میرنیوز

احتمال صدور ۲۰ میلیون دوز واکسن رازی/ تولید واکسن ویژه دانش‌آموزان

 احتمال صدور ۲۰ میلیون دوز واکسن رازی/ تولید واکسن ویژه دانش‌آموزان 2021-10-11T08:45:31+03:30

محمدحسین فلاح مهرآبادی معاون تحقیقات مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با زمان تحقیق واکسن کووید رازی، آزمایش بالینی و سایر موضوعات مربوط به واکسن رازی توضیحاتی را مطرح کرد که در ادامه این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان تسنیم می‌شود:

تسنیم: مراحل تحقیق واکسن کووید رازی از چه زمانی شروع شد؟

تحقیقات در مورد واکسن اوایل اسفند سال 98 آغاز شد. یک ماه نخست بر روی اینکه در چه پلتفرمی کار کنیم تحقیق انجام گرفت و سرانجام اواخر اسفندماه پلتفرم انتخاب شد که پروتئین نو ترکیب بود. به دلایل مختلفی به این پلتفرم رسیدیم تا در نهایت اوایل فروردین ماه 99 بحث دوز فیانینگ بر روی حیوانات آزمایشگاهی را آغاز کردیم و تزریق شروع شد.در نهایت اواخر اردیبهشت بر روی حیوانات آزمایشگاهی چون موش، همستر، خرگوش هندی آزمایش انجام شد و جمع‌بندی نتایج ارزیابی کردیم و چون نتایج رضایت‌بخش بود وارد حیوان مدل میمون شدیم.

تسنیم: چه زمانی به واکسن کووید رسیدید؟

اواخر تیرماه نتایجی سیوتی و ایمنی‌زایی در میمون آزمایشگاهی مشخص شد.

تسنیم: به چه دلیلی آزمایش بالینی به روی واکسن زمان‌بر شد؟

ما خودمان را آماده کردیم و پروتکل مطالعه بالینی بعلاوه مستندات اواخر مردادماه 99 به سازمان غذا دارو ارسال شد اما متاسفانه روند بررسی در سازمان غذا و دارو به دلایلی طولانی شد و 27 دی ماه 99 مجوز کمیته اخلاق و اوایل اسفند 99 مجوز کارآزمایی بالینی به ما داده شد و ما در 10 اسفند کار آزمایی بالینی را آغاز کردیم.

تسنیم: در هر فاز آزمایش بالینی چه تعدادی مورد بررسی قرار گرفتند؟

در فاز اول 133 نفر و در فاز دوم 500 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند و در فاز سوم 40 هزار داوطلب باید وارد مطالعه می‌شدند؛ که اکنون در فاز سوم قرار داریم.

تسنیم: چرا فرایند اطلاع‌رسانی در مورد واکسن ضعیف بوده؟

با توجه به امکانات مؤسسه رازی و زیرساخت‌هایی که داشتیم این اتفاق افتاد. بیشتر تمرکز ما بر تولید محصول بود و اینکه به موقع بتوانیم محصول باکیفیت که فرایندی کیفی و تحقیقی را به خوبی طی کرده باشد به مردم ارائه کنیم و به همین دلیل جنبه تبلیغاتی ما کم بود.

تسنیم: با توجه به وضعیت حساس ایران و تجربه کردن پیک‌های متعدد و بعضاً پشت سر هم کرونا آیا اندیشه و خواستی وجود داشت تا کارخانه‌های واکسن‌سازی ایرانی که شرایط و امکانات لازم در ساخت واکسن را داشتند اقدامی‌ کنند؟

متاسفانه به دلایل مختلفی بیشتر شرکت‌های و کمپانی‌هایی که وارد بحث واکسن کووید شدن به شکل خودجوش عمل کردند و برنامه‌ریزی مدونی از سمت مسئولان کشور انجام نشد و ما از دلایل آن بی‌اطلاع هستیم. البته بهتر بود تا از سوی سیستم‌های نظارتی و حاکمیتی این اتفاق می‌افتاد و از موسساتی که تجربه ساخت واکسن داشتند مثل رازی و پاستور می‌خواستند که اتفاق بیافتد.

