میرنیوز
محمود امانی طهرانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به چشم انداز برنامه زیرنظام درسی نظام تعلیم و تربیت رسمیعمومی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: زیرنظام برنامهدرسی در افق ۱۴۰۴ مجموعه فرصتهای تربیتی نظاممند و طرحریزی شده از سطح ملی، منطقهای و محلی تا مدرسه و کلاس درس و نتایج مترتب بر آنها است که مربیان را برای کسب شایستگیهای لازم جهت درک و اصلاح موقعیت بر اساس نظام معیار اسلامی در معرض آنها قرار میدهد تا با تکوین و تعالی پیوسته هویت خویش، مرتبه قابل قبولی از آمادگی برای تحقق حیات طیبه در همه ابعاد را به دست آورند.
وی افزود: این زیرنظام شامل ابعاد چهارگانه طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی است که با توجه به عوامل مؤثر بر کیفیت در یک بافت منسجم و یکپارچه همسو و همآهنگ با غایت و اهداف نظام تربیت رسمیعمومی و سایر زیرنظامهای ششگانه ساماندهی شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اهداف این برنامه گفت: فراهم آوردن زمینه تربیت نسلی موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیتها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقتجو، خردمند، دانشپژوه و علاقمند به علم و آگاهی، عدالتخواه و صلحجو، انقلابی، ظلمستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست، مهرورز، جمعگرا و جهانیاندیش، ولایتمدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا، پاکدامن و باحیا، انتخابگر و آزادمنش، متعهد به اخلاق اسلامی، خلاق و کارآفرین، مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط، قانونمدار و نظمپذیر، وفادار به ارزشهای اسلامی، ملّی و انقلابی و آماده ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی براساس نظام معیار اسلامی از جمله اهداف این زیرنظام به شمار می رود.
امانی همچنین با اشاره به سیاستهای اجرایی برنامه زیرنظام برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت رسمیعمومی جمهوری اسلامی ایران گفت: تقویت مشارکت و تعامل مؤثر معلمان، دانشآموزان، خانوادهها، متخصصان موضوعی و سایر گروههای ذینفع، ذیربط و ذیصلاح در طراحی، تولید، اجرا و ارزشیابی برنامه درسی، مشارکت فعال در تصمیمسازیهای مرتبط با سایر زیرنظامها به دلیل تأثیرگذاری آنها بر کیفیت اجرا و بهسازی برنامه درسی در سطوح ملی تا محلی، کاهش تمرکز در نظام برنامهریزی درسی و حرکت به سمت برنامهریزی درسی مدرسه محور، ابتناء سیاستها، برنامهها و روشها در کلیۀ ابعاد زیرنظام برنامه درسی بر مبانی دینی، فلسفی، ارزشی و اجتماعی ضمن حفظ قدرت سازگاری با تغییرات و تحولات مقبول در کلیۀ سطوح جهانی تا محلی، هدایت برنامه درسی با تأکید بر مضامین فرارشتهای یا پیامدها به سمت یکپارچگی (تلفیق برنامههای آموزشی، فوق برنامه و فعالیتهای پرورشی) هر چه بیشتر و رویارویی مؤثرتر عناصر برنامه درسی با موقعیتها بر اساس "نظام معیار اسلامی" و توانمندسازی معلمان، دانشآموزان، خانوادهها برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهرهبرداری از برنامه درسی از این جمله هستند.
