میرنیوز

ادعای نرخ باروری ۲.۱ دروغ محض است/ سیاستگذاری جمعیتی باید به ۴ فرزند تغییر کند

 ادعای نرخ باروری ۲.۱ دروغ محض است/ سیاستگذاری جمعیتی باید به ۴ فرزند تغییر کند 2020-02-04T09:11:07+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ محمداسماعیل اکبری در "نخستین نشست تخصصی جمعیت" به همت مرکز اندیشه و هم‌فکری راهبردی بسیج اظهار کرد: اسم این جلسه "نخستین نشست تخصصی جمعیت" است، این چه معنی دارد؟ به نظر من نشست تخصصی جمعیت بی‌معنی است، هدف ما اصلاح ساختار جمعیت در جمهوری اسلامی ایران است؛ جمعیت سه گروه تعریفی دارد، اول؛ جمعیت پایه که زیر 15 سال است، دوم؛ جمعیت حین کار که بین 15 تا 65 سال است و سوم؛ جمعیتی که بالای 65 سال است؛ جمعیتی ساختار اصلاح شده دارد و می‌تواند ادعا کند که جوان و شاداب است که این نسبت‌ها را داشته باشد: جمعیت سالمند حوالی 6 درصد، جمعیت حین کار 70 درصد و جمعیت 15 سال 24 درصد باشد که البته در این میان 3 تا 4 درصد تلورانس وجود دارد. 

مشاور وزیر بهداشت گفت: اگر در جامعه‌ای تعداد سالمند افزایش پیدا کند، به مخارج نگهداری از آنها نیز افزوده می‌شود برای تامین این هزینه، تولید تحت شعاع قرار می‌گیرد؛ سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود به معنای دقیق‌تر جمعیت ما به سمت سالمندی پیش می‌رود؛ چنین کشوری دیگر از نظر سلامت و امنیتی توانمند نخواهد بود؛ لازم به ذکر است که این نسبت‌ها تنها با فرزند‌آوری اصلاح می‌شود، افزایش تعداد ازدواج ما را به جایی نمی‌رساند، مشغول شدن به فرزند‌آوری خود به خود مسئله ازدواج را نیز محقق می‌کند؛ کشورهای جهان برنامه‌هایی 100 ساله برای این موضوع تدوین می‌کنند، مثلا آمریکا از ورود جوانان به کشورش جلوگیری نمی‌کند زیرا هم نیروی کار خود را تامین می‌کند و هم در آینده فرزندان آنها به جمعیت پایه تبدیل می‌شوند.

وی افزود: همه کشورها برای جذب جمعیت، جاذبه‌های مهاجرتی تعریف کرده‌اند، ما در ایران شاخص‌هایمان را براساس شاخص‌های ابتر غربی تعریف کردیم، این مسئله بر عکس عمل می‌کند و موجب افزایش مهاجرت به خارج از کشور می‌شود، کشورهایی که توانستند 67 درصد جمعیت کار خود را حفظ کنند در حال حاضر فرزندآوری را محور قرار داده‌اند؛ پوتین و مکرون دائما در حال فعالیت در این زمینه هستند. ما باید اعلام کنیم که حتما 4 فرزند هدف تشویقی است در حال حاضر 5 سال طول می‌کشد تا یک زوج بچه‌دار شوند، الان یقین دارم که ما در طی یک برنامه مدون بین‌المللی به این چاله افتاده‌ایم؛ برای مثال استان گیلان TFR  نزدیک به 1.2 درصد دارد این بدان معنی است که در چند نسل آینده دیگر قوم گیلک نخواهیم داشت! در قسمت‌‌های غرب کشور نیز تا 30 کیلومتر نزدیک مرز، خالی از جمعیت است؛ ایران سریع‌ترین و بیشترین ضریب سقوط جمعیت در جهان را دارد، در سال 1395 طی سرشماری، رشد جمعیت 1.24 صدم درصد اعلام شد، من تحقیقی انجام دادم و به مطالبی پی بردم کسانی که در این زمینه قصد فعالیت دارند باید دانش و دیتا پیدا کنند و مسلح شوند، ما متوجه شدیم این دیتاها زیر سؤال است، تا اینکه دکتر نمکی وزیر بهداشت شد و من به عنوان مشاور وی مشغول به کار بر روی جمعیت شدم.

اکبری تصریح کرد: من با مشاهده آمار TFR 2.1 قانع نشدم زیرا در نروژ، فنلاند، عربستان نیز آمار 2.1 است؛ در ادامه آنالیز دیتا کردیم و امروز اعلام می‌کنم 2.1 نرخ رشد جمعیت یک حرف دروغ است که در اسناد آمده و از لحاظ علمی پشتوانه‌ای ندارد، در سال 98، 15 هزار تولد کمتر از سال 97 داشته‌ایم چطور ممکن است این آمار درست باشد!؟ من برای نشان دادن این خطای فاحش 70 سال TFR کشور را مطالعه کردم، من از دیتای ملی استفاده نکردم و خودم به شخصه دست به کار شدم.

مشاور وزیر بهداشت افزود: تاکنون 60 درصد دستورالعمل‌های وزارت بهداشت تغییر پیدا کرده‌اند و در ادامه من تلاش خود را برای تغییر 40 درصد باقیمانده خواهم کرد، با این حال من یقین دارم که برای ما برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ من با متخصصان جلسات متعددی داشتم که در طی آنها، روی اعداد مورد نظر بحث شد در نهایت آنها تسلیم شدند و اعداد ما را پذیرفتند؛ این نتایج به محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد مبنی بر اینکه این اعداد ساختگی هستند و این آمار در واقع 1.84 درصد است در ادامه بر علیه من کارشکنی شد اما با این حال بحث‌های علمی مربوطه را ادامه خواهم داد. 

وی خاطرنشان کرد: در نهایت توفیق یافتیم این اعداد را مجددا تثبیت کنیم، معنی آن این است که نرخ رشد یک لغت گول‌زننده است! باید بدانیم در چه حوزه‌هایی رشد کردیم مثلا رشد جمعیت سالمند یک خلاف است اما افزایش جمعیت پایه و یا نیروی کار صحیح است، در تمام اسناد رسمی جمهوری اسلامی نوشته شده بود که نرخ رشد جمعیت 2.1 است به همین جهت همه چیز آرام است و جای نگرانی نیست! در حالی که این یک خلاف محض بود؛ این نتیجه سیاست‌مداران ما را آرام می‌کرد و به آنها می‌گفت که همه چیز آرام است؛ هیچ کشوری مثل ما در 30 سال گذشته چنین افت جمعیتی نداشته است، این گرفتاری ما را در شمار 4 کشور پیر جهان قرار می‌دهد در حالی که دورتادور ما جوان هستند؛ در آینده ایران دیگر نمی‌تواند قد علم کند، در صورت عدم اصلاح رویه فعلی، این اتفاق خواهد افتاد! تنها یک حرکت بسیجی معنادار می‌تواند این جریان را تغییر دهد؛ این دیگر تولید موشک نیست و بحث تغییر فرهنگ و ایجاد عشق  و آگاهی است.

اکبری با بیان اینکه مسلمانان معمولا یک زنه هستند، اضافه کرد: معمولا 70 درصد دختران به خانه بخت می‌روند و 30 درصد دیگر هرگز ازدواج نمی‌کنند، برای بالا رفتن TFR، جمعیت ازدواج کرده باید جور آن 30 درصد را بکشند؛ دعوای ما این است که چند فرزند را مبنا قرار دهیم؟ آیا همه خانم‌هایی که ازدواج می‌کنند 3 بچه به دنیا می‌آورند؟ باید پروموشن (برنامه‌ راهبردی) سیاستگذاری برای روی 4 فرزند تغییر کند؛ در کشورهای اروپایی به 4 فرزند مزایای زیادی از جمله خانه و هزینه‌های زندگی تعلق می‌گیرد، در فرمان حقوقی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده صراحتا گفته شده است TFR باید به سطح جانشینی برسد لذا برنامه‌ریزی باید بر مبنای 4 فرزند قرار بگیرد؛ اگر می‌خواهیم برای افزایش جمعیت تلاش کنیم باید ساختارهای حاکمیتی، ساختارهای حکومتی و ساختار تولیتی را مورد توجه قرار دهیم؛ در حال حاضر اگر بخواهیم فرزند چهارم خود را بیمه کنیم دیگر سرانه حمایتی دریافت نخواهیم کرد! و طبق قوانین وزارت رفاه هر کس مجردتر باشد شانس کار بیشتری دارد و هیچ فضایی برای کسانی که چند بچه دارند در نظر گرفته نشده است!

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: چهارمین گروه موثر در افزایش جمعیت، خود مردم و جمعیت هستند؛ اشتباه است که بگوییم مردم نمی‌خواهند بچه‌دار شوند، ما کاری کردیم که مردم اینگونه باشند! زیرا هیچ امکانی را برای آنها فراهم نکردیم؛ مهم‌ترین بحث، مسئله مالی است؛ اما آیا آدم‌های ثروتمند، بیشتر فرزند‌آوری می‌کنند یا فقرا؟ می‌بینیم که جامعه فقیر تولید نسل بیشتری دارد، پس مشکل اصلی پول نیست؛ آنچه در اقتصاد تاثیر می‌گذارد، سیاست اقتصادی است که در عین حال مهم‌ترین مولفه موثر بر فرزند‌آوری است؛ هر کاری که می‌کنیم باید مردم سالار باشیم و اگر به این سمت حرکت کنیم همه چیز اصلاح می‌شود؛ در انتخابات مجلس به کسی رای ندهیم که میلیاردها تومان خرج می‌کند این افراد نمی‌توانند معضل جمعیت را حل کنند؛ اگر می‌خواهیم کار انجام دهیم باید ساختارهای روتین کشوری را کنار بزنیم و بسیجی عمل کنیم؛ الان موقعی است که به حضرت زهرا(س) متوسل شویم و با صداقت پیش برویم. 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)