تسنیم: آیا شرایطی فراهم شد تا محققین ایرانی در کنار یک کشور صنعتی به تولید مشترک واکسن بپردازند تا تولید سریع شود و زودتر به دست مردم برسد؟

خیر، این اراده نبود که کسانی که تجربه ساخت واکسن دارند در کنار هم قرار گیرند. متاسفانه این ضعف کلی کشور و کار جمعی و تیمی در کشور ما ضعیف است.

تسنیم: در حال حاضر در چه مرحله‌ای از ساخت و عرضه واکسن کووید هستید؟

تولید صنعتی شروع کردیم و تا امروز 5 میلیون دوز واکسن تولید کردیم. اگر اتفاق خاصی نیافتد برنامه‌ریزی داریم تا 20 میلیون دوز در پایان سال تولید کرده و به مردم عرضه کنیم.

تسنیم: برای تولید واکسن کرونا با چه کسانی در داخل و خارج در چالش بودید و می‌شد چه اقدامی صورت گیرد تا این روند تسریع شود؟

ما برای تولید واکسن کرونا با توجه به اینکه بیماری شکل خاصی داشت و ویروس نیاز به آزمایش سطح سه داشت، پلتفرمی انتخاب کردیم البته ضمن تأمین تجهیزات و مواد اولیه نیازمند زیرساخت‌های مورد نیاز بود که احتیاج به تأمین اعتبار ارزی و هم تأمین اعتبار ریالی داشت که به راحتی این موضوع فراهم نشد و در اختیار قرار نگرفت و باعث شد در تولید صنعتی و دسترسی عام به واکسن به تاخیر بر بخوریم.

تسنیم: شرکت رازی وعده داده بود تا مهر ماه 1400 پنج میلیون دوز واکسن کرونا تولید کند آیا عملیاتی شد؟

مرداد ماه 400 دوز و شهریور یک میلیون و تا مهر ماه سه و نیم میلیون دوز واکسن کرونا رازی کووپارش تولید کردیم که مجموعا 5 میلیون دوز می‌شود.

تسنیم: آیا اقدامی برای تولید انبوه واکسن کردید؟

در صورت صدور مجوز اضطرار واکسن کرونا رازی کووپارس و پیش خرید واکسن این زیر ساخت و قابلیت وجود دارد تا پایان سال و حتی زودتر 20 میلیون دوز واکسن تولید کنیم.

تسنیم: برای واکسیناسیون کودکان رازی چه تمهیدی اندیشیده است؟

ما برای کودکان و افراد 3 تا 18 سال، پروتکل‌هایی داریم که به سازمان غذا و دارو ارسال کردیم تا ارزیابی کنند و مجوز تزریق آن صادر شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

طراحی ۱۷ کلید و ابراز برای سرقت منازل توسط سارق حرفه‌ای!

 طراحی ۱۷ کلید و ابراز برای سرقت منازل توسط سارق حرفه‌ای!
2021-10-22T10:55:47+03:30
رئیس کلانتری ۱۳۰ نازی‌آباد از دستگیری سارق حرفه‌ای منازل خبر داد و گفت: از این متهم ۱۷ عدد انواع کلید و ابزار طراحی شده برای تخریب در منازل کشف شد.

"افت تحصیلی شدید دانش‌آموزان" به دلیل تصمیمات غلط کرونایی!

 "افت تحصیلی شدید دانش‌آموزان" به دلیل تصمیمات غلط کرونایی!
2021-10-22T10:42:26+03:30
بازگشایی تمام مدارس تا پایان آبان ماه همچنان در ابهام است و به تازگی دبیر ستاد علمی کرونا از ارائه پیشنهادی برای به تعویق افتادن بازگشایی خبر داده است؛ این ...

