میرنیوز

توصیه مجتبی شاکری به اعضای جدید برای آشنایی با کار در شورای شهر/ شورای چهارم روحیه "کار و تلاش" نداشت

 توصیه مجتبی شاکری به اعضای جدید برای آشنایی با کار در شورای شهر/ شورای چهارم روحیه "کار و تلاش" نداشت 2021-06-15T09:58:18+04:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، 3 روز دیگر 2 انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا برگزار می شود و مردم با انتخاب های خود سرنوشت 4 سال آینده کشور و شهرشان را رقم می زنند. اگرچه انتخابات ریاست جمهوری به واسطه تأثیرات وسیعی که در کشور دارد، بسیار حائز اهمیت است و بر انتخابات شوراها سایه انداخته اما این وضعیت از اهمیت انتخابات شوراها که عملکردشان ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی در محله و شهرِ شهروندان دارد، چیزی کم نمی کند. 

البته حال و هوای شهر هم مانند دوره های گذشته نیست و شور و نشاط انتخابات به چشم نمیخورد اما بازار رسانه ها و فضای مجازی بسیار پررونق است و بازار گمانه زنی ها داغ. میان این هیاهوی خبری در ادامه مصاحبه های اخیر خبرگزاری تسنیم با کارشناسان مسئولان سابق مدیریت شهری، اینبار به سراغ مجتبی شاکری عضو سابق شورای شهر تهران و دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، رفتیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان تسنیم می شود:

تسنیم: عملکرد دوره پنجم شورای شهر را چطور ارزیابی می کنید؟

شاکری: شوراهای شهر و روستا گستره فراونی در جغرافیای کشور دارند و هیچ انتخاباتی با انتخابات شوراها برابری نمی‌کند حتی مجلس شورای اسلامی هم که 290 نماینده دارد با شوراهای شهر و روستا که 200 هزار نفر در آن عضو هستند، برابر نیست بنابراین نهاد شوراها اهمیت بسیاری دارد و مردم سالاری واقعی در این انتخابات به منصه ظهور می رسد.

در عین حال شوارهای روستا، شهر و شهرهای بزرگ با یکدیگر متفاوت هستند و در این بین شورای کلانشهر تهران به عنوان پایتخت شرایط ویژه‌ای دارد چراکه با مسائل متعددی مواجه است به عنوان مثال تهران روزانه میزبان جمعیت قابل توجهی است که برای امور مختلف به این شهر عزیمت می‌کنند و بدون پرداخت مالیات از امکانات شهر بهره‌مند می‌شوند بنابراین ضروری است که دولت هم توجه لازم را به پایتخت داشته باشد.

شهرداری تهران در هیچ دوره‌ای موفق به تأمین هزینه و درآمد به صورت کامل نمی‌شود بنابراین هم باید موضوع مهاجرت و هم موضوع درآمد و هزینه آن به طور جد مورد توجه قرار گیرد و نقشه راهی بر اساس طرح توسعه شهر تهران و مسائل مختلفی که این شهر با آن مواجه است، تبیین شود.

اما درباره عملکرد این دوره مدیریت شهری می‌توانم به انتخاب شهردار اشاره کنم که در این دوره مردم را خسته کردند! اتفاقاتی که در این خصوص رخ داد واقعا قابل توجیه نیست و مایه سرشکستگی است. همه ما می دانیم وقتی شهردار تغییر می‌کند 22 منطقه شهرداری، معاونان و سایر زیرمجموعه‌های شهرداری و حتی پروژه‌ها نیز دچار خدشه و تغییر می شوند.

علاوه بر این در طول سال باید درباره حدود 600 پروژه در شهر تصمیم‌گیری شود که نیازهای شهروندان را در حوزهای مختلف برطرف کند اما محسن هاشمی رئیس شورای در مقطعی خطاب به شهرداری به مزاح گفت پروژه ای افتتاح کنید تا با آن عکس یادگاری بگیریم و بگوییم در این دوره هم کارهایی انجام شده است! بنابراین می‌وان گفت در این دوره اقدامات قابل توجهی انجام نشد.

