میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ رضا مراد صحرایی زبانشناس و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در نشست نقد کتاب های فارسی دوره اول ابتدایی اظهار کرد: مگر نقد کتابهای درسی را از معلمان نمیشنوید پس چرا اجرا نمیکنید؟ آیا چون کتابهای درسی تولید شدهاند همه باید اجرا کنند یا باید نظرات معلمان را گرفته و آن را اصلاح کرد، نیاز داریم رابطه بین مولف، معلم و زبانآموز "دانشآموز" ایجاد شود.
وی افزود: مهارت خواندن به چه معناست؟ آیا کتابی که مینویسیم مبتنی بر تعریف خواندن یعنی اندیشیدن است، آیا در کتاب درسی برای خواندن، اندیشیدن را ترویج میدهیم و به مهارت خواندن توجه داریم؟
مراد صحرایی گفت: مشکل نخست در کتابهای فارسی نداشتن نظریه است هماکنون در حوزه آموزش زبان دوم حداقل 10 نظریه فعال داریم، ما تنها کشور چندزبانه جهان نیستیم اما این موضوع برای ما دردسر تلقی میشود در حالیکه یک فرصت بینظیر است، هماکنون 20 زبان زنده در کشور داریم اما کتابهایی که مینویسم برای تمام دانشآموزان یکسان است.
وی بیان کرد: ما درباره زبان آموزش میدهیم اما خود زبان را آموزش نمیدهیم در آموزش زبان انگلیسی هم اینگونه است و فرد در کنکور 90 درصد میزند اما نمیتواند بخواند و صحبت کند، هماکنون از تهران یک کتاب برای کل کشور مینویسیم که یک روش نامناسب است.
مگر نقد کتابهای درسی را از معلمان نمیشنوید؟
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: 9 برنامه درسی داریم و کتاب باید در مقدمه خود بگوید براساس چه برنامه درسی است، متاسفانه مولفان کتاب فارسی مشاور برنامه درسی نداشتهاند، مگر نقدها را از معلمان نمیشوید پس چرا اجرا نمیکنید؟ آیا چون کتاب تولید شده است همه باید اجرا کنند یا باید نظرات معلمان را گرفته و آن را اصلاح کرد، نیاز داریم رابطه بین مولف، معلم و زبانآموز "دانشآموز" ایجاد شود.
وی با بیان اینکه گره کور توسعه نیافتگی در کشور ما بیتوجهی و کمتوجهی به مقطع دبستان و پیش دبستانی است، افزود: پیش دبستانی در کشور ما رها است و بر سر اداره آن هنوز دعواست.
خطوط قرمز نانوشته در آموزش وپرورش وجود دارد
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در آموزش وپرورش خطوط قرمز نانوشتهای داریم باید این خطوط را شفاف و تبیین کنیم؛ یکی از سیاستهای کلان ما که ناپیداست نسبت توسعه ما با نظامهای آموزشی جهان است همچنین نسبت آموزش عالی با آموزش و پرورش باید برقرار شود و اکنون این دو نهاد دو جزیره جدا هستند؛ دانشگاه سست و خواب آلوده شده و باید دانشگاهها را بیدار کرد تا مشکلات جامعه را حل کنند.
به گزارش تسنیم، پرویز اقبالی تصویرگر، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد نیز درباره تصویرگری کتب درسی افزود: کتابهای تصویرسازی را اصولاً جدا از کتابهای درسی به سه قسمت تقسیم میکنند که معمولاً یا بیکلام هستند، یا کم کلام یا کتابهای مصور هستند که متن آنها زیاد و تصویر کم است و معمولاً آنها را برای نوجوانان آماده میکنند.
وی افزود: این تقسیم بندی درباره کتاب های درسی در برخی موارد قابل اجرا و در برخی موارد غیر قابل اجرا است؛ کتابهای درسی مخاطبمحور است و بر اساس نظریه مخاطب محوری بحث اصلی این است که وقتی کتاب یا قصه برای فردی مینویسید باید مخاطب را هم بشناسید.
تصاویر کتابهای فارسی دوره ابتدایی بسیار ضعیف است
اقبالی افزود: "خیال" اساس زندگی کودک است و کودک با تصویر ارتباط برقرار میکند؛ او اول به تصویر نگاه میکند و بر اساس تصویر تلاش میکند متن را بشناسد و بزرگترین ایراد سه کتاب اول، دوم و سوم ابتدایی ایراد اجرایی است و تصاویر آنها از نظر ساختار طراحی، نحوه ترکیببندی، فرم و رنگ بسیار ضعیف و سوم از لحاظ تکنیک اجرا نیز ضعیف هستند و برای کودک مناسب نیستند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه افرادی که این تصاویر را آماده کردهاند فقط خودشان را راحت کرده و از امکانات فتوشاپ استفاده کردهاند که بدترین کار است، اظهار کرد: این کتابها ضعف اجرایی بسیاری دارد.
وی با اشاره به ضعف در ترسیم قومیتها در کتابهای درسی گفت: هویت برای ما اهمیت دارد سه هویت ایرانی، اسلامی و عربی داریم؛ هویت دارای دو خصوصیت تداوم و تمایز است و تداوم و تمایز بر اساس سنتها اتفاق میافتد و ما چون در تفکرمان ساختار ملیت ایرانی بودن با ساختار اعتقاداتمان بر هم منطبق است، هویت ایرانی ــ اسلامی کامل داریم.
نشانههای هویت اقوام در تصاویر کتابهای درسی کجاست؟
اقبالی ادامه داد: ما هویت ایرانی اسلامی داریم اما نشانههای هویت تصویر ما در کتب درسی کجاست؟ ما تاریخی داریم که بر اساس آن هویتهای تصویری ما به وجود آمده و نمود عینی آن در چند خصوصیت است. ما به نشانههای هویت تصویری چون نقشه، پرچم، اعیاد و رسوم، قهرمانان ملی و مذهبی خود وابسته هستیم اما در کتاب درسی فارسی نسبت به این هویتهای تصویری بی نهایت سهلانگاری شده است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: هویت ملی مذهبی ما در نماز، احترام به پیامبر، زادروزها و رحلتهای آنان و انقلاب اسلامی و اعیاد انقلاب است که باید به آن توجه کنیم همچنین قومیتهایی در ایران داریم که از بعد مکانی، رسوم، شخصیت، لباس و حوادث تاریخی دارای نشانههای تصویری هستند؛ کتابهای درسی برای کل ایران ارائه میشود اما نوع ارتباط با قومیتها قابل هضم نیست.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳
موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
اجرای نورپردازی سهبعدی و نورافشانی در پایتخت
ناتوانی سازمان هواشناسی در پیشبینی بلندمدت آبوهوا
واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانوادههای ایرانی میشود؟
فعالیت میادین "میوه و ترهوبار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
"ماهنورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
"سواد رسانهای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام میآورد؟
کتاب "واژهنامهی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروههای حساس"
آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" میشود!
وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
ساختوسازهای غیرمجاز در محلههای "مرتضیگرد و خلازیر" متوقف شد
فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
عیدی مستمریبگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صفها همچنان پابرجاست
اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس