میرنیوز

میراث ناملموس ماه رمضان| از رسم ۹۰۰ ساله مردم قشم تا روضه قنبر در شبهای قدر

 میراث ناملموس ماه رمضان| از رسم ۹۰۰ ساله مردم قشم تا روضه قنبر در شبهای قدر 2021-05-06T12:26:38+04:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ میراث فرهنگی را نباید تنها به بناها و اشیای تاریخی قابل لمس خلاصه کرد، آنچه از آداب و رسوم، اصطلاحات، زبان‌ها، گویش‌ها، بازی‌ها، موسیقی، ادبیات شفاهی، هنرهای اجرایی، مراسم، جشن ها و آیینهای دینی هر ملتی بر جای می‌میاند به عنوان میراث ماندگار آنها تلقی می‌شود. میراثی که اگر چه قابل لمس نیست اما بخش زنده‌ای از تاریخ محسوب شده و با عنوان میراث ناملموس شناخته می‌شود.

ماه رمضان در روزمرگی‌های زندگی ایرانی-اسلامی از سالها قبل در اقصی نقاط کشور آیین‌های مختلفی را به همراه داشته است و حالا تبدیل به میراث ناملموس ایرانی‌ها در شهرهای مختلف شده است. به مناسبت ماه مبارک رمضان آیین‌های مختلف ماه رمضان در ایران را که حالا با عنوان میراث ناملموس کشور شناخته می‌شوند مرور می‌کنیم:

شبهای قدر هم به عنوان یکی از ارکان اصلی ماه رمضان همواره با آیین‌ها و سنتهای ایرانی همراه بوده‌است. در میان تمام شب‌های سال، یک شب از ماه مبارک رمضان به عنوان شب قدر شناخته می‌شود. این شب، برترین شب‌های سال و لحظات آن مهم‌ترین لحظات عمر انسان‌ها به حساب می‌آید. در مورد اهمیت این شب مطالب مهمی در میان آیات قرآن کریم و همچنین روایت‌ها و حدیث‌های رسیده از ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد که نشان از قدر و منزلت آن دارد. همین اهمیت، شبهای قدر را برای ایرانی‌ها نه تنها در ابعاد مذهبی بلکه در نگاه آیینی و سنتی، شب ویژه و منحصر به فردی کرده‌است.

مختصات برگزاری این شب در سراسر کشور از ابعادی مشترک و از نگاه سنتی متفاوت در جزئیات است. در واقع مردم با سنتها و در اقوام مختلف ابعاد دینی این شبها را به یک شکل و با یک نگاه واحد انجام می‌دهند، اما در گوشه و کار کشور برای بهتر برگزار شدن آن آداب سنتی و قومی متفاوتی دارند، که البته در سالهای اخیر و با برنامه‌های مشترک تلویزیونی این آیینهای سنتی کمرنگ‌تر شده‌اند.

هنوز آیین‌های سنتی برای برپایی شبهای قدر فراموش نشده‌اند و برخی از شهرها و روستاهای کشور به رسم و شیوه خود، این شبها را برگزار می‌کنند. یکی از آیینهای مشترک در این شبها نذری دادن است؛ اما این نذری‌ها در شهرهای مختلف با آیین‌های سنتی مختلف ادا می‌شوند. مثلا در سمنان زنان نان و خرما، انواع نان‌های محلی و شله زرد به مساجد و تکایای شهر می‌برند تا از شب‌زنده‌داران پذیرایی کنند و به همراه آنان مراسم شب قدر را برپا می‌دارند.

ماه رمضان , شب‌های قدر , فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ,

گاهی هم از مراسم دعاخوانی این شبها برای متبرک کردن غذاها استفاده می‌شود. عزاداران و شب‌زنده‌داران در این ایام بعد از خواندن هر بند از دعای جوشن کبیر بر غذایی که به همراه آورده‌اند می‌دمند تا به اصطلاح آن را متبرک کنند، این غذا می‌تواند خرما، نان، قند، نبات یا هر چیز دیگری باشد. برخی زنان در این شبها بعد از هر بار دمیدن به غذایی که برای تبرک به همراه آورده‌اند گره‌ای هم به یک بند یا طنابی که به همراه آورده‌اند می‌زنند.

