میرنیوز
ابراهیم سحرخیز در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه دامنه تعارض منافع را نباید محدود به مدرسهداری مسئولان کرد، گفت: سازمانهای وابسته به آموزش و پرورش و دستگاههای تابعه باید مشمول قانون تعارض منافع قرار بگیرند. قانون مدیریت تعارض منافع همه بخشهای کشور را در بر میگیرد.
وی افزود: به عنوان مثال درباره صندوق ذخیره فرهنگیان باید اطلاعات صندوق شفاف و دقیق به استحضار اعضا برسد و مدیرانی که به کارگیری میشوند خودشان مصداق تعارض منافع نباشند. نباید مدیریت شرکتهای وابسته به صندوق را به یک گروه، قشر و استان خاصی بدهیم. بررسیها نشان میدهد برخی شرکتهای اقماری هنوز توسط مدیران بازنشسته اداره میشود و یا کسی که سالها کار کرده به علت بستگی که به کارکنان ستادی داشته در برخی شرکتهای وابسته نفوذ کرده است.این یک نوع رانت است که افرادی بدون احراز صلاحیت لازم به صرف داشتن ارتباط در برخی شرکتها منصوب شوند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز همینگونه است و باید به تعارض منافع در این سازمان به طور ویژه توجه کرد گفت: در حوزه تولید محتوا و کتب کمک درسی میتواند رانتهایی وجود داشته باشد زیرا موضوع به کنکور و آموزشگاههای خصوصی مرتبط میشود و نباید اجازه دهیم برخی مولفان موسسات کنکوری ارتباط بگیرند و از این رانت استفاده کنند.
سحرخیز ادامه داد: به عنوان مثال، اگر مولفی کتاب درسی را قبل از اینکه بیرون بیاید در اختیار ناشری قرار دهد و کتب کمک درسی و کتاب کارش زودتر در بازار توزیع شود مصداق تعارض منافع است. قرار نیست مدارس حیاط خلوت موسسات کنکوری باشند؛ آن هم موسساتی که سود سرشاری از آموزش و پرورش میبرند بدون آنکه مالیات بدهند. البته گویا اخیرا مجلس در این باره مصوبه ای داشته که این موسسات هم مشول مالیات شوند.
وی به وجود تعارض منافع در بخش مدارس غیردولتی و مراکز آموزش از راه دور هم اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال صندوق کمک به موسسان مدارس غیردولتی دایر شده است و با وجود آنکه اعتباری از محل بودجه ۱۴۰۰ به آن اختصاص داده شده هنوز میان موسسان توزیع نشده است و شفافیت در این زمینه وجود ندارد. باید بخشنامهها و قوانین مذکور به گونه ای اجرا شوند تا کسانی که در یک منصب مدیریتی فعالیت میکنند خودشان منافعی در آنجا نداشته باشند، زیرا معلمان را آزرده خاطر می کند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: تعارض منافع یکی از چالشهای جدی است و امیدوارم دولت و وزیر آینده آن را به عنوان خط قرمز درنظر داشته باشد و اجازه ندهد افراد ذینفع مدرسه دار و مانند آن، مسئولیتی بگیرند. صندوق ذخیره فرهنگیان نیز باید مانند اتاق شیشهای باشد و اجازه دهند معلمان حق مشارکت در انتخاب مدیران و حسابرسی از آن داشته باشند. بالارفتن اعتماد معلمان به صندوق ذخیره باعث میشود میزان اعضا افزایش یابد. ضمن آنکه باید کارایی صندوق افزایش یابد و فقط به درد بازنشستگی نخورد بلکه در دوران اشتغال هم مزیتهایی داشته باشد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
بازگشایی آزادراه تهران _ شمال و محور چالوس
زمانبندی آزمون سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد
اجرای ۴۱۱ طرح بدون مجوز محیط زیست در کشور
اژهای درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
اژهای در پیامی درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
باندِ گروگانگیر در تهران متلاشی شد؛ رهاییِ گروگان
آموزش مهارتهای فنی در کنار مهارتهای امنیتی به نیروهای مسلح
صالحی امیری: ایران برای مرمت آثار تاریخی آذربایجان آمادگی دارد
میدری: با فرهنگ بسیجی میتوان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم تهران
با فرهنگ بسیجی میتوانیم بسیاری از مسائل را در کشور حل کنیم
حجت الاسلام قمی: مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شمالغرب
مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی
دستها را که از روی گوش بردارید صدای مظلومیت را میشنوید
کاهش زباله گردی و حذف پسماند خشک از مخازن زباله با طرح نوماند
دلیل واژگونی اتوبوس کارگران معدن سونگون اعلام شد
خوشبختی همیشه آن چیزی نیست که در ذهن ما میگذرد
انتصاب رئیس میز تخصصی پرستاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی
اهدای ۴۲۲ تن خرما و ۵ کیلو طلا برای کمک به لبنان توسط بوشهریها
زمین لرزه ۵.۱ ریشتری آئوموری ژاپن را لرزاند؛خطر سونامی وجود ندارد
بایستههای سیاستگذاری رسانهای برای روایت اقناعی از حجاب
عفو ۷ هزار نفر طی امسال؛ کاهش زمان رسیدگی به پروندههای قضائی
وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور؛ انسداد جاده چالوس
۴ کشته بر اثر رانش زمین در مرکز اندونزی
شهرداری تهران جایزه جهانی شهرهای زیست پذیر را دریافت کرد
واکنش ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه علیه ایران چه بود؟