل است که تشریفات آن زیاد شده بود؛ ما تلاش کردیم در این دوره میزان تشریفات را به حداقل برسانیم و با توجه به شرایط فعلی مملکت، با حداکثر صرفهجویی، این کنفرانس را برگزار کنیم و امیدواریم نتایجی که از این کنفرانس علمی حاصل میشود، به تدریج عملیاتی شود.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه بهتر نبود با توجه به کمبود وسایل حمل و نقل عمومی، هزینه این همایش را صرف خرید اتوبوس میکردیم؟ گفت: ما هر چقدر هم تحقیق و مطالعه کنیم، باز هم نیاز به بررسیهای علمی داریم زیرا علم انتها ندارد اما اعتباری که از شهرداری برای این کنفرانس گرفتهایم، معادل خرید یکپنجم اتوبوس است یعنی اگر ما در نهایت این کنفرانس را برگزار نمیکردیم، با اعتبار آن میتوانستیم پنج تاکسی بخریم بنابراین اعتبار چندانی برای برگزاری آن هزینه نکردهایم و هر چقدر هم برای علم، پژوهش و تصمیمگیریهای علمی هزینه کنیم، هزینه اشتباهی نیست.
حجت بیان کرد: جهتهای آینده حوزه حمل و نقل را میتوان بر اساس همین یافتههای علمی بررسی کرد. ما در برنامههای پیشروی خود، «توسعه مبتنی بر TOD و خیابان کامل» را داریم که در این کنفرانس نیز به آن پرداخته میشود. شهرهایی که این تجربه را پشت سر گذاشتند، مشکلات و دستاوردهایی داشتند و این برای ما تصویری از آینده خواهد ساخت.
صفارزاده نیز در پاسخ به این پرسش توضیح داد: برخی از ایستگاههای متروی ما جانماییهای اشتباهی دارد یا تصمیمگیریهای اشتباه دیگری که در حوزه حمل و نقل داشتهایم. این کنفرانسهای علمی میتواند از تصمیمگیریهای اشتباه پیشگیری کند. موضوع بیآرتی، دوچرخه و پیادهمحوری از داخل همین کنفرانس بیرون آمد.
در ادامه حجت با بیان اینکه دوچرخهسواری با توجه به شیبی که برخی از نقاط شهر دارند، مناسب تهران نیست، گفت: نمیتوان به بهانه شیب جنوب به شمال، از توسعه دوچرخهسواری منصرف شد. ما چهار جهت داریم که در هیچکدام آنها جز جهت جنوبی به شمالی، مشکلی برای استفاده از دوچرخه نداریم و با توجه به تجربه دوچرخه اشتراکی میتوانیم در مسیر جنوب به شمال که شیب برگشت دوچرخهسواری را دشوار میکند، از این وسیله استفاده نکنیم اما نمیتوانیم از ۷۵ درصد شهر که مشکلی برای دوچرخهسواری ندارند، صرفنظر کنیم. تجربه ابتدایی دوچرخه اشتراکی نیز تجربه خوبی است اما تلاش میکنیم حضور دوچرخه برقی و اسکوتر برقی را نیز در شهر شاهد باشیم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص اینکه آیا در این کنفرانس به موضوع تاکسی هوایی نیز پرداخته خواهد شد؟ افزود: ما تحقیق و برنامه مشخصی برای تاکسی هوایی نداریم و خیابانها و زمین را پر از آهن کردهایم و این فاجعه است که آسمان را نیز از دست بدهیم. ما باید تلاش کنیم خودروهایی که روی زمین هستند را نیز کاهش دهیم و نباید آسمان را از مردم بگیریم.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است با برگزاری این کنفرانس، انتقال تجربه از شهرهای دیگر به تهران انجام شود یا بالعکس؟ اظهار داشت: معمولاً تهران الگویی برای سایر شهرها است البته در برخی از موارد، برخی از شهرها پیشرو هستند. به طور مثال در حوزه پسماند شهر مشهد از سالها قبل فعالیتهایی کرده که از تهران جلوتر است یا بیآرتی که ابتدا از تهران آغاز شد، برخی از شهرها وضعیت مناسبتری نسبت به تهران دارند و این انتقال تجربه دوسویه است.
وی در رابطه با اینکه چرا این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار نشده است؟ گفت: شهر آفتاب امکانات لازم برای برگزاری کنفرانسها و افتتاحیه را نداشت.
