میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز با حضور در برنامه انتهای الوند شبکه دو سیما گفت: تعلیم و تربیت یک نظام پویایی است و باید انسانها را برای زندگی در زمانه خود تربیت کند و شرایط هم مدام در حال تغییر است. در سال های پس از انقلاب هم هر ۱۰ سال یکبار نظام آموزش تغییر کرده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این تغییراتی که نظام آموزشی پس از انقلاب و ۱۰ سال یکبار داشته، تلاش شده تا با ضرورتهای جدید خود را تطبیق دهد اما اصل جهتگیری کلان نظام آموزشی، دسترسی همه افراد واجب التعلیم به آموزش است به معنای آنکه بیعدالتی در جامعه از عدم دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی شروع میشود و اگر افراد این فرصت را نداشته باشند، در شرایط دیگر خود را نشان خواهد داد.
وی با بیان اینکه عدالت آموزشی دو وجه دارد که یکی از آنها دسترسی دانشآموزان به تدریسهای باکیفیت است، گفت: از اینکه چه تعداد از افراد امروز به اینترنت دسترسی ندارند، باید بگویم که بین دو تا سه میلیون دانشآموز ما امروز به شبکه شاد وصل نیستند که برخی از دلایلش ممکن است فاصله گرفتن دانشآموزان از آموزش باشد و برخی از دلایل هم این است که دانشآموزی در منطقهای زندگی میکند که اینترنت وجود ندارد یا دانشآموز وسیله هوشمند ندارد.
حاجیمیرزایی بیان کرد: بیش از دو هزار و ۸۰۰ مدرسه توسط بازرسین ما بازدید شدهاند و نتایج نشان میدهد که ۲۰ درصد دانشآموزان از طریق بستههای آموزشی، آموزش را دنبال میکنند. در جمعیت ۶۰۰ هزار نفری دانشآموزانی که در این طرح ارزیابی مورد سنجش قرار گرفتند، تنها ۰.۳ درصدشان بودند که آموزش را دنبال نمیکردند و ما هم مأموریت داریم با خانوادههای آنها در تماس باشیم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیش از ۹۸.۲ درصد افراد لازمالتعلیم در حال حاضر تحت آموزش هستند و در کشور بیش از ۵۰۰۰ مدرسه داریم که کمتر از ۵ دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند و برخی مدارس هم به دلیل جابجاییهای جمعیتی در روستاها خالی شدهاند.
وی اظهار کرد: در جمعیت بالای ۶ سال از ۴۷.۵ درصد میزان باسوادی قبل از انقلاب به ۹۰ درصد رسیدهایم که در جمعیت ۶ تا ۴۹ سال این میزان به ۹۶ درصد رسیده است. طی هشت سال گذشته نیز هر روز ۲۸ کلاس درس احداث شده و فضاهای آموزشی هم دو برابر شده است. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ مدرسه شبانهروزی در مناطق محروم داریم و در حوزه پیشدبستانی هم باید بگویم که در سال ۹۲، ۳۸ درصد بچهها به پیشدبستانی میرفتند که در حال حاضر به بیش از ۷۶ درصد رسیده است.
حاجیمیرزایی گفت: یکی دیگر از کارهایی که در حوزه آسیبهای اجتماعی انجام دادهایم، اجرای طرح «نماد» است که بیش از سه میلیون دانشآموز را درگیر کرده و در حال توسعه آن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه مراقبتهای ما نسبت به گذشته بیشتر شده است، افزود: در گذشته مدارس فعالتر بوده و خانوادهها اطمینان نسبی داشتند. در ایام کرونا روشهای قبلی جوابگو نبود. باید در این فاصله برای اقداماتی که معلمان در این ایام انجام دادند، قدردانی کنم. خدمات کادر درمان محسوس است اما خدمات معلمان خاموش است. باید بپذیریم که کار معلمان در ایام کرونا نسبت به آموزش حضوری پیچیدگی و حتی سختی بیشتری دارد.
وی ادامه داد: در حوزه ستادی از زمان شیوع کرونا تعطیلی نداشتیم و تمام روز درگیر بودیم تا مطمئن شویم کار درست انجام می شود اما مدیریت این میزان مدارس با معلم و دانشآموز بسیار پیچیده است.
