میرنیوز

"نرخ رشد جمعیت ایران" در حال رسیدن به "صفر!" / ازدواج و فرزندآوری باید به مطالبه ملی تبدیل شود

 "نرخ رشد جمعیت ایران" در حال رسیدن به "صفر!" / ازدواج و فرزندآوری باید به مطالبه ملی تبدیل شود 2021-05-18T14:53:21+04:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ 30 اردیبهشت ماه سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از طرف مقام معظم رهبری است؛ به این دلیل و نیز به خاطر اهمیت و ضرورت حفظ جمعیت جوان برای کشور، این روز به عنوان "روز ملی جمعیت" نامگذاری شده است.

همزمانی "روز ملی جمعیت" امسال با ایام انتخابات ریاست‌جمهوری فرصتی مغتنم برای مطالبه از کاندیداها در این موضوع کلیدی و مهم است؛ اگر موانع ازدواج و فرزندآوری برداشته شود، با توجه به اینکه بر اساس پیمایش‌ها، خانواده‌های ایرانی تمایل به ازدواج و فرزندآوری دارند، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود؛ مانع‌زدایی در زمینه ازدواج و فرزندآوری می‌تواند یکی از مطالبات جدی از کاندیداهای مختلف باشد.

اما واقعیت امر این است که اوضاع "جمعیت" کشور وخیم و به مرز بحران رسیده است؛ و تنها اقداماتی عاجل می‌تواند از این روند جلوگیری کند؛ به همین بهانه در گفتگویی با پرفسور محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت، رئیس انجمن علمی آموزش پزشکی، پدر پزشکی جامعه‌نگر ایران و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جوانب بحران قریب الوقوع جمعیتی که در کمین حوزه‌های مختلف کشور است پرداخته‌ایم.

این گفتگو در ادمه تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم می‌شود:

تسنیم: جناب دکتر با اشاره به شاخص‌هایی که مستقیماً بر روی تغییرات جمعیتی اثر می‌گذارند، بفرمائید که وضعیت کشور در این فاکتورها چگونه است؟

ابتداً باید از خبرگزاری تسنیم تشکر کنم؛ تسنیم از معدود رسانه‌هایی است که دلسوزانه و متعهدانه در حوزه جمعیت عمل کرد؛ به‌ طور کلی تغییر جمعیتی از سه متغیر، باروری، مقوله مهاجرت و مرگ‌ومیر تأثیر میپذیرد؛ وضع ما در دو متغیر اول، نامناسب است و برای اقدام اکنون نیز دیر است و نباید بیش از این فرصت را از دست داد؛ حدود سه دهه‌ای هست که "نرخ رشد جمعیت" در کشور روند نزولی به خود گرفته و این نرخ که در سال‌های اول انقلاب حدود 3 درصد بود، از اواخر دهه شصت خورشیدی از آن کاسته شد و این رقم در ابتدای ورود به دهه هشتاد به حدود 1.5 درصد رسید و در سال 1398 برای نخستین بار به کمتر از 1 درصد رسید و در سال‌های نه‌چندان دور صفر خواهد شد!

نرخ باروری کلی (TFR) در ایران عزیز در سال 98 حدود 1.6 شد و برای سال 99 به‌احتمالِ بسیار زیاد، کمتر نیز شده است و این مقدار قریب 65 درصد نرخ باروری موردنیاز برای حفظ جمعیت کشور است و این موضوع نشان می‌دهد حتماً شاهد تغییرات جدی در ساختار جمعیتی خواهیم بود.

تسنیم: این تغییرات به چه معنی است و چه پیامدهایی برای کشور دارد؟

 نرخ رشد جمعیت در سال 99 به شش‌دهم درصد رسیده و این امر حاکی از آن است که در حال افول جمعیتی و گذار از جوانی به سالخوردگی هستیم و این موضوع بسیار خطرناک است؛ بر اساس آمارهای رسمی و گزارش سازمان ثبت‌احوال، در سال 1398 در کشور 170 هزار نوزاد، کمتر از سال 1397 به دنیا آمده است و در سال 99 نسبت به 98، حدود 80 هزار نوزاد کمتر متولد شده است، وضعیت باروری و فرزندآوری در کشور به‌گونه‌ای است که زیر باروریِ سطح جانشینی (RLF) جمعیت در کشور و حتی باروری سطح جانشینی متعارف است.

