میرنیوز
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ طی روزهای اخیر بهخصوص در شرایطی که هوای شهرهای کشور، به ویژه هوای کلانشهر تهران روزبهروز سردتر میشود، غالبا این تصور وجود دارد که پدیدهای به نام "اینورژن" یا "وارونگی دما" در میزان آلودگی هوای تهران طی سالجاری و هفتههای اخیر تأثیرگذار بوده است.
**اینورژن یا وارونگی دما چیست؟
وارونگی دما یا وارونگی گرمایی یا "اینورژن" به پدیدهای گفته میشود که در آن برخلاف حالت طبیعی، با افزایش ارتفاع، دما نیز زیاد میشود و در این شرایط درجه حرارت پائین جو، کمتر از طبقه فوقانی است، بنابراین وارونگی دما معمولاً باعث به دام افتادن آلودگی هوا در ارتفاع نزدیک زمین میشود.
البته در کنار بررسی علل آلودگی هوای تهران از جمله وقوع پدیده "وارونگی دما"، سوخت خودروهای بنزینی و گازوئیلی را نیز به عنوان عوامل متحرک و تأیرگذار در آلودگی هوای کلانشهرها و بهویژه تهران مطرح میکنند، به طوری که بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیستمحیطی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتوگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم یکی از علل آلودگی هوای تهران را ناشی از کیفیت سوخت و نیز کیفیت خودروهای تولید داخل عنوان و اظهار کرد: خودروهای ساخت داخل باید حتماً در راستای کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور، بهخصوص کلانشهرها، استاندارد یورو 5 را داشته باشند و در تولید محصول، این استاندارد را رعایت کنند.
وی افزود: طبق نظارتها و پایشهایی که در سازمان محیط زیست داریم، تولید تمامی خودروهای ساخت داخل، بر مبنای استاندارد یورو 5 است و هر خودرویی که این استانداردها را رعایت نکند، از ادامه تولید و شمارهگذاری آن جلوگیری میشود.
بنابراین، با توضیحات دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیستمحیطی سازمان حفاظت محیط زیست، هیچ خودروهای ساخت داخل باید الزامات استاندارد زیستمحیطی یورو 5 را رعایت کنند که در این شرایط، نقش سوخت خودروهای بنزینی و گازوئیلی به عنوان عوامل متحرک در آلودگی هوای تهران، کمرنگ میشود.
از طرف دیگر، داریوش گلعلیزاده؛ معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفتوگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم مشکل اصلی آلودگی هوای تهران طی هفتههای اخیر را ناشی از سوخت مازوت نمیداند و معتقد است که "آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر مربوط به تجمع آلودگیهای مختلف از جمله منابع خودرویی است.
وی همچنین تأکید کرد: تجمع آلودگیهای ناشی از منابع خودرویی که گازوئیلسوز هستند، منجر به افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا شده و آلودگی هوای تهران را تشدید کرده است.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نیروگاههای اطراف تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نکردهاند و این نیروگاهها در سال جاری از سوخت مایع استفاده میکنند.
همچنین از طرف دیگر، گلعلیزده معتقد است که اتوبوسهای فرسوده، سهمی 60 درصدی در میزان آلودگی هوای تهران دارند و سهمی 10 درصدی نیز برای خودروهای فرسوده در این باره قائل شده است.
شواهدی وجود دارد که نمیتوان به طور قطع استفاده از سوخت مازوت در نیروگاههای کشور بهخصوص در نیروگاهها و کارخانههای اطراف تهران را به صراحت رد کرد، از جمله اینکه عیسی کلانتری؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش گفته بود که "به دلیل تحریمها، برخی نیروگاهها و پالایشگاهها به دلیل پُر بودن انبارها، چارهای برای استفاده از سوخت مازوت ندارند".
اما بلافاصله پس از این اظهارات کلانتری، مهدی اسماعیلی سخنگو و رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با رد این اظهارات کلانتری درباره مصرف مازوت در نیروگاهها و پالایشگاهای کشور گفته بود که "به دلیل مصرف بالای گاز در کشور و عدم امکان تأمین گاز کافی برای نیروگاهها، بنا به دستور مراجع ذیصلاح از فرآورده های مایع نظیر گازوییل و مازوت به عنوان سوخت استفاده می شود و هیچ ارتباطی به پر بودن انبارهای ذخیره نفت کوره (مازوت) ندارد".
