میرنیوز
خبرگزاری مهر _گروه جامعه: سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به عنوان آخرین سال تحصیلی قرن شاهد بروز وقایع و رخدادهایی است که بیش از پیش نیازمند تأمل، بازاندیشی و بازنگری است. یکی از این وقایع که پس از سالها تلاش، بررسی، بحث و مناظره به وقوع پیوست، بازگشایی مدارس قبل از مهرماه است. بالاخره بعد از مدتها تابوی بازگشایی مدارس قبل از مهرماه شکسته شد. مدت مدیدی است که اندیشمندان حوزه نظر و عملِ تعلیم و تربیت، بر بازگشایی سال تحصیلی پیش از موعد رسمی یعنی مهرماه توصیه مؤکد دارند ولی هر بار بنا به دلایلی این امر محقق نمیشد. نکته باریک و ظریف مستتر در آغاز سال تحصیلی زودتر از موعد مهرماه، این است که سیستم اداری و نظام آموزشی ما از وجود تعطیلات وافر در تقویم رسمی رنج میبرد؛ مضافاً اینکه تقویم آموزشی ما هم تقریباً از اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز تعطیل میباشد و این تعطیلات بیش از حد و غیر معمول (بیش از سه ماه) باعث وارد آمدن خسارت جبران ناپذیری بر بدنۀ نظام آموزشی شده و هیچ توجیه علمی، تجربی و فرهنگی ندارد. چرا که با تعطیلی مستمر و مداوم بیش از سه ماه شیرازه آموختههای دانش آموزان در طول ۹ ماه تحصیلی از هم پاشیده میشود. این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق علمای تعلیم و تربیت بر مداوم و مستمر بودن آموزش متعلمان تأکید داشته و هرگونه گسستگی و ایجاد شکاف زمانی در فرایند تعلیم و تربیت را نفی میکنند. جا دارد دست اندرکاران امر خطیر تعلیم و تربیت از تجربه امسال برای انتقال زمان بازگشایی مدارس از مهرماه، به ماههای قبل از آن تدابیری بیندیشند.
اما آنچه آخرین سال تحصیلی قرن یعنی سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را متفاوت و متفارق از سالهای گذشته مینماید مواجۀ آن با پدیده جهانی به نام کرونا ویروس یا کووید ۱۹ میباشد که به جرأت میتوان گفت تمام کشورهای جهان در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و… درگیر این ویروس منحوس بوده و از ابعاد مختلف متحمل خسران شدهاند و هر کشوری بنا بر مقتضیات خود و با بهرهگیری از نخبگان و اندیشمندان خود تدابیری را در حوزههای مختلف اندیشیده و آن را به کار میبندد. کشور ما هم یعنی ایران عزیز از این ویروس منحوس در امان نبوده و در زمان تقریر این سیاهه توسط نگارنده بیش از ۲۶ هزار نفر از هم وطنان عزیز ما بواسطه درگیری با کرونا ویروس جان خود را از دست دادهاند. نکته قابل تأمل و تدبر در بحث کرونا ویروس نحوه مواجهه و تصمیم گیری برای مقابله با این ویروس در ابعاد مختلف میباشد تا بتوان صدمات ناشی از آن را به حداقل رساند. متأسفانه در شرایط کنونی کشور، شاهد بی تدبیری و تصمیمات ناگهانی در حوزههای مختلف میباشیم. حداقل در حوزه نظام آموزشی که نگارنده خود از نزدیک شاهد این تصمیمات ناگهانی و بی تدبیریها میباشد که ذیلاً به نمونهای از آنها اشاره میشود:
در حالی که از چندین ماه قبل، حتی قبل از اتمام سال تحصیلی گذشته مسئولین ذیربط تأکید بر حضور دانش آموزان مناطق مختلف به شیوههای متفاوت در مرکز استانها و شهرستانهای تابعه تأکید داشتند و اصرار بر این بود که یک نسخه واحد برای کل کشور پیچیده نشود بطوری که در مراکز آموزشیِ استانها، شهرستانها و مناطقِ درگیر در وضعیت قرمز آغاز سال تحصیلی و آموزش دانش آموزان کاملاً به صورت غیر حضوری و مجازی صورت بگیرد. در استانها، شهرستانها و مناطقِ درگیر در وضعیت نارنجی یا به اصطلاح زرد، آغاز و ادامه سال تحصیلی به صورت ترکیبی و به صورت زوج و فرد صورت گیرد و نهایتاً در استانها، شهرستانها و مناطقِ سفید که عمدتاً مناطق روستایی و مدارس و مراکز کم جمعیت میباشند آموزش به صورت روال عادی و به اصطلاح کما فی السابق حضوری صورت بگیرد. اما در مقام اجرا و عمل اتفاق دیگری رخ داد. تنها دو روز قبل از بازگشایی رسمی مدارس یعنی در روز ۱۳ شهریورماه طی بخشنامهای از سوی وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استانها اعلام میشود که همه دانش آموزان به صورت زوج و فرد و ترکیبی یعنی شرایط مصوب در وضعیت نارنجی باید در مدارس حضور پیدا کنند. در حالی که مسئولین بهداشتی و سایر مسئولین ناظر و علمای تعلیم و تربیت نگرانی خود را از حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس اعلام کرده بودند ولی هیچ توجهی به نظرات کارشناسی متخصصان امر من جمله معلمان که در واقع سنگربانان و سنگرداران عرصه تعلیم و تربیت میباشند نشد؛ حتی کار به جایی رسید که وزیر محترم آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه که از ایشان پرسید: «آیا در مورد بازگشایی مدارس از معلمان نظر مشورتی اخذ شده است؟» جناب وزیر در نهایت آرامش پاسخ فرمودند: «نیازی به مشورت با معلمان نیست!» حال سوال از جناب وزیر این است که شما از چه کسی باید رأی مشورتی بگیرید تا به اندازه نظر مشورتی معلم کارساز و اثر گذار باشد؟ و صد البته که اگر در نظام آموزشی ما از معلمان نظر مشورتی اخذ میشد قطع و یقین اوضاع کنونی آموزش و پرورش ما اینگونه نبود.
