میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، تقریباً یک هفته پیش بود که طی حکمی از سوی محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش فریبرز حمیدی، «مسئول اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» شد. فریبرز حمیدی رئیس مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این حکم و چگونگی اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: در هر معاونتی در آموزش و پرورش کارشناسانی هستند که اطلاعات و آمار مربوط به حوزههای مختلف آن معاونت را استخراج میکنند. اما اگر این اطلاعات و آمار به صورت خام و تحلیل نشده در اختیار عموم مردم قرار بگیرد ممکن است سوء برداشتهایی شود. کار ما شفاف سازی و تحلیلهای دقیقتر روی این آمار است.
وی ادامه داد: به طور مثال آماری که درباره رفع انسداد مبادی بیسوادی گفته میشود یا آمار پوشش تحصیلی. اینها نباید خام در اختیار عموم قرار بگیرد. مثلاً اگر ما بگوییم پوشش تحصیلی ۹۸ درصدی محقق شده است آیا در استانهای محروم هم پوشش تحصیلی همین قدر است یا ما با اعداد ۹۳ درصد و ۹۲ درصد هم رو به رو هستیم؟ وقتی میانگینی را اعلام میکنیم باید تحلیل خوبی هم در پشت آن داشته باشیم.
حمیدی با بیان اینکه تعامل تنگاتنگی با معاونتها، مناطق و استانها داریم، بیان کرد: ما با استفاده از این اطلاعات و کار روی آنها شفافیت مطلوبتری را در حوزه آموزش و پرورش ایجاد میکنیم. مثلاً اگر کسی برود استان سیستان و بلوچستان آیا پوشش تحصیلی ابتدایی ۹۸ درصد است، خیر چون گفته میشود پایه ششم حدود ۳۰ درصد تحصیل را کنار میگذارند. اگر ما تحلیل آمار را شفاف داشته باشیم میتوانیم برنامه داشته باشیم. در کنار ارتباط با استانها و مناطق ما با سازمانهایی مثل سازمان بهزیستی و… هم در ارتباط هستیم و بخشی از این اطلاعات را میتوانیم به آنها منتقل کنیم.
رئیس مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش به دنبال این نیستیم که برای تمام کشور یک نسخه واحد بپیچیم، بیان کرد: در همین شهر تهران نیز بین منطقه یک تا ۱۹ تفاوتهای زیادی وجود دارد. امیدواریم آمار و اطلاعات دقیق را به کار بگیریم و اطلاعات ملی را با جغرافیا هماهنگ کنیم. برای همین گروههای تحلیلی ایجاد میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که این اطلاعات و شفافیت در حوزههای مختلف از چه طریقی اطلاع رسانی میشود، گفت: ما از طریق رسانهها این شفافیت را ایجاد میکنیم.
حمیدی در پاسخ به این پرسش که آسیبهای اجتماعی یکی از حوزههایی است که اطلاعات آن در بخش دانش آموزی کلی بیرون میآید و باعث نگرانی جامعه میشود، آیا به طور خاص درباره تحلیل دادههای این بخش نیز کاری صورت خواهد گرفت، گفت: خوشبختانه معاونت پرورشی و فرهنگی در طرح نماد نقشه خطر پذیری و آسیبهای اجتماعی را طراحی کردند و اطلاعات آن ظرفیت خوبی ایجاد میکند تا با کمک سایر دستگاهها بتوانیم آسیبهای اجتماعی را در سطح دانش آموزی با هدف گذاری مطلوب کاهش دهیم.
منبع : خبرگزاری مهر
زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
دعا برای سلامتی رئیسجمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیسجمهور توسط هلالاحمر
از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
استمرار حضور عمرهگزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
دلایل کاهش نگرانکننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانشبنیانها
بازداشت مالخران یک پاساژ موبایلفروشی در تهران
ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیونها دانشآموز
دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
حضور یگانهای ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیسجمهور
نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیسجمهور نزدیک شدند
۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود