میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته آئین افتتاحیه بسته تحولی ارتقای سواد حرکتی دانشآموزان ابتدایی با رویکرد توسعه مهارتهای بنیادین و ترویج سبکزندگی فعال با حضور سرپرست آموزش و پرورش و مسئولانی از وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. پدر واقع این بسته تحولی ویژه معلمان تربیت بدنی و آموزگاران تهیه شده است و شامل تعداد ۸ آزمون برای دوره اول ابتدایی و ۷ آزمون برای دوره دوم ابتدایی است که باید توسط معلم ورزش در مدارس از دانش آموزان گرفته شود و دوباره در انتهای سال نیز بعد از تمرینهایی دوباره این آزمونها گرفته شود و ارتقا یا افت دانش آموزان در این آزمونها که عموماً تعادلی است سنجیده شود. در این میان برخی فرمها نیز باید توسط والدین پر شود تا میزان فعالیتهای شدید حرکتی، متوسط و کم حرکتی در هفته توسط بچهها ارزیابی شود.
در مقدمه این طرح آمده است که «با توجه به اینکه، فعالیت بدنی و رفتار بی تحرک، از رفتارهای قابل تغییر در سبک زندگی هستند، که تغییرات آنها بر سالمت جسمانی و روانی کودکان تأثیر میگذارند، پایش و بررسی آن یکی از ضرورتهای انکار ناپذیر در سطح آموزش و پرورش است. هدف نهادهای مختلف دولتی از جمله تربیت بدنی آموزش و پرورش، افزایش فعالیتهای بدنی و کاهش رفتارهای بی تحرک با هدف بهبود سالمت جامعه میباشد.»
سازمان جهانی بهداشت روزانه حداقل ۶۱ دقیقه فعالیت بدنی شدید تا متوسط را برای کودکان و نوجوان توصیه کرده است و از طرف دیگر ارتباط شاخصهای رشد حرکتی در مطالعات مختلف تأیید شده است و به نظر میرسد که پایش وضعیت سواد حرکتی دانش آموزان به عنوان یک شاخص پیش بین در میزان فعالیت آنها بتواند در تدوین و بازبینی برنامههای آموزشی تربیت بدنی مؤثر باشد.
این طرح در واقع یک برنامه سنجش است که برای ۳۱ درصد دانش آموزان ابتدایی شهرری قرار است اجرا شود و نتایج آن قرار است مورد استناد قرار بگیرد. در این برنامه ابتدا سنجش از آزمونها روی دانش آموزان صورت میگیرد و ثبت میشود، در ادامه مداخلههایی برای ارتقای سواد حرکتی صورت میگیرد و در نهایت دوباره آزمونها گرفته شده و نتایج ثبت میشود.
اما نکته مهم در این طرح این است که در حال حاضر و با وجود نامشخص بودن وضعیت حضور دانش آموزان در مدارس در بسیاری از مدارس خصوصاً مدارس دولتی، بار اجرای تمام این طرح به عهده والدین است. حتی در برخی مدارس که آموزشها حضوری است نیز زنگ ورزشی در کار نیست. بنا به گفته بسیاری از والدین معلمان ابتدایی عمدتاً در گروههای واتساپی و آموزشهای آزمونها را قرار دادهاند و حالا این اولیا هستند که مکلف شدهاند وارد سامانه پادا شده و نتایج آزمونها را به همراه باقی اطلاعات ثبت کنند.
سوالهایی که در این میان مطرح است این است که:
۱/ آیا این طرح بدون اجرای طرح پایلوت قرار است به عنوان یک طرح گسترده در کل کشور اجرا شود و اگر چنین است چرا در اجرای این طرح ابتدا عنوان شده است که ابتدا طرح به صورت پایلوت قرار است در شهر ری انجام شود؟
۲/ آیازمان اجرای چنین طرحی در دوران کرونا و سیطره آموزش مجازی زمان مناسبی است؟ آنهم وقتی دسترسی به معلمان ورزش ممکن نیست و همانطور که ذکر شد علیرغم تاکید آموزش و پرورش برای حضوری شدن آموزشها اما مقاومت کادر مدارس و اولیا در این باره هنوز هم زیاد است!
