میرنیوز
مجید هداوند؛ معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره مراکز مشکلات ویژه یادگیری دانشآموزان اظهار کرد: این دانشآموزان با وجود داشتن هوش بحر عادی و توانمندیهای درون فردی و آموزش مناسب نمیتوانند از آموزشهای مدارس بهرهگیری کاملی داشته باشند و پیشرفت تحصیلی متناسب با سن و پایه تحصیلی آنها نیست؛ در اصطلاح به این گروه از کودکان و دانشآموزان گروه دانشآموزان با مشکلات ویژه یادگیری گفته میشود.
وی افزود: شناسایی، تشخیص آموزش و مداخله با روشهای صحیح و علمی میتواند سبب کاهش بخشی از افت تحصیلی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری شود.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور گفت: حوزه فعالیتی که در مراکز مشکلات ویژه یادگیری انجام میشود بیشتر فرایند غربالگری، پذیرش، تشخیص، آموزش و توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز براساس تنظیم برنامه آموزش فردی شده است.
هداوند ادامه داد: ارائه خدمات آموزشی توانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری از سال 74 شروع شده و در حال حاضر هم بیش از 776 مرکز دولتی و غیردولتی کار آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری را برای دانش آموزان در استانهای کشور انجام میدهند.
افزایش آگاهی معلمان
وی با اشاره به اینکه هدف راه اندازی مراکز ویژه اختلالات یادگیری، فراهم کردن شرایط و بستر مناسب جهت تشخیص بهنگام دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری و ایجاد بستر مناسب جهت مداخله بهنگام برای دانش آموزان است، متذکر شد: توسعه و بهبود کمی و کیفی خدمات تشخیصی، آموزشی و توانبخشی به این دانش آموزان از اهداف دیگر تاسیس مراکز ویژه اختلالات یادگیری است.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور بیان کرد: افزاش سطح دانش و آگاهی معلمان مدارس ابتدایی نسبت به ویژگیها و شرایط دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری مد نظر است همچنین تغییر نگرش والدین با هدف مشارکت موثر در فرایند تشخیص، آموزش و توانبخشی و مهمتر از همه پیشگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیلی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز پیگیری میشود.
چگونه به مراکز اختلال یادگیری مراجعه کنیم؟
هداوند درباره نحوه مراجعه خانوادههایی که فرزندشان مشکل ویژه یادگیری دارد به این مراکز گفت: با توجه به شرایط کرونا مراحل پذیرش حضوری و غیرحضوری مبتنی بر اعلام ستاد کرونا است در شرایط حضوری معمولا دانشآموز از طریق مدرسه و ثبت نام در سامانه مشکلات یادگیری یا از طریق والدین و مراجعه به مرکز معرفی میشوند. بعد از مصاحبه و مشاوره بالینی، ارزیابیهای اولیه و تخصصی را با توجه به نیاز هر دانش آموز انجام میدهیم و در صورتی که شاخصهای دریافت خدمات مراکز مشاوره و آموزش توانبخشی را داشته باشند برنامه مداخلهای به صورت هفتگی یک یا دو جلسه تنظیم میشود.
ارائه خدمات غیرحضوری
وی بیان کرد: در شرایط غیرحضوری، تمام مراحل مصاحبه، تکمیل پرسشنامه و ارزیابیهای اولیه و تخصصی با کمک والدین به صورت مجازی است، چک لیستها و سایر موارد به صورت فرم در اختیار والدین قرار داده میشود و با شرایط و توانمندی آنها اطلاعات مورد نیاز از طریق مدیر و مربی مرکز ارائه میشود. برنامه مداخلهای مبتنی بر نیاز و توجه به نوع مشکل هر دانش آموز طراحی و به صورت آموزش فردی شده اجرا میشود.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور درباره راهاندازی مراکز ویژه اختلالات یادگیری عنوان کرد: توسعه مراکز دولتی از طریق استعلام نیاز استان، شهر و یا منطقه به آموزش و پرورش استثنایی استان انجام میشود و هر منطقه با توجه به جمعیت دانش آموزان ابتدایی و ظرفیت در نظرگرفته شده اقدام به تکمیل کاربرگهای فضا، تجهیزات و نیروی انسانی کرده و به اداره استثنایی استان ارسال میکنند اداره استنثایی هم به صورت مکتوب درخواست تاسیس مرکز با همین مستندات را به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ارسال میکند، وقتی مدارک در سازمان بررسی شد توسط گروه مربوطه چند شاخص از جمله فضا، تجهیزات، نیروی انسانی، سوابق خدمتی همکاران و رشته تحصیلی مرتبط آنها بررسی میشود و تایید یا عدم تایید مرکز را به صورت مکتوب به استان اعلام میکنند.
فعالیت 776 مرکز اختلال یادگیری
هداوند تصریح کرد: توسعه مراکز غیردولتی هم با درخواست از اداره آموزش و پرورش استثنایی انجام میشود چون ما نزدیک به 262 مرکز غیردولتی در سطح کشور داریم که بعد از درخواست موسس از طریق اداره کل آموش و پرورش به سامانه معاونت مشارکتها هدایت میشود و مدارک مورد بررسی قرار میگیرند مثل مواردی که در مدارس غیرانتفاعی انجام میشود.
