میرنیوز

میزگرد// آینده "وحشتناک" جمعتی ایران/ در سال ۱۴۳۰ از هر ۱۰ نفر ایرانی ۴ نفر سالمند هستند!

 میزگرد// آینده "وحشتناک" جمعتی ایران/ در سال ۱۴۳۰ از هر ۱۰ نفر ایرانی ۴ نفر سالمند هستند! 2020-10-05T10:58:56+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ بر اساس نتایج سرشماری سال 1395 به‌رغم افزایش متولدین در سال‌های منتهی به سرشماری 1395، نرخ رشد جمعیت کاهش و میانه سنی جمعیت افزایش یافته است! به‌عبارت دیگر جمعیت گروه سنی 30 سال به بالا روند افزایشی خود را با سرعت بیشتر ادامه داده‌ است!

حتی برخی جمعیت‌شناسان، از این اعداد و ارقام رایج، پا را فراتر گذاشته و برای به صدا درآوردنِ آژیر قرمز سالمندی و تشریح این بحران می‌گویند، هم‌اکنون بیش از 7 درصد جمعیت کشورمان را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می‌دهند که این آمار در چهار دهه آینده تقریبا دو برابر خواهد شد؛ به‌طوری‌که در سال 1429 به ازای هر چهار نفر ایرانی، یک نفر سالمند خواهیم داشت؛ جهان در طول 70 سال گذشته حدود پنج سال پیرتر شده است اما جمعیت ایران متأسفانه در 60 سال گذشته 10 سال پیرتر شده است البته این اتفاق ثابت نمی‌ماند و ما همچنان در حال پیرتر شدن هستیم!

ایران در 30 سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد بود! دکتر اکبری، مشاور عالی وزارت بهداشت این موضوع را «تلخ‌تر از پاندمی کرونا» دانسته است! بنا بر آمار اعلام شده، سال 98 نسبت به سال 97، 170 هزار تولد کمتر در ایران ثبت شده  و سال 97 هم 120 هزار تولد کمتر از سال 96؛ اما چرا نسبت به این موضوع «هیچ صدایی از کسی بلند نمی‌شود»؟! چگونه است که با یک واقعه طبیعی مثل زلزله و سیل به هیجان‌زده می‌شویم اما با کاهش 170 هزار تولد در طول یک سال اتفاقی نمی‌افتد!

کاهش موالید یک نتیجه طبیعی دارد و آن هم پیشروی به سوی سالمندی جمعیت است! عده‌ای به دروغ القا  می‌کنند که شرایط ما نگران کننده نیست و برای اعمال سیاست‌های تشویقی، چندان نیازی احساس نمی‌شود! اما چنین حرفی، یک آدرس و تحلیل غلط  است، در حال حاضر نه فقط کارشناسان داخلی بلکه پژوهشگران بین‌المللی هم اذعان کرده‌اند که آینده جمعیت ایران، تاریک و نگران کننده است؛ ما با ادامه این روند بی‌تردید رکوردی را هم در حوزه سالمندی در سه دهه آینده ثبت خواهیم کرد و از 10 درصد سالمندی فعلی به بیش از 32 درصد در 30 سال آینده می‌رسیم.

10 مهر ماه در تقویم جهانی با عنوان روز "سالمند" نامگذاری شده است؛ این مناسبت بهانه‌ای به دست ما داد تا اندکی به "بحران سالمندی" جمعیت کشور بپردازیم و جوانبی از آن را روشن کنیم؛ در این راستا میزگردی با عنوان "سالمندی جمعیت ایران، پیامدها و تبعات آن" در خبرگزاری تسنیم ترتیب داده‌ایم؛‌ در این گفتگو "مسعود عالمی نیسی" جامعه‌شناس و هیئت علمی دانشگاه، "پدرام کاویان" مدیرگروه جمعیت اندیشکده ایتان و "بهزاد خلیلی" پژوهشگر جمعیت و خانوادهشرکت کردند که بخش نخست آن در ادامه تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم می‌شود:

تسنیم: در رابطه با سالمندی جمعیت در اذهان عمومی پرسشی مطرح است مبنی بر اینکه آیا سالمندی جمعیت عیب محسوب می‌شود یا نه؟! چون به طور طبیعی هر انسانی بعد از طی دوره جوانی و میانسالی به سالمندی می‌رسد و جمعیت همه کشورها این روند را طی خواهند! قصد داریم جوانب این موضوع را روشن کنیم، حال قبل از ورود به بحث بفرمائید که از لحاظ آماری وضعیت جمعیت سالمند در سطح بین المللی چگونه است؟ 

خلیلی: این حرف از جهتی درست است اما تنها یک جنبه این موضوع است! سازمان‌های بین‌المللی گزارشی را منتشر کردند مبنی بر اینکه قرن 21، قرن سالمندی جهان است و کشورهای دنیا به دلیل کاهش نرخ باروری و افزایش سن امید به زندگی یا سالمند شدند یا در حال سالمند شدن هستند یا در آینده سالمند خواهند شد و راه گریزی از این مسئله نیست!

اگر به آمار جهانی نیز نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این رویداد احتمال بالایی دارد؛ در سال 2019 جمعیت افراد 65 سال و بالاتر از آن 703 میلیون نفر گزارش شدند که تقریبا 9 درصد از جمعیت کل دنیا را تشکیل می‌دهد، این اتفاق در سال 2050 به حدود 16 درصد خواهد رسید و در واقع یک میلیارد و 500 میلیون نفر از جمعیت دنیا، سنینی بالاتر از 65 سال خواهند داشت.

تسنیم: این آمارها نشان می‌دهند که به طور طبیعی جمعیت جهان در حال سالمند شدن هستند و سالمندی روند رو به رشدی را در دنیا داشته است اما در اینجا سؤالی مطرح هست که سهم مناطق مختلف از جمعیت سالمندی جهان چگونه است آیا روند سالمند شدن همه کشورها با هم یکسان است؟

خلیلی: برای پاسخ به این سؤال باید دوباره به آمارهای بین‌المللی بازگردیم؛ گزارش سازمان ملل، سهم جمعیت سالمند مناطق مختلف را بررسی کرده است، بر آن اساس شرق و جنوب آسیا در حال حاضر حدود 37 درصد از جمعیت سالمند دنیا را در خود جای داده‌اند؛ جالب است که بدانیم در سال 2050 این سهم ثابت خواهد بود! منطقه اروپا و آمریکایی شمالی در حال حاضر 30 درصد از جمعیت سالمند دنیا را تشکیل می‌دهند یعنی تقریبا از هر 3 سالمند در جهان یک نفر در منطقه اروپا زندگی می‌کند، این سهم در سال 2050، 10 درصد کاهش پیدا خواهد کرد؛ از سال 2019 تا 2050 جمعیت سالمند غرب آسیا و شمال آفریقا حدود 226 درصد افزایش پیدا خواهد کرد، ایران در همین بازه زمانی 73 درصد در سهم جمعیت سالمند جهان افزایش خواهد داشت.

 

کاهش جمعیت , فرزندآوری , سالمندان , مجلس شورای اسلامی ایران , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران ,

تسنیم: در حال حاضر اگر از مردم بپرسیم که چند کشور سالمند را نام ببرند قطعاً به ژاپن یا آلمان اشاره می‌کنند و اگر از آنها سؤال کنیم که در آینده چه کشورهایی سالمند خواهند بود، دوباره چند کشور خاص را نام می‌ببرند، پس با توجه به آمارها، می‌فهمیم که این تصور عامیانه اشتباه است! 

خلیلی: درست است! آمارها این موضوع را تایید نمی‌کند؛ مناطق مختلف جهان بین سال‌های 2020 تا 2050 سهم‌شان از سالمندی تغییراتی گسترده‌ای خواهد کرد؛ همانطور که گفتیم در سال 2050 کشورهای در حال توسعه در حدود 70 درصد از جمعیت سالمندان دنیا را خواهند داشت و ایران هم جزو این کشورهاست!

تسنیم: بفرمائید که در این میان چه اتفاقی می‌افتد؟ چطور است که با گذشت زمان برخی از کشورها سالمندتر نمی‌شوند و برخی به سرعت به سوی سالمندی پیش می‌‌روند؟!

خلیلی: این به دو دلیل است، نخست اینکه این کشورها سالمندی خود را کنترل می‌کنند، دوم آنکه بقیه کشورهای جهان نیز در حال سالمند شدن هستند؛ این دو عامل توأمان هستند، از طرف دیگر با توجه به آمار، سهم سالمندی در کشورهای توسعه‌یافته این مسئله را قوت می‌بخشند که رشد سالمندی در کشورهای در حال توسعه به شدت بالاست!