عملکرد مدیریت شهری در بخش ارتباط با دولت نیزثمربخش نبود و حتی بعد از مدتی مانع حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت شدند. این در حالی است که در زمان شیوع کرونا نیاز به توسعه حمل و نقل عمومی و کمبود اتوبوس و واگن های مترو بیش از پیش احساس می شد زیرا امکان فاصله گذاری در آنها وجود نداشت و مدیریت شهری می‌توانست با توجه به همسو بودن با دولت و با استفاده از حضور حناچی در جلسات هیئت دولت کمک ها و مطالبات خوبی برای تهران جذب کند.

بنابراین در مجموع می‌توان گفت مدیریت شهری فعلی تهران کارنامه قابل قبولی از خود به جا نگذاشت.

تسنیم: همانطور که اشاره کردید، این دوره کارنامه قابل قبولی ندارد، اما این پرسش مطرح است که شهروندانی که شاهد تحول قابل توجهی در دوره مدیریت شهری سابق بودند، ناگهان به لیستی رأی دادند که در نهایت نتوانست خواسته و نیازهای مردم را پاسخگو باشد؟

این موضوع، نکته خیلی مهمی است؛ وقتی درباره استفاده از تخصص ها و ورود اعضای شورا به کمیسیون های تخصصی تصمیم گیری می شود برخی به اشتباه فکر می کنند هر فردی که فلان مدرک مهندسی را داشت می تواند نظراتش در شورای شهر موثر باشد درحالی که پیش از رسیدن به نقطه استفاده از نظرات کارشناسی، دیدگاه ها مهم است؛ دیدگاه نسبت به شهر، حق مردم، سلامت و آرامش مردم.

دولت ناکارآمد یازدهم و دوازدهم اوج مدیریت جریان سیاسی اصلاح طلب است که از آن دفاع نمی‌کنند، حتی در دوره‌ای اعلام کردند روحانی باید استعفا بدهد زیرا ماندن او در جایگاه ریاست دولت، کارنامه گذشته اصلاح طلبان را زیرسوال می برد اگرچه این گفت‌وگوی درونی به نتیجه نرسید اما در نهایت قطعه‌ای از همین جماعت به شورای پنجم آمد.

روحیه افرادی که به شورا راه یافتند، کار و تلاش نبود، رابطه‌شان با مردم خوب و گرم نبود در حالی که دوره چهارم رقابت ها پر تحرک بود. محلات شهر تهران بین اعضا تقسیم شده بود و اعضا در محلات حضور می یافتند، بنده به شخصه در این ملاقات ها بر حضور شهردار منطقه، معاون مالی و اعضای شورایاری تأکید داشتم شهردار منطقه نیز موظف به پاسخگویی بود.

بنابراین دیدگاه افرادی که به شورای شهر راهی می شوند اهمیت دارد اما روشنگری از طریق مناظره، گفت‌وگو و میزگرد برای ارزیابی و بررسی عملکرد صورت گرفته می تواند به آگاه‌سازی مردم کمک کند.

مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که بودجه تهران رقم قابل توجهی است و شورای شهری که قرار است این بودجه را تعیین تکلیف کند، نباید دست کم گرفت.

باید افرادی وارد این عرصه شوند که ایده‌های خلاق دارند، با انرژی و با تجربه هستند. در شورای ائتلاف تلاش کردند تجربیات گذشته را پیش رو قرار دهند و با غربالگری هوشمندانه، افرادی را انتخاب کنند که جایگاه بانوان، جوان و مجربین در آن دیده شود.

