میرنیوز

آخرین وضعیت پرونده مرگ گورخر صفادشت/ افزایش نظارت‌ بر باغ وحش‌ها

آخرین وضعیت پرونده مرگ گورخر صفادشت/ افزایش نظارت‌ بر باغ وحش‌ها 2021-05-16T11:16:38+04:30

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر خبر تلف شدن یکی از سه گورخر آفریقایی - که درحال انتقال به باغ وحش صفا دشت بودند - سبب اعتراضات دوستداران حیات وحش و کارشناسان به سازمان حفاظت محیط زیست و باغ وحش‌ها شده است، به‌ویژه آنکه همزمان با این خبر تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از آزار و اذیت این حیوانات در صفحات مجازی منتشر شد. هرچند که باغ وحش صفادشت اعلام کرد که تعلل گمرک در تحویل این سه گورخر علت مرگ یکی از آن‌ها است اما گمرک می‌گوید که هر سه گورخر را سالم تحویل باغ وحش داده است. از سوی دیگر گمرک در همین زمان اعلام کرده بود که این گورخرها ثبت سفارش نشده‌اند.

آنچه که در این بین سبب مطرح شدن انتقاداتی نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست شده است، تکرار رنج و مرگ دردناک حیات وحش در باغ وحش‌ها است. 

شهاب‌الدین منتظمی - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گویی با ایسنا به پرسش‌هایی درخصوص چرایی ضعف سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه نظارت بر باغ وحش‌ها، فرآیند ورود و خروج حیات وحش به کشور ... پاسخ داده است.

- آقای منتظمی به‌طورکلی برای آنکه گونه‌ای از خارج از کشور به باغ وحش‌های ایران منتقل شود، چه فرآیند قانونی‌ای باید طی شود و نحوه نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر این فرآیند چگونه است؟

در ابتدا مراکز قانونی نگهداری از حیات وحش باید درخواست خود را به ادارات کل محیط زیست در استان‌ها ارسال کنند. پس از آنکه ادارات استانی بررسی‌های خود را بر اساس آخرین دستورالعمل‌های ابلاغی انجام دادند، از سازمان حفاظت محیط زیست دراین‌ باره استعلام می‌کنند. پس از آن بررسی می‌شود که آیا این گونه جزو لیست ضمائم سایتیس - کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض - هست یا خیر. اگر جزو لیست ضمائم سایتیس باشد، موضوع باید در کمیته‌ای فنی بررسی و پس از آن تصمیم‌گیری شود. درنهایت اگر پاسخ استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست و کمیته فنی مثبت باشد، مجوزهای لازم صادر خواهد شد.

- به این موضوع اشاره کردید که ادارات استانی باید براساس آخرین دستورالعمل‌های ابلاغی بررسی‌های لازم را درخصوص ورود یک گونه به باغ‌ وحش‌های کشور انجام دهند. این دستورالعمل‌ها چیست؟  

ابتدا باید تاکید کنم که صدور مجوزهای لازم برای ورود یک گونه یا حیات وحش به کشور به‌هیچ عنوان قائم به‌ فرد نیست و چندین کارشناس و... در این‌باره تصمیم‌گیری می‌کنند. ازجمله دستورالعمل‌های ابلاغی ما این است که جایگاه مناسب و ظرفیت لازم در باغ وحش برای نگهداری از آن گونه خاص وجود داشته باشد. اگر گونه جزو لیست ضمائم سایتیس باشد باید ضوابط و دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه انتقال و... رعایت شود اما درباره موضوع ورود سه گورخر آفریقایی به باغ وحش صفادشت، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران پس از بررسی‌های لازم و استعلام از ما مجوزهای لازم را صادر کرد.

