میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ یازدهم شهریور ماه سال جاری، مقام معظم رهبری در دیدار با وزیر و مدیران وزارت آموزش و پرورش متذکر شدند: «یک نکته در باب عدالت آموزشی بحث مدارس دولتی است که مراقب باشیم مدارس دولتی جوری نباشد که دانشآموزی که در مدارس دولتی تحصیل میکند، احساس کند که مثلاً فرض کنید امکان قبولیاش در کنکور کمتر است؛ این [طور] نباید باشد یعنی بایستی ما سطح مدارس دولتی را، هم از لحاظ آموزش و هم از لحاظ پرورش، جوری بالا بیاوریم که خود آن دانشآموز احساس اعتماد کند، خانواده او هم که میخواهند این فرزند را بفرستند به مدرسه دولتی، احساس نکنند که دارند او را به یک جایی بیپناه میفرستند و رها میکنند؛ این جوری نباید باشد؛ باید به مدارس دولتی به معنای واقعی کلمه رسیدگی بشود».
اما تاکنون وزارت آموزش و پرورش گزارشی از اقدامات خود برای رسیدگی به این مطالبه مهم که بهصورت مستقیم به مسئله "عدالت آموزشی" گره خورده، منتشر نکرده است.
طبق ماده 124 قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت تا حدود 10 ماه دیگر لایحه برنامه هفتم توسعه کشور را به مجلس ارائه خواهد کرد؛ بر این اساس به نظر میرسد نزدیکترین فرصت مجلس برای تصویب مقرراتی برای رفع محرومیت از مدارس دولتی و ارتقای کیفیت آنها، قانون برنامه هفتم توسعه کشور باشد.
انتظار میرود همان دقتی که در ماده 66 قانون برنامه ششم توسعه کشور (جداول 11 و 12) برای ارتقای شاخصهای آموزش عالی اعمال شد، در قانون برنامه هفتم توسعه کشور برای ارتقای شاخصهای آموزش و پرورش بهکار گرفته شود.
هر چند وزارت آموزش و پرورش تمایل چندانی به اعلام آمار و اطلاعات مربوط به وضعیت نظام تعلیم و تربیت کشور ندارد اما با مراجعه به آمارهای محدود منتشر شده میتوان دو شاخص کلیدی را از آنها استخراج و با وضعیت کشورهای رقیب مقایسه کرد.
آمارهای OECD از جمله منابع قابل استفاده برای این منظور است؛ در این گزارش به بررسی شاخصهای کلیدی بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت آموزش و پرورش (یافتههای آماری سال تحصیلی 98-1397) و مقایسه آن با اطلاعات آماری «OECD: Education at a glance 2019» پرداخته میشود.
شاخص نسبت دانشآموز به معلم (Student-Teacher Ratio) در مدارس دولتی
این نسبت از تقسیم تعداد دانشآموزان بر تعداد معلمان حاصل شده و هر چقدر میزان کمتری داشته باشد، مطلوبتر است؛ در کنار سرانههای مالی، این نسبت نشاندهنده نحوه تخصیص منابع آموزشی به نظام تعلیم و تربیت است.
شاخص اندازه کلاس (Class Size) در مدارس دولتی
این نسبت از تقسیم تعداد دانشآموزان بر تعداد کلاسها حاصل شده و هر چقدر میزان کمتری داشته باشد، مطلوبتر است؛ این نسبت توصیفکننده میزان فرصتی است که معلم به مسائل دانشآموزان اختصاص میدهد؛ بر این اساس هر چقدر تعداد دانشآموزان در کلاس کمتر باشد، معلم خواهد توانست به امور آموزشی و دانشآموزان بیشتر رسیدگی کند.
نظام پایش کیفیت معلمان
کیفیت معلم یکی از مسائل مهمی است که در این سالها بسیار محل بحث و مناقشه بوده است؛ طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تنها مسیرهای ورود به حرفه معلمی در مدارس دولتی هستند و فارغ از روشهای مختلف پذیرش در آنها، انتظار میرود افرادی با توانمندیهای استاندارد از کانال این دانشگاهها به مدارس راه یابند.
تامین کیفیت نه تنها در ابتدای ورود معلمان به مدارس اهمیت دارد بلکه در طول دوره خدمت نیز باید مورد پایش قرار گرفته و ارتقاء یابد؛ متاسفانه تاکنون اطلاعاتی درباره ارزیابی دورههای آموزشی کارشناسی پیوسته، مهارتآموزی ماده28، ضمن خدمت معلمان و شرکتکنندگان آنها منتشر نشده و وضعیت نامشخص است.
گنجاندن تکلیف «راهاندازی نظام پایش کیفیت معلمان و انتشار عمومی گزارشهای آن» در قانون برنامه هفتم توسعه کشور میتواند گام مهمی در راستای ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور و جلب مشارکت عمومی در این زمینه باشد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
اعلام نرخ قطعی حج تمتع تا ۲ ماه آینده
بارگیری ۵ هزار تخته پتو و ۲۰ تن مواد غذایی برای کمک به مردم مظلوم لبنان
مطالبه بازنشستگان از دولت باید کنترل تورم باشد
لزوم اصلاح نظام بنگاهداری در صندوقهای بازنشستگی
بیش از ۶ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران در مسیر نوسازی
برگزاری رزمایش دریایی محمد رسول الله ۳ مرزبانی فراجا در آب های عمان
کشف بیش از ۷ میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی قاچاق
شناسایی و انهدام باند جاعلان اسناد و املاک موروثی میلیاردی
صدور رای برای نتانیاهو و گالانت یعنی شکست بزرگ آمریکا
١٠ هزار وکیل در دیوان کیفری بین المللی علیه نتانیاهو گزارش ارائه کردند
تعاونی تامین نیاز واحدهای بومگردی با رویکرد صنایعدستی تشکیل شد
هلال احمر ایران تعهد پایداری به اقدامات بشردوستانه دارد
اجرای بیش از ۲ هزار تن آسفالت در معابر پایانههای مسافری جنوب
موحدی: ضارب امام جمعه کازرون سابقه بمبگذاری داشت
ماجرای اخراج دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چه بود؟
خبرنگار مهر سفیر «اطلاع رسانی سلامت در حوادث و بلایا» شد
تفکر بسیجی، بنبستشکن در مسیر مقابله با جبهه استکبار است
اژهای: گاهی برخی گرانیها باعث مسائل روانی برای جامعه هستند
ایجاد ورودیهای جدید برای ایستگاههای متروی مصلا و شهیدبهشتی
حسینی: جریمههای رانندگی مستند با تصاویر پلاک خودرو صادر میشود
دبیرکل و معاون امور بینالملل هلالاحمر عازم بیروت شدند
اژهای: به قولهایی که میدهید عمل کنید
اژهای: تأثیر گرانی بر امنیت اجتماعی جامعه؛ به قولهایی که میدهید عمل کنید
فرهنگ نماز باید توسعه پیدا کند
دستگیری گروگانگیران اتباع خارجی
۱۷ نفر در تصادف اتوبوس در شرق برزیل کشته شدند
۱۳ کشته و ۱۸ زخمی بر اثر رانش زمین و سیل در اندونزی
زاکانی: حمل و نقل عمومی از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد ارتقا مییابد
آیلیگ ، یک نرم افزار هیجان انگیز
فضاهای حاشیه رود دره اوین به مجموعه گردشگری باغ سبز تبدیل میشود