کاهش جمعیت , فرزندآوری , سالمندان , مجلس شورای اسلامی ایران , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران ,

تسنیم: اینکه کشورمان به سوی سالمندی پیش می‌رود بر کسی پوشیده نیست حال با توجه به آمارهای بین المللی بفرمائید که از نظر مراحل مختلف سنی، وضعیت کشورمان در این پیش‌بینی‌ها چگونه است؟  

عالمی: در اینجا باید به این نکته توجه کنیم که اگر بخواهیم مردم را مخاطب قرار بدهیم، باید این آمارها را ساده کنیم؛ در حال حاضر براساس سرشماری 1395 تقریبا آمار جمعیت کشور بیش از 80 میلیون نفر است و آمار سالمندان با 7.5 میلیون نفر چیزی در حدود 10 درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهد؛ این به آن معنی است که اگر در خیابان قدم بزنیم از هر 10 نفری که می‌بینیم یک نفر سالمند خواهد بود! و در سال 1430 این عدد 25 درصد خواهد شد یعنی از هر 10 نفر 4 نفر سالمند خواهند بود!

مردم باید بدانند و این حس را از مسئله سالمندی بگیرند که این چهره جوان جمعیت در آینده نزدیک، سالمند خواهد شد! ارائه اعداد و ارقام در این زمینه گویا نیست من فکر می‌کنم که در سال 2045، 14 درصد در گروه‌های سنی 65 سال قرار خواهند گرفت.

خلیلی: همینطور است؛ طبق تقسیم‌بندی‌های سازمان ملل، ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی قرار دارد و از سال 2020 تا سال 2050 روند افزایش سالمندی را طی می‌کند! در حال حاضر ایران از جمعیت سالمند جهان سهمی در حدود 76 صدم درصد را دارد؛ این در سال 2050 به 1.34 درصد می‌رسد که یک افزایش دو برابری است و نشان می‌دهد که وقوع سالمندی در ایران جدی و حتمی است! اگر این آمار را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم می‌بینیم که در منطقه از هند، روسیه و عربستان نیز آمار سالمندی بیشتری  خواهیم داشت.

در سال 2020 اندازه جمعیت ایران 84 میلیون نفر برآورد شده است از این مقدار بیش از 5 میلیون و 500 هزار نفر سالمند 65 سال به بالا خواهند بود که 6.6 درهم درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند این آمار حاکی از آن است که ما در حال حاضر یک جمعیت میانسال داریم و سال 1385 ما به این مرحله سنی ورود کرده‌ایم با در نظر گرفتن آمارهای سرشماری نفوس و مسکن و سازمان ملل متوجه می‌شویم که افزایش سالمندی کل یک نُرم طبیعی را طی می‌کند اما از سال 1409 به بعد ما شاهد افزایش چند برابری در جمعیت سالمندان کشور خواهیم بود.

کاهش جمعیت , فرزندآوری , سالمندان , مجلس شورای اسلامی ایران , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران ,

تسنیم: جناب دکتر عالمی! شما به این نکته اشاره کردید که با ارائه آمار و ارقام، مردم عزیزمان تصور ملموسی از موضوع سالمندی نخواهند داشت! حال بفرمائید که در اینجا باید چه سؤالی مطرح شود که مردم به عمق فاجعه پی ببرند؟

عالمی: برای این کار باید مدارک و آمار علمی را به امور روزانه و ملموس مردم ترجمه کنیم؛ مثل اینکه در سال 1430 چند نفر نیروی کار خواهیم داشت؟ صبح‌ها چند نفر سر کار می‌روند؟ چند نفر در خانه می‌مانند؟ یا چند نفر در سرای سالمندان هستند؟! در این صورت به واقیت خطرناک سالمندی پی می‌بریم.

