میرنیوز

روحانی پاسخ دهد چرا رئیس جمعیت هلال احمر را معرفی نمی‌کند

روحانی پاسخ دهد  چرا رئیس جمعیت هلال احمر را معرفی نمی‌کند 2020-01-21T12:08:53+03:30

هادی پژوهش جهرمی، عضو شورای عالی هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «در جلسه شب گذشته شورای عالی هلال‌احمر در خصوص چه موضوعاتی صحبت شد؟»، اظهار داشت: در این جلسه بیشتر گزارش مربوط به سیل اخیر بررسی شد و در خصوص موضوع انتخاب رئیس جمعیت هلال‌احمر تصمیم‌گیری نشد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا قصد دارید افراد جدیدی را برای انتخاب رئیس جمعیت هلال‌احمر به رئیس جمهور معرفی کنید؟»،‌گفت: خیر، بنا نیست ما افراد جدیدی را معرفی کنیم بلکه همان افرادی که قبلاً انتخاب و معرفی شده‌اند، هستند؛ چرا که دلیلی بر معرفی افراد جدید وجود ندارد، چون خلاف قانونی صورت نگرفته که بخواهیم از این موضوع عدول کنیم.

پژوهش جهرمی اضافه کرد: اگر بخواهیم در این خصوص عدول کنیم، باید یک ادله قانونی در این خصوص وجود داشته باشد و اعلام شود که به این دلیل دو نفر انتخابی و معرفی شده مناسب نیستند؛ آنها که می‌گویند این دو نفر انتخابی نباشند، باید دلیل قانونی بیاورند و شورای عالی هلال‌احمر را قانع کنند.

عضو شورای عالی هلال‌احمر در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به وقوع سیل اخیر و انتقاداتی که به مدیریت جمعیت هلا‌ل‌احمر وجود دارد، چرا رئیس جمهور یک نفر را به عنوان رئیس این جمعیت انتخاب نمی‌کند؟»،‌ خاطرنشان کرد: این را باید از رئیس جمهور سؤال کرد که چرا این کار را انجام نمی‌دهد و رئیس جمهور باید جواب این سؤال را بدهد، اما شورای عالی هلال‌احمر به وظیفه خود عمل کرده است.

وی ابراز داشت: به استناد قانون شورای عالی هلال‌احمر ما باید دو نفر را به رئیس جمهور معرفی کنیم، سازوکار این دو نفر در قانون نیامده که حتماً باید انتخاب شوند؛ یعنی انتخاباتی نیست. شورای عالی هلال‌احمر باید دو نفر را مشخص کند و رئیس جمهور اختیار دارد که از بین این دو نفر یکی را به عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر انتخاب کند و قانون این اختیار را به رئیس جمهور داده است.

*سیستم رای گیری برای منتخبان ریاست هلال احمر قانونی نیست

پژوهش جهرمی تصریح کرد: این بر اساس رویه‌ای که وجود داشته است مطرح می‌شود؛ حال ، فرد خود را برای احراز پست ریاست هلال‌احمر معرفی کرده و ویژگی‌های خود را بازگو می‌کند و بعد از آن اعضای جمعیت هلال‌احمر رأی‌گیری کرده و یک نفر انتخاب می‌شود. البته این سیستم رأی‌گیری در قانون پیش‌بینی نشده است و بنده فکر می‌کنم اشتباهی در نهاد رئیس جمهور صورت گرفته همین است که عده‌ای  شکایت کرده و اعلام کردند افرادی که در آن انتخابات حضور داشتند، به خودشان رأی دادند.

عضو شورای عالی هلال‌احمر تأکید کرد: اصلاً در قانون هلال‌احمر و اساسنامه آن پیش‌بینی انتخاب فرد با رأی وجود ندارد. شورای عالی هلال‌احمر این حق را دارد که دو نفر را به اتفاق‌نظر خود انتخاب کند؛ اینکه به معاونت حقوقی رئیس جمهور این موضوع را ارائه دادند تا بررسی کند باید گفت به جا بود معاونت حقوقی رئیس جمهور نگاهی به قانون و اساسنامه هلال‌احمر می‌کرد تا ببیند چیست تا آنقدر انتخاب رئیس جمعیت هلال‌احمر طول نکشد. 

وی یادآور شد: این ایراد را مطرح کرده بودند که رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه انتخاب دو نفر برای معرفی به رئیس جمهور حضور نداشته؛ در حالی که رئیس جمعیت هلال‌احمر متهم بوده و به اتهام جرم‌های مختلف حق شرکت در جلسه شورای عالی هلال‌احمر را نداشته است.

پژوهش جهرمی گفت: این بحث‌هایی است که شاید دوستان از سر دلسوزی به آن ورود نکرده‌اند و شرایط را به شکلی نگه داشتند که جمعیت هلال‌احمر با آن جایگاه داخلی و بین‌المللی که دارد بخواهد در یک بلاتکلیفی به سر ببرد.

عضو شورای عالی هلال‌احمر ابراز داشت: داوطلبان هلال‌احمر در هر شرایطی پای کار هستند اما گاهی اوقات دیده نمی‌شوند؛ برای نمونه در سیل سیستان و بلوچستان شاید اولین افراد حاضر در صحنه نیروهای هلال‌احمر بودند، افراد بی‌نام و نشانی که همه داوطلب بوده اما این موضوع برجسته نشد و در خبرها نیامد.