وقوع حریق مرگبار در کارخانه مواد شیمیایی روسیه

وقوع حریق مرگبار در کارخانه مواد شیمیایی روسیه
2021-10-22T10:25:49+03:30
بر اثر وقوع آتش سوزی در یک کارخانه مواد شیمیایی در روسیه هفت نفر کشته شدند.

تغییرات اقلیمی زمینه بروز بیماری‌های عفونی را فراهم می‌کند

تغییرات اقلیمی زمینه بروز بیماری‌های عفونی را فراهم می‌کند
2021-10-22T10:25:49+03:30
نتایج یک مطالعه نشان داد: بروز بیماریهای عفونی بیشتر به دلیل تغییرات آب و هوایی اجتناب ناپذیر است.

حدود ۱۸۰ هزار نفر از کادر درمان قربانی کرونا در جهان

حدود ۱۸۰ هزار نفر از کادر درمان قربانی کرونا در جهان
2021-10-22T10:12:29+03:30
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: حدود ۱۸۰ هزار نفر از کادر درمان در سراسر جهان بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند. ...

خرید ۳۶۰۰ متر مربع فرش دستباف مددجویان از سوی کمیته امداد

خرید ۳۶۰۰ متر مربع فرش دستباف مددجویان از سوی کمیته امداد
2021-10-22T10:09:13+03:30
سرپرست معاونت اشتغال کمیته امداد گفت: به منظور تسهیل در صادرات فرش دستباف مددجویان، کمیته امداد در شش ماهه اول سال جاری ۳۶۰۰ متر مربع از تولیدات فرش خانواده‌...

پیش‌بینی «آبان» خشک و کم‌بارش/ تا شروع زمستان انتظار بارش نداریم

پیش‌بینی «آبان» خشک و کم‌بارش/ تا شروع زمستان انتظار بارش نداریم
2021-10-22T09:55:49+03:30
کارشناس هواشناسی  ضمن اشاره به اینکه میانگین بارش‌ها در کل کشور طی مهرماه سال جاری نسبت به میانگین بلند مدت کمتر بود، از مواجهه با پاییزی خشک و کم بارش به‌وی...

درگیری تن به تن پلیس با ۴ سارق چاقوکش در جنت‌آباد

 درگیری تن به تن پلیس با ۴ سارق چاقوکش در جنت‌آباد
2021-10-22T10:02:27+03:30
رئیس کلانتری ۱۳۸ جنت‌آباد از بازداشت چهار سارق حرفه‌ای در درگیری تن به تن با مأموران این کلانتری خبر داد.

کرونا در جهان/ عبور شمار مبتلایان از ۲۴۳ میلیون نفر + جدول تغییرات

 کرونا در جهان/ عبور شمار مبتلایان از ۲۴۳ میلیون نفر + جدول تغییرات
2021-10-22T10:02:27+03:30
طبق آخرین آمار جهانی در شب گذشته با ابتلای بیش از ۴۵۶ هزار نفر به ویروس کرونا در سراسر جهان، شمار مبتلایان جهانی به ۲۴۳ میلیون و ۲۹۸ هزار نفر رسید.

بیمارستانی در محدوده انقلاب دچار حریق شد/ حادثه بدون مصدوم بود

بیمارستانی در محدوده انقلاب دچار حریق شد/ حادثه بدون مصدوم بود
2021-10-22T09:42:29+03:30
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از وقوع حریق در یک بیمارستان محدوده انقلاب خبر داد و گفت: خوشبختانه این حادثه مصدوم یا تلفات جانی به همراه نداشته است.

آماده سازی گرمخانه ها همزمان با سرد شدن هوا/ افزایش گشت‌ها برای کمک به افراد در معرض آسیب

آماده سازی گرمخانه ها همزمان با سرد شدن هوا/ افزایش گشت‌ها برای کمک به افراد در معرض آسیب
2021-10-22T09:29:10+03:30
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از آماده‌سازی ظرفیت گرمخانه‌ها و افزایش گشت‌های شهرداری برای کمک به افراد در معرض آسیب همزمان با سرد شدن هوا خبر داد.