اگر نخبگان آموزش و پرورش که همان دکتر معلمان هستند در تصمیم گیریها و تصمیم سازی ها مشارکت داشتند ما شاهد تصمیمات ناگهانی و یک شبه در سطح کلان و خرد آموزش و پرورش نبودیم! بعید به نظر میرسد که سازمان و ارگانی در کشور و یا حتی در کل دنیا پیدا شود که اینگونه نیروی انسانی و سرمایه انسانی خود را کم ارزش و بی مقدار جلوه دهد. اینکه کشور عزیز ما از تصمیمات ناگهانی و بدون پشتوانه علمی و پژوهشی سالیان سال هست که متحمل خسارات سنگین و غیر قابل جبران میشود هیچ شکی نیست، اما نکته باریکتر از مو در این میان، عدم کسب تجربه مسئولین از وقایع و رخدادهای تلخ گذشته و همچنین هنجار شکنی ناشی از صراحت لهجه در بی مقدار شمردن نیروی انسانی نزدیک به یک میلیونی یک سازمان عریض و طویل به نام آموزش و پرورش میباشد که در نوع خود کم سابقه میباشد. تا کنون سابقه نداشته که وزیری در وزارت آموزش و پرورش تا این حد معلمان را بی مقدار و نالایق جلوه دهد.
آخرین سال تحصیلی قرن در حالی شروع شد که طبق سنت دیرین، هر ساله آغاز سال تحصیلی با نواختن زنگ شروع سال تحصیلی با حضور رئیس محترم دولت و یا حداقل با پیام ایشان و طرح پرسش مهر صورت میگرفت؛ اما امسال این امر مهم به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار شد و رئیس محترم دولت اعلام کردند که ستاد مبارزه با کرونا اجازه حضور ایشان در این مراسم را صادر نکردند تا ایشان حتی به صورت نمادین و حضوری و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در یکی از مدارس کم جمعیت تهران حاضر شده و زنگ آغاز سال تحصیلی را به صدا در آورند. سوالی که بجاست به ذهن هر مخاطب، خواننده و شنوندهای خطور کند این است که مگر ارزش ذاتی و واقعی انسانها به جایگاه کاذب اجرایی و مناصب زودگذر سیاسی است که ستاد مبارزه با کرونا برای قریب به یک میلیون نفر معلم و ۱۴ میلیون نفر دانشآموز و اولیای دانش آموزان که به یک معنا کل جمعیت یک کشور را شامل میشود اجازه حضور در مدرسه و سایر فعالیتهای شغلی و اجتماعی را میدهد اما برای یک فرد این اجازه صادر نمیشود.
