میرنیوز
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا مغیثی در نشست خبری ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، گفت: "راه ایمن" شعاری بود که سازمان بهداشت جهانی ۱۶ سال قبل در نظر گرفت و دهه ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به عنوان اولین دهه اقدام برای ایمنی راهها در نظر گرفته شد که هدف آن کاهش و معکوس کردن پنج میلیون مرگ ناشی از حوادث ترافیکی بود.
هشتمین علت مرگ در دنیا
وی افزود: در حال حاضر سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار مورد مرگ ناشی از حوادث جاده ای در جهان ثبت میکنیم که روزانه تقریبا ۳۷۰۰ نفر در جهان به دلیل حوادث ترافیکی فوت میکنند. باید توجه کرد که حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ در دنیاست که در گروه سنی کودکان، جوانان و نوجوانان که مولد جامعه هستند، اولین علت مرگ است. بر این اساس بار بیماری بسیار بالاست و قربانیان عمدتا از افراد کم درآمد و ضعیف جامعه هستند. نزدیک به ۵۵ درصد از قربانیان یا عابرین پیاده هستند یا عابرین دوچرخه و یا راکبین موتورسیکلت. البته با توجه به سن جامعه ما متاسفانه آمار مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را در عابرین پیاده افراد سالمند هم در کشور مشاهده میکنیم که شاید این موضوع نیازمند بازنگری باشد.
مغیثی ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته طبق آمار رسمی پزشکی قانونی موفق شدیم تا حدی کاهش مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را داشته باشیم، اما نه ما و نه دنیا به این هدفی که باید میرسیدیم، نرسیدیم و قرار شد یک دهه دیگر به برنامه اقدام برای ایمنی راهها اضافه شود و تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد تا کاهش ۵۰ درصدی ناشی از حوادث ترافیکی را داشته باشیم.
۴ بیماری علت ۸۰ درصد از مرگ و میر کشور
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مرگ کشور ناشی از چهار بیماری غیرواگیر است، گفت: حال اگر راههای ایمن ایجاد کنیم، این بیماریها میتواند کاهش یابد. به طوری که اگر راه ایمن باشد، فعالیت بدنی، استفاده از دوچرخه و... افزایش یافته و از طرفی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر شود تا بیماریهایی مانند دیابت، قلبی عروقی و... را کاهش دهد. مطمئنم که راه ایمن با تلاشهایی که در دهه گذشته آغاز شد، میتواند استمرار یابد.
مغیثی با اشاره به تاثیر کرونا بر مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی، گفت: از ابتدای آغاز کرونا، کاهشی در حوادث ترافیکی داشتیم و مرگ ناشی از حوادث ترافیکی به میزان ۱۴ درصد و مصدومیت ناشی از این حوادث به میزان ۲۵ درصد کاهش یافته است. البته این موضوع به علت کاهش ترددهاست.
رییس اداره پیشگیری از حوادث و سوانح وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برنامه شهر ایمن، گفت: برنامه پیشگیری از حوادث با عنوان برنامه جامعه ایمن در سطح شهرستانها برنامهریزی شده و چند شهر هستند که این برنامه را اجرا میکنند. البته اکنون نمیتوان گفت که کدام شهر ایمنترین است و باید یک ارزشیابی دقیق از این شهرها شود. البته اطلاع رسانی در این حوزه ادامه دارد. در کرونا از اطلاعرسانی و کمپینهای حوادث ترافیکی و این مسائل غفلت نکردیم.
مغیثی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت رسیدگی و امدادرسانی به حوادث و سوانح ترافیکی، گفت: طی دهه گذشته اقدامات در پنج محور انجام شده و برای ۱۰ سال آینده هم تقویت میشود. یکی از این محورها امدادرسانی بعد از حادثه است که سازمان اورژانس کشور متولی آن است. یکی از دستاوردهای این ۱۰ سال کاهش زمان امدادرسانی در این حوادث بوده است.
وی درباره عوامل خطر حوادث ترافیکی، تاکید کرد: باید توجه کرد که یک درصد افزایش سرعت، چهار درصد خطر مرگ را در تصادفات و عابرین پیاده افزایش میدهد. اگر خودرویی با سرعت ۶۵ کیلومتر با یک عابر تصادف کند، چهار برابر شانس فوت شدن عابر بیش از زمانی است که سرعت این پنج کیلومتر کاهش یابد. در سایر عوامل خطر مانند کلاه ایمنی، کمربند ایمنی، صندلی کودک و ... نیز چنین آمارهایی وجود دارد. باید توجه کرد که عبور از سرعت مطمئنه اولین و مهمترین عامل بروز تصادفات در حوادث ترافیکی است و به همین علت یکی از اهداف ۱۰ سال آینده، محدوده سرعت است که هر تعداد تخطی از سرعت مطمئنه که در سال ۲۰۱۱ اتفاق می افتاده، در سال ۲۰۳۰ باید ۵۰ درصد کاهش یابد. البته در تصادفات عوامل متعدد دیگری مانند خودرو، جاده و خطاهای راننده هم وجود دارد.
ادامه دارد
منبع : خبرگزاری ایسنا
نمایش آثار زیرلعابی و بدل چینیهای استادان نایین در عصر قاجار
طرح بهزیست محله از سوی بهزیستی اجرا میشود
هشدار به مسافران مترو در خصوص فروش کارت بلیت با شارژ نامحدود
اداره پایتخت بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست
سخنگوی شهرداری تهران به کلیسای ارامنه رفت
باند سارقان سند نمره کار متلاشی شد
رونمایی از دیوارنگاره شهید ترور سید مجتبی هاشمی
دستگیری باند دلالان ارز تقلبی در میدان آزادی
محمدی: انتقال زباله از ساری به تهران برای حل بحران در این شهر بود
تعاونی روستایی حامی طرحهای نوین کشاورزی
گزارش سازمان بازرسی درباره آشوراده؛ اقدام موثر برای دریافت عوارض آلایندگی
نه قانون و نه عرف به شورا اجازه دخالت در انتصابات شهرداری نمیدهد
اولین آزمون اختبار وکالت تخصصی رشته دعاوی مالیاتی برگزار شد
رشد ۵ درصدی تصادفات فوتی زنان
جزئیات سومین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به چای دبش منتشر شد
یک واحد صنفی نانوایی به دلیل عرضه خارج از شبکه آرد محکوم شد
۲۶ سردیس از مفاخر و چهرههای ماندگار در شهر تهران رونمایی میشود
جایگاه دار سوخت ۷۰ میلیارد جریمه شد
یک معدن ناایمن با دستور قضایی بسته شد
آغاز ثبت نام حج تمتع از امروز
بارش برف و باران از امشب در تهران؛ آمادهباش نیروهای خدمات شهری
توصیههای پلیس راه برای انجام سفرهای زمستانی
جرایم یکساله از امروز برای رانندگان پیامک میشود؛ سقف خلافی برای توقیف خودرو
ارائه بیش از ۲۰۰ طرح از سوی زنان کنشگر مسجدمحور پایتخت
هشدار پلیس درباره خاموشی چراغهای جادهها و افزایش خطر تصادفات
تداوم هوای آلوده در تهران؛ وضعیت همچنان نارنجی
کاهش تأثیر تحریمها بر توانمندسازی زنان
جزئیات تصادف مرگبار در محور فرعی خوشاب-فیروزه با ۴ کشته و ۲ مصدوم
امضای تفاهمنامه پژوهشگاه میراث فرهنگی با موزه شانگهای چین
جای خالی مالکیت معنوی میراثفرهنگی در موزههای خارجی