تسنیم: به این موضوع اشاره کردید که در حال افول جمعیتی و گذار از جوانی به سالخوردگی هستیم؛ آیا راه حلی برای این مسئله وجود دارد؟

با این شرایط قادر به حفظ جمعیت جوان کشور نخواهیم بود، مگر مردانه به میدان بیاییم و با حرکت‌های عالمانه بسیجی، کار را به‌پیش ببریم؛ این مسئله به‌طور قطع مرد میدان می‌طلبد که با علم، اعتقاد، دلسوزی و تجربه اتفاقات خوشی را رقم بزند و آینده ایران عزیز را نجات دهد؛ در جامعه‌ای که در حال گذار است، حاکمیت و حکومت‌های عالم و دلسوز باید شرایط لازم برای فرزندآوری، رفاه و سلامت نسل جوان و میان‌سال را فراهم نمایند؛ عدم توجه به این اولویت‌ها، علاوه بر از دست دادن جوانی جمعیت که مهم‌ترین موضوع است، در آینده سالمندان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد ساخت.

تسنیم: جنابعالی به عنوان مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه چه اقداماتی داشتید؟ آیا این پیگیری‌ها نتیجه‌بخش بوده است؟ 

گره کور مراقبت از جمعیت و حفظ ساختار جوان جمعیتی ایران عزیز باید باز شود؛ تا آنجا که در توان بوده با کمک تیم علمی همکار اینجانب که متشکل از جمعیت‌شناسان، اقتصاددانان، فعالان حوزه جمعیت و علوم اجتماعی، آماردان و افراد مختلف گروه‌های پزشکی است، کتباً، شفاها و حضوری تذکرات، مشاوره‌ها و راهنمایی‌های اجرایی متعدد داده شده است اما آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفت و غفلت‌های زیادی صورت پذیرفت. 

 اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر چه در ابعاد اقتصادی و چه در ابعاد اجتماعی و سلامت در این زمینه بسیار ناچیز و کم اثر بوده و تاکنون نتوانسته از آهنگ کاهش رشد جمعیت بکاهد و کمکی به حفظ جوانی جمعیت کند و بلکه برعکس عمل شده است لذا باید به این موضوع مهم، توجه بسیار جدی‌تری شود تا در سال‌های آتی دچار آسیب‌های جدی‌تر و بیش‌ازپیش نشویم.

تسنیم: در این رابطه چه توصیه‌ای برای مردم و مسئولان دارید؟

مسئولان باید تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های دقیقی به‌ویژه در حوزه‌های سلامت، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای مراقبت، حفظ جوانی و افزایش جمعیت مولد در کشور، انجام دهند و مردم و فعالان اجتماعی نیز باید این امر را جزو مطالبات اصلی خود قرار دهند؛ ازجمله مشکلات اصلی در این زمینه نبود ساختار اجراییِ مسئول برای پاسخگویی به اجرای قانون و مطالبات مردم است؛ شما می‌دانید که مقام معظم رهبری بارها در خلوت و جلوت به‌ویژه در چند سال اخیر، به وزرا مشخصی تذکر مشفقانه دادند، اما متأسفانه اتفاق مثبت و علمی‌ای رخ نداد!

خسران‌های سرمایه‌ای، عاطفی و اقتصادی از مهم‌ترین ضررهای ناشی از تغییر ساختار جمعیت، سالخوردگی جمعیت در کشور است و مسئولی به آن‌ها بها نداده و من از کسی نشنیده و ندیده‌ام که به‌ طور جدی به این موارد بپردازد!

