میرنیوز
حسن صفات در گفت وگو با ایسنا، در مورد پروژه "شارباغ" (شار به معنای تعاملات اجتماعی) اظهار کرد: در سال ۸۳ مسئولان وقت راه آهن تصمیم گرفتند تا به دلیل مشکلات ایجاد شده، خط راه آهن تهران- تبریز را که از داخل مناطق مسکونی شهر تهران عبور می کرد به زیرزمین منتقل کنند و عملیات اجرایی پروژه انتقال خط راه آهن تهران- تبریز به زیر زمین، در سال ۸۶ آغاز شده و نهایتا این مهم در سال ۹۲ به پایان رسید و با احداث۹ کیلومتر تونل، در حدود ۳۰ هکتار از فضای شهری در منطقه ۱۷ و ۱۸ آزاد سازی شد.
وی ادامه داد: شرکت راه آهن در بخش هایی از این ۹ کیلومتر، فضاهایی را به سوله های تاسیسات و پارکینگ اختصاص داده بود، اما این فضای خالی، رفته رفته به یک فضای بی دفاع شهری تبدیل شد و بروز انواع و اقسام آسیب های اجتماعی در این فضاهای رها شده، کم کم موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرد اما آنجایی که این محوطه در اختیار شرکت راه آهن بود، شهرداری تهران اجازه ورود به این زمین های رها شده را نداشت.
صفات افزود: اخیرا تفاهم نامه ای میان شهرداری تهران و شرکت راه آهن منعقد شده تا براساس آن شهرداری بتواند از این فضای روگذر به نفع مردم استفاده کند و برهمین اساس مسابقه طراحی بازآفرینی این ۹کیلومتر مسیر را که در ابتدا به طرح نیلوفری (شارباغ فعلی) شهرت یافت برگزار کرد که حدود ۲۴۰ تیم طراحی در آن شرکت کردند و نهایتا یک طرح انتخاب و به عنوان برنده این مسابقه اعلام شد.
وی با بیان اینکه این ۹ کیلومتر فضای رها شده، هموار است و برای دوچرخه سواری و پیاده روی بسیار مناسب است، گفت: به جرات می توان گفت که در هیچ جای تهران فضای مسطح یکپارچه این چنینی وجود ندارد و می توان از این روگذر برای توسعه کارهای فرهنگی استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت یادمان سازه شهرداری تهران در تشریح جزئیات طرح روگذر راه آهن تهران- تبریز که به پروژه شارباغ تغییر نام داده شده است، افزود: در این طرح ۲۳ کوشک پیش بینی شده که این ساختمان های کوشک مانند به عنوان ایستگاه دوچرخه، موزه، مراکز فرهنگی،فضای تجاری، مراکز مخصوص بانوان و...استفاده خواهند شد و تمامی این کوشک ها در فضای سبز طراحی شده اند.
صفات در تشریح مراحل ساخت شارباغ گفت: براساس توافق نامه منعقد شده شهرداری تهران می بایست ۱۸۰ میلیارد تومان به راه آهن پرداخت کند تا این عرصه ۳۰ هکتاری در طول ۹ کیلومتر تحویل شهرداری شود که در فاز اول ۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده و به ازای آن ۲.۷ کیلومتراز این ۹ کیلومتر آزادسازی شده و ما نیز در شرکت یادمان سازه به عنوان مجری پروژه شارباغ، با یک پیمانکار قرار داد منعقد کردیم تا نسبت به تجهیز کارگاه برای ساخت در ۲.۷ کیلومتر اقدام کند.
وی با بیان اینکه هنوز مشاور طرح، در حال نهایی کردن طرح کلی شارباغ است که تا یک ماه آینده این مهم تعیین تکلیف می شود، گفت: ما با پیمانکار فاز اول قرارداد ۹ ماهه منعقد کردیم تا در این مدت یک کیلومتر فاز اول شارباغ را تحویل شهرداری تهران بدهد و در حال حاضر مشغول خاکبرداری برای احداث کوشک ها است.
