میرنیوز
محمدرضا سیفی در گفتوگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: نهضت نصیب آموزشی باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور طراحی و اجرایی شد.
وی افزود: ۶۴ نقطه محروم در ۳۲ استان کشور چه در مناطق عشایری و چه غیرعشایری شناسایی شدند که نهضت نصیب آموزشی را اجرا میکنند. نوعی وفاق ملی حاصل شده و استانها طرح را متعلق به خودشان میدانند، زیرا جزو طرحهای بخشنامهای نیست که از مرکز دیکته شده باشد و خود استانها پیشنهاد دادند که طرح چه طور اجرا شود.
سیفی با بیان اینکه بازدیدهای مختلفی از وضعیت آموزشی این مناطق لازمالتوجه انجام شد و کمک کرد که استانداران، فرمانداران، بخشداران و حتی دهیاران برای رفع مشکلات و محرومیت ها همراه شوند و اجرای طرح نصیب آموزشی را به عنوان یکی از اولویتهای کاری خود دنبال کنند اظهار کرد: در پی اقدامات شعارزده نبودیم و دستاوردهای خوبی نیز رقم خورده است. به عنوان مثال در یکی از استانهای شمالی نرخ گذر تحصیلی از ابتدایی به متوسطه اول پایین بود که با برخی اقدامات این نرح در سال جاری چند درصد رشد کرده است. نرخ گذر تحصیلی به این آمار اشاره دارد که چه تعداد از فارغالتحصیلان کلاس ششم ابتدایی وارد متوسطه اول می شوند. این نرخ هرچقدر بالاتر باشد نشان دهنده تحقق عدالت آموزشی و کاهش ترک تحصیل خواهد بود.
وی افزود: نمیگوییم تمام مشکلات را حل میکنیم، اما گامهایی برمیداریم که باعث تشویق دستگاههای اجرایی ذیربط برای حل مشکلات آموزشی شود. دوره ضمن خدمتی تحت عنوان الگوها و روشهای برنامهریزی نظام آموزش و پرورش نیز توسط استانها برگزار و گواهی پایان دوره صادر شد. ضابطین طرح نهضت نصیب آموزشی و تعدادی از مدیران منتخب برخی شهرها از جمله شرکت کنندگان این دوره بودند.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در ۶۴ نقطه هدف که امسال شناسایی شدند، در زمینه آموزشی، بهداشتی، تربیتی، کتابخوانی، تجهیز مدرسه و غیره برنامهها و طرحهایی طراحی و در دست اجرا است گفت: در این فرایند متوجه شدیم یکی از موضوعات مشترک که در تمام شهرستانها فراوانی داشت و حائز اهمیت بود، ترک تحصیل دانشآموزان دختر روستایی و عشایری بعد از پایان دوره ابتدایی به دلایلی چون ازدواج بود.
سیفی افزود: یکی از موانع تحصیل و رشدیافتگی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی است که از جمله مهمترین آنها میتوان به موضوع ازدواج زودهنگام دختران دانشآموز اشاره کرد. آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند در این زمینه کاری انجام دهد، حتما باید آمایش سرزمینی انجام و مشخص شود که معضل در کدام مناطق بیشتر است و سپس با کمک دیگر دستگاهها راه حلی را پیدا کند تا کمتر شاهد ازدواج دختران دانش آموز در سنین پایین باشیم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
موحدی: باید ساختارها و قالبهای سنتی را بشکنیم
اختصاص ۲.۲ همت برای تکمیل پروژههای آموزشی سیستان و بلوچستان
وعده صادق ۳ در راه است/ دوره نوجوانی بهار معنویت است
جزییات واژگونی اتوبوس در محور زاهدان از زبان پلیس راه
صدور حکم بازداشت نتانیاهو پیروزی حامیان فلسطین است
صدور حکم دیوان کیفری بینالمللی علیه نتانیاهو و گالانت پیروزی است
همکاری اسکاپ و ایران برای توانمندسازی زنان و مقابله با ریزگردها
افتتاح یاورشهر ۱۲ ویژه مردان معتاد جوان در تهران
نجات ۴ سرنشین محبوس در پی واژگونی اتوبوس
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
بازگشایی آزادراه تهران _ شمال و محور چالوس
زمانبندی آزمون سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد
اجرای ۴۱۱ طرح بدون مجوز محیط زیست در کشور
اژهای درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
اژهای در پیامی درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
باندِ گروگانگیر در تهران متلاشی شد؛ رهاییِ گروگان
آموزش مهارتهای فنی در کنار مهارتهای امنیتی به نیروهای مسلح
صالحی امیری: ایران برای مرمت آثار تاریخی آذربایجان آمادگی دارد
میدری: با فرهنگ بسیجی میتوان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم تهران
با فرهنگ بسیجی میتوانیم بسیاری از مسائل را در کشور حل کنیم
حجت الاسلام قمی: مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شمالغرب
مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی
دستها را که از روی گوش بردارید صدای مظلومیت را میشنوید
کاهش زباله گردی و حذف پسماند خشک از مخازن زباله با طرح نوماند
دلیل واژگونی اتوبوس کارگران معدن سونگون اعلام شد
خوشبختی همیشه آن چیزی نیست که در ذهن ما میگذرد