میرنیوز
به گزارش ایسنا، علی اصغر قائمی صبح امروز در نطق پیش از دستور خود که به مناسبت روز آمار و برنامهریزی ایراد شد، گفت: روز اول آبان هر سال در تقویم کشور ما مقارن با روز آمار و برنامه ریزی است و بدون شک توسعه در هر یک از ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... بدون در اختیار داشتن آمار و اطلاعات دقیق، جامع و به روز و همچنین یک نظام جامع برنامه ریزی کارآمد و اثربخش امری غیر ممکن و دست نیافتنی است.
وی با بیان اینکه آمار و اطلاعات یکی از اجزای اصلی و ضروری برای برنامهریزی، تصمیمگیریها و ارزیابی عملکردهای سطوح مختلف مدیریت درهر سازمانی است. سیاستگذاران، برنامهریزان و کارشناسان برای تدوین راهبردها، سیاستگذاری و تعیین خطمشی، برنامهریزی، نظارت، هماهنگی و هدایت برنامهها به دادههای آماری نیاز دارند.گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۸ از میان ۱۷۳ کشور میان پایداری مؤلفههای توسعۀ اقتصادی کشورها و میزان دارائیهای آماری و اطلاعاتی و بکارگیری آنها در برنامهریزیهای خرد و کلان اقتصاد داخلی و بینالمللی رابطهای مستقیم برقرار است که خود گویای اهمیت این مهم در ابعاد مختلف توسعه میباشد.
قائمی تاکید کرد: شهرداری تهران با وجود وسعت مأموریتهای متنوع از مدیریت ساخت و ساز شهر تا پیراستگی مبلمان و فضای سبز شهری، از خدمات شهری تا مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی، از زیرساختهای شهری تا حمل و نقل و ترافیک و ... دارای پیچیدگیهای مدیریتی بسیاری است که مدیریت آن عملاً بدون وجود یک نظام برنامهریزی کارآمد و مبتنی بر آمار و اطلاعات دقیق، جامع و بهروز، غیر ممکن است.
به گفته وی، متأسفانه در دورۀ قبل مدیریت شهری، نهاد برنامهریزی در شهرداری تهران به عنوان مغز هدایتگر و سیستم عصبی و هماهنگکنندۀ بخشهای مختلف مدیرت شهری در قالب طرح چابک سازی ساختار شهرداری تهران مورد تهدید جدی، هم از جنبۀ ساختاری و هم از جنبۀ عملکردی قرار گرفته است هر چند چابک سازی ساختار اقدام مثبتی است اما حذف و ادغام معاونت متولی برنامهریزی و زیرمجموعههای آن در سایر معاونتها در قالب برنامۀ کوچکسازی ساختار بدون کسب تجربۀ گذشته کشور در حذف سازمان برنامه و بودجه در اذعان بسیاری از مدیران با تجربۀ شهرداری باعث تضعیف نظام برنامهریزی و هماهنگی میان بخشهای مختلف اجرائی شهرداری تهران شده است.
وی تاکید کرد: شایسته است شهرداری تهران با بررسی همه جانبه آثار ادغام معاونت متولی برنامه ریزی شهرداری تهران ، نقاط ضعف موجود در مرحله پیاده سازی طرح چابک سازی ساختار را شناسایی کرده و در صورت لزوم پیشنهادات اصلاحی را جهت تقویت نظام برنامه ریزی در شهرداری تهران در قالب طرح به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.
عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: از طرفی به جرأت میتوان یکی از دلائل عدم پیشرفت برنامۀ سوم توسعه شهر تهران در طول دو سال گذشته را عدم شناخت وضعیت موجود و همچنین عدم برنامهریزی و کنترل برنامهها و عدم بکارگیری آمار و اطلاعات دقیق، بهروز و جامع نام برد.