- متاسفانه یکی از گورخرها در فرآیند انتقال تلف شد. علت مرگ این گورخر چه بود؟

مرجع اعلام این موضوع سازمان دامپزشکی کشور است. این سازمان اعلام کرده است که عفونت ریوی و سپتی‌سمی علت مرگ این گور بوده است اما درحال انجام آزمایش‌های تکمیلی هستند. ما نیز پس از دریافت جزییات مستندات را به بخش‌های نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌کنیم تا مشخص شود که قصوری که در این ماجرا اتفاق افتاده است فردی بوده یا فرآیندی؟

- گمرک اعلام کرده است که ورود گورخرهای آفریقایی به ایران ثبت سفارش نشده بود و همین مسئله ادعاهایی را درخصوص قاچاق حیات وحش مطرح کرده است.

تهمت‌های ناروایی دراین‌باره به سازمان حفاظت محیط زیست زده می‌شود اما تاکید می‌کنم که هیچ گونه‌ای بدون نظارت کارشناسان استان به مرکزی وارد یا خارج نمی‌شود. موضوع رسیدگی به قاچاق حیات وحش نیز مانند سایر مصادیق قاچاق متولی خاص خود را دارد که قطعا با آن برخورد می‌کنند. از سویی دیگر گورخر جزو گونه‌های سایتیس نبود. از این‌رو به مجوز سایتیس برای ورود آن به کشور نیاز نداشتیم.

- پاسخ این پرسش را نگرفتم که چرا بر اساس اعلام گمرک ورود گورخرهای آفریقایی به ایران ثبت سفارش نشده بود؟

بحث ثبت سفارش در گمرک مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست نیست. برای ورود یک گونه به کشور پس از تایید استان و سازمان حفاظت محیط زیست متقاضی خود باید کارهای گمرکی را انجام دهد. اگر اقدام به ثبت سفارش نکند، خود باید پاسخگو باشد ما متولی ضوابط گمرک نیستیم.

- آیا سازمان حفاظت محیط زیست نظارتی بر نحوه و فرآیند ورود یک گونه از حیات وحش به کشور ندارد؟

ما نحوه ورود، تاریخ ورود، جایگاه حیوان در باغ وحش و... را بررسی می‌کنیم اما انتظار داریم که سایر دستگاه‌ها نیز با ما همکاری کنند.

- باغ وحش صفادشت پیش از این نیز سوء سابقه‌هایی در زمینه نگهداری از حیات وحش داشته است؛ از پنهان کردن مرگ زرافه گرفته تا مرگ یک ببر وارداتی. درخصوص پرونده‌های پیشین چه جریمه یا مجازاتی را متحمل شده است و اصلا چرا با تمام این‌ها باز هم برای این مرکز مجوز ورود گونه صادر می‌شود؟

به طور کلی ارزیابی‌ها و نظارت‌ها با ادارات کل استانی است.

- یعنی سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان سیاستگذار و دستگاه ناظر بر ادارات استانی جریمه‌هایی را برای باغ‌ وحش‌های متخلف تعریف نکرده است؟

البته که تعریف کرده‌ایم. ما اخطاریه‌هایی را برای مراکزی که جایگاه‌های غیر استاندارد دارند یا کوتاهی و قصوری در زمینه نگهداری از حیات وحش دارند، صادر می‌کنیم و به آن‌ها مهلت می‌دهیم که مشکل را حل کنند. درغیر این صورت تعطیلی واحد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

- باغ وحش صفادشت درحال‌ حاضر هم باعث مرگ یک گونه شده، هم در صفحه مجازی خود به منتقدان توهین کرده است و هم رییس این باغ وحش درحال آزار حیوان دیده شده است. مجازات این باغ وحش چیست؟

من مقام صالح درخصوص تعیین مجازات نیستم اما می‌توانم بگویم که همه مستندات برای بخش بازرسی سازمان محیط زیست ارسال می‌شود و پس از آن درخصوص چگونگی برخورد با این باغ وحش تصمیم‌گیری خواهد شد. ضمن آنکه فعلا برای باغ وحش صفادشت مجوز ورود گونه جدید صادر نخواهد شد.

