میرنیوز
حبیب پوشپارس در گفتوگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت آمادگی تهران در مقابله با سیلاب احتمالی اظهار کرد: تهران در بستر سیل قرار دارد و از آنجایی که در تهران شاهد اختلاف شیب زیادی هستیم وقوع بارندگیهای شدید در شمال تهران هر لحظه ممکن است موجب ایجاد سیلاب در پاییندست شود و این در حالی است که تهران هفت رود دره دارد که خطر سیلاب را افزایش میدهد و به همین دلیل تهران همواره در معرض خطر سیلاب قرار دارد.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان اینکه در دهه ۶۰ سیلاب در گلابدره و تجریش آسیب جانی و مالی زیادی به شهر تهران وارد کرد، گفت: پس از وقوع این سیلاب شهرداری در راستای مدیریت سیلاب تهران با بانک جهانی مذاکره کرد تا وامی برای بهسازی مدیریت سیلاب در تهران دریافت کند و به همین دلیل یک شرکت براساس مدل تجارت آزاد که همان شرکت خاکریزآب است در راستای اجرای طرح جامع مدیریت آبهای سطحی تهران تشکیل شد.
پوشپارس با بیان اینکه براساس طرح جامع مدیریت آبهای سطحی باید ۶۹۷ کیلومتر شبکه سیلابی در تهران اجرا شود که ما در حال حاضر در گام ۵۳۰ کیلومتر قرار داریم، گفت: در سالهای اخیر اقدامات مستمر و درستی در راستای تکمیل شبکه آبهای سطحی تهران اجرا شده است.
به اندازه بزرگراههای تهران شبکه مدیریت سیلاب داریم
وی ادامه داد: به زبان سادهتر باید بگویم که در حال حاضر در شهر تهران ۵۲۰ کیلومتر اتوبان داریم و این در حالی است که ۵۳۰ کیلومتر شبکه مدیریت جمعآوری آبهای سطحی داریم و به عبارت سادهتر به اندازه بزرگراههای تهران در زیر پایتخت شبکه مدیریت سیلاب ایجاد شده است.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان اینکه شبکه اصلی مدیریت آبهای سطحی در حال حاضر ۵۳۰ کیلومتر است اما شبکه فرعی که شامل جویهای آب محلی نیز میشود ۱۰ هزار کیلومتر است، گفت: بسیاری از این مسیلها مثل جاجرود یا ابوذر روباز هستند؛ اما برخی کانالها نیز سرپوشیده هستند و جالب است که بدانید در اعماق ۱۰ تا ۴۰ متری زیر تهران تونلهایی با قطر ۳.۷ متر ایجاد شده تا روان آب و آبهای بارشی یا سیلابی تهران را به پاییندست پایتخت ببرد.
پوشپارس با تاکید بر اینکه شرایط تهران از نظر پیشرفت و تکمیل پروژه مدیریت آبهای سطحی خوب بوده اما تا رسیدن به افق برنامه که تکمیل شبکه ۶۹۷ کیلومتری است راه باقیمانده و نیازمند توجه مسئولان هستیم، اظهار کرد: امسال در مجموعه شرکت خاکریز آب، توسعه شبکه مطابق با طرح جامع مدیریت آبهای سطحی پیگیری میشود که در نظر داریم از آبانماه سال جاری تا مردادماه سال آینده ۱۵ کیلومتر به شبکه اصلی اضافه کنیم.
پایش تمام طول مسیر حرکت آب در کانالهای شهری
وی در مورد پایش ۵۳۰ کیلومتر شبکه آبهای سطحی گفت: دقت داشته باشید که تمام طول مسیر حرکت آب در کانالهای شهری مورد پایش و مانیتورینگ قرار میگیرد و با استفاده از "دبی سنج" میزان بارش و میزان ورودی آب و ارتفاع آن در کانالها به صورت هوشمند رصد شده و ضمن تحلیل و پایش دادهها نسبت به افزایش سطح آب و همچنین بروز حوادث احتمالی تصمیمگیری میشود.
پایش و مانیتورینگ سیلاب در تهران از آذر ماه
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان اینکه در آذرماه امسال فاز ۱ پایش و مانیتورینگ سیلاب در تهران را راهاندازی میکنیم، ادامه داد: میتوانستیم دستگاههای آب سنج و بارانسنجها را با قیمت زیاد از خارج کشور تهیه کنیم، اما از سال گذشته با شرکتهای دانشبنیان وارد مذاکره شدیم تا با اتکاء به دانش داخلی و با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا بتوانیم این دستگاهها را در داخل کشور ساخته و استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه شبکه مدیریت سیلاب تهران مطابق سند بالادستی منطبق با مدل برگشت سیلاب ۵۰ ساله طراحی شده گفت: بعضا مردم از خود میپرسند که چرا در فروردینماه سال ۱۳۹۸ در پی بارندگیهای شدید و با وجود اتفاقاتی که در گلستان، شیراز و غیره رخ داد، تهران دچار سیلاب نشد و این سوال شهروندان همان خدا قوت برای ما است و همینکه تهران به مانند شیراز، لرستان و غیره نشد نشان میدهد که کار درست در وقت درست انجام شده است.
شناسایی ۴۷ گلوگاه سیلابی در تهران
پوشپارس با بیان اینکه طرح جامع مدیریت سیلاب در سال ۱۳۹۲ به روزرسانی شد و به عنوان نقشه راه توسعه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: یکی از اقدامات شهرداری تهران در سالهای اخیر انجام مطالعات برای شناسایی گلوگاه سیلاب بود به گونهای که ما در مطالعاتمان متوجه شدیم که تهران ۴۷ نقطه دارد که در مواقع وقوع سیلاب پتانسیل وقوع حادثه را دارد که به آن گلوگاه سیلابی گفتیم.
مدیرعامل شرکت خاکریز آب شهرداری تهران با بیان اینکه گلوگاه سیلابی در سه مدل پرخطر و بحرانی، خطرناک و کمخطر دستهبندی شدند، تصریح کرد: شهرداری تهران امسال رفع گلوگاههای پرخطر و بحرانی را در دستور کار قرار داد که تاکنون ۶۵ درصد این گلوگاههای پرخطر رفع خطر شدند که میتوان به همان کانالی اشاره کرد که سیلاب را وارد مترو کرد یا در ضلع جنوب غربی میدان صادقیه پل تقدیری را اصلاح کردیم و متخصصان و کارگران خاکریز آب بعضا به صورت ۲۴ ساعته مشغول رفع خطر گلوگاههای بحرانی بودند.
بزرگترین تونل مدیریت سیلاب کشور به طول ۴۲۰۰ متر در تهران
وی با بیان اینکه در زیر تهران بزرگترین تونل مدیریت سیلاب کشور به طول ۴۲۰۰ متر با قطر ۳.۷ متر وجود دارد، اظهار کرد: در زیر بزرگراه فتح کارگران مشغول کار هستند که امیدواریم تابستان سال آینده کل تونل بزرگراه فتح را بتوانیم افتتاح کنیم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