میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال 1368 انتشارات مدرسه را با هدف انجام وظیفه قانونی خود در زمینه «تالیف، تدوین و انتشار کتب و نشریات آموزشی و کمک آموزشی برای دانش آموزان، معلمان و مربیان» تاسیس کرد. این انتشارات به منظور گسترش فعالیت های خود در بخش های فرهنگی و هنری در سال 1373 با حفظ نام انتشارات مدرسه، به موسسه فرهنگی مدرسه برهان ارتقا یافت.
ظهور و پایان انتشارات مدرسه در مدارس و وعده مسئولان
بسیاری از دانش آموزان دهه 1370 انتشارات مدرسه را با مجله موفق برهان و مجموعه کتاب های کوچک ریاضی به یاد دارند. دورانی طلایی و کیفیت محور که با ظهور ناشران کنکوری از اواسط دهه 1380 رو به نزول گذاشت و هم اکنون کمتر دانش آموزی پیدا می شود که نام انتشارات مدرسه و محصولات آن را شنیده باشد.
در آن زمان آموزش و پرورش بدون داشتن اختیارات قانونی لازم در امر نظارت، به دنبال وزارتخانه ناظر به جای وزارتخانه مجری رفت و با هدف صرفه جویی در هزینه ها و با شعار حضور بخش خصوصی و ایجاد رقابت برای ارائه محصولات با کیفیت تر، اجرای وظیفه قانونی خود را تقریبا متوقف و فضای مدارس را برای ناشران کنکوری خالی کرد. نتیجه آن که ناشران کنکوری بدون نیاز به کسب مجوز آموزش و پرورش به صورت گسترده تر اقدام به انتشار انواع کتاب ها ذیل عنوان «آموزشی و کمک آموزشی» کرده و به راحتی در مدارس، صدا و سیما و رسانه های دیگر به تبلیغ آنها پرداختند. اما ناشران کنکوری به این نیز قانع نشدند و آنچنان فشار را بر انتشارات مدرسه شدت بخشیدند که این ناشر در آذرماه 1397 مجبور شد در اطلاعیه ای خبر تعطیلی بخش «آموزشی و کمک آموزشی» خود در سال 1396 را که رازی داخلی محسوب می شد، به صورت عمومی اعلام کند تا اندک نگرانی ناشران کنکوری برطرف شود.
پیگیری وضعیت و عملکرد انتشارات مدرسه توسط خبرگزاری تسنیم باعث شد سکوت مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این زمینه شکسته شود و علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به خبرنگار تسنیم گفت: به تازگی به عنوان هیئت امنای انتشارات مدرسه منصوب شدم و آنجا مطرح کردیم آسیب شناسی بشود تا اهداف تشکیل این موسسه چیست، چه میزان در راستای اهدافش موفق عمل کرده و اگر در جاهایی موفق نبوده است، دلیل آن چیست.
بلایی که ناشران کنکوری بر سر آموزش و پرورش آوردند
مهم ترین تاثیر انفعال آموزش و پرورش در حوزه کتاب های کمک آموزشی و خالی کردن فضای مدارس، حاکم شدن سبک تحصیل و مطالعه موردپسند ناشران کنکوری بود. در این فضا هر کتابی که بتواند کپسولی تر مطالب درسی را فقط برای موفقیت در امتحانات به ذهن دانش آموزان تزریق کند، ارزشمندتر بوده و هر ناشری که بتواند تبلیغات گسترده تر و پر رنگ و لعاب تری داشته باشد، موفق تر است.
ناشران کنکوری که به نظر میرسید محدوده فعالیتشان به دبیرستان و متوسطه دوم محدود باشد، از خلاء موجود استفاده و برای مشتریسازی به سراغ دوره آموزش عمومی (پایه های 1 تا 9) رفته و به گسترش شیوه مطالعه کنکوری و چهار گزینهای در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول روی آوردند. وضع به جایی رسیده است که هم اکنون اهمیت و ارزش گذاری هر مطلب کتاب درسی بر اساس برجستگی آن در کتاب های کمک آموزشی و قابلیت طراحی تست از آن تعیین می شود. در این میان تنوع مدارس و کنکورهایی که آموزش و پرورش برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی برگزار می کند، در تثبیت و تداوم این وضع بی تاثیر نبوده است.