وی با بیان اینکه متاسفانه شهرداری تهران در جهت استقرار نظام جامع آماری شهر که در سال ۱۳۹۵ با هدف تأمین نیازهای اطلاعاتی کلیۀ لایههای مدیریتی شهر و شهرداری تهیه شده و مورد تأیید و تقدیر مرکز آمار ایران نیز قرار گرفته است اقدامی صورت نداده افزود: در طول چهار سال گذشته علاوه بر از دست رفتن زمان، بسیاری از اقدامات موثر صورت گرفته در سنوات گذشته در زمینه یکپارچگی اطلاعات مدیریتی شهرداری تهران از بین رفته است.
وی افزود: انتظار میرود شهرداری تهران در مدت زمان کوتاهی نظام جامع آماری شهر و شهرداری تهران را با بکارگیری تجربیات گذشته روزآمد نموده و با بکارگیری نیروهای متعهد و آشنا به موجودیتهای اطلاعاتی شهر و شهرداری تهران نسبت به اجرای آن اقدام مقتضی صورت دهد، که اینجانب یکی از دلائل مهم عدم توفیق مدیریت شهری دوره قبل را عدم توجه به الزامات مدیریت مبتنی بر شواهد از جمله آمار و اطلاعات میدانم.
قائمی تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات بسیار ارزشمندی که در شهرداری تهران در حدد ۱۰ سال پیش همگام با تجربیات اثر بخش جهانی در زمان خود صورت پذیرفته، ایجاد رصد خانه شهری تهران با هدف تجمیع لایه های اطلاعاتی ارزشمند و مورد نیاز مدیران شهری و تلفیق اطلاعات به منظور ایجاد بسترهای تصمیم سازی همه جانبه برای مدیران شهری بر مبنی داده و اطلاعات بوده است که نیازمند توجه بیشتر مدیران شهرداری تهران هم از جنبه محتوای لایه های اطلاعاتی و هم از جنبه به روز آوری تکنولوژی متناسب با نیاز امروز مدیران شهری است.
وی با بیان اینکه انتظار میرود در دورۀ جدید مدیریت شهری، شهرداری تهران با بهرهگیری از منابع غنی اطلاعاتی موجود در رصدخانۀ شهری تهران و همچنین بهروزآوری اطلاعات مورد نیاز بخشهای مختلف شهرداری، مدیریت مبتنی بر شواهد را جایگزین تصمیمسازی جلسهای و دورهمی مدیران کند گفت: به جرات می توان ادعا کرد در نبود مدیریت یکپارچه شهری، یکی از الزامات مدیریت اثر بخش تر کلان شهری مانند تهران با پیچیدگیهای بسیار و دستگاههای زیاد دخیل در امر مدیریت شهری، حرکت در مسیر ایجاد مدیریت یکپارچه اطلاعاتی شهر تهران با محوریت رصد خانه شهری تهران و در راستای پیاده سازی نظام جامع آماری شهر تهران و تسهیل تبادل داده و اطلاعات میان دستگاهها و تلاش برای هم افزایی ارزش افزوده خدمات قابل ارائه به شهرودان بر مبنای داده های به اشتراک گذاشته شده است.
وی افزود: یکی دیگر از مواردی که همواره مانع جدی در بهره گیری از اطلاعات و تبادل اطلاعات بخصوص در میان دستگاههای اجرایی دخیل در مدیریت شهری تهران بوده است نبود شفافیت و سازوکارهای تبادل اطلاعات مدیریت شهری و همچنین در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز متخصصین، پژوهشگران، استارتاپها ، رسانه ها و آحاد شهروندان است. شفافیت به ایجاد یک سامانه یا یک درگاه و قرار دادن حقوق مدیران و گزارشات مالی و ... در یک سامانه خلاصه نمی شود بلکه شفافیت در فرآیندها، سازوکارهای تصمیم سازی و اجرایی و همچنین شفافیت در توزیع منابع سازمانی و ... نیز نیاز به توجه جدی در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد.
