میرنیوز
شبنم طلوعی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به تقلب دانش آموزان در آموزش مجازی و با تاکید بر اینکه اصل موضوع تقلب امری نکوهیده است، گفت: والدین باید بدانند که همراهی دانش آموزان در تقلب کردن امری غلط است چراکه اولویت دانش آموزان کسب مهارت است و نه کسب نمره؛ همچنین وظیفه والدین در هنگام درخواست فرزندان برای کمک رسانی آنها در تقلب، بیتفاوتی و نادیده گرفتن فرزند است.
این روانشناس معتقد است که والدین باید در هنگام تقلب کردن فرزند او را تنها بگذارند و به او در این راه کمک نکنند چراکه تقلب کردن یا تقلب نکردن نوعی قانونمندی در منزل است و رقتار والدین پایبندی به این قوانین را نشان میدهد.
طلوعی افزود: در آموزش مجازی و پرسش و پاسخ مجازی دانش آموزان، تقلب کردن به دلیل حذف کنترل بیرونی و نظارت مستقیم آموزگار، درصورتی که از پیش به دانش آموز مسئولیت پذیری و نحوه کنترل درونی آموزش داده نشده باشد، امری طبیعی است.
این روانشناس اظهار کرد: در شرایط کنونی که آموزش به صورت مجازی انجام میشود نظام آموزشی، آموزگاران و والدین باید مدیریت رفتاری دانشآموزان را یاد بگیرند چراکه با حذف نظارت بیرونی از سوی آموزگاران، کنترل بیرونی حذف میشود و در نهایت دانش آموز به تقلب روی میآورد.
به گفتهی وی، با حذف کنترل بیرونی تنها عاملی که منجر به عدم تقلب دانش آموز و مسئولیت پذیری وی در قبال آموزش میشود، کنترل درونی اوست که به آموزش از طرف والدین و نظام آموزشی نیاز دارد.
طلوعی با اشاره به اینکه اگر والدین مهارتهای فرزند پروری را آموزش دیده باشند به راحتی میتوانند فرزندی مسئولیت پذیر تربیت کنند، ادامه داد: این مسئولیت پذیری کمک میکند تا کنترل درونی جایگزین کنترل بیرونی شود و دانش آموز با مسئولیت پذیری از تقلب خودداری کند. همچنین پروسه تقلب کردن در صورتی برای دانش آموز طبیعی محسوب میشود که این آموزشها از پیش به او داده نشده باشد.
این روانشناس درباره نحوه برخورد والدین و آموزگاران با تقلب کردن دانش آموز، گفت: در صورتی که آموزگاران و والدین متوجه تقلب دانش آموز شدند، به هیچ عنوان نباید تقلب کردن او را یادآوری کنند، راه حل آن نیز با توجه به سن دانش آموز متغیر است برای مثال برای کودکان میتوان از تکنیکهای بازی درمانی و قصه گویی خلاق استفاده کرد.
به گفتهی طلوعی، والدین پس از اینکه متوجه تقلب کردن فرزند خود میشوند میتوانند به راحتی از موضوع عبور کنند اما نباید در آموزش کنترل درونی و عدم تقلب او سهل انگاری کنند.
وی افزود: والدین در ابتدا میتوانند فرزند و تقلب او را نادیده بگیرند چراکه نایده گرفتن تنبیهی برای فرزند محسوب می شود. والد با نایده گرفتن به کودک تلنگر می زند که برایم مهم نیست. کودک پاداش منفی دریافت میکند و این پاداش منفی همراه با بی تفاوتی به مرور به کودک میفهماند که در حال طی کردن مسیر اشتباهی است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