میرنیوز

چندباور اشتباه درباره قرنطینه خانگی/۴۰ درصد مبتلایان کرونا؛ بدون علامت

چندباور اشتباه درباره قرنطینه خانگی/۴۰ درصد مبتلایان کرونا؛ بدون علامت 2020-10-06T13:15:45+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر شروین شکوهی - رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم درباره وضعیت فعلی ابتلا به کرونا اظهار کرد: با تغییراتی که در ویروس رخ داده، تعداد ویروس‌هایی که در سیستم تنفسی بدن فرد بیمار وجود دارد افزایش یافته و این مسئله احتمال انتقال ویروس را بسیار بیشتر می‌کند.

وی علت این موضوع را بروز تغییر در ویروس عنوان کرد و افزود: متاسفانه تعداد ویروس‌هایی که از یک فرد بیمار پخش می‌شود نسبت به گذشته افزایش یافته و این مسئله منجر به آن شده که تعداد افراد بیشتری به بیماری مبتلا شوند.

این متخصص علاوه بر تغییرات ویروس، بی توجهی و خستگی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین عدم اعمال برخی از محدودیت‌های لازم همچون تعطیلی سازمان‌ها و نهادها را از دیگر عوامل افزایش شیوع این بیماری عنوان کرد و خواستار رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌ها از سوی مردم و همچنین مداخلات جدی‌تر از سوی مسئولان شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به شیوع چشمگیر و وضعیت بحرانی ویروس کرونا، بر ضرورت پرهیز از سفر و برگزاری مهمانی، رفتن به اماکن شلوغ و سایر رفتارهای پرخطر تاکید کرد.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و شست و شوی دست‌ها علاوه بر جلوگیری از شیوع کرونا می‌تواند در کاهش شیوع آنفلوآنزای فصلی نیز نقش موثری داشته باشد، گفت: همچنین اگر طبق قولی که دولت داده است امسال تعداد افراد واکسینه شده با افزایش میزان واردات واکسن آنفلوآنزا بیشتر از سال‌های گذشته باشد، احتمالا این مسئله نیز کمک کننده است، اما در هر صورت گردش آنفلوآنزا و کووید ۱۹ همزمان با یکدیگر واقعا مشکل بسیار بزرگی است.

وی با بیان اینکه راه‌های انتقال ویروس آنفلوآنزا و کووید ۱۹ مشابه است، یادآور شد: اما یکی از تفاوت‌های مهم بین این دو بیماری این است که احتمال انتقال آنفلوآنزا از افراد بدون علامت بسیار کم است؛ درحالی که یکی از مشکلات بیماری کووید ۱۹، انتقال ویروس از طریق افراد بی علامت است.

این متخصص تاکید کرد: بنابراین، با توجه به احتمال کم انتقال از طریق افراد بی علامت وضعیت پیشگیری از آنفلوآنزا نسبت به کووید ۱۹ بهتر است و احتمالا امسال تعداد بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نسبت به سال‌های قبل کمتر خواهد بود.

چند باور اشتباه درباره قرنطینه خانگی

شکوهی با بیان اینکه درحال حاضر انتقال بیماری کرونا درون خانواده‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته است، توضیح داد: بسیاری از افراد پنج یا شش روز بعد از بروز علائم به پزشک مراجعه کرده و در روزهای ابتدایی تصور می‌کنند دچار حساسیت و یا سرماخوردگی شده‌اند، اما زمانی که ابتلای آن‌ها به بیماری کووید ۱۹ مشخص شده و به آن‌ها گفته می شود که باید برای جلوگیری از انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده در اتاقی مجزا خود را قرنطینه کرده و از سرویس بهداشتی مجزا استفاده کرده و در زمان ورود سایر افراد به اتاق ماسک بر صورت داشته باشند، تصور می‌کنند چون چندین روز بدون رعایت این پروتکل‌ها در کنار سایر اعضای خانواده زندگی کرده‌اند دیگر رعایت این موارد ضرورتی ندارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که چنین تصوری بسیار اشتباه است و این احتمال وجود دارد که هنوز سایر اعضای خانواده به بیماری مبتلا نشده باشند؛ به همین خاطر فرد باید اصول قرنطینه را رعایت کند.

این متخصص یادآور شد: بسیاری از افراد مبتلا فکر می‌کنند همین که خود را داخل منزل قرنطینه کنند کفایت می کند؛ درحالی که منظور از قرنطینه، قرنطینه کردن داخل اتاق مجزاست و فرد مبتلا تا جای امکان نباید از اتاق خارج شود.