صفارزاده در پاسخ به پرسشی در خصوص دستاوردهای عملیاتی این کنفرانس در سالهای گذشته گفت: بیآرتی، پارکینگهای مکانیزه، کنترل تخلفات از طریق دوربین، پیادهراه و ساماندهی پارکهای حاشیهای از دل این کنفرانس بیرون آمده است و از معدود کنفرانسهایی است که خروجی اجرایی داشته است. شاید از ۱۰۰ ایده، ۹۸ ایده آن با بیمهری مواجه شده اما چندین ایده آن عملیاتی شده است.
در ادامه حجت در خصوص اینکه چرا این کنفرانس میتواند کنفرانس مهم و قابل تأملی در حوزه ترافیک باشد؟ توضیح داد: طول خطوط متروی تهران ۲۳۰ کیلومتر است و سالانه ۷۰۰ میلیون سفر با آن انجام میشود اما طول متروی توکیو ۳۰۰ کیلومتر است یعنی ما تنها ۷۰ کیلومتر کمتر از توکیو مترو داریم اما سالیانه دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون مسافر جابجا میکند یعنی با ۷۰ کیلومتر طول بیشتر، ۲ میلیارد بیشتر جابجایی دارد؛ این نشان میدهد بهرهوری مترو در شهر ما بالا نیست. درست است که زیرساختها از جمله واگن و سرفاصلهها باید تکمیل شود اما ضریب اشغال بالایی نداریم. ما میتوانیم در این حوزه از دستاوردهای سایر کشورها استفاده کنیم یا منابع حاصل از یارانه سوخت که در بیشتر کشورها صرف توسعه حمل و نقل عمومی میشود. بیش از ۴۰ مقاله در این حوزه با آمار و اطلاعات دقیق ارائه شده که میتواند راهگشای تصمیمگیران این حوزه باشد. همچنین در برخی از مقالات در خصوص تلفات جادهای، عوامل قابل توجه و دستاوردهای علمی از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مطرح شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
براساس اعلام هواشناسی پلیس نسبت به سفرهای غیرضروری هشدار داد
ترافیک نسبتا سنگین شبانگاهی در معابر تهران
شهرداری تهران انتقال زبالههای ساری به تهران را تایید کرد
درجه بندی ۹ غار با اهمیت در کارگروه ملی غارشناسی
سیل در اندونزی جان دو نفر را گرفت
جلوگیری از تعطیلی ۶۰ واحد تولیدی و بیکاری ۳۰ هزار کارگر
بسیجی، الگویی کامل، بی نظیر و نمونه برای نسل جوان است
هواشناسی هشدار داد/ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
زبالههای ساری به تهران منتقل میشود؟
رونمایی از کتاب فرهنگ و بحران در دهمین کنگره سلامت در بلایا
هواشناسی هشدار داد؛ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
جعل و کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
فراخوان دیوارنگاری «دیوارهای کوچک شهر من» تمدید شد
افزایش ۲ برابری درآمدهای مناطق شهرداری تهران
جعل و کلاهبردای ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
قیمت میوه ۵۰ درصد ارزانتر در میادین میوه و تره بار
شهید فخریزاده باعث پیشرفت جهشوار علمی کشور شد
۶ پیشنهاد ضروری اجرایی برای تحول در نظام مدیریت بحران کشور
محکومیت یک واحد آلاینده محیط زیست در ملارد
جزئیات تصادف خودروی استاندار استان مرکزی در آزادراه خلیج فارس اراک
اتصال دو منطقه ١٧ و ١٨ تهران از طریق باغراه حضرت فاطمه
پیگیری قاطع اجرای طرح شهید آرمان در تهران
رفع موانع ساخت پروژه آزمایشگاه و سالن تشریح پزشکی قانونی
جزییات پرونده یک شرکت خودرویی، خرید ملک ۳۰ میلیاردی در امارات توسط متهم ردیف اول
حضور رئیس قوه قضاییه در مراسم تشییع پیکر وزیر پیشین دادگستری
ایران دارای رتبه هفتم مخاطرات در جهان؛مهمترین چالش مدیریت بحران
جزییات رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی یک شرکت خودرویی
بندر خمیر یکی از ۱۲ شهر برگزیده یونسکو شد
انسداد مرز با جدیت در مرزبانی پیگیری و دنبال میشود
جزای نقدی ۱۶ میلیاردی فرجام قاچاقچی لوازم خانگی