وی اقدامات اساسی برنامه زیرنظام برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت رسمیعمومی جمهوری اسلامی ایران را نیز برشمرد و عنوان کرد: بازطراحی، اجرا و ارزشیابی از برنامه درسی ملی به عنوان بخش اساسی زیرنظام، استقرار سازوکارهای مناسب طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی از برنامههای درسی در سطوح ملیتا محلی، تعیین استانداردهای(پیامدهای) ملی تربیت و یادگیری، توسعه سیاست چند تألیفی و زمینهسازی برای مشارکت فعال استانها، معلمان، مربیان، افراد و تشکلهای ذیعلاقه و ذیصلاح با تأکید بر بخش غیردولتی در تولید، تکمیل و غنیسازی مواد، منابع و مراکز متنوع یادگیری در چارچوب سیاستهای آموزشوپرورش و طراحی و اجرای نظام ارزشیابی نتیجه محور براساس استاندارهای ملی برای گذر از دورههای تحصیلی، رویکرد ارزشیابی فرایندمحور در ارتقای پایههای تحصیلی دوره ابتدایی و رویکرد تلفیقی (فرایندمحور و نتیجهمحور) در سایر پایههای تحصیلی از جمله اقدامات اساسی ذیل برنامه زیرنظام مذکور هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: فراهم آوردن استلزامات حقوقی، قانونی و پشتیبانی لازم برای تحقق اهداف و برنامههای زیرنظام، تنظیم و اجرای کلیه برنامههای سالانه معاونتها، سازمانها، ادارات کل براساس مفاد برنامه این زیرنظام، نظارت و ارزشیابی راهبردی برنامههای زیرنظام برنامهدرسی از دیگر اقدامات اساسی هستند.
وی با اشاره به برنامههای زیرنظام برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت رسمیعمومی جمهوری اسلامی ایران گفت: از مجموع ۱۳۱ راهکار سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، ۴۹ راهکار با زیرنظام برنامه درسی مرتبط است که برای اجرایی شدن آنها، ۱۱۴ برنامه به شرح زیر پیشبینی و تدوین شده است تا در طول برنامههای توسعه کشور اجرایی و عملیاتی شود.
امانی ادامه داد: بین راهکارها و برنامههای ذیل آن، لزوما تناظر یک به یک برقرار نیست، از اینرو برخی از برنامههای ذیل یک راهکار میتواند برای آن جنبه اصلی و برای برخی از راهکارها و برنامههای دیگر، حالت مکمل داشته باشد، لذا در مرحله عمل و اجرا میتوان با تجمیع چند برنامه، در قالب یک طرح یکپارچه یا برنامه کلان، اجرایی شدن آن را تسهیل و امکانپذیر کرد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
مدیریت تعارض منافع مستلزم قانونی خاص است
چمران: در حال حاضر پسماندی از ساری به آرادکوه نمیآید
کمیته هماهنگی اجرای طرحهای ویژه ترافیک زمستان ۱۴۰۳ برگزار شد
اجرای پویش «قوای محمد رسول الله» برای حمایت از آوارگان جنگ+ کلیپ
کیفرخواست متهمان پرونده چای دبش صادر شد
جهانگیر: جرم سرقت در کشور بعد ۱۳ سال کاهش یافته است
چگونه از نقض تعهدات در قراردادها پیشگیری کنیم؟
واژگونی پژو ۲۰۷ در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید باکری تهران
براساس اعلام هواشناسی پلیس نسبت به سفرهای غیرضروری هشدار داد
ترافیک نسبتا سنگین شبانگاهی در معابر تهران
شهرداری تهران انتقال زبالههای ساری به تهران را تایید کرد
درجه بندی ۹ غار با اهمیت در کارگروه ملی غارشناسی
سیل در اندونزی جان دو نفر را گرفت
جلوگیری از تعطیلی ۶۰ واحد تولیدی و بیکاری ۳۰ هزار کارگر
بسیجی، الگویی کامل، بی نظیر و نمونه برای نسل جوان است
هواشناسی هشدار داد/ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
زبالههای ساری به تهران منتقل میشود؟
رونمایی از کتاب فرهنگ و بحران در دهمین کنگره سلامت در بلایا
هواشناسی هشدار داد؛ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
جعل و کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
فراخوان دیوارنگاری «دیوارهای کوچک شهر من» تمدید شد
افزایش ۲ برابری درآمدهای مناطق شهرداری تهران
جعل و کلاهبردای ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
قیمت میوه ۵۰ درصد ارزانتر در میادین میوه و تره بار
شهید فخریزاده باعث پیشرفت جهشوار علمی کشور شد
۶ پیشنهاد ضروری اجرایی برای تحول در نظام مدیریت بحران کشور
محکومیت یک واحد آلاینده محیط زیست در ملارد
جزئیات تصادف خودروی استاندار استان مرکزی در آزادراه خلیج فارس اراک
اتصال دو منطقه ١٧ و ١٨ تهران از طریق باغراه حضرت فاطمه
پیگیری قاطع اجرای طرح شهید آرمان در تهران