میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، حسن ملکی صبح امروز در جمع خبرنگاران در فضای مجازی در پاسخ به این سوال که کتابهای درشت خط ویژه مدارس استثنایی با چه ساز و کار تولید و توزیع میشود؟ گفت: کتابهای درشت خط برای دو گروه از دانش آموزان طراحی و تولید میشود؛ برای دانش آموزان هوش بهر عادی -کم بینا و کتابهای درسی دانش آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵ در ۳۳) سانتی متر آماده سازی میشود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری انجام میگیرد. توزیع این کتابها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود.
وی ادامه داد: برای - دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا، کتابهای درسی دانش آموزان کم توان ذهنی – کم بینا، نیز در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵ در ۳۳) سانتی متر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تحویل مینماید.
به گفته وی توزیع این کتابها نیز براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود.
ملکی فهرست بستههای آموزشی دانش آموزان عادی - کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک پایه رابه شرح زیر اعلام کرد:
پایه اول ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / اول
پایه دوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / دوم
پایه سوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / سوم
پایه چهارم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / چهارم
پایه پنجم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / پنجم
پایه ششم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / ششم
پایه اول ابتدایی - قسمت اول (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / اول ۱
پایه اول ابتدایی - قسمت دوم (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / اول ۲
پایه اول ابتدایی - قسمت سوم (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / اول ۳
پایه دوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / دوم
پایه سوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / سوم
پایه چهارم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / چهارم
پایه پنجم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / پنجم
پایه ششم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / ششم
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اهم اقدامات سازمان در خصوص برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا را نیز بیان کرد: شرایط کرونایی تجربهی تلخ در فضای تکان دهندهای است که افکار و اندیشهها را برای یافتن راههای نو و طُرق ابتکاری به حرکت در آورد. ما نیز از این تکان ذهنی دور نبودیم. خود را در مقابل پرسشی مهم قرار دادیم. برنامههای درسی در شرایط قرمز و زرد چه تغییراتی را باید بپذیرد تا تسهیلگر یادگیری باشد؟ در پاسخ به این پرسش مجموعه تلاشهایی در گروههای کارشناسی ما شکل گرفت و حاصل آن در مجموعه شش جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و زرد پدید آمد.
وی بیان کرد: در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت سازمان خاص پیدا کردند و با معرفی بخشی از محتواها بهعنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت. قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس باید در محتوای دروس هم تقلیلی و تعدیلی شکل میگرفت. در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد چه اقداماتی باید انجام دهند، از کدام روشهای تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانشآموزان فراهم سازند. به خانوادهها در ارتباط با نقشی که برای تعلیم و تربیت فرزندان خود باید ایفا نمایند توصیههایی شده است. در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد. خانه به مدرسهای تبدیل شد که یادگیریهای اساسی در آنجا صورت میپذیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: خانه صرفاً محلی برای سکونت و آرامش نیست بلکه مدرسهای است که معلم آن پدر و مادر است. قاعدتاً والدین به تواناییهای نوینی باید نایل گردند و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری کنند. اگر هم چنین توانایی را ندارند باید به تدریج کسب کنند. هرچند نقش اصلی را خود دانشآموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد ولی به حامی و هادی نیز نیاز دارد. حامی او مادری است که در کنار اوست و پدری است که باید نقش مؤثر خود را داشته باشد.
وی ادامه داد: در مجموعه شش جلدی؛ منابع پشتیبان نیز معرفی شده است. شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریسهای تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش آموزان باید رجوع نمایند و راهنماییهای لازم را دریافت کنند. خود این نیز مهارتی است که بدون آن ارتباطات علمی و آموزشی برقرار نمیشود. در همین مجموعه شش جلدی به نقش مدیریت نیز توجه شده است. مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینهساز همهی تلاشهایی است که از سوی والدین، معلمان و دانشآموزان صورت میگیرد. اوست که باید رهبری کند و امکان فعالیتهای اثربخش را فراهم نماید.
ملکی گفت: بنابراین اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامههای درسی متناسب با این اوضاع است. همراه با اینها در مجلات رشد مقالات، مصاحبهها و گفتگوهای متعددی نیز به چاپ رسیده است اقدام دیگر ما QR code خوان شدن کتابهای درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزونتر برای دانشآموز فراهم میشود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارتها به صورت مطلوب انجام میدهد.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