قائمی با بیان اینکه بدون شک شناخت دقیق ظرفیتهای موجود در حوزۀ آمار و برنامهریزی و استفاده از تجربیات گذشته و بکارگیری و اعتماد به مدیران با سابقه و متخصص موجود، خواهد توانست مسیر دستیبابی به موفقیت در برنامهریزیها را هموارتر نموده و عدم توجه به این مهم، ممکن است تحقق برنامههای تیم مدیریت شهری را با چالشهایی جدی مواجه سازد.گفت: ما این فرصت را داریم تا در دورۀ جدید مدیریت شهری با قطع چرخۀ معیوب گذشته، رویۀ صحیح را پیش بگیریم و ضمن استفاده از ظرفیتهایی مثل رصدخانۀ شهری تهران و آمارهای موجود در بانکهای عظیم اطلاعاتی که با بودجۀ همین شهر ایجاد شده، به انجام مطالعات تخصصی و برنامهریزی به عنوان مهمترین اصل در تصمیمسازی و تصمیمگیری مسائل شهر و شهروندان نگاه کنیم. بدیهی است اشخاص حقیقی و حقوقی و گروههای مطالعاتی خبره، باید در کنار مدیریت شهری قرار بگیرند که تخصص و تجربۀ کافی قابل رصد در حوزۀ مورد نظر را داشته باشند و به مدیریت شهری در این مهم یاری رسانند.
وی افزود: از شهرداری تهران انتظار می رود با بهره گیری از پتانسیل های نیروی انسانی موجود در شهرداری که شناخت مکفی از اقدامات گذشته و همچنین موجودیتهای اطلاعاتی شهر و شهرداری تهران دارند، مسیر استفاده حداکثری از آمار و اطلاعات در جهت برنامه ریزی اثر بخش را هموار کند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
چیستی و محتوای قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
عامل مسلح نفوذی به کلانتری بمپور به هلاکت رسید
انسداد آزادراه منجیل - رودبار تا ۳۰ آذر
مسدودیت آزادراه منجیل - رودبار تا ۳۰ آذر
معلمان ایرانی خطاب به اندیشمند آمریکایی: خود را از ننگ حامیان نسلکشی در غزه برهانید
معمان ایرانی خطاب به اندیشمند آمریکایی: خود را از ننگ حامیان نسلکشی در غزه برهانید
کشف ۸۰ میلیاردی لوازم آشپزخانه قاچاق در جنوب تهران
۷ هزار تخت جهت ساماندهی معتادان متجاهر به بهره برداری رسید
تخریب ۴ هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی لبنان توسط اسرائیل
لزوم شکل گیری چرخه پیشگیری و درمان معتادان متجاهر
زورگیران پارکوی در سه استان دستگیر شدند
۳۵۰۰ متر مربع ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه ۱۹ رفع خلاف شد
۱۱ مجروح در پی تصادف زنجیره ای ۵۳ وسیله نقلیه در کره جنوبی
کودکان مناطق کمتر برخوردار امکان تحصیل در دوره پیش دبستانی را ندارند
گلریزان ۴ میلیاردی یکی از پیام رسانها برای کمک به محور مقاومت
سردار رحیمی: قاچاق کالا سهم عمدهای در مشکلات اقتصادی دارد
۳۰ مورد سازش در مراکز مهر خانواده از ابتدای سال
ترافیک روان در معابر بزرگراههای پایتخت
در حوزه مقابله با قاچاق کالا، پلیس امنیت اقتصادی محوریت دارد
چرایی ممنوعیت رانندگی موتورسیکلتسواران در شرایط بارندگی
دیدار بهروزآذر با معاونان زنان و خانواده ۵ دوره قبلی ریاست جمهوری
ترافیک سنگین و پر حجم شبانه در معابر و بزرگراههای پایتخت
افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری در بافتهای فرسوده تهران
تاکنون بیش از ٢٥٠٠ تن اقلام زیستی برای مردم مظلوم لبنان ارسال شد
تحقق ۸۶ درصدی بودجه در ۶ ماهه نخست سال
۸ آذر بهعنوان روز کشتار نوزادان غزه توسط رژیم صهیونیستی ثبت جهانی شود
اعظم کریمی سرپرست اداره کل طرح های ملی وفراگیر جوانان شد
تفاوت مدت قرارداد و مدت تعهد چیست؟
واژگونی اتوبوس در محور نجف آباد به تیران ۱۲ مصدوم و دو کشته برجای گذاشت
هم افزایی نهادها برای حل چالشهای مدیریت بحران تهران ضروری است