میرنیوز
حسن ملکی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ارزش ها در جای جای برنامه درسی باید ظاهر شود و دانش آموزان را در جهت معین و مطابق فلسفه تربیتی حاکم بر جامعه پرورش دهد اظهار کرد: همه کشورها به این موضوع توجه دارند و نظام تربیتی خود را با ارزشهای مورد نظرشان ترکیب میکنند.
وی افزود: اصولا از طریق درونی سازی ارزشهاست که هدفهای اساسی هر کشور تحقق پیدا میکند. کتابهای درسی هر کشوری صبغه فرهنگی هنری کشور را دارد. رنگ برنامههای درسی رنگ ارزشهاست. به طور مثال آمریکا تلاش میکند با آموزش ارزشها، لیبرال دموکراسی آمریکایی را از دوره ابتدایی در کام دانش آموزان بریزد و او را آمریکایی تمام عیار بار میآورد. یا کشور عربستان تلاش میکند باورهای خود را به دانش آموزانش انتقال دهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اساسا هر برنامه درسی، ایدئولوژیک است گفت: علت تنوع برنامههای درسی آمیختگی ایدئولوژی با آنهاست. ارزشها اگر در چارچوب نباشد نقص است؛ به عنوان مثال اگر به عنصر خانواده در برنامه درسی توجه نشود نقص است. این موارد اکنون در برنامه درسی آورده شده است.
ملکی ادامه داد: کلید واژه اساسی ما در برنامه ریزی درسی ابتنا است و برنامه درسی باید مبتنی بر اسناد ملی باشد. در برخی برنامهها ارزشهای مشترک و خاص وجود دارد و اگر این ارزشها مشخص نشوند، برنامه های درسی سکولاریستی میشوند. شرایط کنونی شرایط بنا و مبنا است و نه شرایط همسو برنامههای درسی. این امر جزو محکمات برنامه درسی ما است.
وی با اشاره به اینکه وقتی بپذیریم تار و پود برنامه درسی سه رکن مفاهیم اساسی، مهارت های اساسی و ارزش های اساسی در پرتو ایده های کلیدی است، باید بپذیریم هر یک از این سه بخش استانداردهای خاص خودش را داشته باشد گفت: منظور از استاندارد یعنی حد مطلوب در یک چیز است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: استاندارد محتوا یعنی حد مطلوب محتوا و وقتی کلی گویی شود محتوا مطلوب نیست. باید محتوا مطلوب و طلب کردنی باشد، نه اینکه حالت خواب و خیال داشته باشد. برای نوشتن محتوا ارزشهای کلی کارگشایی ندارد بلکه ارزشهای کلی باید صریحتر بیان شوند. مفاهیم و مهارتها نیز همین وضعیت را دارند.
ملکی ادامه داد: این سه عنصر در حقیقت سه رکن بنای برنامه درسی هستند و نباید به یکی از آنها بی توجهی شود. ارزشها برای ما جایگاه خاص دارند ولی به این معنا نیست که به سایر عناصر بی اعتنایی شود. اینها مجموعا تار و پود برنامه درسی را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: براساس راهنمای برنامه درسی موظف به تمایزات منطقی و مکلف به ترکیب اصول هستیم. در سه عنصر محتوا باید متمایز عمل کنیم یعنی باید مفاهیم ارزش ها و استانداردهای ما استانداردهای خاص خودش را داشته باشد تا راهنما ایجاد شود و قدم های بعدی ما تولید بسته های تربیت و یادگیری است که کار اصلی است و همه چیز در این مرحله باید در هم تنیده شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد که باید در متون، این مسائل به هم بافته شوند زیرا ارزشها برای ما مهم است. سند تحول بنیادین با بیانیه ارزشها شروع شده است. در قدم به قدم این متن ارزشها دیده میشود. ارزش ها با رعایت ضوابط منطقی و اصول عملی باید اجرا شود و نباید ارزشها به هر شکلی بیان شود و دانش آموز را ارزش زده کنیم. تاکنون اتفاق نیفتاده که راهنماهای برنامه درسی مبتنی بر برنامه های تحولی شود اما این مهم با همت کارشناسان سازمان پژوهش در حال تحقق است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
مدیریت تعارض منافع مستلزم قانونی خاص است
چمران: در حال حاضر پسماندی از ساری به آرادکوه نمیآید
کمیته هماهنگی اجرای طرحهای ویژه ترافیک زمستان ۱۴۰۳ برگزار شد
اجرای پویش «قوای محمد رسول الله» برای حمایت از آوارگان جنگ+ کلیپ
کیفرخواست متهمان پرونده چای دبش صادر شد
جهانگیر: جرم سرقت در کشور بعد ۱۳ سال کاهش یافته است
چگونه از نقض تعهدات در قراردادها پیشگیری کنیم؟
واژگونی پژو ۲۰۷ در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید باکری تهران
براساس اعلام هواشناسی پلیس نسبت به سفرهای غیرضروری هشدار داد
ترافیک نسبتا سنگین شبانگاهی در معابر تهران
شهرداری تهران انتقال زبالههای ساری به تهران را تایید کرد
درجه بندی ۹ غار با اهمیت در کارگروه ملی غارشناسی
سیل در اندونزی جان دو نفر را گرفت
جلوگیری از تعطیلی ۶۰ واحد تولیدی و بیکاری ۳۰ هزار کارگر
بسیجی، الگویی کامل، بی نظیر و نمونه برای نسل جوان است
هواشناسی هشدار داد/ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
زبالههای ساری به تهران منتقل میشود؟
رونمایی از کتاب فرهنگ و بحران در دهمین کنگره سلامت در بلایا
هواشناسی هشدار داد؛ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
جعل و کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
فراخوان دیوارنگاری «دیوارهای کوچک شهر من» تمدید شد
افزایش ۲ برابری درآمدهای مناطق شهرداری تهران
جعل و کلاهبردای ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
قیمت میوه ۵۰ درصد ارزانتر در میادین میوه و تره بار
شهید فخریزاده باعث پیشرفت جهشوار علمی کشور شد
۶ پیشنهاد ضروری اجرایی برای تحول در نظام مدیریت بحران کشور
محکومیت یک واحد آلاینده محیط زیست در ملارد
جزئیات تصادف خودروی استاندار استان مرکزی در آزادراه خلیج فارس اراک
اتصال دو منطقه ١٧ و ١٨ تهران از طریق باغراه حضرت فاطمه
پیگیری قاطع اجرای طرح شهید آرمان در تهران