وی با بیان اینکه داوطلبان هلال‌احمر کاری به این ندارند که رئیس جمعیت هلال‌احمر چه کسی بوده یا نیست، خاطرنشان کرد: البته درست است که باید رئیس جمعیت هلال‌احمر حضور داشته باشد اما خدمات قائل به رئیس جمعیت نبوده، نیست و نخواهد بود؛ یعنی کار امدادرسانی متوقف نشده است. 

پژوهش جهرمی با بیان اینکه این موضوع که جمعیت هلال‌احمر بلاتکلیف است درست و مطلب به جایی است، تصریح کرد: اتفاقاتی که در هلال‌احمر افتاد، آسیب جدی به اعتبار و اعتماد این جمعیت وارد کرده است و باید خیلی سریع جبران شود. باید فردی انتخاب شود که هلال‌احمر را بشناسد، دست، چشم و جیب آن سالم بوده، دلسوز باشد و به موقعیت داخلی و بین‌المللی این جمعیت فکر کند.

عضو شورای عالی هلال‌احمراضافه کرد:اکنون بیش از 30 روز است که افراد انتخابی از سوی شورای عالی هلال‌احمر مشخص شده است و در جلسه این شورا نمایندگان رئیس جمهور و دو نفر از وزیران حضور داشتند و همه افراد حاضر این دو فرد را انتخاب کرده و این موضوع را امضا کرده‌اند. 

وی اضافه کرد: جالب این است کسانی که رأی نیاوردند اعتراض می‌کنند و بلافاصله به اعتراض آنها رسیدگی می‌کنند اما این در شرایطی است که بسیاری مسائل در هلال‌احمر بوده است که نیاز به رسیدگی داشته و شاید یکی، دو سال نیز از آن گذشته اما کسی به آن توجه نکرده است.

پژوهش جهرمی افزود: در حالی که در خصوص این اعتراض بلافاصله به آن توجه می‌کنند بعداً تحلیل‌هایی می‌کنند که این تحلیل‌ها از قوانین، اساسنامه و آیین‌نامه‌هایی که در هلال‌احمر وجود دارد فاصله داشته و تا امروز نیز شورای عالی هلال‌احمر و منتخبین را نتوانستند قانع کنند.

*شورای عالی هلال احمر تقابلی با دولت ندارد

عضو شورای عالی هلال‌احمر متذکر شد: شاید این افراد این طور القا کرده باشند که شورای عالی جمعیت هلال‌احمر به دنبال تقابل با دولت است؛ در حالی که باید گفت تقابلی وجود نداشته و ندارد. یک اتفاق قانونی صورت گرفته است و امروز هم باید اعضای شورا پاسخ را دریافت کنند و اگر ما پرسیدیم که علت اینکه آن دو نفر که از سوی ما معرفی شدند، فارغ از بارگذاری‌های سیاسی، چرا حکم‌شان صادر نمی‌شود، آیا معنای این، تقابل می‌شود؟

 *رئیس جمهور حرف اعضای شورای عالی هلال احمر را بشنود

وی خاطرنشان کرد: باید گفت این اصلاً تقابل نیست، نه تقابل با رئیس جمهور و نه تضعیف دولت و حوزه اجرایی؛ البته ما این حق را داریم که پاسخی بشنویم؛ چرا که ما منتخب شهرستان‌ها، استان‌ها و مجمع عمومی هلال‌احمر هستیم؛ یعنی از بدنه داوطلبان بالا آمده‌ایم؛ در نتیجه باید بدانیم که اشکال کجا بوده است و انتظار ما این است که شخص رئیس جمهور حداقل اعضای شورای عالی هلال‌احمر را صدا بزند و حرف‌های ما را بشنود. 

*دستگاه‌های نظارتی در خصوص تخلفات در هلال احمر کوتاهی کرده‌اند

پژوهش جهرمی درباره «وجود اخبار مختلف در خصوص بروز تخلفات در سطح مدیریتی جمعیت هلال‌احمر»، اظهار داشت: امروز مردم حق دارند که بدانند و به این موضوعات حساس باشند. بنده فکر می‌کنم شاید مقداری بخش‌های نظارتی و کنترلی در این قضایا کوتاهی داشته‌اند؛ چرا که اگر نظارت و کنترل اعمال نشود، هر لحظه ممکن است در جایی فردی پیدا شده و خطایی انجام دهد.

عضو شورای عالی هلال‌احمر تأکید کرد: چرا دستگاه‌های نظارتی و متولی این کار دقیق نمی‌شوند؛ برای نمونه در خصوص انتصاب رئیس قبلی جمعیت هلال‌احمر وی در جای دیگری که فعالیت کرده مشکلاتی داشته است؛ حال چطور در استعلامات وقتی می‌خواهند رئیس جمعیت هلال‌احمر را انتخاب کنند که در عرصه بین‌المللی و سایر جمعیت‌ها و صلیب سرخ جهانی حضور داشته باشد و در حد وزیر است، دقت نکرده و این موضوع را بررسی نکردند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری فارس


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)