تسنیم: فکر می‌کنید دوره بعدی شورای شهر با هر طیفی که بخواهد شروع به کار کند در چه حوزه هایی باید تمرکز بیشتری داشته باشد؟

این نکته مهمی است، حتی دوستانی که حسب مشورت می‌خواستند ثبت نام کنند، می‌پرسیدند باید به چه نکاتی توجه کنیم و بنده تجربه خودم را به آنها گفتم؛ رشته تحصیلی بنده پژوهشگری، جامعه شناسی و حقوق بوده است، به مسائل اجتماعی و فرهنگی آگاه بودم و با اقتصاد شهر هم آشنایی داشتم اما بعد از اینکه در انتخابات سال 92 به شورا راه یافتم، پیش از تحویل مدیریت شهری سوم به دوره جدید تمام جلسات شورای شهر را شرکت کردم که از قضا مربوط به مباحث بودجه بود.

در آن مقطع با بسیاری از اعضای آن دوره از جمله مسجدجامعی، چمران، علیرضا دبیر، محمدعلی نجفی، پروین احمدی نژاد، معصومه ابتکار، خسرو دانشجو، رسول خادم، مرتضی طلایی و معصومه آباد به صورت جداگانه ملاقات و با آنها مصاحبه کردم.  سوال من از آنها این بود که در زمان ورود به شورای شهر چه انتظارات و ایده هایی داشتید و چه میزان از آنها محقق شد؟ دلایل محقق شدن آنها چه بود؟ موانع کارهایی که محقق نشد چه بود؟

بنده هنوز هم فایل صوتی این مصاحبه ها را دارم و در فاصله دو ماهی که به آغاز فعالیت شورای چهارم مانده بود کاملا بر نظام مسائل شهر، نظام پیشنهاداتی که موفق شده یا نشده بود، مسلط شدم اما باز هم قانع نشدم.

برخی اصطلاحات را اصلا نمی‌دانستم، تحصیلات بنده حقوق، جامعه شناسی و اطلاعات استراتژیک بود اما اشرافی به موضوعاتی مانند آسفالت و ساب بیس و پل سازی یا محیط زیست نداشتم، از این رو به مرکز مطالعات شهرداری رفتم و کتابهایی در این باره گرفتم، با کمک خانواده و دوستان آنها را به فایل صوتی تبدیل کردم و اصطلاحات آنها را آموختم.

به دوستانی که می‌خواستند ثبت نام کنند در انتخابات شورای شهر آنچه برای خودم اتفاق افتاده بود را بیان کردم. شما اگر پرونده دوره نمایندگی من را در پارلمان شهری نگاه کنید می‌بینید که درباره تمام طرح ها و لوایح نظر می‌دادم، وقت می‌گذاشتم و مطالعه می کردم. بقیه تعجب می‌کردند و می‌گفتند شما با این وضعیت و محدودیت جسمی که دارید چطور این نظرات را بیان می کنید؟

از فرصت همه نطق‌ها استفاده و سعی کردم در بازدیدها از سایر اعضا عقب نباشم، در بیان تذکر به شهرداری اگر اولین نفر نبودم، حتما نفر دوم یا سوم بودم و پیگیری این مسائل را داشتم.

تسنیم: بنابراین توصیه شما این است که این منتخبان قبل از ورود به شورا همه مسائل را بررسی و به مسائلی که شناخت ندارند ورود کنند تا با آگاهی مناسب وارد فضای کار شوند.

بله؛ بنده به همین دلیل آنچه برای خودم رخ داده بود را بیان کرم که بگویم امانتی قرار است به دست گرفته شود نیازمند مقدماتی است در غیر این صورت یک نفر می تواند نامزد شورای شهر شود، به این نهاد ورود کند، هیچ کاری هم انجام ندهد و این چهار سال را هم بگذارند. شاید در ظاهر بگوید کاری هم نکردم ولی ورود به شورا بار امانتی است که روی دوشش مانده است مانند دولتمردانی می شود که با افتخار میگویند آجر روی آجر نگذاشتند!

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)