کاویان: به طور ملموس باید خدمت مردم عزیز عرض کنیم که روزی فرا خواهد رسید که ما در خبرگزاری‌ها خواهیم خواند که از فردا حقوق بازنشستگی قطع خواهد شد! باید اینطور بگویم که این پدیده‌ای که حاکمیت نسبت به آن واکنش ندارد یک وجه مردمی نیز دارد مردم خودشان هم باید به فکر باشند و باید به فکر آینده سالمندی خود باشند، اگر نظام بیمه فرو بریزد و دفترچه‌های بیمه و بازنشستگی حذف شود، باید از الان برای آینده فکری کنیم؛ ما ایرانی‌ها اصولا افراد دوراندیشی هستیم، شاهدیم که امروزه برای مثال مردم مبرای حفظ سرمایه، سرمایه خود را به بازار دلار، سکه و یا بورس وارد می‌کنند، این نشان از آینده‌نگری مردم دارد اما متاسفانه بحث سالمندی در حال حاضر چنین جایگاهی در ذهن مردم ندارد! دهه شصتی ها فکر می‌کنند همیشه جوان خواهند بود در حالی که اینطور نیست اگر بخواهیم عمق فاجعه را بیان کنیم، باید بر جامعه دهه شصتی‌ها مروری داشته باشیم!

تسنیم: جناب دکتر کاویان در رابطه با جمعیت دهه شصتی‌ها و ارتباط آنها با بحران سالمندی بیشتر توضیح دهید؟

کاویان: آمارهایی که ارائه شدند، همگی به برهه‌ای بازمی‌گردند که جمعیت دهه شصت و ابتدای دهه هفتاد وارد سنین سالمندی می‌شوند که بالای 60 سال است! طبق آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن سال 95 نیمی از زنان متأهل در سن باروری کشور (15 تا 40 سال)  زنان متولد 60 بودند؛ این افراد نیمی بدون فرزند یا تک فرزند بودند! این جمعیت سالمند خواهند شد، در سالمندی چه کسی آنها را مورد حمایت قرار می‌دهد؟ فرزندان این خانواده‌ها باید به خانواده خودشان رسیدگی کنند و یا به والدین سالمندشان بپردازند؟!

تسنیم: شما در واقع به تبعات و پیامدهای پدیده سالمندی جمعیت اشاره می‌کنید! در ابتدای میزگرد پرسشی مطرح شد که  آیا سالمندی جمعیت عیب محسوب می‌شود یا نه! با این حساب پاسخ به این پرسش ما را متوجه تبعات سالمندی می‌کند!

عالمی: درست است؛ در توضیح پیامدها و عیوب این پدیده باید بگوییم که در آینده هزینه‌های بهداشتی ما بالا می‌رود و به ناچار باید بیمه‌ها هزینه زیادی را پرداخت کنند، صندوق بازنشستگی هم که در حال حاضر با بحران روبروست! من به شخصه نمی‌توانم تصور کنم با مدیریت موجود چه بلایی بر سر صندوقهای بازنشستگی خواهد آمد.

 کاویان: از طرفی، در حال حاضر ما با سالمندان متولد دهه 30 مواجهه هستیم که عمدتاً 4 تا 6 فرزند دارند با این حال این فرزندان بعضاً از رسیدگی به امور آنها اظهار ناتوانی می‌کنند، حالا برهه‌ای را تصور کنید که سالمندانی را داشته باشیم که فرزند ندارند! 20 درصد دیگر زنان در سن باروری بر اساس همان آمار سرشماری نفوس و مسکن، هرگز ازدواج نکردند! یعنی چیزی در حدود یک و نیم میلیون نفر! ما برای خدمات دادن به 20 هزار نفر با ساختارهای موجود با مشکل روبرو هستیم، حال بیایید در مورد خدمات به یک نیم و میلیون نفر حرف بزنیم! که جمعیت زیادی از آنها حتی ازدواج نکردند! ما در این حوزه با آمار و ارقام ترسناکی روبرو هستیم و متاسفانه هنوز این پیام به مردم نرسیده که چه خطری آنها را تهدید می‌کند.

کاهش جمعیت , فرزندآوری , سالمندان , مجلس شورای اسلامی ایران , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران ,

خلیلی: طبق گزارشی که مرکز همکاری تحول و پیشرفت با حمایت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ارائه داده است، 100 مسئله اصلی پیش روی ایران مطرح شده است؛ در این گزارش دو مسئله مربوط به سالمندی است که به بحران سالمندی و بحران صندوقهای بازنشستگی می‌پردازد! این نشان می‌دهد که حتی سیاستمداران به اهمیت این موضوع واقفند که ایران با سالمندی جمعیت روبرو خواهد شد؛ در 1409 یا 2030، 11.7 دهم درصد جمعیت ایران سالمندان بالای 65 سال هستند، این روند افزایش بی‌حد و حصری خواهد داشت، به این صورت که در هر دوره 5 ساله، 3 درصد به آن افزوده می‌شود! این در کنار نرخ رشد زیر یک درصد خبر از روندی غیرطبیعی می‌دهد؛ ما شاهد کاهش نرخ فرزند‌آوری در کشوربوده‌ایم و از طرفی افزایش امید به زندگی به این منجر شده است که سهم جمعیت سالمند دنیا که سهم ما از جمعیت سالمند دنیا در یک بازه 30 ساله دو برابر شود.