شاهرودی‌ها اغلب آب زعفران را برای متبرک کردن انتخاب می‌کنند و سپس با این آب زعفران برنج پخته یا برای درست کردن شعله‌زرد از آن استفاده می‌کنند. برپایی دسته‌جات عزاداری هم جزء لاینفک برگزاری مراسم این شبهاست. نان فتیر مخصوص شاهرود هم به عنوان نذری خاص این شبها محسوب می‌شود و با پخت سنتی خود بوی نان را در شهر به راه می‌اندازد.

ماه رمضان , شب‌های قدر , فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ,

اغلب مراسم پخت نان به شب 21 رمضان منتهی می‌شود تا ثوابی هم به روح اموات نذر دهندگان برسد. مشاغل در روز شهادت حضرت علی (ع) تعطیل است و دامداران شیرهای خود را به صورت رایگان نذری می‌دهند.

اما در برخی شهرهای کشور از جمله بسیاری از شهرهای استان سمنان در کنار شبهای 19، 21 و 23 ماه رمضان شب 27 این ماه هم مراسم شب‌زنده‌داری برپاست. زنان در برخی شهرهای این استان، از جمله در شاهرود، سمنان، گرمسار و دامغان به مناسبت کشته شدن قاتل حضرت علی به دست و پای خود حنا می‌بندند و گوش دختران خود را سوراخ کرده تا به آن گوشواره آویزان کنند.

ترکمنها هم در شب 27 ماه رمضان آیین‌های خاص خود را دارند و در این شب یا به مهمانی می‌روند و یا میزبان مهمانان خود هستند تا نزول قرآن بر حضرت محمد (ص) را جشن بگیرند. حتی برخی خانواده‌ها این شب را برای ازدواج دختران و پسران خود انتخاب می‌کنند. اقوام هم برای این خانواده‌ها هدیه و شادباش می‌برند تا در شادی آنها شریک باشند.

ماه رمضان , شب‌های قدر , فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ,

اما اغلب اهالی استان گلستان شبهای 19،21 و 23 ماه رمضان را به صورت گروهی عزاداری می‌کنند، این برگزاری مراسم عزاداری اغلب در مساجد است و در برخی موارد در خانه یکی از اقوام که سایرین را دعوت گرفته مراسم عزاداری برگزار می‌شود.

مردم جنوب هم همین رسم مهمانداری در شبهای قدر را دارند و برخی شهرهای استان هرمزگان اقوام خود را به منزل دعوت می‌کنند و برای آرامش روح تازه درگذشته آن خانواده یک قاری قرآن به منزل دعوت کرده و مراسم را در خانه برگزار می‌کنند.

اغلب شهرها سیاه‌پوش می‌شوند و ساکنان جزیره قشم رسم «عَلَم شمشیری» را برپا می‌کنند که سابقه‌ای 900 ساله دارد. در نوزدهم ماه رمضان ساکنان قشم علم شمشیری، که روی آن جمله‌هایی با خط کوفی نوشته شده است، را با پای پیاده از شهر به روستای حمیری می‌برند و تا قبل از غروب آفتاب آن را به شهر برمی‌گردانند. قشمی‌ها عقیده دارند که این علم از نجف آورده شده و یک نمونه دیگر از آن در حرم حضرت علی(ع)، در شهر نجف، قرار دارد. مردم قشم علم شمشیری را در مسجد علی‌ بن‌ ابی‌طالب نگهداری می‌کنند.

ماه رمضان , شب‌های قدر , فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ,

دسته‌های عزاداری عصر این روز در میان استقبال گسترده مردمان شیعه و اهل سنت به شهر قشم بازمی‌گردند و علم را در جای خود قرار می‌دهند. استقبال‌کنندگان از علم و دسته‌های عزاداری با قربانی‌کردن گوسفند و همچنین اهدا نذورات، عشق و ارادات خود را نسبت به مولی متقیان، علی (ع) به نمایش می‌گذارند. بر سر تیغ «علم شمشیری» عدد 110 نقش بسته که با حساب حروف ابجد، نام حضرت علی (ع) است. بومیان جزیره بر این باورند این علم متعلق به زیارتگاه شاه نجف در کربلاست که از 9 قرن پیش تاکنون هر ساله در آغاز ماه محرم در جمع سوگواران ظاهر و سپس هم‌زمان با عصر عاشورا ناپدید می‌شده‌است.

