میرنیوز
به گزارش ایسنا، در روزهای اوجگیری کرونا بود که موضوع طرح ترافیک بر سر زبانها افتاد و افراد زیادی از جمله فعالان فضای مجازی، برخی از اعضای شورای شهر سابق تهران و ... بر ضرورت لغو طرح ترافیک به منظور کاهش ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کردند و سرانجام ستاد ملی مقابله با کرونا دستور توقف اجرای طرح ترافیک در پایتخت را صادر کرد.
با توقف اجرای طرح ترافیک اما مشخص شد که این موضوع تاثیر چندانی در کاهش شیوع کرونا نداشت و به همین دلیل نیز اجرای این طرح از سر گرفته شد، اما زمان اجرای آن تغییر کرد و عملا شرایط به گونهای رقم خورد که کارمندان و افراد شاغل در مرکز شهر امکان ورود بدون جریمه به محدوده طرح ترافیک و یکبار خروج از آن را پیدا کردند.
با آغاز واکسیناسیون عمومی و کاهش آمارهای ابتلا و مرگهای کرونایی، تصمیمات جدید در مورد طرح ترافیک تهران نیز اتخاذ و طی چندین نوبت تصمیم به افزایش ساعات اجرای طرح ترافیک گرفته شد. موضوعی که پیشتر پلیس نیز پیشنهاد آن را داده بود. از جمله این پیشنهادات از سوی سردار محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ مطرح شد که در گفتوگو با ایسنا گفته بود:« طرح ترافیک در کاهش آلودگی هوا و ارتقای انضباط ترافیکی موثر است و از نظر ما اگر تغییر در این طرح تاثیر منفی بر شیوع کرونا نداشته باشد، اصرار داریم که ساعات اجرای طرح ترافیک افزایش یافته و به همان چرخه قبلی برگردد. در شش ماهه دوم سال نمیتوان با محدود کردن اجرای طرح ترافیک انضباط ترافیکی را مانند نیمه اول سال در سطح شهر حاکم کرد. البته تمامی ماموران ما از آمادگی لازم برخوردارند و علاوه بر آن از سیستمهای کنترل هوشمند ترافیک نیز استفاده میکنیم. اما مواردی نظیر کوتاه شدن روزها، فعالیت برخی از مراکز آموزشی، کاهش دمای هوا و ... باعث افزایش حجم ترافیک میشود.»
پس از این پیشنهادات بود که مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در اوایل آبان ماه از تصمیمات جدید هفتادمین جلسه شورای ترافیک شهر تهران در مورد اجرای طرح ترافیک در تهران خبر داد و گفت:« جمع بندی این جلسه این شد که ساعات اجرای طرح ترافیک در تهران طی چند مرحله تغییر کند که در گام اول از تاریخ ۱۰ آبان ساعات شروع طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ به ۷:۳۰ صبح افزایش یافت و ساعت پایان طرح نیز از ۱۶ به ۱۷ افزایش پیدا کرد.»
شفیعی همچنین گفته بود که در گام بعدی، یعنی از روز بازگشایی مراکز آموزشی بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا بلافاصله در همان روز شروع طرح از ساعت ۷:۳۰ به ساعت ۶:۳۰ صبح افزایش یافته و پایان آن نیز از ساعت ۱۷ به ساعت ۱۸ تغییر خواهد کرد.
معاون شهردار تهران گرچه در آن زمان تاریخ دقیق اجرای گام دوم یعنی افزایش ساعت اجرای طرح ترافیک به ۶:۳۰ صبح تا ۱۸ را اعلام نکرده بود، اما چند روز بعد با اعلام تصمیم ستادملی مقابله با کرونا مشخص شد که زمان اجرای گام دوم افزایش ساعات طرح ترافیک از ابتدای آذرماه و همزمان با بازگشایی مدارس ابتدایی و متوسطه اول خواهد بود.
حالا در شرایطی که پیگیریهای ایسنا از معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران و نیز پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد نحوه اجرای این طرح و جزئیات بیشتر در مورد طرح ترافیک تهران بدون پاسخ مانده است، به نظر میرسد که طبق اعلام قبلی از فردا ساعت اجرای طرح ترافیک تهران افزایش خواهد یافت و از این رو رانندگانی که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند باید حواسشان را جمع کنند که اگر ورود غیرمجاز به این محدوده داشته باشند، مشمول پرداخت جریمه و عوارض خواهند شد.
