میرنیوز
به گزارش ایسنا، علی الهیار ترکمن صبح امروز در نشست دبیران و مسئولان دبیرخانههای ستادهای استانی بزرگداشت مقام معلم که در باشگاه فرهنگیان شهر تهران برگزار شد، با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، اظهار کرد: امیدوارم در سایه همدلی و تلاش و رهنمودهای مقام معظم رهبری در جایگاههای خود برای آینده ایران مفید و موثری باشیم و در گام دوم انقلاب اسلامی اثرات ارزشمندی را برای جامعه خود و جامعه جهانی داشته باشیم .
وی افزود: باید با جامعیت به مسائل نگاه کنیم و شما همکاران در استانها مسائل آموزش و پرورش را بهتر درک میکنید و مشکلات عمده را براحتی تحلیل و در چارچوب علمی مشخص و دسته بندی میکنید .
معاون برنامهریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: شما تاثیرگذارترین افراد در برنامهریزی برای حل مشکلات هستید چرا که سابقه کار پژوهشی نیز دارید و قطعا تائید میکنید مسائلی که امروز آموزشوپرورش به آن مبتلا است، محصول دیروز است.
وی با اشاره به دستهبندی مسائل آموزشوپرورش، اظهارکرد: اولین آنها مسائل اقتصادی و معیشتی است هرچند همه مشکلات ما این نیست اما مسائل مالی معلول مسائل دیگر خواهند شد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع افزود: متاسفانه غلبه توسعه کمی بر توسعه کیفی باعث شده تا هنوز به توسعه کیفی دست پیدا نکنیم و کیفیت آموزشی یکی از چالشهای اصلی ما شده است.
وی با بیان اینکه نباید کیفیت طبقاتی شود و فقط در مدارس خاص ارائه شود،گفت: در محیطی کاملا پیچیده باید برنامهریزی و اقدام کنیم و البته آموزشوپرورش امروز ما ویژگیهایی پیدا کرده است و محصول خود را ارائه میدهد.
الهیار در ادامه اضافه کرد: با توزیع نامتوازن نیروی انسانی مواجه هستیم که باعث کسری بودجه و توزیع نامتوازن منابع دیگر میشود.
الهیار تصریح کرد: در بودجه سال ٩٩ از لحاظ رشد دومین بخش کشور هستیم و از لحاظ درصد،١٣درصد از منابع عمومی کشور به آموزشوپرورش اختصاص داده شده است با این وجود بازهم کسری بودجه داریم.
وی با تاکید بر اجرای سیاستها و راهکارهای سند تحول بنیادین،اظهار کرد: نظام برنامهریزی کشور از نیمه دوم سال ٩٩ برای برنامه توسعه هفتم تشکیل کارگروه خواهد داد و آموزشوپرورش باید برای این برنامه نگاه آیندهنگرانه داشته باشد تا سیاستهای تدوین کنیم که برنامه هفتم را به یک برنامه چابک تبدیل کند.
الهیار با اشاره به مثلث دانش آموز، معلم و محتوا گفت: معلم اصلیترین مولفه نظام آموزشی است و باید متناسب با جایگاه معلمی سیاستهای تحولی را برنامهریزی کنیم .
معاون برنامهریزی و توسعه منابع اذعان کرد: معتقدیم که باید منزلت و معیشت معلم ارتقا پیدا کند اما صرفا نگاه مالی نمیتواند شرایط لازم را برای جایگاه معلمی ایجاد کند هرچندکه باید برای رفع مسائل مالی برنامههای خاصی داشته باشیم.
وی تاکید کرد:حل مسائل مالی نیاز به یک چشم انداز کلی و حرکت تدریجی در راستای آن چشم انداز است .
معاون برنامهریزی و توسعه منابع با بیان اینکه مادامی که تحت قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم باید از آن ظرفیتها استفاده کنیم،گفت: عدم توجه به جایگاه و نظم حقوقی پیامدهای نامطلوب دارد و نگاه تدریجی و منطبق بر قانون یکی از اصلیترین رویکردها برای حل مسائل مالی آموزشوپرورش است.
الهیار با اشاره به رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: رتبهبندی برای افزایش حقوق نیست چراکه از تعریف و احراز صلاحیتها آغاز و به کیفیت ختم میشود و افزایش حقوق یکی از کارکردهای رتبه بندی است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، وی در ادامه اضافه کرد: به جد معتقدم که غیر از حرکات تدریجی مبتنی بر قانون نمیتوانیم کاری انجام دهیم و البته درکنارآن باید پیامدها را برای جامعه تبیین کنیم .
معاون برنامهریزی و توسعه منابع با اشاره به بزرگداشت مقام معلم،گفت: باید تلاش کنیم تا برای بزرگداشت مقام معلم چارچوب اصلاح شده و ارتقا یافته در سال٩٩داشته باشیم و زمینه حضور و نفوذ معلمان را در حل مسأله افزایش دهیم و با ارتقای حوزه نفوذ معلمان در تحلیل مسائل و تصمیمگیریها به گرامیداشت مقام معلم توجه شود.
وی با بیان اینکه فعالیت ستادهای مقام معلم باید دائمی باشد و در طول سال انجام بگیرد،گفت: ستادهای بزرگداشت مقام معلم باید نگاه آسیبشناسانه داشته باشند و به تصویرسازی جایگاه معلم در جامعه و افزایش جایگاه اجتماعی وی بپردازد .
معاون برنامهریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه از مشارکت معلمان استفاده شود، اظهار کرد: تقدیر از معلمان باید در راستای سیاستهای آموزشوپرورش شکل بگیرد.
الهیار ادامه داد: باید پژوهش کاربردی صورت بگیرد تا مدل مفهومی تکریم مقام معلم را برای ما به همراه داشته باشد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم تجربه و نقش معلمان را در تصمیم سازیها و تحلیل مسائل افزایش دهیم باید اتاق فکرهای منطقهای تشکیل شود و سامانهای برای دریافت نظرات و ایدههای معلمان طراحی شود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