بیش از ۳۰ یا ۴۰ درصد از افراد مبتلا فاقد علامت هستند

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ یا ۴۰ درصد از افراد مبتلا فاقد علامت هستند، گفت: بنابراین افرادی که احتمال ابتلای آنان به کووید ۱۹ وجود دارد، از جمله کسانی که در مکان‌های شلوغ رفت و آمد دارند و با افراد مختلفی در ارتباط هستند خطرناک تلقی می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: برای مثال اگر پدر یک خانواده در محیطی همچون بانک اشتغال دارد، نباید فکر کند چون علامتی ندارد احتمال ابتلایش به کووید ۱۹ صفر است، بنابر این افرادی که به دلایل مختلف شانس ابتلایشان بالاست باید خود را آلوده فرض کنند و در حد امکان از ارتباط نزدیک با همسایگان، دوستان و اعضای خانواده پرهیز کنند. زیرا احتمال زیادی دارد که این افراد ناقل های بی علامت باشند و ویروس را از طریق ترشحات دهان و همچنین تنفسشان به دیگران انتقال دهند.

بسیاری از ابتلاها از طریق افراد بی علامت رخ می‌دهد

این متخصص در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از ابتلاها از طریق افراد بی علامت رخ می دهد، بسیاری از بیماران به ویژه افراد مسن درحالی به کرونا مبتلا می شوند که ماه‌هاست از خانه خارج نشده اند و از طریق فرزاندنشان که بیرون از خانه رفت و آمد دارند اما فاقد علائم بیماری اند، به کووید ۱۹ دچار می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: افرادی که به هر دلیلی از خانه خارج می شوند و با افراد زیادی در ارتباط هستند احتمال زیادی دارد که به این ویروس آلوده شوند، بنابر این حتی در صورت نداشتن علائم نیز خود را آلوده فرض کنند و از ارتباط نزدیک با دیگران بپرهیزند.

شکوهی یادآور شد: همچنان باید از مهمانی‌ها و هر گردهمایی خودداری کرد و در مواردی که مهمانی اجتناب ناپذیر است افراد باید تا جای امکان از ماسک استفاده کرده و مهمانی را با حداقل تعداد، با رعایت فاصله اجتماعی و در فضای باز برگزار کنند.

وی ادامه داد: در فضاهای بسته نیز افراد باید با باز گذاشتن پنجره‌ها به تهویه مناسب کمک کنند تا احتمال انتقال کاهش یابد. این رفتارها مشخصا رفتار طبیعی انسان ها نیست، اما در شرایط فعلی مجبوریم که این چنین زندگی کنیم تا بتوانیم به هر نحوی زنجیره انتقال را کمرنگ کنیم.

اشتباه والدین مبتلا درباره سپردن کودکان به سایرین

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ابتلای به کرونا در خانواده‌ها افزایش یافته است، توضیح داد: بسیاری از والدینی که به کرونا مبتلا می‌شوند به علت نگرانی از ابتلای فرزندانشان، آن‌ها را نزد پدر و مادر و یا دیگر اقوامشان می‌برند، اما این کار بسیار اشتباه است.

دکتر شکوهی افزود: احتمال اینکه این کودکان به ویروس کرونا آلوده شده باشند بسیار زیاد است و مبتلا شدن پدربزرگ و مادر بزرگ ها از طریق کودکان به این بیماری بسیار خطرناک است.  یعنی در صورت ابتلای والدین به ویروس، با توجه به اینکه کودکان در صورت ابتلا نیز بیشتر بدون علائم باقی می‌مانند و در صورت ابتلا نیز بیماری خفیفی را تجربه می‌کنند، بهتر است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کودکان در خانه و در کنار والدین بمانند.

این متخصص ادامه داد: بیماران یک یا دو روز قبل از بروز علائم نیز امکان انتقال بیماری به دیگران را دارند، از این رو افرادی که یک یا دو روز قبل از علامت دار شدن فرد بیمار با وی در ارتباط بوده‌اند باید احتمال آلودگی را در نظر گرفته و ارتباط خود با دیگران به ویژه افراد دارای ریسک را محدود کنند.

شکوهی با بیان اینکه ریسک فاکتورهای افرادی که با بیماران کوویدی در ارتباط هستند به دو دسته تقسیم می شوند، توضیح داد: دسته اول ریسک فاکتورهایی که باعث می‌شود فرد در صورت ابتلا شرایط سختی را تجربه کند و دسته دوم ریسک فاکتورهای اجتماعی که به واسطه شغل یا موقعیت اجتماعی فرد باعث می‌شود در صورت ابتلا سلامت افراد زیادی را تهدید کند.

وی در پایان یادآور شد: بنابراین افرادی که در تماس نزدیک با فرد کرونایی هستند برای تصمیم گیری درباره ضرورت قرنطینه و انجام فاصله گذاری اجتماعی، نحوه ارتباطشان با دیگر افراد و لزوم انجام تست باید با پزشک دارای تجربه در این زمینه مشورت کنند تا احتمال انتقال بیماری در جامعه و همچنین ابتلای خود فرد به بیماری کاهش یابد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)