تسنیم: حالا برای برون‌رفت از این معضل باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ آیا به‌طور کل می‌توان مانع از سالمندی جمعیت شد، تجربه باقی کشورها در این زمینه چه می‌گوید؟ 

عالمی: شاهدیم برای مثال در کشورهایی همچون کشور ژاپن پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شود اما باید بدانیم که ژاپن چند دهه است که بر روی تکنولوژی و ربات‌ها سرمایه‌گذاری کرده است! و دلیل آن آگاهی از وقوع سالمندی جمعیت بوده است؛ بر این اساس ژاپن تصمیم گرفته بسیاری از خدمات سالمندان را برعهده تکنولوژی و ربات‌ها بگذارد! اگر بخواهیم کشور ایران را مثلاً با ژاپن مقایسه کنیم باید بپرسیم که  آیا کشور ما چنین تمهید و پیش‌بینی را انجام داده است؟! باید بگویم که نه! با ادامه این روند ما با وضعیتی روبرو خواهیم شد که در آن نه خبری از ربات است، نه صندوق بازنشستگی و نه خدمات پزشکی و بهداشتی رایگان!

سال 1430 را تصور کنید جمعیتی که از هر 10 نفر 4 نفر از آن سالمند هستند و مجبوریم مثل کشورهای اروپایی سن بازنشستگی را بالا ببریم! منظورم این نیست که تا آن موقع وضعیت کشور اینگونه ثابت خواهد ماند ولی به هر حال در هر مسئله اجتماعی و سیاستگذاری باید بدترین حالت را در نظر بگیریم البته بهترین حالت را نیز باید در نظر گرفت تمام تلاش ما این است که مسئولین را متوجه کنیم که دست به برنامه‌ریزی بزنند باید بخشی از برنامه‌ریزی بر روی افزایش نرخ باروری متمرکز شود و بخش دیگری بر روی پیش‌بینی شرایط سالمندی تمرکز کند.

کاویان: در آینده اگر ما همه بودجه فروش نفت را هم در نظر بگیریم جوابگوی جمعیت بازنشسته‌ها و سالمندان نخواهد بود! اگر روزی حتی 8 میلیون بشکه نفت بفروشیم، قادر به رسیدگی به 20 میلیون سالمند نیستیم، لذا لازم است این وجه پررنگ شود که مردم خودشان به فکر دوره سالمندی‌شان باشند.

تسنیم: بحث سالمندی جمعیت و راهکارهای مدیریت آن دو وجه دارد یک جنبه به دولت و حاکمیت و دیگری به مردم مربوط است، در رابطه با وضعیت کشور در این دو بعد بفرمایید که  واکنش حاکمیت و دولت نسبت به سالمندی تاکنون چگونه بوده است؟ 

کاویان: من در چند سالی که در حوزه سیاست پژوهی جمعیت فعالیت کردم، در نظام سیاستگذاری کشور هیچ واکنشی در برابر پدیده سالمندی و خطرات آن ندیدم! وقتی اسناد مطالعاتی دنیا را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حتی کشورهایی که قرار نبوده با پدیده سالمندی مواجه شوند، مطالعاتی مفصلی در این رابطه داشتند مطالعاتی که پیامدهای سالمندی را بر روی اقتصاد اجتماع و فرهنگ آن کشورها بررسی می‌کند.

ما در این زمینه اگر کاری انجام داده‌ایم جنبه تشریفاتی داشته است! شاید جالب باشد که در سال 1383 به موجب قانون برنامه سوم شورای ملی سالمندان تشکیل شده و تا الان حتی یک جلسه آن برگزار نشده است! یعنی قرار بود سران کشور در قوه مجریه در زمینه سالمندی و مواجهه با آن تمهیداتی بیندیشند که این اتفاق نیفتاد؛ باید بدانیم همین 10 درصد سالمندی که در حال حاضر داریم نیز میزان کمی نیست طبق استانداردها می‌توانیم یک کشور با 10 درصد سالمند را کشوری سالمند بنامیم!

