میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، حسن ملکی صبح امروز در جمع خبرنگاران در فضای مجازی در پاسخ به این سوال که کتابهای درشت خط ویژه مدارس استثنایی با چه ساز و کار تولید و توزیع میشود؟ گفت: کتابهای درشت خط برای دو گروه از دانش آموزان طراحی و تولید میشود؛ برای دانش آموزان هوش بهر عادی -کم بینا و کتابهای درسی دانش آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵ در ۳۳) سانتی متر آماده سازی میشود و پس از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری انجام میگیرد. توزیع این کتابها براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود.
وی ادامه داد: برای - دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا، کتابهای درسی دانش آموزان کم توان ذهنی – کم بینا، نیز در قطع رحلی بزرگ (۲۳.۵ در ۳۳) سانتی متر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده سازی و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تحویل مینماید.
به گفته وی توزیع این کتابها نیز براساس ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی از طریق استان، منطقه و مدرسه انجام میشود.
ملکی فهرست بستههای آموزشی دانش آموزان عادی - کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک پایه رابه شرح زیر اعلام کرد:
پایه اول ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / اول
پایه دوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / دوم
پایه سوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / سوم
پایه چهارم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / چهارم
پایه پنجم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / پنجم
پایه ششم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط) / ابتدایی / ششم
پایه اول ابتدایی - قسمت اول (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / اول ۱
پایه اول ابتدایی - قسمت دوم (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / اول ۲
پایه اول ابتدایی - قسمت سوم (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / اول ۳
پایه دوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / دوم
پایه سوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / سوم
پایه چهارم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / چهارم
پایه پنجم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / پنجم
پایه ششم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) / ابتدایی / ششم
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اهم اقدامات سازمان در خصوص برنامه ریزی درسی در شرایط کرونا را نیز بیان کرد: شرایط کرونایی تجربهی تلخ در فضای تکان دهندهای است که افکار و اندیشهها را برای یافتن راههای نو و طُرق ابتکاری به حرکت در آورد. ما نیز از این تکان ذهنی دور نبودیم. خود را در مقابل پرسشی مهم قرار دادیم. برنامههای درسی در شرایط قرمز و زرد چه تغییراتی را باید بپذیرد تا تسهیلگر یادگیری باشد؟ در پاسخ به این پرسش مجموعه تلاشهایی در گروههای کارشناسی ما شکل گرفت و حاصل آن در مجموعه شش جلدی برنامه درسی در شرایط ویروس کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و زرد پدید آمد.
وی بیان کرد: در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت سازمان خاص پیدا کردند و با معرفی بخشی از محتواها بهعنوان مطالعه آزاد تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت. قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس باید در محتوای دروس هم تقلیلی و تعدیلی شکل میگرفت. در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد چه اقداماتی باید انجام دهند، از کدام روشهای تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانشآموزان فراهم سازند. به خانوادهها در ارتباط با نقشی که برای تعلیم و تربیت فرزندان خود باید ایفا نمایند توصیههایی شده است. در شرایط کرونایی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد. خانه به مدرسهای تبدیل شد که یادگیریهای اساسی در آنجا صورت میپذیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: خانه صرفاً محلی برای سکونت و آرامش نیست بلکه مدرسهای است که معلم آن پدر و مادر است. قاعدتاً والدین به تواناییهای نوینی باید نایل گردند و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری کنند. اگر هم چنین توانایی را ندارند باید به تدریج کسب کنند. هرچند نقش اصلی را خود دانشآموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع متعدد و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد ولی به حامی و هادی نیز نیاز دارد. حامی او مادری است که در کنار اوست و پدری است که باید نقش مؤثر خود را داشته باشد.
وی ادامه داد: در مجموعه شش جلدی؛ منابع پشتیبان نیز معرفی شده است. شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریسهای تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش آموزان باید رجوع نمایند و راهنماییهای لازم را دریافت کنند. خود این نیز مهارتی است که بدون آن ارتباطات علمی و آموزشی برقرار نمیشود. در همین مجموعه شش جلدی به نقش مدیریت نیز توجه شده است. مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینهساز همهی تلاشهایی است که از سوی والدین، معلمان و دانشآموزان صورت میگیرد. اوست که باید رهبری کند و امکان فعالیتهای اثربخش را فراهم نماید.
ملکی گفت: بنابراین اقدام اصلی ما در شرایط کرونایی، تولید برنامههای درسی متناسب با این اوضاع است. همراه با اینها در مجلات رشد مقالات، مصاحبهها و گفتگوهای متعددی نیز به چاپ رسیده است اقدام دیگر ما QR code خوان شدن کتابهای درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزونتر برای دانشآموز فراهم میشود و نقش خود را در یادگیری و توسعه دانش و مهارتها به صورت مطلوب انجام میدهد.
منبع : خبرگزاری مهر
چیستی و محتوای قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
عامل مسلح نفوذی به کلانتری بمپور به هلاکت رسید
انسداد آزادراه منجیل - رودبار تا ۳۰ آذر
مسدودیت آزادراه منجیل - رودبار تا ۳۰ آذر
معلمان ایرانی خطاب به اندیشمند آمریکایی: خود را از ننگ حامیان نسلکشی در غزه برهانید
معمان ایرانی خطاب به اندیشمند آمریکایی: خود را از ننگ حامیان نسلکشی در غزه برهانید
کشف ۸۰ میلیاردی لوازم آشپزخانه قاچاق در جنوب تهران
۷ هزار تخت جهت ساماندهی معتادان متجاهر به بهره برداری رسید
تخریب ۴ هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی لبنان توسط اسرائیل
لزوم شکل گیری چرخه پیشگیری و درمان معتادان متجاهر
زورگیران پارکوی در سه استان دستگیر شدند
۳۵۰۰ متر مربع ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه ۱۹ رفع خلاف شد
۱۱ مجروح در پی تصادف زنجیره ای ۵۳ وسیله نقلیه در کره جنوبی
کودکان مناطق کمتر برخوردار امکان تحصیل در دوره پیش دبستانی را ندارند
گلریزان ۴ میلیاردی یکی از پیام رسانها برای کمک به محور مقاومت
سردار رحیمی: قاچاق کالا سهم عمدهای در مشکلات اقتصادی دارد
۳۰ مورد سازش در مراکز مهر خانواده از ابتدای سال
ترافیک روان در معابر بزرگراههای پایتخت
در حوزه مقابله با قاچاق کالا، پلیس امنیت اقتصادی محوریت دارد
چرایی ممنوعیت رانندگی موتورسیکلتسواران در شرایط بارندگی
دیدار بهروزآذر با معاونان زنان و خانواده ۵ دوره قبلی ریاست جمهوری
ترافیک سنگین و پر حجم شبانه در معابر و بزرگراههای پایتخت
افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری در بافتهای فرسوده تهران
تاکنون بیش از ٢٥٠٠ تن اقلام زیستی برای مردم مظلوم لبنان ارسال شد
تحقق ۸۶ درصدی بودجه در ۶ ماهه نخست سال
۸ آذر بهعنوان روز کشتار نوزادان غزه توسط رژیم صهیونیستی ثبت جهانی شود
اعظم کریمی سرپرست اداره کل طرح های ملی وفراگیر جوانان شد
تفاوت مدت قرارداد و مدت تعهد چیست؟
واژگونی اتوبوس در محور نجف آباد به تیران ۱۲ مصدوم و دو کشته برجای گذاشت
هم افزایی نهادها برای حل چالشهای مدیریت بحران تهران ضروری است