با بازگشت ساعت اجرای طرح ترافیک به شرایط قبل کرونا و نیز اعلام شب گذشته رییس پلیس راهور ناجا در مورد لغو منع تردد شبانه در سراسر کشور، میتوان گفت که تمام تغییرات ترافیکی مرتبط با کرونا در سطح شهرها به اتمام رسیده و شرایط ترددهای درون شهری به حالت قبل از کرونا برگشته است. در این شرایط گرچه اعلام شده بود که مدیریت هوشمند کرونا از ابتدای آذرماه اجرایی خواهد شد اما هنوز جزئیاتی در مورد آن نیز اعلام نشده است.
طبق پیشبینیها از ابتدای آذرماه و با توجه به تغییرات اعمال شده و بازگشاییهای جدید شاهد افزایش نسبی حجم ترافیک نیز در معابر خواهیم بود، موضوعی که سردار سید کمالی هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا درباره آن به ایسنا گفت:« از ابتدای آذر مدارس به صورت صددرصدی باز نمیشود و شاید خیلی باری اضافه نکند، اما پیشبینی این است که ۱۰ تا ۱۵ درصد بار صبحگاهی را به ما تحمیل خواهد کرد.»
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
تفاوت مدت قرارداد و مدت تعهد چیست؟
واژگونی اتوبوس در محور نجف آباد به تیران ۱۲ مصدوم و دو کشته برجای گذاشت
هم افزایی نهادها برای حل چالشهای مدیریت بحران تهران ضروری است
قاچاقچی خودرو جگوار به پرداخت ۱۱۴ میلیارد محکوم شد
اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسان رسمی سال ۱۴۰۲
با بهرهگیری از خرد جمعی درصدد اصلاح قانون تسهیل هستیم
پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات مناسب سازی خیابان بهبودی
قاچاقی یک خودرو جگوار به پرداخت ۱۱۴ میلیارد محکوم شد
سرانجام بیمه بافندگان فرش و شاغلین صنایعدستی
جشنواره «خشت بهشت» یک رویداد بسیار بزرگ در حوزه خدمات شهری
واژگونی اتوبوس در محور نجف آباد به تیران با ۱۲ مصدوم و دو کشته برجای گذاشت
دستورالعمل تأمین مالی و سرمایهگذاری شهرداریها و دهیاریها به زودی ابلاغ میشود
فرهنگ بسیجی مترادف با خستگی ناپذیری است
اکرانهای فرهنگی و نصب سردیس شهدا مایه امید و افتخار برای خانوادههای شهدا
جزئیات دومین جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی «رضایت خودرو طراوت نوین»
فرهنگ بسیجی یک تفکر و مکتب است
راه اندازی ۶ شهردخت جدید تا روز دختر
فروش هزار میلیارد ریالی هنرمندان در نمایشگاه صنایع دستی
تقویت تلاشها برای دسترسی جانبازان شیمیایی کشور به دارو و تجهیزات پزشکی
لزوم اعمال مزد پایه سنوات و مزایای حق تأهل در لیستهای بیمهای از ابتدای دیماه
طلاق در تحصیل کردهها بیشتر است
«سامانه همدم»؛ پیوند سنت و فناوری برای تشکیل خانواده
ماهانه حدود ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان شهری تهران اضافه خواهد شد
فتحی آشتیانی: در ایران به ۱۰۰ هزار روانشناس و مشاور نیاز داریم
۲۵۰۰ نفر به عنوان مدرس آموزش خانواده جذب آموزش و پرورش شدند
کشاورز: برای ثبت مهریه هزینهای نباید پرداخت شود
پرونده پرداخت دیه به راننده مقصر حادثه در دیوان عالی کشور تایید شد
از اتصال ۴۴ درصد مشاوران املاک به سامانه کاتب تا حدنگاری اسناد اراضی ملی
ماجرای تیراندازی در شرق تهران چه بود؟
٨٨ درصد از حدنگاری اسناد اراضی ملی صادر شده است