ماه رمضان , شب‌های قدر , فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ,

 اما در کردستان و مناطق اهل سنت این استان مراسم شبهای قدر در مساجد و با حفظ چهل حدیث از احادیث نبوی و جشن نزول قرآن کریم  برگزار می‌شود. در کردستان و مناطق اهل سنت لیالی قدر را نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و بیست و هفتم می دانند و تمام این شب‌ها را تا صبح بیدارند و به تلاوت قرآن و شب‌زنده‌داری و برگزاری مراسم مذهبی میپردازند. یکی از باورهای عمیق مردم اهل سنت شافعی مذهب کردستان ارادت ویژه آنان به اهل‌بیت‌ رسول‌الله «ص» و بزرگان دینی هست. در مناطق گوناگون کردستان مردم با اکران نذورات و برپایی مراسم ویژه ادعیه خوانی و برگزاری مراسم ختم قرآن کریم ارادت خویش را به مولای متقیان اعلام کرده و زنان منزل‌دار با پختن انواع نان‌های سنتی در روز 27 رمضان برای مراسم شب هفتم شهادت حضرت علی «ع» نذورات خود را به جای می‌آورند و این مهم هم‌اکنون نیز در جای‌جای کردستان انجام می شود.

ماه رمضان , شب‌های قدر , فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ,

در این شبها، تمام مساجد یزد میزبان عزاداران و شب‌زنده‌داران است. از مسجد جامع کبیر گرفته تا مسجد امیر چخماق. از سالها قبل رسم بر این بوده که نه تنها در یزد، بلکه در بیشتر شهرهای کشور بعد از غسل شب احیا نمازهای قضا را به جا می‌آوردند که این موضوع هنوز در مسجدهای یزد رعایت می‌شود و با تسبیح‌های هزارتایی ختم ذکر یا علی می‌گویند. در این شبها رسم چاووشی خوانی در یزد به صورت همخوانی وجود دارد مردم هم با ذکر یاعلی چاووشی خوانی را همراهی می‌کنند.

مردم یزد روضه مخصوصی با نام روضه قنبر را در آیین‌ها و سنتهای قدیمی خود دارند که در شبهای قدر و بدون حضور هیچ مرد و فرزند پسری و تنها با حضور زنان برگزار می‌شود. قنبر، از غلامان حضرت علی (ع) بود و فردی در این مراسم، با حالاتی شبیه درویشان، با لباس سفیدی بَر تَن و کلاه سفید کشکولی بَر سَر، که نماد دوستی حضرت علی (ع) است، مراسم روضه را اجرا می کند. در مراسم روضه قنبر، دو شخصیت دیگر نیز حضور دارند که یکی نقش حضرت زینب (س) را با لباس بلند و مشکی و شخصیت دیگر، نقش ام کلثوم (س) را بازی می کند و بین حاضران در گروه، صحبت هایی در قالب شعر، رد و بدل و اشعار حزن آلود نیز خوانده می شود.

ماه رمضان , شب‌های قدر , فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ,

اما تعزیه‌خوانی در این شبها یکی از آیین‌های سنتی و مرسوم بیشتر شهرای ایران بوده است که هنوز در برخی شهرها به صورت ویژه برگزار می‌شود. شهرستان میناب از جمله شهرهایی است که هنوز مراسم تعزیه شبهای قدر در آن برگزار می‌شود. این تعزیه به چگونگی فتنه خوارج و شهادت حضرت علی (ع) اشاره می‌کند و موسیقی عزا همراه است. تابوتهایی هم به صورت نمادین و نشانه در این مراسم آورده می‌شوند. به جز تابوت حضرت زهرا (س)، بقیه تابوت‌ها هر کدام یک علم دارند، با تجمع افراد و حضور تابوت‌ها و علم ها، مراسم تعزیه‌خوانی آغاز میشود؛ در پایان مراسم پارچه‌های رنگی را از علم ها بازکرده و پارچه سیاه به آن‌ها می‌پوشانند.

ماه رمضان , شب‌های قدر , فهرست میراث جهانی یونسکو در ایران ,

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)