صفات با بیان اینکه در طراحی انجام شده،چهار زون برای شارباغ تعیین شده اما به دلیل ملاحظات در زون دو، بررسی ها هنوز به اتمام نرسیده است، افزود: در زون دو مسیر شارباغ دقیقا مقابل امامزاده حسن خواهد بود که بر همین اساس از مشاور خواسته ایم کاربری کوشک های این زون را مطابق با فضای معنوی امامزاده تغییر دهد.
وی با بیان اینکه سعی می شود براساس برنامه ریزی های انجام شده تا ۹ ماه آینده حداقل ۲.۷ کیلومتر مسیر دوچرخه و پیاده روی شارباغ را تحویل اهالی و مردم شهر تهران دهیم، تصریح کرد: باید بگویم پروژه شارباغ یکی از منحصر به فردترین پروژه های شهری در جنوب تهران است که به بهبود فضای شهری در مناطق ۱۷ و ۱۸ کمک قابل توجهی می کند و تبدیل این فضای روگذر به بوستان و فضای فرهنگی موجب کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق به خصوص معتادان متجاهر می شود، البته امیدواریم همه دستگاه های اجرایی به شهرداری تهران کمک کنند تا بتوانیم هرچه زودتر این ۹ کیلومتر را برای مردم تهران آماده کنیم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
زبالههای ساری به تهران منتقل میشود؟
رونمایی از کتاب فرهنگ و بحران در دهمین کنگره سلامت در بلایا
هواشناسی هشدار داد؛ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
جعل و کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
فراخوان دیوارنگاری «دیوارهای کوچک شهر من» تمدید شد
افزایش ۲ برابری درآمدهای مناطق شهرداری تهران
جعل و کلاهبردای ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
قیمت میوه ۵۰ درصد ارزانتر در میادین میوه و تره بار
شهید فخریزاده باعث پیشرفت جهشوار علمی کشور شد
۶ پیشنهاد ضروری اجرایی برای تحول در نظام مدیریت بحران کشور
محکومیت یک واحد آلاینده محیط زیست در ملارد
جزئیات تصادف خودروی استاندار استان مرکزی در آزادراه خلیج فارس اراک
اتصال دو منطقه ١٧ و ١٨ تهران از طریق باغراه حضرت فاطمه
پیگیری قاطع اجرای طرح شهید آرمان در تهران
رفع موانع ساخت پروژه آزمایشگاه و سالن تشریح پزشکی قانونی
جزییات پرونده یک شرکت خودرویی، خرید ملک ۳۰ میلیاردی در امارات توسط متهم ردیف اول
حضور رئیس قوه قضاییه در مراسم تشییع پیکر وزیر پیشین دادگستری
ایران دارای رتبه هفتم مخاطرات در جهان؛مهمترین چالش مدیریت بحران
جزییات رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی یک شرکت خودرویی
بندر خمیر یکی از ۱۲ شهر برگزیده یونسکو شد
انسداد مرز با جدیت در مرزبانی پیگیری و دنبال میشود
جزای نقدی ۱۶ میلیاردی فرجام قاچاقچی لوازم خانگی
قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای تره بار اعلام شد
کشف ۲۰۰ میلیاردی ابزار کار قاچاق در تهران
ایران جزو ۴ کشور برتر در زمینه رشد شاخص توسعه انسانی است
سراج: بسیج محلات خط مقدم مقابله با آسیبهای اجتماعی است
رشد ۱۸ درصدی نوسازی تاکسیها در مقایسه با سال گذشته
جزئیات برنامههای مجمع شهرداران در سالگرد شهادت شهید سلیمانی
۲۴۷ عملیات امدادونجات طی ۷۲ ساعت گذشته صورت گرفت
کاظمی: حداقل ۱۰۰ هزار کتابخانه مدرسه باید ایجاد شود