همچنین، چندی پیش نیز عیسی کلانتری در اظهارنظر دیگری درباره مصرف مازوت در نیروگاههای اطراف تهران شرایطی تعیین کرده و گفته بود که "نیروگاههای شرق تهران میتوانند از مازوت استفاده کنند اما نیروگاههای غرب تهران بهدلیل اینکه با وزش باد، آلودگیها وارد شهر میشود، حتماً باید از گاز استفاده کنند!"
همچنین از طرف دیگر، حسین شهیدزاده؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در گفتوگو با تسنیم درباره تأثیر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها بر آلودگی هوای تهران گفته است که "حدود یک ماه گذشته استفاده از سوخت مازوت وجود داشت، اما سازمان محیط زیست به موضوع ورود کرد و جلوی آن گرفته شد اما از اینکه باز هم چنین امری صورت گرفته است یا خیر، خبر ندارم".
همچنین، زهرا نژادبهرام؛ عضو شورای شهر تهران نیز نسبت به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها و کارخانههای اطراف تهران هشدار داده و انتقاداتی مطرح کرده بود اما محمد رستگاری معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران در گفتوگو با تسنیم گفت که "تاکنون هیچ یک از واحدهای صنعتی و نیروگاههایی که بر روی آلودگی شهر تهران تأثیرگذار باشد، سوخت مازوت مصرف نکردهاند".
در نهایت، سوزاندن سوخت مازوت در نیروگاههای اطراف تهران در حالی تکذیب شده که نشانههایی از وجود آن در مناطقی از شهر تهران دیده شده است بنابراین ابهاماتی در مصرف سوخت مازوت در نیروگاهها و پالایشگاههای اطراف تهران وجود دارد که نیازمند پاسخگویی و رفع ابهامات در این باره از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست است و باید به صراحت میزان مصرف صوخت آلاینده و سرطانزای مازوت مشخص شود.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
میزان حقوق سربازان برای سال آینده اعلام شد
کشف ۲۰ میلیاردی کالای قاچاق در جنوب تهران
۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پرداخت شد
کشف بیش از ۳ کیلوگرم موادمخدر شیشه در فرودگاه امام (ره)
توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع مشکلات ترک تحصیل دختران در سیستان و بلوچستان
پیشنهاد بیش از ۷۰۰ ایده از سوی شهروندان در سومین دوره «من شهردارم»
غرق شدن قایق سافاری در جنوب شرقی مصر/ ۱۶ نفر مفقود هستند
آغاز اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از فوک خزری
توزیع ۱۱۰ هزار فیش عوارض پایدار شهری
قتل مقابل دریاچه چیتگر؛ دستگیری در شیراز
نوسازی ۴۰۰ اتوبوس بی آر تی ۱۸ متری دیزلی در تهران
۲۶ سردیس چهرههای ماندگار تهران در خانه اتحادیه رونمایی شد
۶ خودروی خارجی متعلق به شرکت کوروش کمپانی به مزایده گذاشته میشود
حکم پرونده چای دبش تا پایان ماه صادر میشود
توفان برت بریتانیا را درنوردید/ ۳ نفر کشته شدند
بیانیه نشست کارگاهی ذخیرهگاههای زیست کره ایران
۴ نفر در پی بارش برف سنگین در ترکیه ناپدید شدند
قیمت انواع گوشت قطعه بندی و بسته بندی بوقلمون اعلام شد
متهم ردیف اول پرونده چای دبش در دادگاه چه گفت؟
ماجرای واریز یک میلیون تومان به حساب بازنشستگان چه بود؟
برنامه بررسی تخلفات سردفتران با هوش مصنوعی تدوین میشود
افزایش قاچاق چوب با صدور مجوز برداشتن درختان شکسته
رمزارزها پر تکرارترین معضل مطرح شده در سامانه مشکلات حقوقی
کنترل تورم مطالبه بازنشستگان از دولت
فروش ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان کالای تملیکی در ۸ ماهه امسال
دستگیری شیاد تلگرامی: دختران کمسن طعمه فریبکاران فضای مجازی شدند
کمک یک میلیاردی دیوان عالی کشور به پویش ایران همدل
هزینه ۲۰۰ میلیاردتومانی نگهداشت پلهای عابر
پروژه تونل شهید متوسلیان نیازمند سرمایهگذار است
توقیف سواری تویوتا به علت ۵۲۵ فقره تخلف و جریمه ۵۹ میلیون تومانی