عالمی: اول و آخر ما کشور سالمند خواهیم بود ولی می‌توانیم درجه آن را مدیریت کنیم به این معنی که مثلا زا 4 نفر در 10 نفر نسبت سالمندان را به یک نفر کاهش دهیم؛ ما اگر فرض کنیم که شرایط به همین شکل باقی می‌ماند یک مسئله به مسائل دیگرمان اضافه خواهیم کرد، مسائلی همچون بیکاری، بحران محیط زیست، مسائل اجتماعی و... یکی از بحث‌هایی که امروز مطرح می‌شود این است که شما چه اسراری دارید که بچه‌ها اضافه شوند، همین امکانات موجود را بین همه تقسیم کنید! بحث این است که ما با همه مسائلی که داریم مسئله جدیدی را اضافه خواهیم کرد، فرض کنید سطح کارآمدی ما ثابت بماند این به معنی افزوده شدن یک مسئله دیگر است.

تسنیم: مسئله سالمندی جمعیت ایران بیش از همه کشو را با چه چالشی رو به رو می‌کند و این مسئله بیشتر در چه حوزه‌ای خودش را نشان می‌دهد؟

عالمی: در پاسخ به این سوال، نخست باید بدانیم که پیری تنها به جسم مربوط نیست! و مفهوم گسترده‌تری است؛ در حال حاضر اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دانش‌بنیان پیش رفته است؛ امروزه عرصه‌های اصلی اقتصاد در انحصار شرکت‌هایی همچون گوگل و مایکروسافت است؛ طبق بررسی‌ها، مدیران این شرکت‌ها عمدتاً در رده سنی زیر 40 سال قرار دارند! گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر درصد قابل توجهی از اقتصاد دنیا را به خود  اختصاص داده است و با سرعت زیادی در حال افزایش است؛ در ایران نیز عمده شرکت‌های دانش‌بنیان توسط جوانان تاسیس یا رشد پیدا کردند؛ برای مثال پارک علم و فناوری پردیس که نخستین پارک فناوری ایران است، مدیری 35 ساله داشته است!

از طرفی، ذهن یک سالمند برای فعالیت و خلاقیت کارایی ندارد و در بهترین حالت باید از تجربه سالمندان استفاده شود و نه نوآوری آنها! البته ساختار اقتصادی ما در انتقال تجربه هم با معضل روبه‌روست! و هر نیرویی که بازنشست می‌شود عملاً تجربه‌اش نیز منتقل نخواهد شد؛ بنابراین اقتصادی که قرار است دانش‌بنیان شود نیاز به نسل جوان دارد، یک فرد 70 ساله خیلی هم که هنر کند تنها می‌تواند تجربیات خود را به دیگران منتقل کند و قادر نیست موتور اقتصاد کشور را روشن نگه دارد! بنابر این وضعیت پیش رو در حوزه اقتصاد دانش بنیان بسیار وخیم خواهد بود.

 

کاهش جمعیت , فرزندآوری , سالمندان , مجلس شورای اسلامی ایران , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران ,

تسنیم: در این باره بیشتر توضیح دهید که اقتصاد دانش بنیان به طور کل چه ماهیتی دارد و چگونه به جمعیت وابسته است؟

عالمی: در مورد اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان مثالی را مطرح می‌کنم؛ در گذشته اقتصاد جهان مبتنی بر منابع بود اما در حال حاضر مبتنی بر دانش است یعنی ارزش افزوده اصلی ما توسط تکنولوژی تولید می‌شود مثلاً یک تلویزیون "ال‌ای‌دی" به خاطر تکنولوژی‌اش ارزشمند است نه مواد به کار رفته در آن! نقش منابع در اقتصاد فعلی دنیا، کم و ارزش افزوده آن مربوطه به تکنولوژی است.

در مورد رابطه اقتصاد دانش بنیان با جمعیت نیز باید بگوییم که تکنولوژی را جوانان توسعه می‌دهند و جوانان با کمیت بالا این اتفاق را رقم می‌زنند؛ یک مثال ملموس‌تر در این رابطه خودرو است! خودرو چندین قطعه دارد که هر قطعه آن در یک شرکت تولید می‌شود، این شرکت‌ها همگی به نیروی کار نیاز دارند و اگر نیروی کار وجود نداشته باشد، هیچ خودرویی تولید نخواهند شد!