- یعنی تا چه زمانی این مرکز اجازه ورود گونه جدید ندارد، چون تبلیغات گسترده‌ای درخصوص وارد کردن گونه‌هایی ازجمله پنگوئن و... انجام داده است.

تازمانی‌که مصادیق جرم باغ وحش صفادشت و نحوه ادامه فعالیت آن مشخص نشود، مجوز جدیدی نخواهد گرفت. به‌طور قطع نظارت‌ها روی این باغ وحش بیشتر از گذشته خواهد شد.

- آقای منتظمی طی سال‌های اخیر اتفاقاتی از این دست در باغ وحش‌های کشور کم رخ نداده است. ازجمله آن‌ها می‌توان به مرگ یک شامپانزه و ببر سفید در باغ وحش ارم اشاره کرد. دلیل تکرار این اتفاقات چیست و چرا سازمان حفاظت محیط زیست روی نظارت بر این مراکز ضعف دارد؟

به‌طور کلی اولویت ما حفظ زیستگاه‌های کشور و گونه‌های جانوری موجود در طبیعت است البته این به معنای آن نیست که باغ وحش‌ها را به حال خود رها کنیم. طی چند سال اخیر هیچ مجوز جدیدی برای ایجاد مراکز نگهداری از حیات وحش صادر نشده است. ما به‌ دنبال آن هستیم که وضعیت موجود را اصلاح کنیم. پیش از این هرچند ماه یک بار گزارش جدید از وضعیت باغ وحش‌های کشور داشتیم اما اخیرا تعداد بازدید و بررسی‌ها را بیشتر کرده‌ایم و بسیاری از مراکز حساس ماهی یک بار توسط کارشناسان به‌صورت حضوری بررسی می‌شوند.

- چه برنامه‌هایی دیگری برای اصلاح وضعیت موجود در باغ وحش‌های کشور دارید؟ 

اصلی‌ترین برنامه ما حضور بیشتر کارشناسان ادارات کل در این مراکز و بازدید مرتب و منظم از آن‌ها است. ضمن آنکه تاکید کرده‌ایم که تمامی باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری باید دامپزشک مستقر داشته باشند و او را به ادارات دامپزشکی و محیط زیست معرفی کنند. از سویی دیگر اگر بتوانیم با رعایت تمامی ضوابط و مقررات یک مرکز استاندارد نگهداری از حیات وحش ایجاد کنیم، می‌توانیم گونه‌های موجود را در یک مرکز استاندارد تجمیع کنیم. به هرحال این مسئله نیازمند بررسی‌های بیشتر است. در کنار این‌ها سامانه‌ای آنلاین طراحی شده است که می‌توانیم در آن ورود و خروج گونه‌ها و زادآوری آن‌ها را به‌صورت دقیق ثبت و رصد کنیم. با این اقدامات دقت ما در نظارت‌ها و کنترل‌ها بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند

 زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
2024-05-19T22:58:33+03:30
زائران حج تمتع از شب گذشته پس از ۵ روز اقامت در مدینه، با قطار سریع‌السیر و بدون چمدان عازم مکه مکرمه شدند.

دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه در مدینه منوره

 دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
2024-05-19T22:58:29+03:30
گروهی از زائران ایرانی که هم‌اکنون در مدینه منوره حضور دارند برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه دعا کردند.

آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهور توسط هلال‌احمر

 آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهور توسط هلال‌احمر
2024-05-19T22:58:28+03:30
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اعلام این مطب که امیدواریم تا دقایقی دیگر خبر خوبی دریافت کنیم، گفت تاکنون ۴۸ تیم واکنش سریع در منطقه حاضر شده‌اند.

از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران

 از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
2024-05-19T20:58:45+03:30
رویداد "شبی با ستارگان" به مناسبت هفته جهانی نجوم، با هدف ترویج علم و به همت جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در سطح شهر تهران و با حضور کارشنا...

استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج

 استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
2024-05-19T20:58:44+03:30
سفیر کشورمان در عربستان ابراز امیدواری کرد که بعد از پایان عملیات حج ۱۴۰۳، شاهد استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان باشیم.