تسنیم: حالا چه عواملی در سال‌های اخیر روند تخریب ساختار جمعیتی را سرعت بخشیده است؟

 شوک‌های ارزی در چند سال اخیر و پاندمی کرونا و نحوه مدیریت آن در کشور بر این امر مؤثر بوده و خواهد بود و برآوردها و تخمین‌های قبلی تغییر خواهند کرد؛ اگرچه مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در این امر، مدیریت‌های کم‌آگاه و کم‌اعتقاد و بعضاً دو رو در اجرا بوده است!

تسنیم: پس با توجه به اینکه در ایام انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، موضوع جمعیت باید از اولویت‌های اصلی کاندیداها باشد. 

مردم، صداوسیما، رسانه‌ها، فعالان سیاسی ـ اجتماعی باید از مسئولان و کاندیداهای ریاست جمهوری برای ارائه برنامه‌های اجرایی خود جهت اجرای سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ‌شده در سال 1393 مطالبه کنند؛ سرمایه اصلی هر کشوری جمعیت و چگونگی ساختار جمعیت آن کشور است و آسیب و تخریب این سرمایه، عوارض و ضررهای جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت لذا حمایت از خانواده و فرزندآوری و اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه جمعیت که یک تکلیف است و نه سلیقه، باید به مطالبه ملی تبدیل شود.

تسنیم: یکی از تبعات مستقیم کاهش فرزندآوری، سالمندی جمعیت است در این مورد کشور چه وضعیتی دارد؟

مؤلفه‌ها و ویژگی‌های ساختار جمعیتی کشور در حال تغییر است و چند سالی است که روند پیر شدن جمعیت ایران آغازشده و با سرعت به این سمت در حرکت است؛ در واقع در حال از دست دادن جوانیِ جمعیت هستیم! در سال 1335 میانه سنی جمعیت 20.2 سال بوده و در سال 95، میانه سنی حدود 30 سال محاسبه‌شده که نشان می‌دهد جمعیت ایران قریب به 10 سال پیرتر شده است؛ با افزایش روند سالخوردگی و سالمندی، جمعیت کشور نیاز به مراقبت و هزینه بیشتری دارد و باید برنامه‌های اساسی برای جلوگیری از این روند اتخاذ کرد؛ این عدد در ایران از کشورهای همسایه به‌طور معنی‌داری بیشتر است.

تسنیم: برای حفظ ساختار جمعیت، حد بهینه جمعیت سالمند باید چه میزانی باشد؟

حد بهینه جمعیت سالمند بین 6 تا 7 درصد جمعیت کشور است اگر نسبت جمعیت سالمند کشوری بیش‌ازحد مطلوب باشد، کشور گرفتار آسیب‌های جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد؛ نسبت سالمندی و سالخوردگی جمعیت در بیست سال آینده به حدود دو برابر می‌رسد، ایران عزیز از سال 1395بیشتر پای به سنین پیری و سالخوردگی گذاشته است و با روند فعلی تا سال 1430خورشیدی جمعیت ایران سالخورده می‌شود!

تسنیم: در این زمینه، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، تنها مصوبه جمعیتی کشور است که بعد از حدود یک دهه در حال تبدیل شدن به قانون است.

بله؛ اگر این طرح اشکالاتی در زمینه‌هایی دارد، باید بدون لجاجت با همدلی و وفاق آن‌ها را برطرف کرد تا کمکی به ساختار و رشد جمعیت کنیم؛ متأسفانه رسماً دروغ‌هایی به این مصوبه نسبت داده می‌شود که بیشتر حاکی از اغراض است؛ طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اخیراً به شورای محترم نگهبان ارسال شد و این شورا ایراداتی نسبت به این طرح گرفت که مجلس در حال اصلاح این ایرادات است و به‌زودی طرح به شورای نگهبان برای تصویب ارسال می‌شود.

تسنیم: با توجه به اهمیت این موضوع،  آیا طرح جوانی جمعیت همه ابعاد و جوانب جمعیتی را پوشش می‌دهد؟

 من معتقد نیستم همه جوانب در این طرح دیده شده و ایرادهایی نیز وجود دارد اما با همدلی و همراهی باید راه حفظ ساختار جوان جمعیتی و رشد جمعیت کشور را فراهم کنیم؛ این طرح گام نخست خوبی است و بیش از این نباید زمان را از دست بدهیم.

تسنیم: نظر جنابعالی درمورد حواشی به وجود آمده پیرامون برخی از مواد طرح چیست؟

متأسفانه نکته‌ای که در غالب اظهارنظرها مشترک است به دنبال حاشیه‌ها بودن، است؛ حواشی‌سازی این طرح بسیار زیاد است و باید به اصل مطلب که حفظ ساختار و افزایش جمعیت است، پرداخته شود؛ در این طرح به عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سلامت توجه شده و مشوق‌هایی برای فرزندآوری و سلامت باروری دیده شده است.

تسنیم: مشاهده می‌کنیم که برنامه‌ریزی دقیق و وسیع رسانه‌ای برای عادی جلوه دادن وضعیت جمعیت کشور صورت گرفته است!

بله؛ رسانههای معاند و متأسفانه برخی از رسانههای داخل و رسانههای جدیدالتأسیسی  مأمور هستند تا با ژست علمی و طرفدار حقوق مردم، روند جمعیتی کشور را بدون مخاطره جلوه دهند و موضوع را سیاست‌زده کنند و برخی رسانه‌های داخلی دانسته و نادانسته با آن‌ها همراهی کرده و تبلیغات وسیعی علیه اصلاحات و اقدامات موردنیاز برای مراقبت  از جمعیت کشور میکنند؛ حتی از برخی افراد استفاده ابزاری میکنند و به‌انحاءمختلف به افراد و جوانان فعال در حوزه جمعیت با رویکردی تخریبی فشار میآورند و خواهیم دید که این تبلیغات، ژستهای به‌ظاهر علمی و دلسوزانه و فشارها بیش‌ازپیش خواهد شد.

همین رسانه‌ها صحبت‌های من را نیز تقطیع و پخش می‌کنند، حتی در آن دست می‌برند ... و در حقیقت بعضاً خبر کذب منتشر می‌کنند؛ این رفتارها بیبرنامه نیست! نباید اجازه داد این مقوله ملی مهم، سیاستزده شود؛ هرکس که دلسوز و دلباخته ایران و نظام است، از هر جناح، طیف و سلیقهای، باید بداند که آینده ایران درخطر است و باید یاری کند.

غالب حقوقدانان، استادان دانشگاه و گروه‌های سیاسی، علمی و شبه‌علمی که نقطه نظرات پرهیاهویی در مورد این طرح داشته‌اند، اعلام و اظهار نگرانی نکردند که چه اتفاق شومی برای جمعیت در این مملکت در حال رخ دادن است! موضوعی که مهم‌ترین مسئله جمهوری اسلامی ایران است.

تسنیم: موضوع بحث‌برانگیز دیگر در حوزه جمعیت "سقط جنین" است، پدیده‌ای که در حال حاضر افزایش پیدا کرده و اصلاً زیبنده کشور اسلامی ما نیست ...

بر اساس تحقیقات متقن، بیش از 500 هزار سقط عمدی در کشور داریم و باید پرسید که متولیان، گروه‌های علمی، تخصصی و مذهبی برای برطرف شدن این معضل، چه اقدام جدی‌ای انجام داده‌اند؟ به‌عبارت‌دیگر کدام گروه و مسئول برای کاهش سقط اقدام جدی کرده است؟!

مسئولان بهداشتی و سلامت، اقتصادی و فرهنگی در آینده باید پاسخگوی عملکردهای خود باشند؛ اقدامات تبلیغاتی، به‌ویژه در روزهای پایانی خدمت، با وجود تمام سنگ‌اندازی‌های قبلی، دردی از وضعیت و روند نامناسب جمعیت دوا نخواهد کرد، اگرچه همین نیز غنیمت و قدری مفید است؛ مقوله جمعیت و مراقبت از آن، به‌نوعی حرمت پیدا کرده و چه خوب سره را از ناسره، قانون‌مدار را از قانون‌گریز و دلسوز و غیردلسوز را تفکیک می‌کند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)