جناب رئیس محترم دولت، مگر شما بارها از طریق تریبونهای رسمی و غیر رسمی اعلام نکردید که اگر هم وطنان ما فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی را رعایت بکنند هیچ خطری متوجه آنها نیست! آیا فکر نمیکنید مصداق واقعی آیه شریفه ۲ در سوره مبارکه صف میباشید که میفرماید «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ». مگر نه اینکه خدای متعال در کتاب هدایتگر خود در آیه شریفه ۱۳ سوره مبارکه حجرات میفرمایند: «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم»! آیا سزاوار است ملتی که انقلاب کرده و هزاران شهید و جانباز تقدیم انقلاب عظیم الشأن و الهی کرده شاهد اینگونه رفتارهای متناقض از سوی مسئولین خود باشند؟ اگر شرایط برای حضور فراهم نیست برای هیچکس نباید این حضور اتفاق بیفتد و اگر بنا بر مصلحت و یا هر علتی دیگر باید حضور یافت، شما باید به عنوان رئیس امور اجرایی کشور اولین نفری باشید که حضور پیدا میکنید. این چه ادبیات و منطقی است که ستاد مبارزه با کرونا اجازه حضور یک نفر در مدرسه را برای مدت زمانی کوتاه و برای نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی صادر نمی کند اما برای نزدیک به یک میلیون نفر معلم و ۱۴ میلیون نفر دانشآموز این اجازه صادر میشود! اگر ستاد مبارزه با کرونا برای روسایِ قوا، تصمیم گیری میکند چرا رؤسای محترم قوای دیگر مثل رئیس محترم قوه مقننه و رئیس محترم قوه قضائیه به فعالیت عادی و جاری خود ادامه میدهند؟ آیا ایشان مصون از کرونا هستند و یا اینکه ستاد مبارزه با کرونا فقط برای رئیس محترم دولت تصمیم گیری میکند؟ اگر هم این عدم حضور به علت بیماریهای زمینهای است باید این مسئله به طور شفاف با مردم در میان گذاشته شود تا خدای نکرده اعتماد مردم به نظام که سرمایه اصلی انقلاب و نظام هست خدشه دار نشود.
آخرین سال تحصیلی هم با اما و اگرهایی شروع شده است. امیدواریم دانش آموزان عزیز ما که هر یک امید یک خانواده و آینده ساز کشور عزیزمان ایران هستند بتوانند با حضوری مؤثر و فعال آیندهای را برای این کشور رقم بزنند که سرآمد حداقل کشورهای غرب آسیا باشد. واقعیت این است که ما در حوزه آموزش و پرورش دارای کاستیها و نقایص بنیادی هستیم که عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش (۵/۲ سال عمر هر وزیر بعد از انقلاب اسلامی) و عدم بهرهگیری از نیروی انسانی نخبه و تحصیل کرده (دکترمعلمین) به این امر نیز دامن می زند.
علی احمدی؛ دانش آموخته دکترای تعلیم و تربیت
منبع : خبرگزاری مهر
چیستی و محتوای قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
عامل مسلح نفوذی به کلانتری بمپور به هلاکت رسید
انسداد آزادراه منجیل - رودبار تا ۳۰ آذر
مسدودیت آزادراه منجیل - رودبار تا ۳۰ آذر
معلمان ایرانی خطاب به اندیشمند آمریکایی: خود را از ننگ حامیان نسلکشی در غزه برهانید
معمان ایرانی خطاب به اندیشمند آمریکایی: خود را از ننگ حامیان نسلکشی در غزه برهانید
کشف ۸۰ میلیاردی لوازم آشپزخانه قاچاق در جنوب تهران
۷ هزار تخت جهت ساماندهی معتادان متجاهر به بهره برداری رسید
تخریب ۴ هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی لبنان توسط اسرائیل
لزوم شکل گیری چرخه پیشگیری و درمان معتادان متجاهر
زورگیران پارکوی در سه استان دستگیر شدند
۳۵۰۰ متر مربع ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه ۱۹ رفع خلاف شد
۱۱ مجروح در پی تصادف زنجیره ای ۵۳ وسیله نقلیه در کره جنوبی
کودکان مناطق کمتر برخوردار امکان تحصیل در دوره پیش دبستانی را ندارند
گلریزان ۴ میلیاردی یکی از پیام رسانها برای کمک به محور مقاومت
سردار رحیمی: قاچاق کالا سهم عمدهای در مشکلات اقتصادی دارد
۳۰ مورد سازش در مراکز مهر خانواده از ابتدای سال
ترافیک روان در معابر بزرگراههای پایتخت
در حوزه مقابله با قاچاق کالا، پلیس امنیت اقتصادی محوریت دارد
چرایی ممنوعیت رانندگی موتورسیکلتسواران در شرایط بارندگی
دیدار بهروزآذر با معاونان زنان و خانواده ۵ دوره قبلی ریاست جمهوری
ترافیک سنگین و پر حجم شبانه در معابر و بزرگراههای پایتخت
افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری در بافتهای فرسوده تهران
تاکنون بیش از ٢٥٠٠ تن اقلام زیستی برای مردم مظلوم لبنان ارسال شد
تحقق ۸۶ درصدی بودجه در ۶ ماهه نخست سال
۸ آذر بهعنوان روز کشتار نوزادان غزه توسط رژیم صهیونیستی ثبت جهانی شود
اعظم کریمی سرپرست اداره کل طرح های ملی وفراگیر جوانان شد
تفاوت مدت قرارداد و مدت تعهد چیست؟
واژگونی اتوبوس در محور نجف آباد به تیران ۱۲ مصدوم و دو کشته برجای گذاشت
هم افزایی نهادها برای حل چالشهای مدیریت بحران تهران ضروری است