میرنیوز

لزوم تسریع دولت و شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده/خاموشی شهر عامل نا امنی است

لزوم تسریع دولت و شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده/خاموشی شهر عامل نا امنی است 2020-12-30T16:03:19+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ریاست پیروز حناچی شهردار تهران و با حضور کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران و سایر اعضای ستاد به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

در این جلسه گزارشی از جلسات برگزار شده، مصوبات و اهم اقدامات انجام شده در کمیته‌های ذیل ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران در حوزه‌های خدمات، زیرساخت، حقوقی- ملکی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه ریزی از مهرماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ارائه شد.

کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران با اشاره به فعال شدن ساختار ستاد بازآفرینی تهران طی دو سال گذشته، گفت: در این مدت مجموعه متنوعی از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهایی حاصل شده که مرهون تلاش‌ها و همکاری‌های همه دستگاه‌های عضو ستاد است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی، تقدیر از دستگاه‌هایی است که همکاری‌های بیشتر و سازنده‌تری در برنامه‌های ستاد داشته‌اند، اظهار کرد: در ارزیابی‌هایی که از سوی دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران انجام شد، اقدامات ۳ دستگاه و ۳ منطقه مؤثرتر و کارآمدتر تشخیص داده شد و تقدیرنامه‌هایی از طرف شهردار تهران به پاس قدردانی آماده شده است.

علی اکبری ضمن مرور برنامه‌های مصوب اجرایی کمیته‌های ذیل ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران در سال ۱۴۰۰، به تشریح پیشنهادات و درخواست‌ها جهت تحقق برنامه‌های ستاد پرداخت و متذکر شد: طبق تبصره ۲ ماده ۵ آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی، سهم شهرداری‌ها و دولت در تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری پیش بینی و قید شده است که شهرداری مکلف به تأمین ۳۰ درصد و دولت مکلف به تأمین ۷۰ درصد از منابع لازم برای تحقق این خدمات در بودجه‌های سالیانه و تخصیص آن به دستگاه‌های متولی است.

وی گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ هزینه‌ای در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از طرف شهرداری تهران برای تأمین خدمات و ارتقای کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده پیش بینی شد و طبق برنامه‌های توسعه محله که برای اجرا در ۱۶۰ محله دارای بافت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تدوین شده، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سهم دولت ۳۷۰ میلیارد تومان خواهد شد که انتظار می‌رود دولت محترم اعتبارات لازم را تخصیص دهد تا دستگاه‌ها امکان تحقق و اجرای برنامه‌ها در سال جاری و آینده را داشته باشند.

علی اکبری با اشاره به ماده ۲۰ آئین نامه اجرایی بازآفرینی برای تخفیف و تقسیط حق و هزینه انشعابات آب، برق و گاز در بافت‌های فرسوده، یادآور شد: متأسفانه با وجود گذشت ۲ سال از تصویب این آئین نامه در هیئت وزیران هنوز امکان اجرایی شدن آن محقق نشده و درخواست از سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های نیرو و نفت این است که راهکاری را برای تحقق این موضوع در سال ۱۴۰۰ پیش بینی کنند تا متقاضیان ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده بتوانند از این امکان استفاده کنند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران به تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران مبنی بر پیش بینی و پرداخت مجموعه مشوق‌هایی برای مقاوم سازی املاک اشاره کرد و گفت: هم اکنون تسهیلات صرفاً برای تخریب و نوسازی اعطا می‌شود و درخواست از وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی این است که با توجه به اینکه مطابق قانون امکان ارائه تسهیلات برای مقاوم سازی نیز فراهم شده، نسبتی از تسهیلات به عنوان تسهیلات مقاوم سازی به متقاضیان پرداخت شود.

علی اکبری در ادامه از بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی درخواست کرد تا مطابق قانون مرمت و احیای بناهای ارزشمند تاریخی مصوب سال ۹۸، سهمی را که برای تسهیلات مرتبط با مرمت پیش بینی شده است، برای مرمت ابینه تاریخی در نظر گیرد.

وی با تأکید بر ضرورت کاهش هزینه‌های جانبی و بالاسری ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده، عنوان کرد: یکی از این هزینه‌ها، هزینه‌های مربوط به خدمات مهندسی است که با گذشت یکسال از مصوبه اعمال تخفیف ۵۰ درصد برای تعرفه‌های مربوط به طراحی، نظارت، کنترل نقشه و صدور شناسنامه فنی در شورای نظام مهندسی استان، هنوز امکان اجرای آن محقق نشده است، لذا از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درخواست گردید تا امکان اجرای این مصوبه را فراهم نمایند که این امر در جلسه به تصویب رسید.

معرفی و حضور قضات و برگزاری جلسات هیأت‌های تعیین تکلیف برای رسیدگی به املاک فاقد سند در بافت‌های فرسوده، جابجایی خطوط ریلی و کاهش حریم خطوط راه آهن، فراهم کردن امکان انتشار اوراق مشارکت مالی- اسلامی بازآفرینی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، تصویب برنامه اقدام مشترک در اراضی شرکت بازآفرینی شهری ایران در محله سیروس و اولویت بندی و ساماندهی اقدامات در این محله از جمله مباحث دیگری بود که در این جلسه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از دستگاه‌هایی که بیشترین همکاری را با ستاد داشتند، به مشکلات مربوط به املاک اوقافی اشاره و خاطرنشان کرد: بیشتر املاک دارای سند اوقافی و یا فضاهای بی دفاع شهری در زمین‌های اوقافی در بافت‌های فرسوده قرار گرفته‌اند و وقتی ما می‌خواهیم به سمت بهسازی یا مقاوم سازی پیش برویم، اداره اوقاف بهره بردار، صاحب سرقفلی و یا ساکنین را موظف به نوسازی املاکشان می‌داند که می‌بایست اقدام به نوسازی کنند و در برخی موارد حتی اجازه استحکام بخشی و مقاوم سازی را نیز نمی‌دهد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران متذکر شد: املاک اوقافی مانع بزرگی در توسعه نوسازی بافت فرسوده است و چنانچه تفاهم لازم برای برطرف کردن و تعیین تکلیف این املاک صورت نگیرد، کارها روی زمین خواهد ماند.

نژاد بهرام با بیان اینکه بودجه استانی برای انجام بهسازی مکان‌هایی همچون مدارس بسیار محدود است و با تأخیر در اختیار مسئولان مربوطه قرار می‌گیرد، عنوان کرد: با توجه به اینکه حدود ۱۰۰۰ مدرسه فرسوده در شهر تهران وجود دارد که یک چهارم آن در بافت‌های فرسوده است و مسئله شتاب در نوسازی، مسئله‌ای جدی است که هم عزم دولت و هم عزم شهرداری تهران را می‌طلبد، ضروری است در ارائه بودجه استانی هم از نظر میزان و هم از نظر تسریع در انجام کار اقدامات لازم انجام شود.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به طرح جدید وزارت نیرو جهت خاموشی شهر تهران اشاره و از شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق درخواست کرد که این طرح در بافت‌های فرسوده به دلیل تنگ و تاریک بودن کوچه‌ها و محدودیت‌های موجود، برای حفظ امنیت در محلات و معابر نفوذناپذیر بافت‌های فرسوده اجرایی نشود تا موضوع امنیت شهروندان در این بافت‌ها با چالش همراه نشود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)