وی ادامه داد: فعالیت مراکز اختلالات یادگیری غیردولتی از سال 86 به بعد آغاز شده و در سال تحصیلی 98-99 تعداد مراکز ما 493 مرکز دولتی و 248 مرکز غیردولتی و در مجموع 741 مرکز در سطح کشور بوده است و تقریبا توسعه کمی در سال 99-1400 به 514 مرکز دولتی و 262 مرکز غیردولتی رسید و در مجموع درحال حاضر 776 مرکز در سطح کشور فعال هستند.
خانوادهها این مشکلات را جدی بگیرند
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور خطاب به خانوادهها درباره مشکلات ویژه یادگیری دانش آموزان دبستانی مطرح کرد: به گروهی از کودکان و دانش آموزانی که در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه مثل حافظه تفکر، توجه و ادراک حل مسئله دچار مشکل باشند،گروه دارای مشکلات ویژه یادگیری میگویند این کودکان مشکلات عمدهای در فراگیری مهارت گیری، گوش دادن، سخن گفتن، خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی نشان میدهند.
وی افزود: ویژگی اصلی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری که خیلی واضح است مشکلات مربوط به توجه و تمرکز، مشکلات مربوط به مهارتهای حرکتی، مهارتهای ادراکی، مشکلات مربوط به پردازش اطلاعات، مهارت اجتماعی، زبان شفاهی، زبان نوشتاری، خواندن و ریاضیات است، علائم و نشانهها این است که در یک یا چند درس فقط مشکل دارند نه در همه دروس و از نظر هوشی و توانایی ذهنی درسطح متوسط و بالاتر هستند.
هداوند ادامه داد: دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری از نظر شنوایی، بینایی و جسمی سالم هستند از نظر عاطفی و فرهنگی کاملا نرمال هستند و فقط در برخی از فرایندهای پایه روانشناختی مثل حافظه، دقت و تمرکز دچار مشکل هستند شیوعشان در پسران بیشتر از دختران هست، معمولا در مدارس افت تحصیلی دارند.
وی در پایان گفت: بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور آدرس و شماره تماس تمام مراکز مشکلات ویژه یادگیری را داریم که خانوادهها می توانند مراجعه کنند و در صورت مشکل با همکاران مشورت کنند.
آدرس مراکز دولتی اختلال ویژه یادگیری دانشآموزان را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
٨٨ درصد از حدنگاری اسناد اراضی ملی صادر شده است
تصادف زنجیره ای در جاکارتای اندونزی/ دو نفر کشته شدند
زنان دارای سابقه کیفری تولیدکننده صنایع دستی شدند
اکران «مثل زهرا (س) پای حق میایستیم» در بیلبوردهای شهری
زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر ایشیکاوا در ژاپن را لرزاند
صدور پروانه ساختمان در تهران چقدر طول میکشد؟
نحوه ثبت درخواست تسریع در رسیدگی به پروندههای قضایی
دادستان تهران با خانواده شهید زینل لنگرودی دیدار کرد
هر زمان در اداره کشور فرهنگ بسیج حاکم شد، موفق شدهایم
سفرهای نوروزی از پایانه شرق جدید در تهران انجام میشود
لزوم ایفای نقش هیات امنا و موثرین محلهای در طرح «من شهردارم»
بیشترین علل تصادفات فوتی پایتخت در سال جاری چیست؟
ترافیک سنگین صبحگاهی در بزرگراههای تهران
جمعه سیاه یا تله طلایی؟
آزمون استخدام آتشنشان در کشور ۷ دی برگزار میشود
هشدار هواشناسی و محدودیتهای ترافیکی جادههای شمالی
زورگیر خشن که با چاقو به ماشین حمله کرده بود بازداشت شد
راههای کمک به لبنان در دیدار هیأت هلالاحمر با سرپرست سفارت ایران در بیروت بررسی شد
مالکی: از فعالیت تاکسیهای فاقد پروانه اشتغال جلوگیری میشود
نیروی بسیج با خداباوری هراسی از دشمن ندارد
ساجدی نیا: افزایش تابآوری جامعه در مقابل مخاطرات طبیعی ضروری است
اجرای ۵۰۰۰ متر مربع پیادهروسازی در خیابان لالهزار جنوبی
مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد
عباس نژاد: انتقال پسماند از مازندران به آرادکوه ممنوع شد
نمایش منشور حقوق بشر کوروش حک شده بر یک شهاب سنگ
برنامههای توانمندسازی در مدارس با هدف ارتقای فرهنگ خود مراقبتی
هشدار مدیریت بحران درباره وزش باد شدید و بارش باران در تهران
نیروهای پلیس راهور سفیر اهدای عضو شدند
انجام بیش از ۴۹ هزار ویزیت برای زائران ایرانی عمره مفرده
ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی در شهرری و محله هرندی