۳/ آیاوالدین قرار است یا باید معلمان ورزش فرزندانشان باشند؟ آیا اگر قرار باشد والدین معلم دروس مختلف فرزندان باشند، به مرور کارکرد معلم و مدرسه نزد اولیا زیر سوال نخواهد رفت؟
۴/ آیا به نتایج ثبت شده این آزمونها که توسط والدین ثبت میشود میتوان استناد کرد؟ بر اساس کدام نظارت؟
۵/ آیا برای اجرای این طرح نمیشد صبر کرد تا یک ماه دیگر که مدارس به گفته آموزش و پرورش حضوری شود و این ثبتها توسط آموزگاران یا معلمان تربیت بدنی صورت بگیرد تا قابل استناد باشد و از سوی دیگر والدینی که در حال حاضر بار اصلی آموزش را نیز به دوش میکشند، دچار زدگی بیشتر نشوند؟
واقعیت این است که اجرای هر طرح پژوهشی بایدها و نبایدهایی دارد. آنچه در طرح تحولی ارتقای سواد حرکتی دانشآموزان ابتدایی در حال حاضر دارد اجرا میشود هیچ باید و نبایدی رعایت نشده و از پایه فاقد متر و معیارهای علمی است که بتواند در آینده مورد استناد قرار بگیرد چرا که مهمترین بخش آن یعنی ورود دادهها با اما و اگرهای بسیاری همراه است و اگر آموزشها به همین منوال مجازی دنبال شود حتی روی مداخلهها هم نمیتواند مطمئن باشد و آنچه در نهایت به دست میآید نتایجی فیک و غیرقابل استناد است.
از سوی دیگر بارها به این موضوع اشاره شده است که در روزهای کرونا بیش از آنچه قرار بوده بار تعلیم و تربیت به عهده والدین گذاشته شده و تقریباً مدرسه و معلم از کارکرد اصلی خود دور افتاده است. تبدیل هر خانه به یک مدرسه شاید یک شعار خوب در روزهای اول شیوع کرونا بود تا والدین تشویق شوند فرزندان خود را به لحاظ جسمی، آموزشی، تربیتی و… رها نکنند و همراه با معلم بخشی از بار آموزش را به دوش بکشند، اما استمرار این شعار هم کارکرد خانه را از آنچه اصل است دور میکند، هم نقشهای والدین را دچار خدشه میکند و مهمتر از همه اینکه در اذهان مدرسه را فاقد کارکرد خواهد کرد و اگر این سبک زندگی تداوم پیدا کند، به راحتی قابل اصلاح نیست!
منبع : خبرگزاری مهر
براساس اعلام هواشناسی پلیس نسبت به سفرهای غیرضروری هشدار داد
ترافیک نسبتا سنگین شبانگاهی در معابر تهران
شهرداری تهران انتقال زبالههای ساری به تهران را تایید کرد
درجه بندی ۹ غار با اهمیت در کارگروه ملی غارشناسی
سیل در اندونزی جان دو نفر را گرفت
جلوگیری از تعطیلی ۶۰ واحد تولیدی و بیکاری ۳۰ هزار کارگر
بسیجی، الگویی کامل، بی نظیر و نمونه برای نسل جوان است
هواشناسی هشدار داد/ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
زبالههای ساری به تهران منتقل میشود؟
رونمایی از کتاب فرهنگ و بحران در دهمین کنگره سلامت در بلایا
هواشناسی هشدار داد؛ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
جعل و کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
فراخوان دیوارنگاری «دیوارهای کوچک شهر من» تمدید شد
افزایش ۲ برابری درآمدهای مناطق شهرداری تهران
جعل و کلاهبردای ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
قیمت میوه ۵۰ درصد ارزانتر در میادین میوه و تره بار
شهید فخریزاده باعث پیشرفت جهشوار علمی کشور شد
۶ پیشنهاد ضروری اجرایی برای تحول در نظام مدیریت بحران کشور
محکومیت یک واحد آلاینده محیط زیست در ملارد
جزئیات تصادف خودروی استاندار استان مرکزی در آزادراه خلیج فارس اراک
اتصال دو منطقه ١٧ و ١٨ تهران از طریق باغراه حضرت فاطمه
پیگیری قاطع اجرای طرح شهید آرمان در تهران
رفع موانع ساخت پروژه آزمایشگاه و سالن تشریح پزشکی قانونی
جزییات پرونده یک شرکت خودرویی، خرید ملک ۳۰ میلیاردی در امارات توسط متهم ردیف اول
حضور رئیس قوه قضاییه در مراسم تشییع پیکر وزیر پیشین دادگستری
ایران دارای رتبه هفتم مخاطرات در جهان؛مهمترین چالش مدیریت بحران
جزییات رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی یک شرکت خودرویی
بندر خمیر یکی از ۱۲ شهر برگزیده یونسکو شد
انسداد مرز با جدیت در مرزبانی پیگیری و دنبال میشود
جزای نقدی ۱۶ میلیاردی فرجام قاچاقچی لوازم خانگی