حاجیمیرزایی درباره اینکه چه اقداماتی برای رفع مشکلات معلمان شده است، بیان کرد: معلمان به عنوان قشری که مهمترین نقش را برای ساختن آینده دارند، باید امنیت شغلی داشته باشند. ارتقاء معیشت معلمان، ایجاد آرامش، ارائه خدمات رفاهی، بهروزرسانی دانش و توانمندی آنها، از جمله کارهایی است که باید انجام شود. ما تلاش کردیم که فاصله بین حقوق معلمان و سایر کارکنان دولت را کاهش دهیم. برای استخدام معلمان در سال جاری گامهایی برداشتهایم، وضعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را مشخص و وضعیت استخدامشان هموار است. همچنین ۳۳۶ مرکز رفاهی ایجاد کرده، مراکز درمانی را توسعه داده، بیمه فرهنگیان را بهبود بخشیدهایم و...
وزیر آموزش و پرورش در خصوص اینکه روند اجرای بستههای تحولی معاونتها در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: بستههای تحولی در راستای اجرای سند تحول بنیادین طراحی شدهاند که به اجرا هم درآمدند. یکی از این بستهها، «آموزش یک مهارت به هر دانشآموز» بوده است و در حال حاضر ۶۰ مهارت مرتبط قابل آموزش در فضای مجازی شناسایی شده است. یک منطقه را در هر استان معین این کار کردهایم البته کرونا محدودیتهایی را برای ما ایجاد کرده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به شبکه «شاد» اشاره و بیان کرد: در حال حاضر توسعه قابلیتهای شبکه شاد آن را به یک امکان و قدرتمند برای آموزش غیرحضوری تبدیل کرده است. ما این امکان را داریم که از این طریق با مدیران مدارس به صورت مستقیم گفتگو کنیم. خود بنده هر هفته با مدیران منطقه یک استان در شبکه شاد گفتگو میکنم. اخیراً هم دسترسی به این شبکه از طریق نسخه وب فراهم شده و یک ظرفیت دیگر نیز این است که معلمان میتوانند تدریسشان را به اشتراک بگذارند و آن را درجهبندی کنند.
منبع : خبرگزاری مهر
سفر عمره گران میشود
نشست پارکینگ مسکونی در محله دارآباد تهران
دروغ بزرگی که کارگاه تولیدی را تعطیل کرد!
فروکش کردن کف پارکینگ مسکونی در محله دارآباد تهران
اعمال قانون بیش از ۲۱ هزار وسیله نقلیه به دلیل پوشش پلاک
مقابله با جاعلین و سوءاستفادهکنندگان از امضای مقامات
کشف لایهای از «عصر مفرغ جدید» در شهر تاریخی ری
فرهنگ بسیجی یکی از راهبردهای کشور در مقابل دشمنان است
کارخانه بازیافت آسفالت تهران بهزودی راهاندازی میشود
میدری: سیستم اداری ناکارآمد ما با روحیه بسیجی متحول خواهد شد
یک فوریت لایحه الحاق سکونتگاهها به تهران رد شد
روحیه بسیجی در تحقق مدیریت جهادی میتواند گرهگشا باشد
طرح زمستانه پلیس از ۲۰ آذرماه آغاز میشود
صدور هشدار برای موج هوای سرد و بادهای شدید در چین
کشف ۹۰ عدد چک سفید امضا و ۳۵ کارت بانکی در مترو
قریشی: کارگران بسیجی پرچمدار پیشرفت و تولید هستند
سرشماری پاییزه حیات وحش در استان تهران آغاز شد
باید مراکز عملیات اضطراری در سطح شهری و کشور ایجاد کنیم
ایران بر توانمندسازی زنان و دختران در تمام حوزهها تاکید دارد
دو انتصاب جدید در شهرداری تهران؛ معاون زاکانی شهردار منطقه یک شد
همکاری قوه قضاییه و بسیج در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی
۲ ماهیگیر هندی پس از برخورد کشتی با زیردریایی مفقود شدند
ایران در هفتمین نمایشگاه صنعت گردشگری آنکارا شرکت کرد
تجهیز زمین ورزش برای زنان و دختران روستایی
اصلاح ساختارها راه حل رفع موانع موجود در بخشهای حوزه تولید است
مقابله با جاعلین و سوءاستفادهکنندگان از امضای مجعول مقامات
جزییات جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی
آمار جانباختگان تصادفات زمستان سال پیش کاهشی بود
آمادگی برای اجرای طرح زمستانی؛ تقویت خدماترسانی در محورها
ارزهای قاچاق مانع پرواز مسافر شد