میرنیوز
به گزارش ایسنا، سردار محمدحسین حمیدی به تشریح ترافیک و وضعیت پایتخت از زمان ورود اولین خودروها و شکل گیری پلیس راهور پرداخت و گفت: در سال ۱۲۷۹ اولین خودرو وارد شهر تهران شد و تا حدود پنج سال بعد یعنی در سال ۱۲۸۴، تعداد خودروها در شهر تهران به ۲۱۴ دستگاه رسید. چهارسال بعد در سال ۱۲۹۸ سیستم راهنمایی و رانندگی شکل گرفت و فرآیند شماره گذاری خودروها آغاز شد.
حمیدی با بیان اینکه در سال ۱۳۰۰ جمعیت خودروهای شهر تهران به ۶۰۰ دستگاه رسید، گفت: از همین سالها بود که ضوابط مربوط به تردد، تصادف و آیین نامههای راهنمایی و رانندگی شکل منظمی به خود گرفت. به عبارتی میتوان گفت که نزدیک به یک قرن است که از اولین مقررات مربوط به راهنمایی و رانندگی در کشورمان میگذرد.
وی با بیان اینکه تعداد خودروهای شهر تهران سال ۱۳۳۵ با شیبی ملایم و متناسب با جمعیت افزایش پیدا کرد، گفت: در سال ۱۳۳۵ یک انفجار جمعیتی در خودرو و جمعیت اتفاق افتاد به طوری که تعداد خودروها در شهر تهران به ۷۵۰ هزار دستگاه رسید. در آن سال جمعیت تهران از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم عبور کرده بود.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: در حال حاضر نیز جمعیت تهران بالغ بر ۱۳ میلیون نفر و تعداد وسایل نقلیه نیز هفت میلیون دستگاه است. به طوریکه روزانه سه میلیون تردد خودرویی تنها در شهر تهران گزارش شده است.
وی با بیان اینکه طی یک قرن گذشته، عمده توجه ما به افزایش تعداد خودروها بوده است، گفت: ماحصل این نگاه آلودگی هواست و اگر این وضع ادامه داشته باشد، قطعا دچار مشکل خواهیم شد.
رییس پلیس راهور تهران ادامه داد: اولین کاری که باید در جهت بهبود اوضاع صورت پذیرد، اصلاح نگاه مدیران و کارشناسان است. نباید شهر را به همین صورت به خودرو واگذار کنیم، مگر چقدر میشود کمربندی و تونل و راه ساخت؟ بنابراین اگر بخواهیم انضباط در ترافیک باشد و اگر بخواهیم تصادفات را کاهش دهیم باید شهر را از نگاه خودرو محوری به سمت انسان محوری ببریم و پیاده راههایی بسازیم که شهروندان بتوانند در کنار منزل خود از آن استفاده کنند.
حمیدی با بیان اینکه باید به مسیرهای دوچرخه بیشتر توجه داشته باشیم، گفت: همچنین باید سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم . سازمان محیط زیست، شهرداریها و دولت میتوانند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم نظم بیشتری را در سطح شهر حاکم کنیم.
وی تاکید کرد: باید شهر را از خودرو محوری به سمت انسان محوری پیش ببریم تا بتوانیم در آینده در آن بهتر زندگی کنیم. لازم است که در ابتدای قرن جدید این نگاه تحولی را در سیستم ترافیک شهری و زندگی شهروندان ایجاد کنیم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
میدری: امکانات خدماتی و درمانی برای کمک به زلزلهزدگان خوزستان بسیج شود
امام موسی صدر توانمندسازی زنان را یکی از ارکان محرومیتزدایی میدانست
الگوی امام موسی صدر در محرومیتزدایی تغییر ذهنیت زنان در آن زمان بود
ششمین دوره شب های شعر انقلاب برگزار شد
آمادهباش امدادگران هلال احمر در ۵ استان کشور
روایت خبرنگار مهر از محل قتل امیرمحمد خالقی
القاصی: ۱۳۰ مرکز دپو سوخت قاچاق در استان شناسایی شده است
مرمت کاخ صاحبقرانیه در دستور کار قرار گرفت
برنامه ریزی جهت برگزاری ۳۵ساعت کلاس آموزشی برای حجاج
فرماندهی یگانهای حفاظتی تکیهگاه دستگاهها و سازمانها است
درگیری فراجا با اشرار مسلح
بیانیه «گام دوم انقلاب» یکی از اساسی ترین سند های بالا دستی معماری آینده پلیس است
برپایی مراسم شب احیا در برخی از مساجد تاریخی
اعتبارات تکمیل تصفیهخانههای فاضلاب جنوب غرب تهران در مسیر تأمین
روشهای مشارکت مردم در جشن نیکوکاری اعلام شد
تشکیل کارگروه ویژه برای توسعه بازارهای محلی
عملیات عمرانی مسیر تراموا در منطقه ۶ تهران
دستگیری یک هزار و ۴۰۰ نفر از اعضای شرکت بازاریابی شبکهای
اتمام ۳۰ پروژه مطالعاتی صنعتی بنیاد مستضعفان
بازدید سفرا و دیپلماتهای خارجی از جاذبههای گردشگری تهران
روایت خبرنگار مهر از محل قتل امیر محمد خالقی
راهاندازی اینترنت رایگان در پردیس مسافری شرق تهران
کشته و مجروح شدن ۲ نفر در پی تیراندازی در میلان
هشدار به پلتفرمهای ثبت آگهی درباره کلاهبرداریهای حوزه وام
فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اسفند ماه سال ۱۴۰۳
دستورالعمل جذب ویژه طلاب داوطلب تصدی منصب قضا تصویب شد
۱ کشته و ۱ مجروح در پی تیراندازی در میلان
آتش سوزی در کارخانه ای در پنجاب پاکستان ۲ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت
خلیلی: مذاکره با آمریکا شرافتمندانه نیست
همکاری نیروهای متخصص غار علیصدر با کشورهای خارجی