میرنیوز
مجید نوفرستی در گفت و گو با ایسنا، در خصوص عامل اصلی تصادفات اظهار کرد: همواره گفته می شود که حدود ۹۰ درصد عامل تصادفات، انسان است، این را در نشست های مختلف می شنویم، اما اینکه گفته می شود ۹۰ درصد فقط موجب می شود که تقصیر را به گردن افراد اندازیم و عامل بروز تصادف انسان است، درست است؟ آیا عامل فوت بر اثر تصادفات، یا عامل تشدید تصادف که باعث مرگ افراد می شود هم انسان است؟
نوفرستی اظهار کرد: از دیدگاه بنده عامل اول مرگ در این شرایط جاده نا ایمن، بعد خودروی نا ایمن و پس از آن، انسان است.
مدیرعامل انجمن جامعه ایمنی در خصوص ایمنی راه ها و گاردریل های کنار محورها که در بسیاری موارد نقشی در تصادفات دارند، اظهار کرد: آیا بسیاری از جاده های مرگ، یا حتی بزرگراه های معروفی هم که عوارض سنگین می گیرند گاردریل استاندارد دارند؟ پلیس راهور می گفت حدود ۴۰ درصد تصادفات به خاطر واژگونی خودرو است، حالا چه عاملی باعث واژگونی خودرو می شود؟ در شرایط خستگی، خواب آلودگی یا هر علل انسانی دیگر، عامل انحراف از جاده انسان است، اما واژگونی به این دلیل است که یا جاده گاردریل ندارد یا گاردریل استانداردی ندارد.
وی ادامه داد: اگر گاردریل یا شیب استاندارد داشته باشیم، حتی در صورتی که راننده از مسیر منحرف شود، طبیعتا خودرو واژگون نمی شود. حتی اگر گاردریل هم نداریم می توان با اقدامات ساده ایمن سازی لازم را انجام داد، اگر گاردریل نداریم و هزینه زیادی دارد حداقل آن این است که بسیار ساده کنار جاده ها را خاک ریخته و شیب استاندارد ایجاد کرد. این اتفاق در زرند هم افتاده است و این شیب استانداردی که با ریختن خاک ایجاد شده از تشدید صدمات جلوگیری می کند.
نوفرستی اظهار کرد: پلیس راهور آمار دیگری نیز دارد که بسیاری از تصادفات منجر به فوت در ۳۰ کیلومتری شهر ها رخ می دهد که می توان فعلا فکری به حال ۳۰ کیلومتر ها کرد، اگر هم هزینه کافی برای این کار وجود ندارد می توان از ایجاد شیب مناسب با خاک استفاده کرد و طی طرح ضربتی یک ماهه پیش از نوروز می توان این اقدام را انجام داد.
وی افزود: از نظر بنده جاده نا ایمن عامل اصلی تشدید تصادفات و علت اصلی مرگ بر اثر تصادفات است.
مدیرعامل انجمن جامعه ایمن گفت: آیا این گاردریل های فلزی به این شکل استاندارد هستند؟ یا حتی به صورت استاندارد نصب می شوند؟ چرا که اگر نصب این ها استاندارد بود نباید داخل خودرو وارد می شد و صدمات بیشتری ایجاد می کرد. گاردریل غیر استاندارد خودش عامل تشدید تصادفات است. در برخی نقاط دنیا از گاردریل های قابل انعطافی استفاده می شود، یا حتی می توان این گاردریل های فلزی را به کامپوزیت تبدیل کرد که همان استحکام را دارد و اینقدر خشک نیست و نمی تواند خودرو را بشکافد و وارد آن شود و این نکته بسیار مهمی است. حداقل اگر هم نمی توان این کار را انجام داد این گاردریل ها باید به صورت استاندارد نصب شود.
وی ادامه داد: در تصادفات کارشناسان می توانند برای جاده نا ایمن و گاردریل و... هم درصد تقصیری را تعیین کنند.
وی در خصوص ایمنی وسایل نقلیه نیز اظهار کرد: اگر خودرو هم دارای حداقل استاندارد ها باشد و حداقل تست استحکام بدنه خودرو انجام شود، نباید آنگونه باشد که با یک واژگونی خودرو دِفُرمه شود و تمام اعضای یک خانواده جان خود را از دست بدهند.