حالا در جایی که تکنولوژی پیچیده‌تر می‌شود نیاز به جمعیت متخصص نیز بیشتر است؛ برای مثال در روسیه صنعت دریایی بالغ بر 2.5 میلیون مهندس دارد! آیا روسیه بدون این نیروی متخصص می‌تواند صنعت دریایی داشته باشد؟! معلوم است که نه!

در جایی می‌خواندم که فلان متخصص ایرانی در سفینه‌ای به فضا رفته است، وقتی با او مصاحبه می‌کردند، می‌گفت که این سفینه چندین دوربین دارد که من متخصص لنزهای یکی از دوربین‌های آن بودم! شما بشمارید برای ساختن یک سفینه چند متخصص نیاز است! این متخصصان باید همه در ردیف سنی جوان باشند، بنابراین اگر ما بخواهیم با این روند پیش برویم نه از اقتصاد دانش‌بنیان خبری است و نه پیشرفت در باقی عرصه‌ها!

کاهش جمعیت , فرزندآوری , سالمندان , مجلس شورای اسلامی ایران , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران ,

تسنیم: با فرض بر اینکه مردم متوجه تبعات دهشتناک سالمندی شوند آیا به تنهایی کاری از دستشان برمی‌آید؟! و توان مدیریت این بحران را خواهند داشت؟ نقش دولت در این رابطه چیست؟

کاویان: اینطور نیست که تصور کنیم 10 درصد جمعیت سالمند در حال حاضر کم است و در آینده قرار است اوضاع وخیم شود نه در حال حاضر اوضاع خراب است و در آینده خرابتر می‌شود! منتهای مراتب  به خاطر بی‌عملی و فقدان همت در قوه مجریه بهتر است بیشتر بر این نگاه تاکید شود که سالمندی یک پدیده حاکمیتی صرف نیست، گرچه حاکمیت را با چالش‌های بزرگی روبرو خواهد کرد.

بحث فروپاشی نظام تأمین اجتماعی مسئله کمی نیست مثل این است که بگوییم کشوری همه ارتش خود را از دست داده است! نظام تامین اجتماعی هم در چنین سطحی است، چون قرار است با سازوکارهایی یک رفاه نسبی را در جامعه ایجاد کند؛ حالا فرض کنید این نظام به یکباره دچار فروپاشی شود.

تسنیم: با توجه به ضعف عملکرد ارگان‌های دولتی و حاکمیتی به نظر می‌سد راهکار ساده مدیریت سالمندی جمعیت در نهایت افزایش ازدواج و "فرزندآوری" است؛ در انتهای این بخش از میزگرد اگر در این رابطه توضیحی دارید بفرمائید.

کاویان: اگر مردم از دوره ازدواج و فرزندآوری خود خارج شوند، دیگر نمی‌توانند با مصائب سلامتی، بهداشتی و اقتصادی دوره سالمندی خود روبرو شوند؟! من خیلی شفاف خطاب به مردم عزیزمان عرض می‌کنم که دولت به فکر شما نیست! و شما باید در دوره‌ای که می‌توانید ازدواج کرده و صاحب فرزندانی شوید که سرمایه سالمندی شما باشند!

مسلماً بدون فرزند یا با یک فرزند نمی‌شود از این مسائل گذشت؛ اگر حاکمیت و دولت بخواهد نگاه بلندمدت داشته باشد باید برای نجات صندوق‌های بازنشستگی و نظام تامین اجتماعی از فرزندآوری حمایت کند؛ خود مردم هم باید برای این که شرایط نسبتاً بهبود یافته‌ای داشته باشند به فکر باشند.

ضمن تاکید بر این حرف که حاکمیت و دولت باید در این راه به مردم کمک و از آنها حمایت کنند، تجربه من در چند سال پژوهش می‌گوید که در 6 سال گذشته رئیس جمهور حتی یک بار در مورد سالمندی حرفی نزده چه بخواهد که بودجه یا سیاست‌هایی را در این زمینه در نظر بگیرد! پس در این شرایط مردم باید سرمایه عینی دوره سالمندی خود که همان فرزندآوری است را تقویت کنند.

 

کاهش جمعیت , فرزندآوری , سالمندان , مجلس شورای اسلامی ایران , دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران ,

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)