"افت تحصیلی شدید دانش‌آموزان" به دلیل تصمیات غلط کرونایی!

 "افت تحصیلی شدید دانش‌آموزان" به دلیل تصمیات غلط کرونایی!
2021-10-22T09:35:46+03:30
بازگشایی تمام مدارس تا پایان آبان ماه همچنان در ابهام است و به تازگی دبیر ستاد علمی کرونا از ارائه پیشنهادی برای به تعویق افتادن بازگشایی خبر داده است؛ این ...

رگبار باران در نقاط مختلف کشور

رگبار باران در نقاط مختلف کشور
2021-10-22T09:19:09+03:30
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، گفت: طی روزهای جمعه و شنبه در سواحل دریای خزر روند افزایش نسبی دما حاکم می‌شود. ...

ابتلای بیش از ۲۴۳ میلیون نفر در جهان به کووید-۱۹

ابتلای بیش از ۲۴۳ میلیون نفر در جهان به کووید-۱۹
2021-10-22T09:19:09+03:30
شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۲۴۳ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۷۵۰ نفر رسیده و مرگ چهار میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۲۸ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری ...

غول اعتیاد در کمین جوانان/افزایش نشاط اجتماعی برای حل معضل اعتیاد

غول اعتیاد در کمین جوانان/افزایش نشاط اجتماعی برای حل معضل اعتیاد
2021-10-22T09:15:50+03:30
تاثیر جغرافیای محل زندگی و اعتیاد پدر و مادر از عواملی هستند که می توانند جوانان و نوجوانان را به بلای خانمان سوز اعتیاد گرفتار کند؛ معضلی که حل آن افزایش نش...

متضرر شدن هنگفت توده مردم به خاطر عدم وجود شفافیت در بازار وکالت!

 متضرر شدن هنگفت توده مردم به خاطر عدم وجود شفافیت در بازار وکالت!
2021-10-22T09:22:25+03:30
این حق شهروندی مراجعه‌کنندگان به وکیل است که اطلاعات وکیلی که به او رجوع می‌کنند در سامانه‌ای در دسترس باشد تا میزان کارایی و توانمندی او سنجیده شود و تمامی...

عدم امنیت در بیش از ۲ هزار بوستان در پایتخت

 عدم امنیت در بیش از ۲ هزار بوستان در پایتخت
2021-10-22T09:09:07+03:30
شهردار تهران گفت: بیش از ۲ هزار بوستان در پایتخت داریم که بنا به دلایلی خانواده‌ها در برخی از آنها امنیت ندارند که با همکاری ناجا و دیگر دستگاه‌ها به امنیت ...

چرا تهرانی‌ها اوقات فراغت خود را خارج از شهر می‌گذرانند؟/ تعطیلات زمان مناسب جذب توریست برای تهران

 چرا تهرانی‌ها اوقات فراغت خود را خارج از شهر می‌گذرانند؟/ تعطیلات زمان مناسب جذب توریست برای تهران
2021-10-22T09:09:07+03:30
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: این غصه است که چرا شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت خود از شهر خارج می‌شوند و از اماکن گردشگری پایتخت دیدن نمی‌کنند.

استفاده از سیگار الکترونیکی کمکی به ترک سیگار نمی‌کند!

 استفاده از سیگار الکترونیکی کمکی به ترک سیگار نمی‌کند!
2021-10-22T09:09:07+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی به ترک سیگار و دخانیات کمکی نمی‌کند.

کرونا در جهان/ عبور شمار مبتلایان آمریکایی از ۴۶ میلیون نفر + جدول تغییرات

 کرونا در جهان/ عبور شمار مبتلایان آمریکایی از ۴۶ میلیون نفر + جدول تغییرات
2021-10-22T09:09:06+03:30
طبق آخرین آمار جهانی در شب گذشته با ابتلای بیش از ۸۰ هزار نفر به ویروس کرونا در کشور آمریکا، شمار مبتلایان به ۴۶ میلیون و ۹۲ هزار نفر رسید.

لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریتی کلان برای توسعه گردشگری در پساکرونا

 لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریتی کلان برای توسعه گردشگری در پساکرونا
2021-10-22T09:09:06+03:30
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی بر لزوم استفاده از کلیه ظرفیت‌های مدیریت کلان استان‌ها و انجام تعاملات فرابخشی در راستای توسعه گردشگری کشور در ایام پساکرون...

آمار کرونا در ایران| فوت ۱۷۸ نفر در شبانه‌روز گذشته

 آمار کرونا در ایران| فوت ۱۷۸ نفر در شبانه‌روز گذشته
2021-10-22T09:09:06+03:30
مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت آمار کرونا در شبانه روز گذشته را اعلام کرد.

پلمب شدن درب پارکینگ مدیران بورس به دلیل بدهی هزار میلیارد تومانی

 پلمب شدن درب پارکینگ مدیران بورس به دلیل بدهی هزار میلیارد تومانی
2021-10-22T09:09:06+03:30
رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به اینکه بورس تهران پلمب نشده است. "درب پارکینگ مدیران" بورس به دلیل بدهی هزار میلیارد تومانی به شهرداری...

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: آذرماه مدارس بازگشایی می‌شوند

 سرپرست وزارت آموزش و پرورش: آذرماه مدارس بازگشایی می‌شوند
2021-10-22T09:09:06+03:30
گروه استان‌ها-سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: از ۱۵ آبان تا اول آذرماه مدارس با رعایت فاصله‌های اجتماعی بازگشایی می‌شوند.

افزایش ۷۰ درصدی حقوق استاد معلمان/ اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۲ ماه آینده

 افزایش ۷۰ درصدی حقوق استاد معلمان/ اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۲ ماه آینده
2021-10-22T09:09:06+03:30
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالاً تا دو ماه آینده رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرا می‌شود.

توضیحات حاجی بابایی درباره آخرین وضعیت "رتبه‌بندی معلمان" در مجلس

 توضیحات حاجی بابایی درباره آخرین وضعیت "رتبه‌بندی معلمان" در مجلس
2021-10-22T09:09:06+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه رتبه‌بندی را در سقف سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌توان اجرا کرد، توضیحاتی درباره آخرین وضعیت این طرح در...

"انزوا طلبی" خانواده‌ها و گذار از "جمع گرایی" به "فردگرایی"

"انزوا طلبی" خانواده‌ها و گذار از "جمع گرایی" به "فردگرایی"
2021-10-22T08:12:29+03:30
معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با اشاره به گذار خانواده‌ها از سنتی به غیر سنتی و تسریع این امر به واسطه پاندمی کووید ۱۹، گفت: در حالی که ج...

با گزارش به «۱۳۷»، یاری‌رسان افراد آسیب‌دیده باشید

با گزارش به «۱۳۷»، یاری‌رسان افراد آسیب‌دیده باشید
2021-10-22T08:12:29+03:30
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران از ساکنان پایتخت درخواست کرد تا برای یاری‌رساندن به افراد بی‌سرپناه، با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند. ...

نیمی از سالمندان کشور از «چاقی» رنج می‌برند

نیمی از سالمندان کشور از «چاقی» رنج می‌برند
2021-10-22T08:12:29+03:30
مدیر بهزیستی شهر تهران ضمن تشریح مشکلات جسمی و حرکتی، توجه به آسیب‌های اضافه وزن و چاقی در دوران سالمندی را مهم دانست و گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد سالمندان کشور از چ...

ورود ۷۰۰ هزار دُز واکسن اسپوتنیک به ایران

ورود ۷۰۰ هزار دُز واکسن اسپوتنیک به ایران
2021-10-22T08:12:29+03:30
محموله جدید واکسن «اسپوتنیک وی»، وارد کشور شد.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)