نوفرستی با بیان اینکه حالا اگر از هر کدام از مسئولین در خصوص ایمن سازی راه ها سوال کنیم، می گویند بودجه نداریم، در حالی که برای ایمن سازی جاده ها بودجه اختصاصی وجود دارد که قانون پیش بینی کرده است، ادامه داد: در ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است. در این قانون گفته شده که درآمد جرایم رانندگی در کجا باید خرج شود و ۶۰ درصد درآمد این جرایم بسته به اینکه در جاده است به سازمان راهداری و اگر شهری است از طریق استانداری ها برای ایمن سازی جاده ها و معابر استفاده شود و نه برای حقوق و دستمزد. رقم این جرائم سالانه حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعلام می شود.
وی ادامه داد: ۳۴۰۰ نقطه حادثه خیز وجود دارد که حدود ۱۵۰۰ نقطه از آن پرتکرار است، از آن جایی که ایمن سازی نشدند فعلا با تابلوهای فسفری این نقاط مشخص شده است، اما مردم نمی دانند که مفهوم این تابلو ها چیست و اگر در این سال ها این بودجه به ایمنی و جان مردم تخصیص داده شده بود و قانون به درستی اجرا می شد، حداقل هزاران نفر در سال کمتر فوت و مصدوم می شدند.
مدیر عامل انجمن جامعه ایمن با طرح این سوال که الان این همه درآمد جریمه های کرونا به کجا واریز و به کجا خرج می شود؟ گفت: امیدواریم ایمنی جاده ها به مطالبه جدی تبدیل شود و مردم این درخواست را مطالبه کنند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
چیستی و محتوای قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
عامل مسلح نفوذی به کلانتری بمپور به هلاکت رسید
انسداد آزادراه منجیل - رودبار تا ۳۰ آذر
مسدودیت آزادراه منجیل - رودبار تا ۳۰ آذر
معلمان ایرانی خطاب به اندیشمند آمریکایی: خود را از ننگ حامیان نسلکشی در غزه برهانید
معمان ایرانی خطاب به اندیشمند آمریکایی: خود را از ننگ حامیان نسلکشی در غزه برهانید
کشف ۸۰ میلیاردی لوازم آشپزخانه قاچاق در جنوب تهران
۷ هزار تخت جهت ساماندهی معتادان متجاهر به بهره برداری رسید
تخریب ۴ هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی لبنان توسط اسرائیل
لزوم شکل گیری چرخه پیشگیری و درمان معتادان متجاهر
زورگیران پارکوی در سه استان دستگیر شدند
۳۵۰۰ متر مربع ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه ۱۹ رفع خلاف شد
۱۱ مجروح در پی تصادف زنجیره ای ۵۳ وسیله نقلیه در کره جنوبی
کودکان مناطق کمتر برخوردار امکان تحصیل در دوره پیش دبستانی را ندارند
گلریزان ۴ میلیاردی یکی از پیام رسانها برای کمک به محور مقاومت
سردار رحیمی: قاچاق کالا سهم عمدهای در مشکلات اقتصادی دارد
۳۰ مورد سازش در مراکز مهر خانواده از ابتدای سال
ترافیک روان در معابر بزرگراههای پایتخت
در حوزه مقابله با قاچاق کالا، پلیس امنیت اقتصادی محوریت دارد
چرایی ممنوعیت رانندگی موتورسیکلتسواران در شرایط بارندگی
دیدار بهروزآذر با معاونان زنان و خانواده ۵ دوره قبلی ریاست جمهوری
ترافیک سنگین و پر حجم شبانه در معابر و بزرگراههای پایتخت
افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری در بافتهای فرسوده تهران
تاکنون بیش از ٢٥٠٠ تن اقلام زیستی برای مردم مظلوم لبنان ارسال شد
تحقق ۸۶ درصدی بودجه در ۶ ماهه نخست سال
۸ آذر بهعنوان روز کشتار نوزادان غزه توسط رژیم صهیونیستی ثبت جهانی شود
اعظم کریمی سرپرست اداره کل طرح های ملی وفراگیر جوانان شد
تفاوت مدت قرارداد و مدت تعهد چیست؟
واژگونی اتوبوس در محور نجف آباد به تیران ۱۲ مصدوم و دو کشته برجای گذاشت
هم افزایی نهادها برای حل چالشهای مدیریت بحران تهران ضروری است