میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، در اولین روز نشست ویژه شورای برنامهریزی سازمان، حسن ملکی رئیس سازمان با تأکید بر رویکرد برنامهمحوری خالق متعال هستی، گفت: اولین، کاملترین و حکیمترین، برنامهریز پروردگار متعال است که در جایجای قرآن تأکید میکند و میفرماید آیا شما بندگان را عبث آفریدهایم؟ یا برای هدفی آفریدهایم؛ یعنی جهان هدفمند است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دوزخیان از بی برنامهگی به دوزخ مبتلا شدهاند، گفت: تجربه زیسته این است که در هر جا برنامهریزی باشد توفیق روزافزون حاصل میشود و هرجا هدف روشن نبوده و ابزار متناسب با هدف نباشد، انسان به انحطاط و ویرانی میرود. یادمان باشد که از جهت معرفتی با مستکبران سر سازش نداریم آنها با برنامه پیش میروند؛ اگر ما هم برای آنها برنامه نداشته باشیم دچار مشکل میشویم.
ملکی با اشاره به تعبیر مالک ابن نبی از جامعهشناسان جهان اسلام که گفته "بزرگترین عیب و اشکال جوامع اسلامی این است که در دنیای برنامهریزی شده بی برنامه باشند" بیان داشت: این جلسه بسیار مهم و مبارک است؛ واژه برنامه از حاشیهنویسی مسؤولان در ازمنه دور (در حاشیه یا برِ نامه) گرفته شده و بدان معنا بوده که آنچه در برِ نامه نوشته شده باید اجرا میشد؛ لذا در اینجا به اصولی اشاره میکنم که در برنامه ۱۴۰۰ خود را مقید به توجه به آنها بدانیم.
گامهای مهم در برنامههای سال ۱۴۰۰
وی اقتضائات برنامه سال ۱۴۰۰ را در چندگام مهم شرح داد: اولین گام عملیاتی بودن برنامهها است، گام دوم این است که برنامههای سال ۱۴۰۰ در طریق تحول باشد که مبنای برنامهریزی است. سومین گام این است که برنامهها در تکمیل یکدیگر باشند، برنامههای سال قبل رفع نقص شده و میزان پیشرفت آنها مشخص باشد.
ملکی افزود: چهارمین گام این است که برنامهها به ضرورت طراحی شوند و قابل اجرا باشند، برای برنامهها باید امکانسنجی شود چراکه امکانسنجی به ما میگوید آیا برنامه قابلیت اجرا دارد؟
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: پنجمین گام این است که ارکان اصلی یک برنامه دیده شود. هماهنگی بین برنامههای موازی فراهم شود تا در پازل سازمان معنا پیدا کند و همجواری دفاتر در کنار هم تعریف شده باشد. مبهم نبودن، ابهام نداشتن؛ گام ششم، ابداعی بودن؛ گام هفتم، جامعیت داشتن برنامهها؛ گام، هشتم در این زمینه است.
وی با اشاره به گام جامعیت داشتن گفت: این جامعیت در هر دفتر معنای متفاوتی دارد. بهطور مثال در دفتر تألیف و برنامهریزی درسی؛ پژوهش و طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی چهار بعد اساسی برنامهریزی است.
در ادامه این نشست برنامههای تحولی دفتر تألیف کتابهای فنیوحرفهای و کاردانش و سپس دفتر تألیف کتابهای متوسطه نظری و آموزشهای عمومی مورد بررسی نهایی قرار گرفت.
شایان ذکر است مبنای برنامهریزی سال ۱۴۰۰ مجموعه گام دوم در طریق تحول است که توسط ریاست سازمان به دفاتر ابلاغ شد.
این نشستها از امروز آغاز شده و در روزهای آینده تا پایان تصویب برنامه همه دفاتر ادامه خواهد داشت.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