دلایل کاهش نگران‌کننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟

 دلایل کاهش نگران‌کننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
2024-05-19T20:58:43+03:30
بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند رشد جمعیت و ازدواج طی سال‌های اخیر به شدت نزولی بوده است؛ با وجود این کارشناسان می‌گویند که مردم دوست دارند که بیش از دو فرزند ...

فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها

 فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها
2024-05-19T20:58:42+03:30
رئیس هیئت مدیره کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان فارس گفت: با تلاش‌های انجام شده، بیش از ۲۰۰ شرکت از طریق فن بازار شیراز به فرآیند دانش‌بنیان شدن ورود پیدا ک...

بازداشت مالخران یک پاساژ موبایل‌فروشی در تهران

 بازداشت مالخران یک پاساژ موبایل‌فروشی در تهران
2024-05-19T20:58:42+03:30
رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری ۷ متصدی یک مغازه که مالخری تلفن‌های همراه می‌پرداختند خبر داد و گفت: در این عملیات پلیسی ۴۵ مال‌باخته شناسایی شدند.

ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟

 ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
2024-05-19T20:58:41+03:30
معاون خدمات شهرداری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۲ درباره قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و موضوع شکار سنجاب در این بوستان توضیح داد.

چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

 چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز
2024-05-19T20:58:40+03:30
در حالی که امسال برای نخستین بار امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم برگزار خواهد شد اما در گام‌های ابتدایی آن، چالش‌ها و مشکلات موجب سردرگمی و استرس ...

دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد

 دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
2024-05-19T20:58:40+03:30
مرد جوانی که ۲۰ سال قبل همسر خود را به قتل رسانده و مخفیانه به سوئد فرار کرده بود، پس از ۲۰ سال به ایران بازگشت و در فرودگاه توسط کارآگاهان اداره دهم پلیس آ...

سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!

 سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
2024-05-19T20:58:39+03:30
ما هم میهمان جنوبی‌ها بودیم؛ در استان هرمزگان و بندرعباس، همراه با گروهی ۲۸ نفره از خبرنگاران و گرمای جنوب و گرمی جنوبی‌ها را همراه با قهوه عربی و چای کِرَک...

اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T20:58:37+03:30
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان این که به دلیل مه شدید، ادامه عملیات هوایی ممکن نبود، گفت: هشت دستگاه آمبولانس اورژانس تبریز راهی محل سانحه شده‌اند.

اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور

 اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
2024-05-19T20:58:37+03:30
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور خبر داد.

همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است

 همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
2024-05-19T20:58:36+03:30
وزیر بهداشت با بیان این که به دلیل آن که منطقه شدیداً مه‌آلود است امکان جست‌و‌جو سخت است، گفت: ما همه امکانات درمانی را در منطقه مستقر کرده‌ایم.

هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز

 هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
2024-05-19T20:58:36+03:30
دادستانی تهران با ورود به موضوع تولید محتوای کذب درباره وقوع حادثه برای هلیکوپتر رئیس‌جمهور، طی ساعات گذشته به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بو...

حضور یگان‌های ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور یگان‌های ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T20:58:36+03:30
سخنگوی فراجا از حضور نیروهای امدادی و یگان‌های ویژه و تکاوری پلیس به همراه یگان موتورسوار در مناطق صعب‌العبور در منطقه سانحه هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور خبر داد.

نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شدند

 نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شدند
2024-05-19T20:58:35+03:30
رئیس اتاق عملیلات جمعیت هلال احمر گفت: ۴ تیم عملیاتی به محل مختصات حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نزدیک شدند.

۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند

 ۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
2024-05-19T20:58:35+03:30
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: ۴۰ تیم امدادی و واکنش سریع به محل حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور اعزام شدند و با توجه به شرایط جوی و منطقه‌ای، جستجو فقط به صورت ز...

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)