معمای مصوبه 828
متاسفانه در این شرایط و بدون آنکه تلاشی برای کسب اختیارات نظارتی لازم در زمینه چاپ کتاب های آموزشی و کمک آموزشی و تبلیغات رسانه ای در حوزه آموزش و پرورش شود، همچنان عده ای با همان شعارهای قبلی نظارت بر کیفیت و بهره مندی از پتانسیل بخش خصوصی، به دنبال بالاتر جلوه دادن مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش نسبت به شرح وظایف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مصوب مجلس هستند تا خودمختاری ناشران کنکوری در مدارس را به صورت کامل برقرار کنند. غافل از اینکه آزموده را، آزمودن خطاست.
مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش شامل هفت ماده، در دوم شهریورماه 1389 به تصویب این شورا رسیده و به دنبال حمایت از مواد و رسانه های آموزشی و تربیتی استاندارد از طریق تسهیل در معرفی و توزیع این محصولات است. در این مصوبه معیارهای ارزیابی محصولات آموزشی به دو گروه عمومی و اختصاصی تقسیم شده و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان مجری آن تعیین شده اما راهکاری برای جلوگیری از انتشار و تبلیغ محصولات آموزشی و کمک آموزشی غیر استاندارد و تفکیک محصولات کنکوری از کمک آموزشی در نظر گرفته نشده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
میدری: امکانات خدماتی و درمانی برای کمک به زلزلهزدگان خوزستان بسیج شود
امام موسی صدر توانمندسازی زنان را یکی از ارکان محرومیتزدایی میدانست
الگوی امام موسی صدر در محرومیتزدایی تغییر ذهنیت زنان در آن زمان بود
ششمین دوره شب های شعر انقلاب برگزار شد
آمادهباش امدادگران هلال احمر در ۵ استان کشور
روایت خبرنگار مهر از محل قتل امیرمحمد خالقی
القاصی: ۱۳۰ مرکز دپو سوخت قاچاق در استان شناسایی شده است
مرمت کاخ صاحبقرانیه در دستور کار قرار گرفت
برنامه ریزی جهت برگزاری ۳۵ساعت کلاس آموزشی برای حجاج
فرماندهی یگانهای حفاظتی تکیهگاه دستگاهها و سازمانها است
درگیری فراجا با اشرار مسلح
بیانیه «گام دوم انقلاب» یکی از اساسی ترین سند های بالا دستی معماری آینده پلیس است
برپایی مراسم شب احیا در برخی از مساجد تاریخی
اعتبارات تکمیل تصفیهخانههای فاضلاب جنوب غرب تهران در مسیر تأمین
روشهای مشارکت مردم در جشن نیکوکاری اعلام شد
تشکیل کارگروه ویژه برای توسعه بازارهای محلی
عملیات عمرانی مسیر تراموا در منطقه ۶ تهران
دستگیری یک هزار و ۴۰۰ نفر از اعضای شرکت بازاریابی شبکهای
اتمام ۳۰ پروژه مطالعاتی صنعتی بنیاد مستضعفان
بازدید سفرا و دیپلماتهای خارجی از جاذبههای گردشگری تهران
روایت خبرنگار مهر از محل قتل امیر محمد خالقی
راهاندازی اینترنت رایگان در پردیس مسافری شرق تهران
کشته و مجروح شدن ۲ نفر در پی تیراندازی در میلان
هشدار به پلتفرمهای ثبت آگهی درباره کلاهبرداریهای حوزه وام
فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اسفند ماه سال ۱۴۰۳
دستورالعمل جذب ویژه طلاب داوطلب تصدی منصب قضا تصویب شد
۱ کشته و ۱ مجروح در پی تیراندازی در میلان
آتش سوزی در کارخانه ای در پنجاب پاکستان ۲ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت
خلیلی: مذاکره با آمریکا شرافتمندانه نیست
همکاری نیروهای متخصص غار علیصدر با کشورهای خارجی