میرنیوز
به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی در هشتمین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی که با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان آموزشوپرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از زمان تأسیس تاکنون پوشش تحصیلی دانشآموزان استثنایی،۱۸برابر شده است.
وی افزود: ۱۵۲هزار دانشآموز استثنایی در هزار و ۷۴۳ مدرسه استثنایی و ۲۰هزار مدرسه پذیرا در هفت گروه، در حال تحصیل هستند.
حسینی با بیان این که آموزش و پرورش استثنایی به ۵برابر اعتبار بیشتر، نسبت به آموزشوپرورش عادی، نیاز دارد گفت: علیرغم افزایش ۱۸برابری پوشش تحصیلی اعتبارات این سازمان ۱۲برابر افزایشیافته است که نیازمند توجه ویژه به این حوزه است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، گسترش عدالت بهویژه «عدالت آموزشی» را از برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی دانست و گفت: در راستای گسترش عدالت و پوشش حداکثری دانشآموزان با نیازهای ویژه، بر اساس مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی سه گروه به گروههای ۷گانه تخت پوشش آموزشوپرورش استثنایی، افزوده خواهد شد که افزایش گروههای تحت پوشش، نیازمند فراهمسازی بسترهای لازم است.
حسینی ایجاد «مدارس ترکیبی» با آموزشهای فردی شده را آرمان نظام تعلیموتربیت دانست و گفت: یکی از فعالیتهای ارزنده سازمان آموزشوپرورش استثنایی در راستای ایجاد «مدارس ترکیبی»، چرخش از سمت تفکیک دانشآموزان با نیازهای ویژه به سمت تلفیق و فراگیر سازی با دانشآموزان عادی است و از زمان شروع این رویکرد از بیست سال قبل، تعداد دانشآموزان تحت پوشش ۸۲برابر رشد داشته است.
وی افزود: علیرغم رشد کمی تعداد دانشآموزان تلفیقی هنوز در ارتقای کیفیت برنامه تلفیقی فراگیر با مشکلاتی مواجه هستیم که برای ارتقای کیفیت طرح تلفیقی فراگیر، ایجاد شورای راهبری تلفیقی فراگیر در سطح وزارت و استانها به تصویب شورای سازمان رسیده است.
حسینی گفت: شیوهنامه شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر تدوین شده است و بهزودی با امضای بالاترین مقام دستگاه برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استانها، ابلاغ خواهد شد.
معاون وزیر با بیان این که تجمیع ساختارهای استانی آموزش و پرورش در سالیان گذشته، موجب کاهش استحکام آموزش و پرورش استثنایی شد؛ گفت: با مصوبه شورای سازمان، تفویض اختیار صدور احکام و استقرار ذی حسابی اجرایی شده است و برای حل مشکل نبود ساختار آموزشوپرورش استثنایی در مناطق نیز تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزشوپرورش استثنایی در استانها و مناطق به تصویب شورای سازمان رسیده است.
حسینی، آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از فعالیتهای آموزش و پرورش عادی دانست و گفت: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر ارائه مأموریتهای آموزش و پرورش عادی، «خدمات توانبخشی و سلامت» را به دانشآموزان ارائه میکند.
وی افزود: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر، ارائه خدمات به دانشآموزان دیرآموز از طریق مراکز ویژه اختلالات یادگیری و طرح هدایت برای تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی از جمله خدمات فراسازمانی آموزش و پرورش استثنایی است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: ارائه خدمات ترکیبی، یکی از سیاستهای آموزش و پرورش استثنایی است و در همین راستا «ایجاد مراکز جامع خدمات تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای» در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با بیان این که یکی از گفتمانهای جدید آموزش و پرورش نگاه «هدف مسیر»، به سند تحول بنیادین و نگاه به مسائل با رویکرد حل آنان است، گفت: در آموزش و پرورش استثنایی کتابهای« توسعه مشارکتها»، «آموزش و پرورش استثنایی در زیستبوم کرونا»، «آموزش و پرورش استثنایی بر مدار برنامه و تلاش»، «از خشت تا بهشت» و «گنجینههای مدیریتی با رویکرد توسعه مدیریت دانش»، تدوین و چاپ شده است.
حسینی شعار پروژه مهر امسال را «مهر آرام و تدریجی، مبتنی بر سلامت دانشآموزان و آموزشهای ترکیبی» دانست و گفت: «پروژه مهر»، مهمترین سنجه نظام تعلیم و تربیت است و ثبتنام به موقع دانشآموزان، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، توزیع کتب درسی، انتصاب مدیران آموزشگاهی، آمادگی نیروی انسانی و ارائه آموزشهای لازم به آنان، آمادگی مدارس به لحاظ تجهیزات و فضای آموزشی، پیگیری واکسیناسیون تمامی عوامل مرتبط با مدارس و ایاب و ذهاب دانشآموزان از جمله موارد مرتبط با «پروژه مهر» است که باید بهدقت رصد و پیگیری شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابطعمومی وزارت آموزشوپرورش، رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در پایان با ارائه آمار آخرین نوبتگیری و سنجش در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۹۲هزار نوآموز بدو ورود به دبستان معادل با حدود ۹۷درصد نوبتگیری کردهاند که از این تعداد یک میلیون و ۱۱۱هزار نفر معادل با ۸۱درصد ارزیابی شدهاند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
موحدی: باید ساختارها و قالبهای سنتی را بشکنیم
اختصاص ۲.۲ همت برای تکمیل پروژههای آموزشی سیستان و بلوچستان
وعده صادق ۳ در راه است/ دوره نوجوانی بهار معنویت است
جزییات واژگونی اتوبوس در محور زاهدان از زبان پلیس راه
صدور حکم بازداشت نتانیاهو پیروزی حامیان فلسطین است
صدور حکم دیوان کیفری بینالمللی علیه نتانیاهو و گالانت پیروزی است
همکاری اسکاپ و ایران برای توانمندسازی زنان و مقابله با ریزگردها
افتتاح یاورشهر ۱۲ ویژه مردان معتاد جوان در تهران
نجات ۴ سرنشین محبوس در پی واژگونی اتوبوس
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
بازگشایی آزادراه تهران _ شمال و محور چالوس
زمانبندی آزمون سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد
اجرای ۴۱۱ طرح بدون مجوز محیط زیست در کشور
اژهای درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
اژهای در پیامی درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
باندِ گروگانگیر در تهران متلاشی شد؛ رهاییِ گروگان
آموزش مهارتهای فنی در کنار مهارتهای امنیتی به نیروهای مسلح
صالحی امیری: ایران برای مرمت آثار تاریخی آذربایجان آمادگی دارد
میدری: با فرهنگ بسیجی میتوان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم تهران
با فرهنگ بسیجی میتوانیم بسیاری از مسائل را در کشور حل کنیم
حجت الاسلام قمی: مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شمالغرب
مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی
دستها را که از روی گوش بردارید صدای مظلومیت را میشنوید
کاهش زباله گردی و حذف پسماند خشک از مخازن زباله با طرح نوماند
دلیل واژگونی اتوبوس کارگران معدن سونگون اعلام شد
خوشبختی همیشه آن چیزی نیست که در ذهن ما میگذرد